Page 17 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 17

17
 16  Rozhovor  Hobulet duben 2022  Hobulet duben 2022                                Rozhovor                         17



 loni získal dvě ocenění na festivalu v Idahu.   performerkami Hanou Varadzinovou a Eliškou   strachu a zděšení. Prostě to, co říkají, není   a asi bychom byli překvapeni, v jaké míře a jak   V Praze žiju od roku 2001. A po celou dobu na   Viliam Dočolomanský (*1975), rodák
                                              Sedmičce! Dá se říct, že po těch 21 letech už
 Musím přiznat, že natočit taneční film nás   Vavříkovou. A naši senioři v něm opravdu září.   vymyšlené… Důležitou složkou natáčení tedy   blízko se třeba přes mobil nebo tablet může   jsem tady opravdu zapustil kořeny, a myslím  →  z Malacek, synovec herce a zpěváka
 vždycky velmi lákalo. Hned potom, v létě   Cílem bylo postavit inscenaci tak, aby si nikdo   byla i naše komunikace s rodiči. Je potřeba,   dostat i k našemu dítěti, které je pro radikalizu-  Michala Dočolomanského. Vystudoval
 2021, následoval hraný film s dětmi Comman-  nevšiml, že jsou to amatéři, kteří s divadlem   aby se o radikalizaci dětí mluvilo. Mně osobně   jícího mnohdy bohužel snadno manipulovatel-  si, že je to jedna z nejkrásnějších městských   divadelní režii na JAMU v Brně, v roce
                                                                                               2004 absolvoval doktorandské studi-
 der, což byla druhá velká zkušenost a další   neměli žádnou zkušenost, a už vůbec ne   natáčení dodalo úplně nový dech, mohl jsem   nou kořistí.  částí v Praze – a nejen v Praze. Takže už jsem   um scénické tvorby a teorie scénické
 expanze do nového oboru. Zkusili jsme si   s fyzickým divadlem, náročným na preciznost   pracovat s tak šikovnými dětmi a v celém   jako Pražák – nechci chodit na druhou stranu   tvorby na DAMU. Šest let (1995–2001)
 také oblast vizuální instalace a jsme součástí   a přesnost provedení. Všechny limity jsme   štábu vznikly kamarádské vazby. Přestože je   Dřív jste hodně jezdili po festivalech,   řeky. (smích) Letná mě baví jako vesnice, kte-  spolupracoval s Idou Kelarovou jako
 výstavy Nadějné vyhlídky, která představuje   chtěli zakrýt a nespoléhat na shovívavost   to téma opravdu velmi náročné, tak jsme si   vystupovali jste na třech kontinentech,   rá je metropolitní – prostě Sedmička je takový   lektor v Mezinárodní škole pro lidský
 námět dítěte a dětství v současném českém   diváků. Znamenalo to semknout se a táhnout   při natáčení užili i spoustu legrace.  získali jste řadu ocenění. Plánujete se   art district –, ale zároveň se tady dá sportovat,   hlas. V roce 2002 založil vlastní diva-
 umění. Farma v jeskyni je neustále v pohybu,   za jeden provaz, bez ohledu na věk. A tak by   k festivalové prezentaci vrátit?  hýbat, dýchat nebo zevlovat pod stromy. Ve   delní soubor Farma v jeskyni. Spolu
 baví mě pronikat nejen do nových témat, ale   to mělo být i v reálném životě.  Film Commander bude určen divákům   Určitě. Pokoušíme se dostat zpět na divadelní   výtahu nazuju brusle a můžu se zastavit třeba   se členy Farmy v jeskyni vede mezi-
                                                                                               národní workshopy po celém světě,
 i do nových forem umění. Je to neustálá práce   Nyní připravujeme nové workshopy za-  starším 12 let?  áčkové festivaly, kde jsme již hostovali, anebo   až v Kralupech.  jejich inscenace byly uvedeny na třech
 na sobě, přehodnocování vlastních postojů.   měřené na prevenci online radikalizace dětí   Asi ano, ale to ještě posoudí odborník.   expandovat na nové. Zároveň se naše filmy   V posledních letech vnímám také výraz-  kontinentech. Farma v jeskyni získala
