Page 15 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 15

15
        Hobulet duben 2022                                                           Rozhovor                         15


        Kdyby se svým mezinárodním divadelním studiem působil
        v zahraničí, stály by se na jejich produkci fronty. U nás už dvacet
        let učí českého diváka vystupovat z komfortní zóny, zapojit
        fantazii a vnímat divadlo všemi smysly. Jeho představení kombinují
        pohybové divadlo, propracované choreografie, zpěv, živou hudbu,
        tělesnost, videoprojekce i pečlivě prostudované aktuální náměty.
        Kritizují současnou společnost, ale bez odsudků; otvírají témata,
        před kterými bychom raději zavírali oči. O seniorech na okraji
        společnosti, o neonacistických skupinách na internetu i o vedení
        souboru Farma v jeskyni jsme si povídali s charismatickým
        režisérem a uměleckým ředitelem Viliamem Dočolomanským.


        Text – Hana Janišová, foto – Samuel Alexander Petráš















        Útok na všechny smysly























        Váš soubor Farma v jeskyni slaví dvacet   Jak byste přiblížil svoji tvorbu čtenářům,   může zaujmout jiný detail, jiný výřez toho
        let existence. Jak se za ta dvě desetiletí   kteří vás zatím neznají?        plného obrazu. Možná právě ten má pro vás
        proměnil?                             Je to intenzivní zkušenost, která se slovy těžko   poselství, na které v sobě potřebujete zarea-
        Soubor se proměnil dost výrazně. Na začátku   popisuje. S aktuálními tématy pracujeme au-  govat, které se vás dotýká na základě toho, co
        jsme nacházeli inspiraci v různých kulturách   torským způsobem a vytváříme obrazy, akce,   jste sám prožil nebo čím si procházíte. Věřím,
        po celém světě a zaměřovali se zejména na   hudbu, jež dají vzniknout jednotné výpovědi   že při našich představeních se nikdo nudit
        výraz práce performera. Teď jsme tělesem,   na jevišti a teď už i na filmovém plátně. Je to   nebude.
        které nevšedním a silným způsobem zpra-  divadlo, které komunikuje prostřednictvím
        covává současné aktuální náměty v různých   emocí, a dá se pozitivně říct, že útočí na všech-  Poslední dva roky byly pro kulturu velmi
        uměleckých disciplínách, ne pouze ve fyzic-  ny smysly. Pracujeme s živou hudbou, s videem,   složité. Jak jste se s tím vypořádali?
        kém divadle, kde jsme doma. Často jsou to   s tělesností a pohybem, naše komunikace   Na rok 2020 jsme plánovali premiéru inscena-
        témata, která mají dopad na každého z nás, ale   není závislá pouze na slově a je otevřená všem   ce Efeméry. Uzpůsobili jsme ji jako inscenaci
        veřejnost je v danou dobu ještě nemusí vnímat.   divákům. Je to něco, čím se může divák nechat   do pandemické doby. Diváci – ve skupinkách
        Zmínil bych třeba téma vyloučení seniorů ze   unášet obdobně jako hudbou nebo obrazem.   po dvou – měli nastoupit do páternoste-
        společnosti a strach ze stárnutí v inscenaci   Může si dopřát aspoň na chvíli vyřadit navyklé   ru a zhlédnout pohybové scény z různých
        Navždy spolu! nebo hraniční situace, kterými   způsoby chápání a nechat se prostě vtáhnout.   lidských osudů v podání dvaceti performerů.
        procházejí mladí lidé utíkající před utlačujícím   Chceme v divákovi probudit jiné než analytické   Odehrávaly se na jednotlivých patrech paláce
        režimem v inscenaci Útočiště. Velkým milní-  vnímání, spíš sdílíme než vysvětlujeme. Naše   Lucerna a během jízdy by si každý divák
        kem v práci Farmy byl také rok 2018, kdy se   inscenace nejsou jednostranně odvyprávěný   skládal svoji mozaiku souvislostí toho, na
        stala rezidenčním souborem Centra současné-  příběh, spíše se odehrávají v krajině emocí   co voyeursky nahlížel z kabiny. Ale omezení
        ho umění DOX, kde nyní tvoříme i reprízujeme   a asociací. Jako byste se dívali třeba na obraz   nám neumožnila provést ani toto, proto jsme
        svoje inscenace, ale také realizujeme svůj   Hieronyma Bosche – děje se tam toho hodně   shodou šťastných náhod Efeméry překlopili
        výzkum a edukační programy pro veřejnost.  naráz, je to intenzivní, plné a pokaždé vás   do stejnojmenného tanečního filmu, který
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20