Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 14

15
        14                     Rozhovor                                                                    Hobulet únor 2021           Hobulet únor 2021                                                            Rozhovor                         15



        moc neví, že už několik let neexistují osnovy.   Jak to děláte vy?           mediálních anketách – ptají se, co se stalo       Jsou to klasické testové otázky na    fungovat mezi běžnými učiteli třeba v rámci   Na druhou stranu i zde má škola určité
        Učitelé tak už nejsou řízeni tím, že by měli   Já trochu do didaktiky dějepisu fušuju a hod-  v roce 1938 – co víte o roce 1968, opět nějaká   letopočty?            naší čtvrti.                           možnosti. Někdy je to jen problém internetu
        něco konkrétního odučit. Nic takového   ně se zabývám francouzským přístupem. Ve   jména a data, což ale nechceme. Spíš než ob-  Ano. Nebo jsou sofistikovanější a tváří se,                                a techniky a to můžeme s pomocí radnice
        neexistuje. Jsou dány jen výstupy na konci   Francii a frankofonních oblastech mají výuku   sahová stránka by se měly proměnit metody   že cílí na kompetence, ale vlastně jde opět   Taková dostaveníčka dějepisářů…  vyřešit. Někdo má problém se soustředěním,
        základní školy – takzvaný RVP neboli rám-  založenou na bádání. Už mladší žáci mají   výuky. I na Mezopotámii můžete skvěle rozví-  hlavně o znalosti. To je problém tohoto   Ano, já totiž osobně žádného dějepisáře z jiné   tam jsme zase vysílali asistenty pedagogů.
        cový vzdělávací program, ale i ty jsou dost   k dispozici složku pramenů – třeba nějaké   jet žádoucí kompetence. Dáte žákům vybrané,   typu testování. Kompetenci neotestujete   základní školy v Praze 7 neznám a přijde mi to   Pedagogická fakulta nabízí doučování. Nějaká
        obecné.                               středověké miniatury, texty z kronik – a 80 %   upravené části Chamurappiho zákoníku a oni   tím, že člověk napíše nějaký test. Ideální by   jako hrozná škoda. Bohužel ale na iniciování   pomoc existuje. Když probíhá výuka stan-
                                              výuky hledají odpověď na klíčovou otázku.   mohou přemýšlet nad tím, jaká byla struktura   byla portfolia, kde by student prezentoval   takového setkání už nemám kapacitu.  dardně, pak je nejjednodušší přestat zadávat
        Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?  Zkoumají prameny, srovnávají je a pak připra-  tehdejší společnosti, nebo mohou rozsoudit   svoji práci za poslední čtyři roky, představil                          domácí úkoly a všechno, co mají žáci dělat,
        Nikdo po učitelích nechce, aby učili celý   vují syntézu, plakát anebo prezentaci pro své   nějaký soudní proces. I Mezopotámie patří ke   projekty, které vytvářel. To by spíš ukázalo,   Možná si to nějaký dějepisář přečte    se děje během vyučování. Tím se nepřenáší
        průběh 1. a 2. světové války, průběhy jednot-  spolužáky. Takže já se hodně inspiruji tam.   kulturnímu dědictví minulosti, takže nejde   jestli daný žák je opravdu studijní typ.  a ozve se vám…          odpovědnost za vzdělání na rodinu, kde jsou
        livých bitev. Jediný výstup, který po nás stát   Díky tomu, že umím francouzsky, tak i pro   o to seškrtat pravěk a středověk, ale zvolit                            To by bylo fajn. Zašli bychom se podívat, jak   ty nerovné podmínky.
        chce, je, aby žáci dokázali zhodnotit zneužití   žáky nějaké úkoly z učebnic překládám.    vhodné metody výuky.                To by z hlediska hodnocení bylo       to funguje jinde, inspirovali bychom se nejen
        techniky během světových válek. Bohužel   Části přebírám, doplňuji, upravuji.                                                  ale asi dost náročné…                 v metodách výuky, ale třeba i v hodnocení.   Součástí strategie ministerstva bude
        mnozí učitelé si tento dokument nepřečtou.                                   Máte nějakou obzvlášť oblíbenou část              To určitě, ale je to jen systémová otázka na   Mohli bychom udělat nějaký společný projekt   tedy plošné zrušení domácích úkolů?
