Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 22
22 Osudy Hobulet únor 2021 Hobulet únor 2021 Zaostřeno 23
do kterého rovněž přispíval. Stýkal se s další- Krátce poté, přesněji po invazi vojsk Varšav- ke které došlo nedlouho před jeho smrtí. Pozitiva online výuky
mi emigranty, s malířkou Toyen či básníkem ské smlouvy do Československa v srpnu 1968, Vedle celoživotního pesimismu přispíval navíc
Františkem Listopadem. Spolupracoval s no- nabídl Brouk její sestře, aby za ním přijela do ke zhoršování jeho stavu i pocit opuštěnosti,
vinářem a politikem Hubertem Ripkou nebo Londýna i se svojí nezletilou dcerou. Ludmila který vzhledem ke své nepraktičnosti snášel V tomto školním roce si děti ani učitelé moc společných
s významným českým výtvarným teoretikem této příležitosti využila a nedlouho po svém velmi těžce. Bohuslav Brouk zemřel ve svém chvil ve škole neužili. Prakticky celý podzim probíhala
Františkem Kovárnou. Přesto se zde cítil opuš- příjezdu, 27. září, byli s Bohuslavem oddáni. nuzném malém bytě na severním předměstí
těný. „Jdeš Paříží bez cíle, protože svoboden,“ Jejich soužití však netrvalo dlouho a po pěti Londýna na následky krvácení do mozku online výuka a nad znovuotevřením škol stále visí
napsal ve své básni s názvem Exil. V cizině letech se rozvedli. Mezitím, koncem roku 19. ledna 1978. Zcela příznačně bylo jeho tělo obrovský otazník. Přinesla tato zkušenost školství na
vydal pod pseudonymem Jan Vlasák cyklus 1970, prodělal Brouk mozkovou příhodu, jejíž nalezeno až několik dní po úmrtí. Pohřeb se
skeptických úvah o současné civilizaci s ná- následky spočívaly v jistém omezení pohybu pak uskutečnil s minimální účastí, což odpoví- Sedmičce přece jen něco pozitivního? Přečtěte si naši
zvem Dopisy z exilu příštím milenkám (1949). a možnosti psát. dalo jeho samotářskému životu. anketu mezi řediteli a učiteli základních škol v Praze 7.
Během léta 1972 se Broukovi naskytla
Nový domov příležitost navštívit Československo. Pocity ze Soudce kultury, umění i veřejného vkusu
Po určitou dobu pobýval také v Lyonu, kde se svého dvoutýdenního pobytu shrnul v dopise Bohuslav Brouk bývá charakterizován jako
živil manuální prací. Z Francie se však snažil svému příteli profesorovi patologie Zdeňku jedna z nejpozoruhodnějších person české
dostat za každou cenu. Jako místo svého Hrubanovi, který emigroval do Spojených meziválečné avantgardy, enfant terrible,
dalšího působení si vybral Spojené státy, ale států, slovy: „Tož, vyjel jsem ‚domů‘ se smíše- bytostný surrealista, fascinující spisovatel
jeho plány ztroskotaly. Nakonec se v únoru nými pocity a se smíšenými pocity jsem se též nezpochybnitelných literárních kvalit a neprá-
1951 vydal na palubě lodi Skaubryn do daleké navrátil. Praha je, jak bývala – jenom špinavěj- vem zapomenutý autor, který nám prostřed-
Austrálie. V té době totiž australská vláda ší, zanedbanější, sešlá.“ nictvím svých textů dodnes nabízí velice
podporovala příliv imigrantů, vypravovala V polovině sedmdesátých let se Broukův neotřelý pohled na okolní svět. Již méně často
lodě s evropskými uprchlíky, kterým hradila zdravotní stav začal dále zhoršovat. K důsled- je zmiňován jako introvert, cynismem a skepsí
cestu a do začátku jim poskytla i symbolický kům nadměrného kouření a cukrovce se zakrývající svou citlivou povahu, či jako muž,
finanční obnos. Léta prožitá v Austrálii byla připojily problémy se zrakem. Potíže se poz- který se s odchodem do exilu nikdy vnitřně
pro Brouka o poznání šťastnější. Jeho dva ději zkomplikovaly dopravní nehodou, nevyrovnal. ○
doktoráty z přírodních věd a filozofie mu však
nebyly k užitku a i zde se musel živit prací pod 4 Bohuslav s manželkou Libuší
svou odbornou úrovní. Po epizodě v továrně v Melbourne, přibližně rok 1954 4 Na možný režim distančního vyučování jsme nového – povedlo se. Velký přínos vidím ve jimž se otočily priority a často chtějí být raději
na výrobu plastů nastoupil na místo labo- 5 Prodejna motocyklů a velocipedů se připravovali prakticky od prvního dne stmelení kolektivu a sdílení všech možných ve škole než na vynucených prázdninách.
