Page 16 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 16

16                     Rozhovor                                                                    Hobulet únor 2021




        nevěděl, co mám dělat, jak mám učit.    výukové platformy, ale díky této situaci jsem   i nevýhody. Když ale jedu domů, je tam menší
        Moje první úkoly byly úplně nepromyšlené,   se posunul o 500 %, což je neuvěřitelné.   pravděpodobnost, že někoho potkám, tak
        chudáci žáci… (smích) Začátek byl ohromně   Nemyslím, že všechno budu v budoucnosti   se můžu cítit víc svobodný, nemusím řešit,
        těžký, psychicky náročný, a myslím i pro   využívat, ale rozšířilo mi to obzory.  že jdu někde na červenou nebo mimo pře-
        žáky, protože jsme jim nemohli nabídnout to                                  chod. To mě někdy napadne, když přecházím
        nejlepší, co dovedeme, sami jsme se všechno   Mluvili jsme o tom, jak učit kompetence   na Strossu. Pan učitel by neměl chodit na
        teprve učili. A podle mě to stále trvá. Odbor-  spíše než znalosti konkrétně v dějepise.   červenou. (smích) ○
        ník na online výuku se z vás nestane během   Vy ale vyučujete ještě francouzštinu.
        půl roku. I dnes spousta učitelů s online plat-  Jak je na tom z hlediska moderních
        formami bojuje, snaží se, ale třeba to někdy   přístupů výuka jazyků?
        nefunguje. A pak zamrzí, že si někteří rodiče   Cizí jazyky jsou na tom myslím obecně
        stěžují. Přitom nikdo z nás na online výuku   nejlépe, a teď mluvím za angličtinu a fran-
        nebyl proškolen.                      couzštinu. Během 20. století se styl výuky
                                              postupně měnil, a to v návaznosti na všechny
        Ve svém medailonku na webu vaší školy   objevy v oblasti psychologie a sociálních věd.
        píšete, že výuku vnímáte jako společ-  Jazykové učebnice, většinou ty zahraniční,
        né pobývání se žáky nad nejrůznějšími   jsou dnes dělané podle nejnovějších trendů
        výzvami, problémy a otázkami, které by   a výzkumů, a i když učitel o tom vůbec nic
        mělo být především autentické, pravdi-  neví a jen se žáky prochází jednotlivá cviče-
        vé a radostné. Je něco takového možné   ní, pak si může být téměř jistý, že toho moc
        i v online prostředí?                 nepokazí. Učebnice zajistí, aby žáci mluvili,
        Myslím si, že to možné není, a jsem z toho   aby se uměli vyjadřovat atd. Pokud k tomu
        moc smutný. To, jak vedu hodiny a co je pro   učitel ještě něco přihodí, jako třeba překlady,
        mě důležité, najednou kvůli online výuce   které už nejsou úplně žádoucí, nebo učení
        úplně zmizelo. Zpočátku jsem si nevěděl   se sloupečků slovíček, tak to nevadí. I tak
        rady, ale pak si to nějak sedlo. Myslím si, že   pravděpodobně dosáhne určité úrovně jed-
        vztah se žáky můžete v online prostoru udr-  notného rámce pro jazyky, který je společný
        žovat, ale nemyslím si, že by jej šlo rozvíjet,   pro celou EU.
        podporovat nebo upevňovat.
                                              Jsme tedy opět u toho, že dobrá učebnice
        Natož asi vytvořit…                   může být základem dobré výuky.
        Ano, to vnímáme teď, kdy máme poprvé šes-  Co zpětná vazba od dětí, zajímá vás?