        Kdyby se jím řídili, jistě by ty války učili   Jak jsou na tom ve Francii, co se týče    dějin a naopak něco, co rád přeskočíte?  ministerstvo. Otázky formou a, b, c nejsou   s třídami, přineslo by to určitě spousty výhod.   Ne, teď mluvím jen za naši školu. (smích) Ale
        jinak. To se ale moc neděje a spíš to ukazuje   témat? Jsou to také bitvy a panovníci?  To se pořád mění. Nemám ale období, které   dobrou cestou…                   Obecně si myslím, že spolupráce mezi školami   třeba se ministerstvo vydá podobnou cestou.
        na problém, že nějaký oficiální dokument vý-  Ne, ta struktura je na rozdíl od nás, kde pořád   vyloženě nemám rád a které bych nechtěl                              je něco, co může všechny školy hodně posu-  Momentálně se připravuje implementace
        uku nezmění a že je třeba hledat jiné cesty.  často jedeme v politických dějinách, o dost   učit. Dlouhou dobu jsem neměl rád 19. století,   Vůbec byste takto dějepis nezkoušel?  nout dál.                Strategie 2030+ a třeba lze podobné kroky
                                              jiná. Francouzští žáci se o svých středověkých   ale teď objevuji, jak to učit jinak, a už mě to   Rozhodně ne. To vůbec není dějepis. Pokud                          očekávat. Dalším krokem by třeba mohlo být
        Jaké?                                 králích moc nedozvědí, protože se učí spíše   baví. Co je nyní mému srdci blízké a nedoká-  se ptáte na letopočet či jméno, to nejsou ani   Na Sedmičce funguje Místní akční plán   postupné rušení víceletých gymnázií…
        Základem jsou dobré didaktické pomůcky,   například o struktuře společnosti a jaký vliv   žu vysvětlit proč, je období Mezopotámie či   znalosti, to jsou prázdné informace, kterým   vzdělávání, zkráceně MAP. Ten projekt
        například kvalitní učebnice, které přinesou   na ni měly třeba hladomory.    byzantská říše. Ale proměňuje se to, dříve to     žák vůbec nemusí rozumět. Třeba zakrouž-  vám v tomhle nepomáhá?             Proč?
        do hodin historie i jiné přístupy a témata                                   bylo hlavně 20. století, na základní škole jsem   kuje a, kostnický koncil, pak se ho zeptáte,   Nemyslím si, že by pro to nikdo nic nedělal,   Vím, že je to radikální, ale myslím, že je to
        než války, například dějiny každodennosti,   Líbí se mi to propojení s výtvarným    měl rád druhou světovou válku, na vysoké   co to je koncil, a on neví…           snahu určitě vidím, třeba právě v Mapu.   další věc, která umocňuje sociální nerovnosti.
        mikrohistorie, regionální dějiny. Učitelé se   uměním a literaturou.         období komunismu. Za pět let to možná bude                                              Možná chybějí peníze, možná čas. Můj úvazek   Na víceletá gymnázia jdou žáci, jejichž rodiče
        totiž řídí hlavně učebnicemi. Začínající učitel   Kulturní dějiny jsou přítomné i v českém dě-  renesance.                     Jak tedy hodnotíte ve svých hodinách?  totiž nepočítá s tím, že by nějaká taková   se o vzdělání svých dětí zajímají, věnují čas
        možná není schopen hned rozlišit, co z toho   jepisu, minimálně dějiny výtvarného umění,                                       I já si usnadňuji práci, a tak i já mám takové   setkání měla probíhat. Pak tu chybějí nějací   výběru školy a hledání informací o ní. Takoví