ranta v Commonwealth Serum Laboratories v ulici V Zátiší, dnes Haškova školního roku. Zvolili jsme platformu Google rad, nápadů, triků. Uvolnilo se velké množ- I vám, naši milí žáčci, patří velký dík za váš
v Parkville. Krátce po příjezdu se tu seznámil Classroom a naučili v ní pracovat jak učitele, ství materiálů k výuce, uskutečnilo se mnoho přístup. Tak už je znáte i vy. Náš skvělý tým,
s vychovatelkou Libuší Kalinovou (1922–1968), tak žáky. Nebylo to samozřejmě bezbolestné webinářů atd. Do výuky se mohli zapojit i žáci ve kterém a pro který je pro mě rozhodně
která do Austrálie připlula ze Spojeného krá- a myslím, že málokdo z nás řekne, že všechny plnící povinnou školní docházku zvláštním radost pracovat. A to za každé situace.
lovství. Mimo jiné i z ryze praktických důvodů funkce ovládá a využívá. Ale jako celek náš způsobem, třeba v zahraničí. Samozřejmě ale Covid necovid!
(Bohuslav byl údajně nešikovný a především učitelský sbor ve využívání IT udělal raketový budeme rádi, až ve škole budou opět všichni Jaroslav Andrle, ředitel ZŠ Fr. Plamínkové
nepraktický muž) s ní vstupuje ve svazek man- posun a já z toho mám obrovskou radost. žáci opravdu naživo.
želský už v září 1951. Skutečnými hvězdami jsou pro mě některé Jan Rychtr, ředitel ZŠ T. G. Masaryka Pro určitou skupinu žáků znamenala distanč-
Z hlediska literárního bylo Broukovo aus- starší paní učitelky, dříve plné obav, dnes ní výuka rychlejší osobní progres. Některým
tralské období velmi plodné. Bohužel se však suverénní harcovnice výuky na dálku. Ani žáci Děti si váží každé maličkosti a jsou vděčné dětem vyhovuje samostatná práce, osobní
většina tvorby nedochovala nebo je v lep- nepřicházejí zkrátka. Tento způsob učení jim za cokoliv – za to, že vidí kamarády, za naše odpovědnost a klid, kterou distanční výuka
ším případě doposud nezvěstná. Výjimkou přináší daleko větší míru samostatnosti a od- společné vtípky, za to, když nám můžou něco přináší. Tyto děti tak mají možnost zažívat
je rozsáhlý filozofický spis O šalbě svobody povědnosti za vzdělávání. Kéž by ji všichni ukázat, vyprávět, za naši pomoc (daleko víc častěji úspěch, kterého se jim třeba při pre-
a filosofie: pojem svobody v dějinách lidského bezezbytku využili! Specifickým „kolečkem“ než ve škole). Jsou více zodpovědné, mají vše zenční výuce tolik nedostává. U jiných dětí
myšlení a jeho patřičný význam, na němž začal jsou potom rodiče žáků. Obdivuji je, až na nachystané podle plánu na výuku, hlídají si to samozřejmě funguje obráceně. Škola má
pracovat v roce 1953 a dokončil jej nedlouho nepatrné výjimky jsou vstřícní, operativní, čas. Více se ptají, protože nemají v danou možnost poznat rodinu žáka v jiném kontextu
po svém příjezdu do Spojeného království. pohodoví a za to jim patří velký dík. Nechtě- chvíli možnost zeptat se kamaráda. Naučily a také rodiče nakoukli „pod pokličku“ vzdělá-
Tam se rozhodl (tentokrát i s manželkou) la bych, aby má slova vzbudila dojem, že si se psát, požádat a poděkovat mailem. Některé vání, uzavření škol tak vlastně pomohlo jejich
přesídlit po sedmi letech strávených v Aus- výuku na dálku nemůžu vynachválit. Přímý se naučily samy ukládat práci na disk. Jsou otevřenosti. Učitelé jsou nuceni se hlouběji
trálii. A to i přesto, že měl postaráno o slušné kontakt učitel – žák – rodič je nenahraditelný více dochvilné než ve škole, protože se těší zamyslet nad důležitým vzdělávacím obsahem
živobytí a dokonce se stal naturalizovaným a do virtuálního světa nepřenosný. na kamarády alespoň online. Přesto si všech- a prioritizovat cíle vzdělávání. Zároveň si po-
Australanem. S celkovou atmosférou v zemi ale Monika Nezbedová, ředitelka ZŠ Tusarova ny strašně přejí vrátit se do školy. prvé vyzkoušeli přímou výuku na home office.
