Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 14
15
14 Rozhovor Hobulet únor 2021 Hobulet únor 2021 Rozhovor 15
moc neví, že už několik let neexistují osnovy. Jak to děláte vy? mediálních anketách – ptají se, co se stalo Jsou to klasické testové otázky na fungovat mezi běžnými učiteli třeba v rámci Na druhou stranu i zde má škola určité
Učitelé tak už nejsou řízeni tím, že by měli Já trochu do didaktiky dějepisu fušuju a hod- v roce 1938 – co víte o roce 1968, opět nějaká letopočty? naší čtvrti. možnosti. Někdy je to jen problém internetu
něco konkrétního odučit. Nic takového ně se zabývám francouzským přístupem. Ve jména a data, což ale nechceme. Spíš než ob- Ano. Nebo jsou sofistikovanější a tváří se, a techniky a to můžeme s pomocí radnice
neexistuje. Jsou dány jen výstupy na konci Francii a frankofonních oblastech mají výuku sahová stránka by se měly proměnit metody že cílí na kompetence, ale vlastně jde opět Taková dostaveníčka dějepisářů… vyřešit. Někdo má problém se soustředěním,
základní školy – takzvaný RVP neboli rám- založenou na bádání. Už mladší žáci mají výuky. I na Mezopotámii můžete skvěle rozví- hlavně o znalosti. To je problém tohoto Ano, já totiž osobně žádného dějepisáře z jiné tam jsme zase vysílali asistenty pedagogů.
cový vzdělávací program, ale i ty jsou dost k dispozici složku pramenů – třeba nějaké jet žádoucí kompetence. Dáte žákům vybrané, typu testování. Kompetenci neotestujete základní školy v Praze 7 neznám a přijde mi to Pedagogická fakulta nabízí doučování. Nějaká
obecné. středověké miniatury, texty z kronik – a 80 % upravené části Chamurappiho zákoníku a oni tím, že člověk napíše nějaký test. Ideální by jako hrozná škoda. Bohužel ale na iniciování pomoc existuje. Když probíhá výuka stan-
výuky hledají odpověď na klíčovou otázku. mohou přemýšlet nad tím, jaká byla struktura byla portfolia, kde by student prezentoval takového setkání už nemám kapacitu. dardně, pak je nejjednodušší přestat zadávat
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad? Zkoumají prameny, srovnávají je a pak připra- tehdejší společnosti, nebo mohou rozsoudit svoji práci za poslední čtyři roky, představil domácí úkoly a všechno, co mají žáci dělat,
Nikdo po učitelích nechce, aby učili celý vují syntézu, plakát anebo prezentaci pro své nějaký soudní proces. I Mezopotámie patří ke projekty, které vytvářel. To by spíš ukázalo, Možná si to nějaký dějepisář přečte se děje během vyučování. Tím se nepřenáší
průběh 1. a 2. světové války, průběhy jednot- spolužáky. Takže já se hodně inspiruji tam. kulturnímu dědictví minulosti, takže nejde jestli daný žák je opravdu studijní typ. a ozve se vám… odpovědnost za vzdělání na rodinu, kde jsou
livých bitev. Jediný výstup, který po nás stát Díky tomu, že umím francouzsky, tak i pro o to seškrtat pravěk a středověk, ale zvolit To by bylo fajn. Zašli bychom se podívat, jak ty nerovné podmínky.
chce, je, aby žáci dokázali zhodnotit zneužití žáky nějaké úkoly z učebnic překládám. vhodné metody výuky. To by z hlediska hodnocení bylo to funguje jinde, inspirovali bychom se nejen
techniky během světových válek. Bohužel Části přebírám, doplňuji, upravuji. ale asi dost náročné… v metodách výuky, ale třeba i v hodnocení. Součástí strategie ministerstva bude
mnozí učitelé si tento dokument nepřečtou. Máte nějakou obzvlášť oblíbenou část To určitě, ale je to jen systémová otázka na Mohli bychom udělat nějaký společný projekt tedy plošné zrušení domácích úkolů?