        všeho, co se učil na státnice, má pro žáky   něco z literatury… Bohužel je to ale často stále   Dějiny píší vítězové. Do jaké míry    hloupé otázky v testech. (smích) Ale to je   koordinátoři, kteří by znali učitele a třeba by   rodiče pak dbají, aby se jejich dítě připravo-
        vybrat, tak si vezme učebnici, která slouží   na úrovni znám jméno a název díla, než aby   současná výuka dějepisu vede žáky    opravdu jen tím, že nezvládnu být na 100 %   dokázali poradit – tady vám nefunguje tahle   valo na zkoušky, dohlížejí na úkoly, které mu
        jako takové první vodítko.            to bylo zkoumání spojitostí a vazeb. Třeba   k nějakému objektivnímu poznání?            třídní, učit francouzštinu, organizovat   věc, výborně to dělají tam a tam, běžte se tam   dávají navíc, jsou schopni zaplatit doučování
                                              konkrétně v těch francouzských učebnicích   Ano, cílem by mělo být něco, co se dnes      distanční výuku a připravovat si zábavné   podívat – takový přenos zkušeností. Učitelé   nebo přímo specializované kurzy na přijímací
        Jak jsme tedy na tom s učebnicemi     srovnávají žáci výpovědi historických prame-  pracovně nazývá historické myšlení či gra-  hodiny. Potřeboval bych pomoc, která však   opravdu nekončí v práci ve 13 hodin, aby se   zkoušky. Vidíte, už to není o schopnostech
        dějepisu?                             nů o ženách v 19. století s romány z té doby,   motnost – ten termín ještě není v odborné   zatím nepřichází. Mám na mysli právě ty   pak mohli věnovat takové činnosti. Je tu dost   dítěte, ale rodičů. V tom je ta obrovská ne-
        Bohužel, dnes úplně nemáme učebnici, která   třeba Paní Bovaryovou od Flauberta. Zkouma-  literatuře ustálený. Tedy pochopení, že dějiny   didaktické pomůcky, o nichž jsme už mluvili.   administrativní práce a příprava dobrých   rovnost. Zajistit vysokou kvalitu základek pro
        by vycházela vstříc moderním trendům.   jí podobnosti a odlišnosti – fabulace autora,   interpretujeme různým způsobem v různých   Takže někde ubírám a mám i testy, kde byste   a kvalitních hodin zabere opravdu hodně   všechny děti, ať už jsou jakkoliv nadané, by
        Nemůžu říct, že by se nesnažily být moderní.   nebo naopak kde se inspiroval realitou.   časech nebo že různí lidé mohou dějiny in-  našla otázky na data nebo ve formě a, b, c.   času. Dost učitelů, které znám, tráví prací   bylo skvělé. Myslím, že v systému víceletých
        Jsou vydavatelství, která se o to pokoušejí,   Takové úzké vazby v českém prostředí zatím   terpretovat různě. Že výsledky první světové   Často se ale snažím, aby žáci psali nějaké   běžně i večery nebo víkendy.  gymnázií toho ale nikdy nedosáhneme.
        ale stejně si myslím, že jsme v tomto směru   asi nenajdeme.                 války vnímali jinak vítězové a jinak poražení,    delší texty. Probereme nějaké téma, získáme
        zaspali.                                                                     přečíst si nějaké historické prameny a pídit se   informace, projdeme prameny a potom je   Vy sám jste v Mapu ve skupině pro    Jak byste obecně oznámkoval český
                                              Ten francouzský přístup zní            po tom, proč tomu tak je. Neukazovat dějiny       požádám o souvislý text.              rovné příležitosti. To je velké téma.  školský systém?