nebyl spokojen, neboť v porovnání s Českoslo- 5 Iveta Šestáková, učitelka v Montessori třídě, Online výuka lehce překonává velké vzdále-
venskem nebo Francií představovala Austrálie Velmi pozitivním efektem online výuky je ZŠ Korunovační nosti a v budoucnu tak můžeme díky nabytým
stále ještě zaostalou společnost, jak po stránce to, že rodiče mohou otevřeně, ale i mimo zkušenostem snadněji navázat spolupráci
materiální, tak především kulturní. zorný úhel sledovat výuku. Vidí, jak učitel Nejpříjemnější překvapení covidu v rámci třeba se zahraničními školami.
komunikuje, jak je systémový, jak je připra- školy není to, že jsme ovládli lépe počítačo- František Rada, ředitel ZŠ Strossmayerovo nám.
Zpět v Evropě ven. Mohou posuzovat jeho odbornost, vztah vé technologie, ani to, že jsme zprůchodnili
Loď s Bohuslavem a Libuší na palubě připlula k dětem, zda motivuje, vysvětluje, inspiruje. zchátralou počítačovou síť, či snad to, že Učitelé zlepšili svou technickou zdatnost.
k břehům Spojeného království v listopa- Rodiče také slyší ostatní žáky třídy a vlast- jsme dokázali reagovat na turbulentní vládní Největší pozitivum pak vidím v úžasném pro-
du 1958. Brouk získal v Londýně místo stře- ně všechno naplno. Škola se tak stala zcela nařízení. To nejlepší je skutečnost, že máme pojení starších, zkušených a mladých, technic-
doškolského pedagoga a později působil jako otevřenou a veřejnou. Učitelé mohou mít na prokazatelně skvělý tým lidí, který netvoří jen ky zdatných kolegů, jež přispělo ke zlepšení
biolog na North Western Polytechnic. Tou svých online hodinách i rodiče, což nemusí neúnavně pracující pedagogičtí pracovníci, interpersonálních vztahů. Určitě se zlepšil
dobou měl za sebou již několik publikačních být vždy dvakrát příjemné a bylo by fajn, kdy- ale i naše úklidová četa, paní hospodářka, i vztah žáků ke škole, jejich učitelům a spolu-
počinů, vydal například sbírky Dvacet let svo- by o svých nových „žácích“ alespoň věděli. personál školní jídelny, pan školník a paní žákům. Moc touží opustit domovy a chodit do
body: 1945–1965 nebo Ohlasy básní českých, Tomáš Komrska, ředitel ZŠ Korunovační recepční. Vhod přišla i včasná materiálně-in- školy a nám tu moc chybějí. Rodiče poznali
kde parafrázoval verše předních českých formativní podpora od zřizovatele. náročnost učitelské profese a nepedagogičtí
básníků. Během roku 1967 za ním přijeli na Velkým bonusem bylo poskytnutí finančních Neskonalé díky patří zejména rodičům na- pracovníci si v této nejisté době začali více
návštěvu bývalá manželka Miroslava se synem prostředků z ministerstva i radnice Prahy 7 šich žáků, kteří často ve složité situaci mezi vážit své práce, což se odráží na kvalitě i jejich
Ivanem a o rok později jej navštívil i mladší na nákup IT techniky, která na mnohých vlastním zaměstnáním a vedením domácnosti ochotě. Všem zaměstnancům, pedagogům
syn Vladimír. školách chyběla. Všichni žáci i pedagogo- dokázali heroickým výkonem přimět své i nepedagogům, patří velký dík, stejně tak i na-
V dubnu 1968 podlehla svým zdravotním vé museli vystoupit ze své komfortní zóny ratolesti k aktivní účasti na online hodinách. šim rodičům a v neposlední řadě i žákům.
neduhům jeho druhá žena Libuše Brouková. a naučit se (mnohdy na stará kolena) něco A nesmím zapomenout ani na žáky samotné, Bohumil Kettner, ředitel FZŠ Umělecká