        tou třídu, tam na budování vztahu budeme   Velmi. Protože děti jsou v hodině ty nejdů-
        teprve pracovat, společné pobývání se úplně   ležitější, takže ano, často vyžaduji zpětnou
        neděje.                               vazbu a hodně ji reflektuji v dalších přípra-
                                              vách. Na škole máme navíc skvělý projekt,
        Myslíte, že distanční výuka negativně   takový standardizovaný anonymizovaný
        ovlivní i vztahy mezi dětmi?          dotazník, kde se jednou ročně žáků ptáme
        Pokaždé, když se vrátíme z distanční výuky,   na různé oblasti – jak se jim předmět líbí,
        pozoruji určitou odtažitost, která ale postup-  jaká je spolupráce s daným vyučujícím, jaké
        ně mizí. Nejsem žádný odborník na psy-  metody používá, jestli jsou pestré… Je to
        chologii, ale je jasné, že se žáci v sociálních   celkem asi 30 otázek a každému učiteli pak
        interakcích posouvají – prohlubují například   přijde výsledek za danou třídu. Díky tomu
        empatii – a to všechno jim teď chybí. V onli-  vidíme oblasti a třídy, kde to nějak hapruje,
        ne prostoru ta autenticita jednoduše mizí.    a můžeme na to reagovat.
        Vy mě teď vidíte jen od pasu nahoru, přitom
        při opravdovém setkání bychom k sobě nějak   Píšete o sobě, že učitelství je vaším
        seděli, hýbali rukama, nohama a to všechno   největším koníčkem. Je to předpoklad
        je taky komunikace, myslím dokonce, že   pro to, být dobrým učitelem?
        velká část komunikace. A ta nám teď všem   Není to předpoklad, ale určitě je důležité,
        chybí. Takže myslím, že vliv na ty žáky z hle-  aby to člověka bavilo, aby měl chuť se stále
        diska socializace bude výrazný.       vzdělávat, číst a zkoušet nové věci. Já tím
                                              možná někdy žiji až moc, ale je to pro mě
        Navíc je asi potřeba počítat s tím,    vášeň, tak se neubráním. Moji kamarádi jsou
        že to ještě nějakou dobu potrvá…      už někdy otrávení, ale většinou jsou to taky
        Já s tím počítám. I když pevně doufám, že se   učitelé, a tak si můžeme popovídat třeba
        brzy výuka vrátí alespoň ke střídavé formě.   o RVP. (smích)
        Kdyby totiž učitelství bylo o tom, že připra-
        vujete online kurzy, hodiny a úkoly a ty pak   Obecně se dost žehrá, že je na českých
        doma opravujete, tak bych asi musel dělat   školách málo mužů. Jak je to u vás?
        jiné povolání.                        Nevím, jaké jsou celostátní statistiky, ale
                                              u nás na škole máme na druhém stupni asi         Aleš Sedlmeier (*1986) absolvoval
        Je to hodně jiné?                     11 učitelů a 9 učitelek. Loni měla jedna třída   →  Gymnázium Na Pražačce. Studoval
                                                                                               historii na Filozofické fakultě UK
        Ano, je to úplně jiná práce a taková práce    dokonce více učitelů než učitelek. Někdy se   a následně Pedagogickou fakultu UK,
        by mě asi úplně nebavila.             mi stávalo, že mi žáci říkali paní učitelko,     kde letos v lednu úspěšně obhájil
                                              ale minulý rok přišla kolegyně s tím, že ji      diplomovou práci. Pátým rokem vyučuje
        Má distanční výuka přece jen          oslovili pane učiteli. (smích) Nevím ale,        na ZŠ Strossmayerovo náměstí dějepis
        nějaká pozitiva?                      jestli je to obecný trend.                       a francouzštinu. Zajímá se o didaktiku
        Určitě ano. Právě ve schopnosti ovládat nové                                           dějepisu a je členem skupiny pro rovné
        technologie. Někteří žáci měli na začátku   Bydlíte v Praze 8, vnímáte to jako výhodu?  příležitosti Místního akčního plánu
                                                                                               vzdělávání v Praze 7. Když zrovna
        problém napsat email, a to už nemají. A sa-  Ano, sice tu nebydlím, ale často jezdím do   nevyučuje nebo se nepřipravuje na
        mozřejmě to obohatilo i učitele. Já jsem se   Letenských sadů nebo do Stromovky, tak   hodiny, poslouchá hudbu či vyrazí
        vždycky trochu zajímal o technologie,    se potkávám s žáky i s rodiči. Má to výhody   na procházku do přírody.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21