        Všechny jsou dílem soukromých         opravdu skvěle.                        jako jednotný lineární příběh s předem daný-                                            Ano. Naší snahou je zajistit, aby školy v Praze 7   Já jsem obrovský optimista a v známkování
        nakladatelství?                       Ano, je ale důležité podotknout, že skvělé jsou   mi soudy, ale spíše jako problémy a otázky,   Konkrétně?                     neprohlubovaly rozdíly ve vzdělání mezi žáky   velmi hodný, takže by to byla dvojka. Je dob-
        Ano, na trhu je asi pět učebnic z různých   především ty francouzské učebnice. (smích)   které je třeba řešit. Tím totiž žáky například   V 6. třídě třeba probíráme Egypt a oni mají   jen proto, že někteří z nich pocházejí z méně   ře, že se v současnosti děje spousta dobrého
        vydavatelství a mezi nimi probíhá přirozený   I tam ale samozřejmě bojují s tím, že to pak   učíte, aby byli imunní vůči zneužití dějin   napsat fiktivní text, ve kterém se prezentují   podnětného prostředí. Je to dlouhodobě   na úrovni ministerstva a nedávno schválené
        tržní souboj, kdo bude nejúspěšnější. Všech-  učitelé dělají trošku jinak. Nechci říct, že je to   nějakou ideologií.          jako faraoni, píší, co vykonali, jak proběhla   popisovaný problém nejen u nás, ale všude na   Strategie 2030+ nebo na úrovni České školní
        ny učebnice slibují, že jsou v souladu s RVP,   boj s větrnými mlýny, ale rozhodně je náročné                                  jejich mumifikace atd. Už v 6. třídě jsou   světě. Je to také jeden z klíčových bodů a cílů   inspekce. Je tam velký progres a vidím to
        ale zrovna u dějepisu si tím nejsem jist. Tedy   změnit styl výuky učitelů. Ve Francii se o to   To je tedy také součástí RVP?  schopni napsat A4 text, kde mi ukážou   Strategie 2030+, které prosadilo ministerstvo   velmi nadějně.
        že by směřovaly ke klíčovým kompetencím…  pokoušejí již zhruba dvacet let, možná i déle,   To zatím ještě ne, ale jsou to současné trendy   spousty znalostí, které umějí použít v kon-  školství.
                                              a pořád jsou učitelé, kteří si těžko zvykají na   v didaktice dějepisu, které v zahraničí již fun-  textu, také se u toho hodně často pobavím,                        Nenarážejí ale učitelé někdy i na
        Neměl by do toho přece jen vstoupit stát?  nové postupy. Takže jedna věc je, co nám   gují a v současné době je velká snaha přenést   protože do toho zakomponují něco humor-  Jak velký problém je to právě na    stereotypy rodičů?
        Já myslím, že by to mohlo pomoct. Mohl   nabízejí pomůcky, jak to chtějí teoretikové,   je i do české vzdělávací soustavy. Počítá s tím   ného. Odhalí mi to mnohem víc, než kdy-  Sedmičce?                Samozřejmě. Například v dějepise rodiče ně-
        by iniciovat vydání nějakých referenčních   a druhá jak je to v reálu. I my v ČR jsme dnes   i připravovaná učebnice, o které jsem se již   bych se jich ptal na například na konkrétní   V Praze 7 to pociťuje každá škola a distanční   kdy očekávají, že si žák z hodiny odnese data
        učebnic a ve spolupráci s odborníky zajistit   v situaci, kdy RVP nabízí velké možnosti,   zmínil. Na některých školách by měl brzy za-  počet dětí Ramesse II. (smích)  vzdělávání to krásně odhalilo. Opravdu je   a jména, a když to nepřichází, tak si třeba stě-
        jejich vysokou kvalitu. V současné době ale   jak učit nejen dějepis zajímavě, ale není to   čít projekt z dílny ministerstva školství, takže                        vidět, kteří žáci mají doma podporu už jenom   žují. To je ale v pořádku. A je dobré, když se
        jedna velmi kvalitní učebnice pro 9. třídu už   využíváno.                   je to snad hudba blízké budoucnosti.              Kolik takových esejí stihnete?        tím, že se jich rodiče zeptají, jaké jsi měl dnes   jim to vysvětlí nebo ukáže, v čem jsou přínosy
        vzniká. Tuším, že by měla vyjít letos nebo                                                                                     Jednu až dvě za pololetí. Učím sedm tříd,    hodiny online, co jste dělali, a přesto, že ti   jiného přístupu. Tady hraje velkou roli vedení
        příští rok.                           Není ale objem učiva příliš obrovský?    Stávající RVP jsou nicméně závazné,             to je hodně dětí a hodně textů k pročtení.  žáci řeknou: „Nic, nuda“, je super, že taková   školy, aby učitele podpořilo. Vedení školy je
                                              Navíc se často mluví o tom, že žáci znají   je to tedy to, podle čeho pak školní                                               konverzace vůbec proběhne. Jsou rodiny,   obecně klíčové. Já jsem měl obrovské štěstí,
        Vidíte, zvenku to přitom vypadá, že   lépe pravěk než 20. století…           inspekce hodnotí tu kterou školu?                 Nepomohla by třeba praxe studentů     kde rodič přijde z práce a je tak unavený,   že jsem na Stross náhodou narazil jako zástup.
