Page 15 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 15
15
Hobulet duben 2022 Rozhovor 15
Kdyby se svým mezinárodním divadelním studiem působil
v zahraničí, stály by se na jejich produkci fronty. U nás už dvacet
let učí českého diváka vystupovat z komfortní zóny, zapojit
fantazii a vnímat divadlo všemi smysly. Jeho představení kombinují
pohybové divadlo, propracované choreografie, zpěv, živou hudbu,
tělesnost, videoprojekce i pečlivě prostudované aktuální náměty.
Kritizují současnou společnost, ale bez odsudků; otvírají témata,
před kterými bychom raději zavírali oči. O seniorech na okraji
společnosti, o neonacistických skupinách na internetu i o vedení
souboru Farma v jeskyni jsme si povídali s charismatickým
režisérem a uměleckým ředitelem Viliamem Dočolomanským.
Text – Hana Janišová, foto – Samuel Alexander Petráš
Útok na všechny smysly
Váš soubor Farma v jeskyni slaví dvacet Jak byste přiblížil svoji tvorbu čtenářům, může zaujmout jiný detail, jiný výřez toho
let existence. Jak se za ta dvě desetiletí kteří vás zatím neznají? plného obrazu. Možná právě ten má pro vás
proměnil? Je to intenzivní zkušenost, která se slovy těžko poselství, na které v sobě potřebujete zarea-
Soubor se proměnil dost výrazně. Na začátku popisuje. S aktuálními tématy pracujeme au- govat, které se vás dotýká na základě toho, co
jsme nacházeli inspiraci v různých kulturách torským způsobem a vytváříme obrazy, akce, jste sám prožil nebo čím si procházíte. Věřím,
po celém světě a zaměřovali se zejména na hudbu, jež dají vzniknout jednotné výpovědi že při našich představeních se nikdo nudit
výraz práce performera. Teď jsme tělesem, na jevišti a teď už i na filmovém plátně. Je to nebude.
které nevšedním a silným způsobem zpra- divadlo, které komunikuje prostřednictvím
covává současné aktuální náměty v různých emocí, a dá se pozitivně říct, že útočí na všech- Poslední dva roky byly pro kulturu velmi
uměleckých disciplínách, ne pouze ve fyzic- ny smysly. Pracujeme s živou hudbou, s videem, složité. Jak jste se s tím vypořádali?
kém divadle, kde jsme doma. Často jsou to s tělesností a pohybem, naše komunikace Na rok 2020 jsme plánovali premiéru inscena-
témata, která mají dopad na každého z nás, ale není závislá pouze na slově a je otevřená všem ce Efeméry. Uzpůsobili jsme ji jako inscenaci
veřejnost je v danou dobu ještě nemusí vnímat. divákům. Je to něco, čím se může divák nechat do pandemické doby. Diváci – ve skupinkách
Zmínil bych třeba téma vyloučení seniorů ze unášet obdobně jako hudbou nebo obrazem. po dvou – měli nastoupit do páternoste-
společnosti a strach ze stárnutí v inscenaci Může si dopřát aspoň na chvíli vyřadit navyklé ru a zhlédnout pohybové scény z různých
Navždy spolu! nebo hraniční situace, kterými způsoby chápání a nechat se prostě vtáhnout. lidských osudů v podání dvaceti performerů.
procházejí mladí lidé utíkající před utlačujícím Chceme v divákovi probudit jiné než analytické Odehrávaly se na jednotlivých patrech paláce
režimem v inscenaci Útočiště. Velkým milní- vnímání, spíš sdílíme než vysvětlujeme. Naše Lucerna a během jízdy by si každý divák
kem v práci Farmy byl také rok 2018, kdy se inscenace nejsou jednostranně odvyprávěný skládal svoji mozaiku souvislostí toho, na
stala rezidenčním souborem Centra současné- příběh, spíše se odehrávají v krajině emocí co voyeursky nahlížel z kabiny. Ale omezení
ho umění DOX, kde nyní tvoříme i reprízujeme a asociací. Jako byste se dívali třeba na obraz nám neumožnila provést ani toto, proto jsme
svoje inscenace, ale také realizujeme svůj Hieronyma Bosche – děje se tam toho hodně shodou šťastných náhod Efeméry překlopili
výzkum a edukační programy pro veřejnost. naráz, je to intenzivní, plné a pokaždé vás do stejnojmenného tanečního filmu, který