Kdyby se jím řídili, jistě by ty války učili Jak jsou na tom ve Francii, co se týče dějin a naopak něco, co rád přeskočíte? ministerstvo. Otázky formou a, b, c nejsou s třídami, přineslo by to určitě spousty výhod. Ne, teď mluvím jen za naši školu. (smích) Ale
jinak. To se ale moc neděje a spíš to ukazuje témat? Jsou to také bitvy a panovníci? To se pořád mění. Nemám ale období, které dobrou cestou… Obecně si myslím, že spolupráce mezi školami třeba se ministerstvo vydá podobnou cestou.
na problém, že nějaký oficiální dokument vý- Ne, ta struktura je na rozdíl od nás, kde pořád vyloženě nemám rád a které bych nechtěl je něco, co může všechny školy hodně posu- Momentálně se připravuje implementace
uku nezmění a že je třeba hledat jiné cesty. často jedeme v politických dějinách, o dost učit. Dlouhou dobu jsem neměl rád 19. století, Vůbec byste takto dějepis nezkoušel? nout dál. Strategie 2030+ a třeba lze podobné kroky
jiná. Francouzští žáci se o svých středověkých ale teď objevuji, jak to učit jinak, a už mě to Rozhodně ne. To vůbec není dějepis. Pokud očekávat. Dalším krokem by třeba mohlo být
Jaké? králích moc nedozvědí, protože se učí spíše baví. Co je nyní mému srdci blízké a nedoká- se ptáte na letopočet či jméno, to nejsou ani Na Sedmičce funguje Místní akční plán postupné rušení víceletých gymnázií…
Základem jsou dobré didaktické pomůcky, například o struktuře společnosti a jaký vliv žu vysvětlit proč, je období Mezopotámie či znalosti, to jsou prázdné informace, kterým vzdělávání, zkráceně MAP. Ten projekt
například kvalitní učebnice, které přinesou na ni měly třeba hladomory. byzantská říše. Ale proměňuje se to, dříve to žák vůbec nemusí rozumět. Třeba zakrouž- vám v tomhle nepomáhá? Proč?
do hodin historie i jiné přístupy a témata bylo hlavně 20. století, na základní škole jsem kuje a, kostnický koncil, pak se ho zeptáte, Nemyslím si, že by pro to nikdo nic nedělal, Vím, že je to radikální, ale myslím, že je to
než války, například dějiny každodennosti, Líbí se mi to propojení s výtvarným měl rád druhou světovou válku, na vysoké co to je koncil, a on neví… snahu určitě vidím, třeba právě v Mapu. další věc, která umocňuje sociální nerovnosti.
mikrohistorie, regionální dějiny. Učitelé se uměním a literaturou. období komunismu. Za pět let to možná bude Možná chybějí peníze, možná čas. Můj úvazek Na víceletá gymnázia jdou žáci, jejichž rodiče
totiž řídí hlavně učebnicemi. Začínající učitel Kulturní dějiny jsou přítomné i v českém dě- renesance. Jak tedy hodnotíte ve svých hodinách? totiž nepočítá s tím, že by nějaká taková se o vzdělání svých dětí zajímají, věnují čas
možná není schopen hned rozlišit, co z toho jepisu, minimálně dějiny výtvarného umění, I já si usnadňuji práci, a tak i já mám takové setkání měla probíhat. Pak tu chybějí nějací výběru školy a hledání informací o ní. Takoví