 To, že vždy přijímáme novou výzvu, dělá   a dospívajících – ty plánujeme nabízet zejména   Není tam žádná nahota nebo krev, ale ty   objevují i na filmových festivalech. Strategic-  né změny k lepšímu. Mizí různé příšerné   mnoho mezinárodních i českých
 živé i to, co děláme. Diváky rádi vždy něčím   školám od září. S vybranými experty vyvíjíme   děti říkají hnusné věci a kromě jiného se   ky je to běh na delší trať. Předpokládá to mít   ploty před Výstavištěm a taky ty podstat-  ocenění, mezi nimiž je nejprestižnější
 překvapíme.  model dílen, které by měly upozornit děti,   v jeden moment ve filmu hajluje. Musím   zastoupení manažera pro zahraničí, který má   nější bariéry. Tím, co tato čtvrť dělá a jak   Evropská cena Nové divadelní reality
 mladé lidi i učitele, jak se online radikalizaci   ale zdůraznit, že Commander je vystavěný   zkušenost s naším typem autorské tvorby, a to   komunikuje, se pro mě navrací k důležitým   pro režiséra Viliama Dočolomanského,
 Za dvacet let se výrazně proměnilo i slože-  bránit.  jako 360stupňový projekt, který má dvě   není snadné. Mnohokrát vytvoříte inscenaci,   hodnotám, jako je vzájemná solidarita, úcta   který se tak stal jediným českým drži-
                                                                                               telem této ceny. Viliam Dočolomanský
 ní souboru. Kolik teď máte členů?  hlavní části – uměleckou a edukativní.   o hostování mají zájem i festivaly za oceánem,   vůči přírodě a stáří. Myslím, že to může být   od roku 2018 rovněž působí na pozici
 V organizaci aktuálně spolupracuje šestičlen-  Jak jste se k tématu radikalizace dětí   V našich končinách není tak běžné, že by   ale převézt ji i s výpravou a celým týmem   inspirující signál i pro ostatní městské části   programového ředitele pro živá umění
 ný základní tým a několik externích mana-  a mládeže dostali?  se divadelní soubor věnoval taky vzděláva-  nevyjde organizačně, finančně nebo to zatrhl   a vůbec pro lidi v Praze. A myslím, že v tom   Centra současného umění DOX.
 žerů. V každém reprízovaném uměleckém   V dubnu 2020 jsem se ve zprávách dočetl,   cím aspektům. V rámci umělecké části tedy   covid, jak se nám teď dělo.  rád budu dál žít i já.  Od roku 2001 žije na Sedmičce.
 projektu je jiný počet uměleckých spolu-  že mezinárodní policie dopadla vůdce me-  vznikl hraný film, umělecká videoinstalace
 pracovníků. V nové inscenaci Commander   zinárodní neonacistické online organizace   ve výstavě Nadějné vyhlídky a představení.   Do svých projektů jste zapojili seniory, teď
 budou účinkovat performeři z Česka, Sloven-  Feuerkrieg Division, FKD, který působil pod   Ve vzdělávací části projektu byla vytvořena   děti. V představení Útočiště jste se zabý-
 ska, Itálie a Francie, pracuje na ní izraelská   profilem Commander. Nabádal několik členů   edukativní videa pro děti a rodiče a dále   vali dnes opět velmi aktuálním tématem
 světelná designérka Felice Ross, slovenský   této tajné online skupiny k teroristickému úto-  budou od podzimu probíhat dílny, jak se   emigrace, imigrace a začleňování uprch-
 videoumělec Erik Bartoš, srbská dramaturgy-  ku v Londýně nebo sdílel návody na výrobu   online radikalizaci vyhnout. Každá ze dvou   líků do společnosti. Přípravě se věnujete
 ně Sodja Lotker a slovenská scénografka   bomby. Naprosto mě šokovalo, když jsem se   částí projektu cílí na úplně jinou hemisféru.   i několik let předem, takže co se ve Farmě
 Lucia Škandíková.  dozvěděl, že tímhle vůdcem krajně pravicové   Umělecká má přinést zážitek, emoci, zne-  rýsuje dál?
