Page 21 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 21
2020 Kultura Hobulet duben 2022 Hobulet duben 2022 Kultura 21
Město na plátnech Pro pár slov Ohnisko poezie
Vladimíra Houdka
Básník Karel Šiktanc (10. července 1928 – 26. prosince 2021), nositel
řady významných ocenění, autor sedmatřiceti básnických sbírek, mno-
Nová samostatná výstava malíře Je možné najít slova odhalující ta- ha pohádek a jejich rozhlasových a televizních dramatizací, písňových
Vladimíra Houdka nese název jemství vesmíru, zázrak stvoření, textů, překladů a článků, se ulicemi Prahy 7 procházel už od roku
Polis a je k vidění do konce dubna smysl života? Velká témata před 1963. Právě tehdy začal žít v Šimáčkově ulici. Jeho pozemské procházky
v Polansky Gallery. Jak už název sebe klade hlavní postava divadel- bohužel skončily na sklonku minulého roku. „Odkázal nám nebezpeč-
výstavy napovídá, dominantní ní novinky Proslov, která vzniká nou krásu poezie,“ napsal tehdy jeho přítel, básník a literární historik
roli zde hraje město. Město se ve spolupráci brněnského Divadla Petr Hruška, který v monografii Někde tady (Host, 2010) řadí Karla
v Houdkových malbách vzdouvá, Bolka Polívky a pražské La Fabri- Šiktance vedle Oldřicha Mikuláška, Vladimíra Holana nebo Jana Skácela.
samo sebe překrývá a spoutává. ky. Připravila ji Anna Polívková, „Básník dokázal v českém jazyce vynajít svoji vlastní řeč, která má zvuk
Uhrančivý obraz města se pod- dcera principála a herečka dobře i svoji výslovnost, která k nám hovoří dávnými obsahy i současnými
statnou měrou podílí na obraze známá českým filmovým divá- hluky. Která vyslovuje skutečnost a chrání tajemství v ní ukryté.“
současného světa. Tento obraz se kům. Divadlo novinku charakte- Klíčovou vzpomínkou Karla Šiktance, rodáka z Hřebče u Kladna, bylo vy-
však nesestává z projekcí sociolo- rizuje jako pohybový one-woman hlazení sousedních Lidic, v nichž měl mnoho známých a přátel. Přímá zku-
gických, ekonomických nebo geo- stand-up. Polívková si hru sama šenost se zločiny proti lidskosti a s nedozírnou brutalitou války se vyjevuje Podstata osobní identity
grafických dat. Obraz vnímaného napsala, částečně zrežírovala napříč celým jeho básnickým dílem, v němž usiloval o přesnost a palčivost.
města před diváka klade cosi od- (společně s Janou Burkiewiczo- Stejně jako závažná je ale jeho poezie také hravá a vynalézavá, dokonce
lišného, co nelze prostě kvantifi- vou) a sama v ní i hraje. A proč i graficky. Pro časopis Křížovka a hádanka pod pseudonymem Lenka Trafo Gallery uvádí sólovou výstavu umělce Daniela Balabána (*1957),
kovat. Obrazy, které předkládá na právě Proslov? „Protože se v tom Tršická vymýšlel hádanky, přesmyčky, souzvučky či záměnky a shrnul který si ve svých dílech klade existenciální otázky, zkoumá sebe
této výstavě Vladimír Houdek, se představení moc nemluví. Připa- je v publikaci Milý Řehoři, milíře hoří (In život, 2012). Ostatně neobvyklé samého a dotýká se víry. Ptá se, zda má smysl být malířem, proč je
tomu přibližují, protože se upínají dá mi totiž, že se často říkají věty podoby a vrstvy jazyka nacházel i v zaslechnutých hovorech a v próze – tady a jestli je v koho anebo na koho (u)věřit. A je vůbec existence
na vnitřní pocit města: obraz usta- s dobrým úmyslem, ale už je jich zasutá slova, která „jako by zhasínala“ a která, jak říkal, měl chuť rozsvítit. Krista důležitá pro to, aby člověk uvěřil tomu, co skutečně chce? Víra,
vičného dění, jež uniká, a přesto nějak moc a ztrácejí svou sílu. Nevěřil ve smrtelnost poezie. A sám tvořil takovou, která bude svítit a vzdo- respektive křesťanská tradice, prožívá v Balabánových malbách genezi.