        nabídka kvalitních pomůcek je v součas-  Určitě ano, je toho příliš, hlavně v těch učeb-  To je spíš otázka na inspekci. (smích)  pedagogické fakulty?               že už nemá sílu nic řešit. Dítě se nepřipojí,   Naše vedení nám umožnuje zkoušet nové
        nosti obrovská, třeba i prostřednictvím   nicích spíš než v RVP, a určitě nějaké ořezání                                       Já mám s podobnými praxemi zkušenost, ale   začne být pozadu, neplní úkoly, nemá doma   věci, zapojovat se do různých projektů, dává
        nejrůznějších projektů a neziskovek.  je nutné. Na druhou stranu je důležité vnímat   Už nějaký inspektor zavítal na vaši      vlastně je to práce navíc. Student by asi byl   podporu, aby je mohlo plnit. A ty rozdíly se   nám svobodu a věří nám, že to budeme dělat
        To máte pravdu, ta nabídka tu je. Třeba pro   dějiny v celku a v jednotě. Byla by velká chy-  hodinu?                          zhrozen tím, kolik je v esejích hrubek nebo   v současné době extrémně zvětšují.  nejlíp, jak dovedeme. Dovedu si představit,
        výuku dějin 20. století je toho dost. Učitelé   ba, kdybychom učili jen 19. a 20. století. Já    Ne, ještě ne. I když u nás na škole inspekce   že žáci špatně použili nějaké koncepty. A já                že na jiných školách jsou učitelé hodně sešně-
        si navíc vypomáhají, na internetu najdete   20. století věnuji rok a půl, což si myslím, že je   byla, naživo jsem školního inspektora neviděl,   bych musel vysvětlovat, že je to na ten věk   Jakou roli v tom ale může hrát škola,    rovaní různými nařízeními. Znám i případy
        spoustu připravených hodin. Když ale chcete   dostatečné. Ti, kteří mluví o tom, že žáci vědí   což také nevím, jestli je úplně dobře, když   v pořádku. To by pomoc nebyla. Ale jsem   vaše role je přece vyučovat…  učitelů, kteří chtěli učit zajímavě a moderně,
        moderně učit třeba o Přemyslovcích, jak se   hodně o pravěku a málo o 20. století, mají   už učím šest let. (smích) Nevím, jak je to   třeba zapojen do programu Učitel naživo, le-  To jste zmínila zajímavou věc, v rámci dis-  ale bylo jim to znemožněno.
        žilo ve středověkém městě nebo jaký byl tehdy   představu, že by měli mít o tom 20. století   s inspekcí, ale třeba u přijímaček na gymnázia   tos mám dvě studentky a společně připravu-  tanční výuky neustále řešíme, kdo je online,
        sociální status žen či dětí, spíš než se věnovat   hodně faktografických znalostí – a de facto   jsou testy z všeobecného přehledu, kde jsou   jeme dvě hodiny v týdnu, občas je i společně   kolik splnil úkolů, kdo je připojen jen naoko   Několikrát jsme již zmínili online výuku.
        husitským bitvám, tak takové pomůcky nena-  chtějí pouze vyměnit množství dat a jmen   i otázky z dějepisu. A bohužel mi připadá, že   odučíme a reflektujeme. Je to sice zase práce   a v pokoji si dělá něco jiného. Kolikrát jsme si   Jak velký to byl pro vás šok, když se loni
        jdete. Takže trpí starší dějiny, které se pravdě-  z období středověku nebo pravěku za ta z mo-  učitelé, kteří tento test připravují, se pravdě-  navíc, ale je to ohromně přínosné. Dovedu   s kolegy říkali, že jsme v roli hlídačů a přebra-  na jaře poprvé uzavřely školy?
        podobně učí hodně rigidně. Je to škoda.  derních dějin. To vidíte i na různých    podobně do RVP nekoukají.                    si představit, že by takový program mohl   li jsme kompetence rodičů a to není dobře.    To byl obrovský šok. První týden jsem
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19