Page 14 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 14

15
                                                                                                                                       Hobulet duben 2022                                                           Rozhovor                         15


                                                                                                                                       Kdyby se svým mezinárodním divadelním studiem působil
                                                                                                                                       v zahraničí, stály by se na jejich produkci fronty. U nás už dvacet
                                                                                                                                       let učí českého diváka vystupovat z komfortní zóny, zapojit
                                                                                                                                       fantazii a vnímat divadlo všemi smysly. Jeho představení kombinují
                                                                                                                                       pohybové divadlo, propracované choreografie, zpěv, živou hudbu,
                                                                                                                                       tělesnost, videoprojekce i pečlivě prostudované aktuální náměty.
                                                                                                                                       Kritizují současnou společnost, ale bez odsudků; otvírají témata,
                                                                                                                                       před kterými bychom raději zavírali oči. O seniorech na okraji
                                                                                                                                       společnosti, o neonacistických skupinách na internetu i o vedení
                                                                                                                                       souboru Farma v jeskyni jsme si povídali s charismatickým
                                                                                                                                       režisérem a uměleckým ředitelem Viliamem Dočolomanským.


                                                                                                                                       Text – Hana Janišová, foto – Samuel Alexander Petráš















                                                                                                                                       Útok na všechny smysly























                                                                                                                                       Váš soubor Farma v jeskyni slaví dvacet   Jak byste přiblížil svoji tvorbu čtenářům,   může zaujmout jiný detail, jiný výřez toho
                                                                                                                                       let existence. Jak se za ta dvě desetiletí   kteří vás zatím neznají?        plného obrazu. Možná právě ten má pro vás
                                                                                                                                       proměnil?                             Je to intenzivní zkušenost, která se slovy těžko   poselství, na které v sobě potřebujete zarea-
                                                                                                                                       Soubor se proměnil dost výrazně. Na začátku   popisuje. S aktuálními tématy pracujeme au-  govat, které se vás dotýká na základě toho, co
                                                                                                                                       jsme nacházeli inspiraci v různých kulturách   torským způsobem a vytváříme obrazy, akce,   jste sám prožil nebo čím si procházíte. Věřím,
                                                                                                                                       po celém světě a zaměřovali se zejména na   hudbu, jež dají vzniknout jednotné výpovědi   že při našich představeních se nikdo nudit
                                                                                                                                       výraz práce performera. Teď jsme tělesem,   na jevišti a teď už i na filmovém plátně. Je to   nebude.
                                                                                                                                       které nevšedním a silným způsobem zpra-  divadlo, které komunikuje prostřednictvím
                                                                                                                                       covává současné aktuální náměty v různých   emocí, a dá se pozitivně říct, že útočí na všech-  Poslední dva roky byly pro kulturu velmi
                                                                                                                                       uměleckých disciplínách, ne pouze ve fyzic-  ny smysly. Pracujeme s živou hudbou, s videem,   složité. Jak jste se s tím vypořádali?
                                                                                                                                       kém divadle, kde jsme doma. Často jsou to   s tělesností a pohybem, naše komunikace   Na rok 2020 jsme plánovali premiéru inscena-
                                                                                                                                       témata, která mají dopad na každého z nás, ale   není závislá pouze na slově a je otevřená všem   ce Efeméry. Uzpůsobili jsme ji jako inscenaci
                                                                                                                                       veřejnost je v danou dobu ještě nemusí vnímat.   divákům. Je to něco, čím se může divák nechat   do pandemické doby. Diváci – ve skupinkách
                                                                                                                                       Zmínil bych třeba téma vyloučení seniorů ze   unášet obdobně jako hudbou nebo obrazem.   po dvou – měli nastoupit do páternoste-
                                                                                                                                       společnosti a strach ze stárnutí v inscenaci   Může si dopřát aspoň na chvíli vyřadit navyklé   ru a zhlédnout pohybové scény z různých
                                                                                                                                       Navždy spolu! nebo hraniční situace, kterými   způsoby chápání a nechat se prostě vtáhnout.   lidských osudů v podání dvaceti performerů.
                                                                                                                                       procházejí mladí lidé utíkající před utlačujícím   Chceme v divákovi probudit jiné než analytické   Odehrávaly se na jednotlivých patrech paláce
                                                                                                                                       režimem v inscenaci Útočiště. Velkým milní-  vnímání, spíš sdílíme než vysvětlujeme. Naše   Lucerna a během jízdy by si každý divák
                                                                                                                                       kem v práci Farmy byl také rok 2018, kdy se   inscenace nejsou jednostranně odvyprávěný   skládal svoji mozaiku souvislostí toho, na
                                                                                                                                       stala rezidenčním souborem Centra současné-  příběh, spíše se odehrávají v krajině emocí   co voyeursky nahlížel z kabiny. Ale omezení
                                                                                                                                       ho umění DOX, kde nyní tvoříme i reprízujeme   a asociací. Jako byste se dívali třeba na obraz   nám neumožnila provést ani toto, proto jsme
                                                                                                                                       svoje inscenace, ale také realizujeme svůj   Hieronyma Bosche – děje se tam toho hodně   shodou šťastných náhod Efeméry překlopili
                                                                                                                                       výzkum a edukační programy pro veřejnost.  naráz, je to intenzivní, plné a pokaždé vás   do stejnojmenného tanečního filmu, který
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19