Page 15 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. prosinec 2021
P. 15
Historie
Historie a současnost
železniční tratě České
Velenice – Veselí nad Lužnicí
(4. část)
Vladimír Bednář (Majdalena čp. 34). Objekt je ve vlastnictví Hrádečkem. Vedle kolejí zde stojí ojedině-
státu a do roku 2012 v jeho zadní části byla lý drobný objekt, který nikde jinde na této
umístěna maličká služebna závorářů. Z to- trati nenajdete. Jedná se o dřevěnou boudu
Kilometráž trati 226 hoto Zv číslo 24 byly ovládány dvoje závory. velikosti 2,4 x 3,1 m se sedlovou střechou,
Ještě než se pustíme do pokračování v pu- Vrátíme se opět na hlavní silnici a pojede- krytou eternitem se zarostlou mechovou
tování podél železniční trati, podívejme se me směrem na Třeboň. Za obcí Majdalena vrstvou (29,249 Žkm). Tato bouda vybavená
do stanice České Velenice. Toto původně se na levé straně nachází malé parkoviště ve kamny sloužila jako útulna pro traťové děl-
gmündské nádraží se stalo křižovatkou KFJB formě krátké průjezdní silnice. Z něho vede níky při údržbě a opravách kolejového svrš-
s hlavní tratí Wien – Gmünd – Plzeň – Cheb cesta ke zvláštnímu přejezdu P5608, na kte- ku. Byla také vybavena drobným materiá-
a vedlejší tratí Gmünd – Veselí – Praha. Po- rý sice můžete vjet, avšak dál se nedostanete. lem pro nutné výměny a opravy. Zajímavostí
čátek této železnice se nacházel na kusém Lesní cesta je zde totiž přerušena hromadou jistě je, že byla instalována do cesty, těsně
nádraží Wien Franz-Josefs-Bahnhof (nultý stromové kůry. Asi 70 m odtud je zabudo- před zrušený přejezd, jak si náhodný pozo-
kilometr) a odtud se počítala kilometráž až vána uzamčená masívní dřevěná závora, rovatel může povšimnout. Necelých 200 m
do Chebu. Proto je dnes kolejiště českove- zabraňující vozidlům přístup. Po hlavní sil- odtud po trati směrem k Třeboni se nalézá
lenické stanice doplněné hektometrovníky nici budeme pokračovat severním směrem. místo zaniklého SD číslo 21 (Majdalena čp.
v rozmezí 163.1 až 165.1km (dále jen Žkm). Po překonání důležitého potoka s názvem 39). Lokaci středu budovy kolmo k ose kole-
Tyto mezníky tak udávají vzdálenost od ví- Odlehčovač přichází zprava asfaltová ces- je můžeme na katastrální mapě doměřit na
deňského nádraží. Nás však bude zajímat, ta ze zrušeného silničního úseku. V tomto 29,430 Žkm. V tomto terénu se zarostlým
v jakém místě začíná kilometráž odbočné místě můžeme zastavit a pěšky prozkoumat listnatým porostem v prostoru mezi cestou
tratě směřující ku Praze. Tedy kde se nachá- pozemek na levé straně od vozovky. V linii a železnicí můžeme objevit pouze zasypanou
zí hypotetický nultý kilometrovník tratí 226 lesního průseku se dostaneme k zaniklému studnu. Nenašel jsem pamětníka, který by
a 220. Dle starých plánků stanice je tento přejezdu. Za kolejemi je zachovaný naveze- věděl o existenci této stavby, a tak k jejímu
bod totožný s mezníkem 163.7 Žkm, před ný val větví a chrastí, který měl zabraňovat zániku muselo dojít před mnoha desítkami
kterým byla postavena původní výpravní použití přejezdu v době jeho rušení. Nalevo let. Po silnici dále přejedeme na okraj měs-
budova stanice v roce 1869. Od tohoto bodu od tohoto bývalého křížení se v mlází skrý- ta Třeboně, kde u kapličky sv. Petra a Pavla
kolmo ke kolejišti měla pomyslná přímka vá kamenná krychle opatřená nivelačním odbočíme vlevo. Místní silnička nás přive-
směřovat do dopravní kanceláře. V násle- bodem a zakrytá plechem. Jedná se o pozů- de k přejezdu P5613, před nímž je na levé
dujícím textu budu u některých zaniklých statek SD číslo 19 (Majdalena čp. 35), který straně situován SD číslo 22 (Třeboň čp. 256/
domků uvádět jejich kilometrickou polohu podlehl demolici okolo roku 2010. Do 20 II). Nacházíme se v místě zvaném Na Hra-
z důvodu jejich snazší lokalizace. Tato polo- m od tohoto torza můžeme vidět zakrytou dečku. V dnes privátním domku byl dříve
ha je určena kolmicí k ose kolejí vycházející studnu a stařičké ovocné stromy. Torzo je lo- umístěn nájemní byt a služebna Zv číslo 30.
ze středu stavby. kalizováno polohou 26,058 Žkm. Po ukon- Závorářky odtud obsluhovaly troje závory
čení průzkumu tohoto pozemku budeme až do dubna 1999, kdy bylo toto stanoviště
Poznávací cesta z Majdaleny do Veselí pokračovat v jízdě po silnici E49 dalších 1,5 zrušeno. Všechny přejezdy s mechanickými
nad Lužnicí km. Při zatáčce vlevo se mezi stromy obje- závorami byly obměněny světelnými zabez-
V putování podél trati 226 jsme se v minulé ví privátní SD číslo 20 (Majdalena čp. 38). pečovacími zařízeními. Pokud tuto pozná-
třetí části dostali do žel. stanice Majdalena. U tohoto zdařile rekonstruovaného objektu vací cestu absolvujeme na bicyklu, můžeme
Ještě pro úplnost zopakuji použité zkratky se solárními panely na krytině je vybudován v dalším úseku pokračovat za přejezd a oko-
v následujícím textu: SD = strážní domek, výběh pro domácí zvířata a malá vodní ná- lo blízkého penzionu. Na další křižovatce je
Zv = závorářské stanoviště, P = přejezd. Po drž. Jak jsem již uvedl ve druhé části historie nutné odbočit vlevo. Poté se napojíme na
komunikaci E 49 budeme pokračovat do této železniční tratě, fungovalo u tohoto SD žlutou turistickou značku a ta nás přivede
stejnojmenné obce, kde za obecním úřa- hradlo Holičky, které bylo zbouráno v roce na žel. zastávku Třeboň lázně. Tady u pře-
dem a autobusovou zastávkou odbočíme 2012. Následně se přesuneme po frekvento- jezdu P5615 stával SD číslo 23 (Třeboň čp.
vlevo. Místní silnice nás dovede k žel. za- vané komunikaci o zhruba 1,7 km dále, a to 257/II), ke kterému byla přistavěna budova
stávce Majdalena vedle níž stojí SD číslo 18 do teritoria označovaného na mapách Pod čekárny. Historie této zastávky byla popsána
www.suchdol.cz 15