 Zvýšil se nám počet lidí v organizaci   teroristické organizace je teprve třináctiletý   klidnění. Ta edukativní naopak konkrétní   Ano, do každého tématu se zanoříme. Ne-
 a posílilo zázemí souboru. Mám z toho   estonský chlapec, ukrývající se pod profilem   návody, odpovědi. V projektu si klademe   chceme ho zpracovávat jen v rovině povrchní
 velkou radost a směřujeme k tomu, aby se   Commander. A ještě víc mě šokovalo, když   otázku, jaké tlaky na jedince v naší současné   novinové zprávy, ale hledáme souvislosti, to,
 do budoucna vytvořil stálejší soubor z řad   jsem četl printscreeny jejich komunikace.  společnosti působí, z čeho vlastně může ten   jak to ovlivňuje náš život teď a tady. Pokud
 nových mladých performerů, kteří již s námi   radikalismus vyrůst. Je třeba obě části pro-  téma ještě není v povědomí společnosti, tak
 v posledních letech spolupracují. Zakládající   To je děsivé. Takže loni jste natočili film   jektu Commander rozlišovat, ale zároveň   to může pár měsíců trvat, než se v něm díky
 členové souboru předávají své zkušenosti   o Commanderovi?  je skvělé zažít obě a v sobě si je spojit.  našemu dialogu s odborníky zorientujeme.
 a specifický způsob práce s výrazem novým   Ano, ale film se netýká konkrétně zmíněného   Noříme se do něj však ne pouze na základě
 spolupracovníkům.  třináctiletého kluka. Vzhledem k jeho věku   Kdy můžeme film a představení   informací, racionálně, ale i na základě em-
 bylo na informace o něm uvaleno embargo.   zhlédnout?  patie, vcítění se do toho, jak téma ovlivnilo
 Diváci mohou po nevyžádané pande-  Umělecký film Commander je založený na   V červnu uvedeme v DOXu v premiéře insce-  životy lidí, se kterými děláme rozhovory.
 mické přestávce zajít na vaše inscenace   montáži fragmentů ze skutečných online   naci, která bude mít divadelní a audiovizuální   Rádi bychom pokračovali v tématu dopadu
 Navždy spolu!, Útočiště a Informátoři. Jak   rozhovorů neonacistů, to znamená, že ty dia-  část. Obě dvě na sebe dost provokativně   online komunikace na náš život i v dalším
 to vypadá s workshopy pro profesionály,   logy nejsou vymyšlené. Ani jedna věta. (říká   navazují. Film ale dál poběží i sám po své   rozsáhlém projektu Online Hero. Hlouběji
 které jste dříve pořádali po celém světě,   důrazně)  vlastní ose zejména na festivalech uměleckých   bychom se věnovali tématu online nenávisti,
 od Brazílie po Koreu?  Já jsem do té doby vůbec netušil, že děti na   snímků. Na divadelní části spolupracujeme   ovšem tentokrát z druhé strany – kdo proti té
 Rozhodně s nimi počítáme. V naší technice   internetu dělají něco takového, něco, co může   se šikovnými mladými performery a již stabil-  nenávisti dokáže jít, kdo si s ní dokáže nějak
 práce s výrazem se stírají rozdíly mezi taneč-  mít velmi nebezpečné důsledky. A asi nejsem   ním inscenačním týmem. Důležitá je pro nás   poradit, bojovat s ní. Protože co si budeme
 ním, hereckým i hudebním interpretem…  sám, kdo to nevěděl. Ale všichni tušíme, co by   zneklidňující atmosféra, to, jak diváka vtáhne   povídat, všem těm hejtrům na sociálních
 to mohlo do budoucna přinést… Říkal jsem   vizuální, hudební i pohybové zpracování   sítích mnoho lidí čelí naprosto bezmocně.