všeho, co se učil na státnice, má pro žáky něco z literatury… Bohužel je to ale často stále Dějiny píší vítězové. Do jaké míry hloupé otázky v testech. (smích) Ale to je koordinátoři, kteří by znali učitele a třeba by rodiče pak dbají, aby se jejich dítě připravo-
vybrat, tak si vezme učebnici, která slouží na úrovni znám jméno a název díla, než aby současná výuka dějepisu vede žáky opravdu jen tím, že nezvládnu být na 100 % dokázali poradit – tady vám nefunguje tahle valo na zkoušky, dohlížejí na úkoly, které mu
jako takové první vodítko. to bylo zkoumání spojitostí a vazeb. Třeba k nějakému objektivnímu poznání? třídní, učit francouzštinu, organizovat věc, výborně to dělají tam a tam, běžte se tam dávají navíc, jsou schopni zaplatit doučování
konkrétně v těch francouzských učebnicích Ano, cílem by mělo být něco, co se dnes distanční výuku a připravovat si zábavné podívat – takový přenos zkušeností. Učitelé nebo přímo specializované kurzy na přijímací
Jak jsme tedy na tom s učebnicemi srovnávají žáci výpovědi historických prame- pracovně nazývá historické myšlení či gra- hodiny. Potřeboval bych pomoc, která však opravdu nekončí v práci ve 13 hodin, aby se zkoušky. Vidíte, už to není o schopnostech
dějepisu? nů o ženách v 19. století s romány z té doby, motnost – ten termín ještě není v odborné zatím nepřichází. Mám na mysli právě ty pak mohli věnovat takové činnosti. Je tu dost dítěte, ale rodičů. V tom je ta obrovská ne-
Bohužel, dnes úplně nemáme učebnici, která třeba Paní Bovaryovou od Flauberta. Zkouma- literatuře ustálený. Tedy pochopení, že dějiny didaktické pomůcky, o nichž jsme už mluvili. administrativní práce a příprava dobrých rovnost. Zajistit vysokou kvalitu základek pro
by vycházela vstříc moderním trendům. jí podobnosti a odlišnosti – fabulace autora, interpretujeme různým způsobem v různých Takže někde ubírám a mám i testy, kde byste a kvalitních hodin zabere opravdu hodně všechny děti, ať už jsou jakkoliv nadané, by
Nemůžu říct, že by se nesnažily být moderní. nebo naopak kde se inspiroval realitou. časech nebo že různí lidé mohou dějiny in- našla otázky na data nebo ve formě a, b, c. času. Dost učitelů, které znám, tráví prací bylo skvělé. Myslím, že v systému víceletých
Jsou vydavatelství, která se o to pokoušejí, Takové úzké vazby v českém prostředí zatím terpretovat různě. Že výsledky první světové Často se ale snažím, aby žáci psali nějaké běžně i večery nebo víkendy. gymnázií toho ale nikdy nedosáhneme.
ale stejně si myslím, že jsme v tomto směru asi nenajdeme. války vnímali jinak vítězové a jinak poražení, delší texty. Probereme nějaké téma, získáme
zaspali. přečíst si nějaké historické prameny a pídit se informace, projdeme prameny a potom je Vy sám jste v Mapu ve skupině pro Jak byste obecně oznámkoval český
Ten francouzský přístup zní po tom, proč tomu tak je. Neukazovat dějiny požádám o souvislý text. rovné příležitosti. To je velké téma. školský systém?
