Page 15 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. prosinec 2021
P. 15

Historie




        Historie a současnost




        železniční tratě České




        Velenice – Veselí nad Lužnicí




        (4. část)



        Vladimír Bednář                     (Majdalena čp. 34). Objekt je ve vlastnictví   Hrádečkem. Vedle kolejí zde stojí ojedině-
                                            státu a do roku 2012 v jeho zadní části byla   lý drobný objekt, který nikde jinde na této
                                            umístěna maličká služebna závorářů. Z to-  trati nenajdete. Jedná se o dřevěnou boudu
        Kilometráž trati 226                hoto Zv číslo 24 byly ovládány dvoje závory.   velikosti 2,4 x 3,1 m se sedlovou střechou,
        Ještě než se pustíme do pokračování v pu-  Vrátíme se opět na hlavní silnici a pojede-  krytou eternitem se zarostlou mechovou
        tování podél železniční trati, podívejme se   me směrem na Třeboň. Za obcí Majdalena   vrstvou (29,249 Žkm). Tato bouda vybavená
        do stanice České Velenice. Toto původně   se na levé straně nachází malé parkoviště ve   kamny sloužila jako útulna pro traťové děl-
        gmündské nádraží se stalo křižovatkou KFJB   formě krátké průjezdní silnice. Z něho vede   níky při údržbě a opravách kolejového svrš-
        s hlavní tratí Wien – Gmünd – Plzeň – Cheb   cesta ke zvláštnímu přejezdu P5608, na kte-  ku. Byla také vybavena drobným materiá-
        a vedlejší tratí Gmünd – Veselí – Praha. Po-  rý sice můžete vjet, avšak dál se nedostanete.   lem pro nutné výměny a opravy. Zajímavostí
        čátek této železnice se nacházel na kusém   Lesní cesta je zde totiž přerušena hromadou   jistě je, že byla instalována do cesty, těsně
        nádraží Wien Franz-Josefs-Bahnhof (nultý   stromové kůry. Asi 70 m odtud je zabudo-  před zrušený přejezd, jak si náhodný pozo-
        kilometr) a odtud se počítala kilometráž až   vána uzamčená masívní dřevěná závora,   rovatel může povšimnout. Necelých 200 m
        do Chebu. Proto je dnes kolejiště českove-  zabraňující vozidlům přístup. Po hlavní sil-  odtud po trati směrem k Třeboni se nalézá
        lenické stanice doplněné hektometrovníky   nici budeme pokračovat severním směrem.   místo zaniklého SD číslo 21 (Majdalena čp.
        v rozmezí 163.1 až 165.1km (dále jen Žkm).   Po překonání důležitého potoka s  názvem   39). Lokaci středu budovy kolmo k ose kole-
        Tyto mezníky tak udávají vzdálenost od ví-  Odlehčovač přichází zprava asfaltová ces-  je můžeme na katastrální mapě doměřit na
        deňského nádraží. Nás však bude zajímat,   ta ze zrušeného silničního úseku. V tomto   29,430 Žkm. V  tomto terénu se zarostlým
        v  jakém místě začíná kilometráž odbočné   místě můžeme zastavit a pěšky prozkoumat   listnatým porostem v prostoru mezi cestou
        tratě směřující ku Praze. Tedy kde se nachá-  pozemek na levé straně od vozovky. V linii   a železnicí můžeme objevit pouze zasypanou
        zí hypotetický nultý kilometrovník tratí 226   lesního průseku se dostaneme k zaniklému   studnu. Nenašel jsem pamětníka, který by
        a  220. Dle starých plánků stanice je tento   přejezdu. Za kolejemi je zachovaný naveze-  věděl o existenci této stavby, a tak k jejímu
        bod totožný s mezníkem 163.7 Žkm, před   ný val větví a chrastí, který měl zabraňovat   zániku muselo dojít před mnoha desítkami
        kterým byla postavena původní výpravní   použití přejezdu v době jeho rušení. Nalevo   let. Po silnici dále přejedeme na okraj měs-
        budova stanice v roce 1869. Od tohoto bodu   od tohoto bývalého křížení se v mlází skrý-  ta Třeboně, kde u kapličky sv. Petra a Pavla
        kolmo  ke kolejišti  měla  pomyslná  přímka   vá kamenná krychle opatřená nivelačním   odbočíme vlevo. Místní silnička nás přive-
        směřovat  do  dopravní  kanceláře.  V  násle-  bodem a zakrytá plechem. Jedná se o pozů-  de k přejezdu P5613, před nímž je na levé
        dujícím textu budu u  některých zaniklých   statek SD číslo 19 (Majdalena čp. 35), který   straně situován SD číslo 22 (Třeboň čp. 256/
        domků uvádět jejich kilometrickou polohu   podlehl demolici okolo roku 2010. Do 20   II). Nacházíme se v místě zvaném Na Hra-
        z důvodu jejich snazší lokalizace. Tato polo-  m od tohoto torza můžeme vidět zakrytou   dečku. V dnes privátním domku byl dříve
        ha je určena kolmicí k ose kolejí vycházející   studnu a stařičké ovocné stromy. Torzo je lo-  umístěn nájemní byt a služebna Zv číslo 30.
        ze středu stavby.                   kalizováno polohou 26,058 Žkm. Po ukon-  Závorářky odtud obsluhovaly troje závory
                                            čení průzkumu tohoto pozemku budeme   až do dubna 1999, kdy bylo toto stanoviště
        Poznávací cesta z Majdaleny do Veselí   pokračovat v jízdě po silnici E49 dalších 1,5   zrušeno. Všechny přejezdy s mechanickými
        nad Lužnicí                         km. Při zatáčce vlevo se mezi stromy obje-  závorami byly obměněny světelnými zabez-
        V putování podél trati 226 jsme se v minulé   ví privátní SD číslo 20 (Majdalena čp. 38).   pečovacími zařízeními. Pokud tuto pozná-
        třetí části dostali do žel. stanice Majdalena.   U tohoto zdařile rekonstruovaného objektu   vací cestu absolvujeme na bicyklu, můžeme
        Ještě  pro  úplnost zopakuji  použité  zkratky   se solárními panely na krytině je vybudován   v dalším úseku pokračovat za přejezd a oko-
        v následujícím textu: SD = strážní domek,   výběh pro domácí zvířata a malá vodní ná-  lo blízkého penzionu. Na další křižovatce je
        Zv = závorářské stanoviště, P = přejezd. Po   drž. Jak jsem již uvedl ve druhé části historie   nutné odbočit vlevo. Poté se napojíme na
        komunikaci E 49 budeme pokračovat do   této železniční tratě, fungovalo u tohoto SD   žlutou turistickou značku a  ta nás přivede
        stejnojmenné obce, kde za obecním úřa-  hradlo Holičky, které bylo zbouráno v roce   na žel. zastávku Třeboň lázně. Tady u pře-
        dem a  autobusovou zastávkou odbočíme   2012. Následně se přesuneme po frekvento-  jezdu P5615 stával SD číslo 23 (Třeboň čp.
        vlevo. Místní silnice nás dovede k  žel. za-  vané komunikaci o zhruba 1,7 km dále, a to   257/II), ke kterému byla přistavěna budova
        stávce Majdalena vedle níž stojí SD číslo 18   do teritoria označovaného na mapách Pod   čekárny. Historie této zastávky byla popsána




        www.suchdol.cz                                                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20