 … hudebním ve smyslu vokálním?  si, co by se stalo, kdyby mezi sebou formou   celého kontextu a on si pak může pokládat   Velmi nás také ovlivňuje závislost na online
 Ne, myslím tím celkovou muzikalitu, vnímání   těchto autentických chatů komunikovali lidé   vlastní otázky.  platformách. Vždyť generace našich dětí už se
 rytmu, frázování pohybu, což jsou řekněme   ve veřejném prostoru. A co kdyby si toto říkaly   do onlinu narodila a ve virtuálním světě tráví
 hudební náhledy na pohyb jako takový –   mezi sebou děti? Vznikl z toho nakonec umě-  Co můžu od vzdělávací části čekat   snad i větší část života než v tom skutečném,
 a v tomto smyslu se u každého performera   lecký film, obsazený talentovanými českými   jako rodič?  offlinovém světě.
 kultivuje muzikalita. Farma v jeskyni ovšem   dětmi, které se chovají a mluví jako nebezpeč-  Na edukační části spolupracuje členka Farmy   Rádi bychom také iniciovali vznik nové
 nadále spolupracuje se špičkovými muzi-  ní malí dospělí. Je to zneklidňující, ale i dost   Markéta Hrehorová s českou odbornicí na   autorské opery na téma života Davida Lynche,
 kanty, takže neopouští ani přímou hudební   absurdně humorné.  online radikalizaci Barborou Vegrichtovou,   slavného filmového scenáristy a režiséra
 tvorbu. Immerse performing je univerzální   zároveň však v edukativních videích vystupuje   (tvůrce kultovního seriálu Městečko Twin
 metoda, kterou předáváme dále prostřednic-  Hraný film s dětmi je ale velmi náročná   i socioložka Karolína Presová ze skvělé organi-  Peaks, pozn. red.).
 tvím workshopů pro profesionály, ale taky   disciplína…  zace Replug.me nebo lektor digitální gramot-
 z ní vycházíme při práci s komunitami, které   Od dětí se samozřejmě nemůže očekávat,   nosti Michal Kučerák. Děti i rodiče se můžou   To je ovšem úplně nový žánr!
 nemají předcházející zkušenost s divadelním   že udrží koncentraci jako dospělí herci, ale   seznámit s jednotlivými aspekty online světa,   Ano. Nový obzor, do kterého Farma v jeskyni
 procesem. Zůstáváme tak otevření vůči růz-  i v tomto smyslu jsme měli štěstí. Děti jsme si   ve kterém se bohužel extremistické myšlenky   ještě nepronikla. Ale protože všechny pro-
 ným zájemcům o naši práci, nejen vůči našim   velmi pečlivě vybrali a pracovali s nimi dva   šíří velmi snadno. Rodiče se dozvědí několik   jekty, které děláme, jsou na nekomerční bázi
 divákům.  měsíce před samotným natáčením. Byly vý-  základních pravidel, jak online radikalizaci   a rozvíjejí žánr a povědomí o nepříliš popu-
 borně připravené a skvěle motivované. Velmi   nebo indoktrinaci u svých dětí vypozorovat,   lárních tématech, velmi záleží i na podpoře,
 Vaše spolupráce se seniory také   nám pomohli i jejich rodiče, kteří porozuměli,   jak se jí bránit, jak o tom vést s dětmi rozho-  které se nám dostane, nebo na koproducen-
 pokračuje?  o čem ten projekt je, a účastí svého dítěte ho   vor, případně na koho se dál obrátit.  tech či partnerech projektu.
 Ano! Naše spolupráce trvá více než pět let.   chtěli podpořit – navzdory tomu, že ty děti   Dá se říct, že je to první projekt, který v tako-
 Z práce s nimi vzniklo představení Navždy   vyslovují mnohokrát velmi kontroverzní věty.   vém rozsahu a s takovými různými zaměřeními   Rozhovor do časopisu určeného obyva-
 spolu!, ve kterém se na jednom jevišti   Veřejně mluví o smrti a nenávisti, sexu, dia-  mapuje téma, jež si mnoho lidí na počátku třeba   telům Prahy 7 nemůže končit jinak než
 potkávají se dvěma našimi profesionálními   logy balancují na hranici absurdity, humoru,   ani nedokáže představit. Ale bohužel se to děje   otázkou: Co máte na Sedmičce rád?
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22