Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 17
16 Rozhovor Hobulet únor 2021
nevěděl, co mám dělat, jak mám učit. výukové platformy, ale díky této situaci jsem i nevýhody. Když ale jedu domů, je tam menší
Moje první úkoly byly úplně nepromyšlené, se posunul o 500 %, což je neuvěřitelné. pravděpodobnost, že někoho potkám, tak
chudáci žáci… (smích) Začátek byl ohromně Nemyslím, že všechno budu v budoucnosti se můžu cítit víc svobodný, nemusím řešit,
těžký, psychicky náročný, a myslím i pro využívat, ale rozšířilo mi to obzory. že jdu někde na červenou nebo mimo pře-
žáky, protože jsme jim nemohli nabídnout to chod. To mě někdy napadne, když přecházím
nejlepší, co dovedeme, sami jsme se všechno Mluvili jsme o tom, jak učit kompetence na Strossu. Pan učitel by neměl chodit na
teprve učili. A podle mě to stále trvá. Odbor- spíše než znalosti konkrétně v dějepise. červenou. (smích) ○
ník na online výuku se z vás nestane během Vy ale vyučujete ještě francouzštinu.
půl roku. I dnes spousta učitelů s online plat- Jak je na tom z hlediska moderních
formami bojuje, snaží se, ale třeba to někdy přístupů výuka jazyků?
nefunguje. A pak zamrzí, že si někteří rodiče Cizí jazyky jsou na tom myslím obecně
stěžují. Přitom nikdo z nás na online výuku nejlépe, a teď mluvím za angličtinu a fran-
nebyl proškolen. couzštinu. Během 20. století se styl výuky
postupně měnil, a to v návaznosti na všechny
Ve svém medailonku na webu vaší školy objevy v oblasti psychologie a sociálních věd.
píšete, že výuku vnímáte jako společ- Jazykové učebnice, většinou ty zahraniční,
né pobývání se žáky nad nejrůznějšími jsou dnes dělané podle nejnovějších trendů
výzvami, problémy a otázkami, které by a výzkumů, a i když učitel o tom vůbec nic
mělo být především autentické, pravdi- neví a jen se žáky prochází jednotlivá cviče-
vé a radostné. Je něco takového možné ní, pak si může být téměř jistý, že toho moc
i v online prostředí? nepokazí. Učebnice zajistí, aby žáci mluvili,
Myslím si, že to možné není, a jsem z toho aby se uměli vyjadřovat atd. Pokud k tomu
moc smutný. To, jak vedu hodiny a co je pro učitel ještě něco přihodí, jako třeba překlady,
mě důležité, najednou kvůli online výuce které už nejsou úplně žádoucí, nebo učení
úplně zmizelo. Zpočátku jsem si nevěděl se sloupečků slovíček, tak to nevadí. I tak
rady, ale pak si to nějak sedlo. Myslím si, že pravděpodobně dosáhne určité úrovně jed-
vztah se žáky můžete v online prostoru udr- notného rámce pro jazyky, který je společný
žovat, ale nemyslím si, že by jej šlo rozvíjet, pro celou EU.
podporovat nebo upevňovat.
Jsme tedy opět u toho, že dobrá učebnice
Natož asi vytvořit… může být základem dobré výuky.
Ano, to vnímáme teď, kdy máme poprvé šes- Co zpětná vazba od dětí, zajímá vás?
tou třídu, tam na budování vztahu budeme Velmi. Protože děti jsou v hodině ty nejdů-
teprve pracovat, společné pobývání se úplně ležitější, takže ano, často vyžaduji zpětnou
neděje. vazbu a hodně ji reflektuji v dalších přípra-
vách. Na škole máme navíc skvělý projekt,
Myslíte, že distanční výuka negativně takový standardizovaný anonymizovaný
ovlivní i vztahy mezi dětmi? dotazník, kde se jednou ročně žáků ptáme
Pokaždé, když se vrátíme z distanční výuky, na různé oblasti – jak se jim předmět líbí,
pozoruji určitou odtažitost, která ale postup- jaká je spolupráce s daným vyučujícím, jaké
ně mizí. Nejsem žádný odborník na psy- metody používá, jestli jsou pestré… Je to
chologii, ale je jasné, že se žáci v sociálních celkem asi 30 otázek a každému učiteli pak
interakcích posouvají – prohlubují například přijde výsledek za danou třídu. Díky tomu
empatii – a to všechno jim teď chybí. V onli- vidíme oblasti a třídy, kde to nějak hapruje,
ne prostoru ta autenticita jednoduše mizí. a můžeme na to reagovat.
Vy mě teď vidíte jen od pasu nahoru, přitom
při opravdovém setkání bychom k sobě nějak Píšete o sobě, že učitelství je vaším
seděli, hýbali rukama, nohama a to všechno největším koníčkem. Je to předpoklad
je taky komunikace, myslím dokonce, že pro to, být dobrým učitelem?
velká část komunikace. A ta nám teď všem Není to předpoklad, ale určitě je důležité,
chybí. Takže myslím, že vliv na ty žáky z hle- aby to člověka bavilo, aby měl chuť se stále
diska socializace bude výrazný. vzdělávat, číst a zkoušet nové věci. Já tím
možná někdy žiji až moc, ale je to pro mě
Navíc je asi potřeba počítat s tím, vášeň, tak se neubráním. Moji kamarádi jsou
že to ještě nějakou dobu potrvá… už někdy otrávení, ale většinou jsou to taky
Já s tím počítám. I když pevně doufám, že se učitelé, a tak si můžeme popovídat třeba
brzy výuka vrátí alespoň ke střídavé formě. o RVP. (smích)
Kdyby totiž učitelství bylo o tom, že připra-
vujete online kurzy, hodiny a úkoly a ty pak Obecně se dost žehrá, že je na českých
doma opravujete, tak bych asi musel dělat školách málo mužů. Jak je to u vás?
jiné povolání. Nevím, jaké jsou celostátní statistiky, ale
u nás na škole máme na druhém stupni asi Aleš Sedlmeier (*1986) absolvoval
Je to hodně jiné? 11 učitelů a 9 učitelek. Loni měla jedna třída → Gymnázium Na Pražačce. Studoval
historii na Filozofické fakultě UK
Ano, je to úplně jiná práce a taková práce dokonce více učitelů než učitelek. Někdy se a následně Pedagogickou fakultu UK,
by mě asi úplně nebavila. mi stávalo, že mi žáci říkali paní učitelko, kde letos v lednu úspěšně obhájil
ale minulý rok přišla kolegyně s tím, že ji diplomovou práci. Pátým rokem vyučuje
Má distanční výuka přece jen oslovili pane učiteli. (smích) Nevím ale, na ZŠ Strossmayerovo náměstí dějepis
nějaká pozitiva? jestli je to obecný trend. a francouzštinu. Zajímá se o didaktiku
Určitě ano. Právě ve schopnosti ovládat nové dějepisu a je členem skupiny pro rovné
technologie. Někteří žáci měli na začátku Bydlíte v Praze 8, vnímáte to jako výhodu? příležitosti Místního akčního plánu
vzdělávání v Praze 7. Když zrovna
problém napsat email, a to už nemají. A sa- Ano, sice tu nebydlím, ale často jezdím do nevyučuje nebo se nepřipravuje na
mozřejmě to obohatilo i učitele. Já jsem se Letenských sadů nebo do Stromovky, tak hodiny, poslouchá hudbu či vyrazí
vždycky trochu zajímal o technologie, se potkávám s žáky i s rodiči. Má to výhody na procházku do přírody.