Všechny jsou dílem soukromých opravdu skvěle. jako jednotný lineární příběh s předem daný- Ano. Naší snahou je zajistit, aby školy v Praze 7 Já jsem obrovský optimista a v známkování
nakladatelství? Ano, je ale důležité podotknout, že skvělé jsou mi soudy, ale spíše jako problémy a otázky, Konkrétně? neprohlubovaly rozdíly ve vzdělání mezi žáky velmi hodný, takže by to byla dvojka. Je dob-
Ano, na trhu je asi pět učebnic z různých především ty francouzské učebnice. (smích) které je třeba řešit. Tím totiž žáky například V 6. třídě třeba probíráme Egypt a oni mají jen proto, že někteří z nich pocházejí z méně ře, že se v současnosti děje spousta dobrého
vydavatelství a mezi nimi probíhá přirozený I tam ale samozřejmě bojují s tím, že to pak učíte, aby byli imunní vůči zneužití dějin napsat fiktivní text, ve kterém se prezentují podnětného prostředí. Je to dlouhodobě na úrovni ministerstva a nedávno schválené
tržní souboj, kdo bude nejúspěšnější. Všech- učitelé dělají trošku jinak. Nechci říct, že je to nějakou ideologií. jako faraoni, píší, co vykonali, jak proběhla popisovaný problém nejen u nás, ale všude na Strategie 2030+ nebo na úrovni České školní
ny učebnice slibují, že jsou v souladu s RVP, boj s větrnými mlýny, ale rozhodně je náročné jejich mumifikace atd. Už v 6. třídě jsou světě. Je to také jeden z klíčových bodů a cílů inspekce. Je tam velký progres a vidím to
ale zrovna u dějepisu si tím nejsem jist. Tedy změnit styl výuky učitelů. Ve Francii se o to To je tedy také součástí RVP? schopni napsat A4 text, kde mi ukážou Strategie 2030+, které prosadilo ministerstvo velmi nadějně.
že by směřovaly ke klíčovým kompetencím… pokoušejí již zhruba dvacet let, možná i déle, To zatím ještě ne, ale jsou to současné trendy spousty znalostí, které umějí použít v kon- školství.
a pořád jsou učitelé, kteří si těžko zvykají na v didaktice dějepisu, které v zahraničí již fun- textu, také se u toho hodně často pobavím, Nenarážejí ale učitelé někdy i na
Neměl by do toho přece jen vstoupit stát? nové postupy. Takže jedna věc je, co nám gují a v současné době je velká snaha přenést protože do toho zakomponují něco humor- Jak velký problém je to právě na stereotypy rodičů?
Já myslím, že by to mohlo pomoct. Mohl nabízejí pomůcky, jak to chtějí teoretikové, je i do české vzdělávací soustavy. Počítá s tím ného. Odhalí mi to mnohem víc, než kdy- Sedmičce? Samozřejmě. Například v dějepise rodiče ně-
by iniciovat vydání nějakých referenčních a druhá jak je to v reálu. I my v ČR jsme dnes i připravovaná učebnice, o které jsem se již bych se jich ptal na například na konkrétní V Praze 7 to pociťuje každá škola a distanční kdy očekávají, že si žák z hodiny odnese data
učebnic a ve spolupráci s odborníky zajistit v situaci, kdy RVP nabízí velké možnosti, zmínil. Na některých školách by měl brzy za- počet dětí Ramesse II. (smích) vzdělávání to krásně odhalilo. Opravdu je a jména, a když to nepřichází, tak si třeba stě-
jejich vysokou kvalitu. V současné době ale jak učit nejen dějepis zajímavě, ale není to čít projekt z dílny ministerstva školství, takže vidět, kteří žáci mají doma podporu už jenom žují. To je ale v pořádku. A je dobré, když se
jedna velmi kvalitní učebnice pro 9. třídu už využíváno. je to snad hudba blízké budoucnosti. Kolik takových esejí stihnete? tím, že se jich rodiče zeptají, jaké jsi měl dnes jim to vysvětlí nebo ukáže, v čem jsou přínosy
vzniká. Tuším, že by měla vyjít letos nebo Jednu až dvě za pololetí. Učím sedm tříd, hodiny online, co jste dělali, a přesto, že ti jiného přístupu. Tady hraje velkou roli vedení
příští rok. Není ale objem učiva příliš obrovský? Stávající RVP jsou nicméně závazné, to je hodně dětí a hodně textů k pročtení. žáci řeknou: „Nic, nuda“, je super, že taková školy, aby učitele podpořilo. Vedení školy je
Navíc se často mluví o tom, že žáci znají je to tedy to, podle čeho pak školní konverzace vůbec proběhne. Jsou rodiny, obecně klíčové. Já jsem měl obrovské štěstí,
Vidíte, zvenku to přitom vypadá, že lépe pravěk než 20. století… inspekce hodnotí tu kterou školu? Nepomohla by třeba praxe studentů kde rodič přijde z práce a je tak unavený, že jsem na Stross náhodou narazil jako zástup.
