Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 13
13
Hobulet únor 2021 Rozhovor 13
Pátým rokem stojí za katedrou na Základní škole Strossmayerovo
náměstí, kde vyučuje dějepis. Na jeho hodinách se žáci stávají
egyptskými faraony nebo soudci v Mezopotámii. Díky
francouzštině, která je jeho druhým předmětem, hledá Aleš
Sedlmeier inspiraci ve francouzských zdrojích. Rád by se o ni
podělil s dalšími dějepisáři ze Sedmičky. O tom, jak vyučovat
dějepis jinak, ale i o chybějících kvalitních učebnicích jsme
si povídali jak jinak než online.
Text – Klára Janicki, foto – Jan Kolský
Chybějí nám kvalitní
učebnice
Kdy jste si uvědomil, že chcete být můžete se věnovat do hloubky literatuře, což Pamatujete si na svůj první den
učitelem? na pajďáku úplně nejde, protože k tomu máte před katedrou?
Tušil jsem to už na základce, mým dětským základy psychologie, pedagogiky a druhý To si pamatuji velmi dobře. Byla to asi má
přáním ale byla kariéra umělce. Šel jsem pro- obor. nejhorší hodina, kterou jsem kdy zažil, dokon-
to na gymnázium se zaměřením na výtvarnou ce mám pocit, že jeden žák běhal po zadních
výchovu a pak zkoušel architekturu. Od svých Vybavila vás škola učitelskými lavicích. (smích) Vůbec jsem si nevěděl rady.
21 jsem si přivydělával výukou hry na flétnu kompetencemi? Ty následující byly dost podobné a já si tehdy
v kroužcích pro děti na prvním stupni a v ma- Určitě. Je tam sice pořád spousta věcí, které dokonce říkal, že jsem se zmýlil a že bych to
teřské škole. Hodně mě to bavilo. Navíc jsem nejsou úplně v pořádku, na druhou stranu se povolání asi dělat neměl. (smích)
zjistil, že to baví i ty děti, že jsou spokojení tam člověk potká s pár lidmi, kteří mají co do
i rodiče, zaměstnavatel a že to, co dělám, činění s reflektovanou praxí, získá vhled do V čem byl tehdy problém?
asi nedělám špatně. Tehdy jsem se rozhodl, psychologie, pedagogiky… To bylo užitečné. Nastoupil jsem jako dějepisář uprostřed
že do toho půjdu naplno. Když jsem se poprvé naživo setkal s velkou školního roku do 7. třídy. Žáci měli dlouho
nekázní ve třídě, tak jsem byl rád, že jsem suplování, pořád se tam někdo střídal, a tak
Na pedagogickou fakultu jste ale zrovna v té době chodil na seminář, který se si mysleli, že jsem jen jeden z mnoha, který
zamířil až po šesti letech studia tomu věnoval. po týdnu zase odejde. Když pochopili, že tam
historie na FF UK, jak to? budu navždy, situace se uklidnila a pak už to
Má studia, to je kapitola sama pro sebe. Jaký je tedy recept? bylo moc fajn. (smích)
(smích) Patřím mezi věčné studenty, teď Bohužel, žádný není. (smích) Tím, že jsem
už naštěstí končím. Tehdy jsem si myslel, ty věci ale teoreticky znal, tak jsem tu situaci Dějepis – to jsou většinou popisy
že abych byl opravdu dobrý učitel, musím nevnímal povrchně a hledal jsem nějaké pravé válek a konfliktů a hodně letopočtů,
vystudovat oborovou fakultu. Nebylo to ale příčiny, což se ukázalo jako dobré řešení. aspoň jak si na to vzpomínám já. Jaké
dobré rozhodnutí. Od začátku jsem se tam Měl jsem tu výhodu, že jsem v době studia již hodiny dějepisu jste zažil vy?
trápil a vnímal, že to není škola pro mě, neb vyučoval, takže jsem měl kontakt s praxí. Moji Dějepis na základce, to bylo i pro mě 45 minut
jsem chtěl být učitel, a ne historik. Na druhou spolužáci tyto předměty považovali za zbyteč- psaní do sešitu, a ano, byly to hlavně letopočty
stranu to nebyly ztracené roky, pomohlo mi né, což úplně chápu, postrádali tam realitu, a bitvy. Nicméně naše učitelka, která byla záro-
to v mém pozdějším studiu a samozřejmě i ve zatímco já jsem si hned představoval reálné veň i naší třídní, byla nesmírně milá a laskavá.
výuce. Když máte větší vhled do oboru, snáz situace ve třídách. O naší třídě se přitom říkalo, že je ta nejhorší
se vám učí. na škole, ale ona nám ukázala, že nás chápe,
Mluvíte velice spisovně, je to váš respektuje, a my jsme ji milovali. A právě skrze
Měl jste vůči pedagogické fakultě přirozený způsob vyjadřování? to, že mi na jejích hodinách bylo dobře, jsem
nějaké předsudky? Ano, říká mi to hodně lidí, je to asi profesní se k dějepisu dostal, byť na gymnáziu nebyly
Ano. Bohužel, ta škola nemá zrovna nejlepší deformace. (smích) Ze začátku jsem se o to hodiny dějepisu moc záživné.
pověst, a je to myslím škoda. Přitom studium cíleně snažil, ale teď už je to pro mě zcela
tam není o nic lehčí než na FF UK. Jde jen přirozené. Myslím si, že na základní škole je Změnila se tedy nějak výuka?
o jinou strukturu. Když studujete filologii, důležité, aby učitel mluvil spisovně. To zásadní asi je, a přitom se to ve společnosti