nabídka kvalitních pomůcek je v součas- Určitě ano, je toho příliš, hlavně v těch učeb- To je spíš otázka na inspekci. (smích) pedagogické fakulty? že už nemá sílu nic řešit. Dítě se nepřipojí, Naše vedení nám umožnuje zkoušet nové
nosti obrovská, třeba i prostřednictvím nicích spíš než v RVP, a určitě nějaké ořezání Já mám s podobnými praxemi zkušenost, ale začne být pozadu, neplní úkoly, nemá doma věci, zapojovat se do různých projektů, dává
nejrůznějších projektů a neziskovek. je nutné. Na druhou stranu je důležité vnímat Už nějaký inspektor zavítal na vaši vlastně je to práce navíc. Student by asi byl podporu, aby je mohlo plnit. A ty rozdíly se nám svobodu a věří nám, že to budeme dělat
To máte pravdu, ta nabídka tu je. Třeba pro dějiny v celku a v jednotě. Byla by velká chy- hodinu? zhrozen tím, kolik je v esejích hrubek nebo v současné době extrémně zvětšují. nejlíp, jak dovedeme. Dovedu si představit,
výuku dějin 20. století je toho dost. Učitelé ba, kdybychom učili jen 19. a 20. století. Já Ne, ještě ne. I když u nás na škole inspekce že žáci špatně použili nějaké koncepty. A já že na jiných školách jsou učitelé hodně sešně-
si navíc vypomáhají, na internetu najdete 20. století věnuji rok a půl, což si myslím, že je byla, naživo jsem školního inspektora neviděl, bych musel vysvětlovat, že je to na ten věk Jakou roli v tom ale může hrát škola, rovaní různými nařízeními. Znám i případy
spoustu připravených hodin. Když ale chcete dostatečné. Ti, kteří mluví o tom, že žáci vědí což také nevím, jestli je úplně dobře, když v pořádku. To by pomoc nebyla. Ale jsem vaše role je přece vyučovat… učitelů, kteří chtěli učit zajímavě a moderně,
moderně učit třeba o Přemyslovcích, jak se hodně o pravěku a málo o 20. století, mají už učím šest let. (smích) Nevím, jak je to třeba zapojen do programu Učitel naživo, le- To jste zmínila zajímavou věc, v rámci dis- ale bylo jim to znemožněno.
žilo ve středověkém městě nebo jaký byl tehdy představu, že by měli mít o tom 20. století s inspekcí, ale třeba u přijímaček na gymnázia tos mám dvě studentky a společně připravu- tanční výuky neustále řešíme, kdo je online,
sociální status žen či dětí, spíš než se věnovat hodně faktografických znalostí – a de facto jsou testy z všeobecného přehledu, kde jsou jeme dvě hodiny v týdnu, občas je i společně kolik splnil úkolů, kdo je připojen jen naoko Několikrát jsme již zmínili online výuku.
husitským bitvám, tak takové pomůcky nena- chtějí pouze vyměnit množství dat a jmen i otázky z dějepisu. A bohužel mi připadá, že odučíme a reflektujeme. Je to sice zase práce a v pokoji si dělá něco jiného. Kolikrát jsme si Jak velký to byl pro vás šok, když se loni
jdete. Takže trpí starší dějiny, které se pravdě- z období středověku nebo pravěku za ta z mo- učitelé, kteří tento test připravují, se pravdě- navíc, ale je to ohromně přínosné. Dovedu s kolegy říkali, že jsme v roli hlídačů a přebra- na jaře poprvé uzavřely školy?
podobně učí hodně rigidně. Je to škoda. derních dějin. To vidíte i na různých podobně do RVP nekoukají. si představit, že by takový program mohl li jsme kompetence rodičů a to není dobře. To byl obrovský šok. První týden jsem