je stále blízké. Houdek patří ke Hlavní postava – tedy vlastně já – rovat pomíjivosti tak dlouho, dokud budou existovat její dychtiví čtenáři. Počátky jeho tvorby od druhé poloviny 80. let 20. století mají těžiště
generaci umělců, kteří se nebojí chce říci svůj proslov, ale slova, Karel Šiktanc nám zanechal mimořádně bohaté dílo, v němž dostala v redukované formě, která interpretuje zásadní témata víry prostřed-
experimentovat s klasickými pro- která zvolila, se jí přestanou líbit. prostor i místa, jež měl rád. Konkrétně Sedmička vstoupila do jeho sbírky nictvím osobité nadsázky, jež se v následujících deseti letech posouvá
středky malby, což dokazuje na Ujmou se jí pochybnosti, a tak se Ostrov Štvanice (1991, Práce), kterou napsal na konci osmdesátých let, do polohy citlivé a promyšlené ironie. Důležitým aspektem autorovy
výstavě v prostorách galerie, jež pokusí vyjádřit jinak,“ odpovídá kdy nemohl publikovat a pracoval jako hlídač štvanických tenisových tvorby posledních let je zdánlivě nenápadný, přesto pozoruhodný
umělce již řadu let doma i v za- Polívková. Reprízu uvede La Fab- dvorců. A tato zkušenost vešla také do básně Nalajnováno ze sbírky rovnostářský tvůrčí přístup, ve kterém žena není jen zdrojem ploché
hraničí zastupuje. ○ rika 22. dubna.○ Čistec (Karolinum, 2012), kterou tu se svolením básníkova syna Petra fascinace a nástavbou prostého symbolu matky. Výstava Podstata osob-
→ www.polanskygallery.com → www.lafabrika.cz přetiskujeme a jež může v dnešním kontextu působit až prorocky. ○ ní identity je k vidění do 29. dubna. ○
připravuje Ivana Myšková → www.trafogallery.cz
Legenda o hedvábí 10 let Berlinského modelu Nalajnováno
Jaroslavu a Mileně Medovým Cesty v šapitó Azyl78
Do divadla Alfred ve dvoře se vrací originální loutková pohádka Za výlohou s červeně natřenými roletami v ulici Pplk. Sochora 9 se na-
pro děti od pěti let, která vás přenese do světa dávné vietnamské chází malá místnost s velkým kávovarem. Řadu let zde působí holešovic- Chodbou se leje ledovatý glanc
legendy o vzniku hedvábí. Kdysi dávno totiž žil jeden neobyčejný ká galerie Berlinskej model, nezávislý kulturní prostor. Koncem léta 2011 Nakládají nábytek: Téměř čtyři desítky herců, akrobatů, tanečníků a hudebníků, akro-
duch. Byl velmi krásný, a tak se stal miláčkem bohů i ďáblů. Tím se jej otevřeli Richard Bakeš, Matouš Mědílek a Daniel Vlček. Konají se zde dětinsky jekl šroub utažený na matku bacie, žonglování, tanec a náročná čísla s velkolepou scénou a živou
nejvíce lišil od ostatních duchů nadpozemských krajin. Vedle něj žila krátkodobé, obvykle jednodenní události, při nichž pozvaní umělci na- hudbou. To je představení Cesty Cirku La Putyka inspirované nejen
také vietnamská dívka jménem Sen, která měla zrovna narozeniny. víc často i navaří nebo produkují hudbu a návštěvníci, kteří se nevejdou A před bazarem kola v řadě do soudného dne minulostí a současností souboru, ale i historií tradiční cirkusové
A jak příběh pokračuje? To zjistíte, když se připojíte k její oslavě při dovnitř, posedávají před výlohou nebo klábosí na chodníku. Lidé se zde A hi-fi na plný pecky – rodiny Kludských. Inscenaci připravoval soubor tři roky, u příležitosti
uvedeních 25. nebo 26. dubna. Autorkou představení s přiléhavým setkávají na pozadí kulturní události a právě jim, a samozřejmě i sobě, svého desátého výročí, z důvodu koronavirové pandemie byla ale
názvem Hedvábí je česko-vietnamská filmová režisérka, výtvarnice nadělila galerie ke svým desátým narozeninám krásný dárek – publi- na Štvanici si mé dva roky strážného několikrát odložena. Premiéra nakonec proběhla v září 2021 v šapitó
a absolventka DAMU Diana Cam Van Nguyen. Specializuje se na ani- kaci, jež připomíná počátky jedné umělecké komunity. Kniha Model pomlkle pinkají přes síť Azyl78 na holešovickém Výstavišti. Díky obrovskému diváckému
mované dokumenty (Malá, Spolu sami) a ve svých filmech se věnuje (2011–2021) čtenáře provází více než třemi sty site specific výstavami zájmu se největší a nejnáročnější show La Putyky vrací – Cesty budou
osobním tématům. Za svůj krátký film Milý tati získala Cenu české a představuje díla téměř čtyř stovek místních i zahraničních umělců, Krám za krámem mění firmu i artikl i barvu uvedeny celkem šestnáctkrát od 23. dubna do 8. května. ○
filmové kritiky a Českého lva za nejlepší studentský film. Dramaturgie to vše doplněné o rozhovory a další články. Za koncepcí publikace stojí → www.laputyka.cz
pohádek uváděných v Alfredu je již několik let zaměřená výhradně na Richard a Lenka Bakešovi, texty ji vybavili Viktor Čech, Jiří Ptáček, A platan u řeky se náhle vrchovatě sbalil
autorskou tvorbu s přesahem do různých žánrů a experimentů. Hrají Ondřej Trhoň, Heiko Pfreundt a další autoři. Průřezovou knihu o české do pěsti, jak by se znesmířil,
tu pohádky, které jen tak jinde neuvidíte. ○ progresivní umělecké scéně si zájemci mohou objednat na webových jako by hrozil otcům
→ www.alfredvedvore.cz stránkách galerie nebo zakoupit při vernisážích přímo na místě v Berlin-
ském modelu. ○ Daleko,
→ www.berlinskejmodel.cz někde možná na konci téhle hladiny
troskotá zrovna loď –
lidi utíkají ze země
a táhnou po čtyřech své potlučené ke břehu A
Prožívám svůj žal a to mě dělá šťastným dál, dál,
aby se moře neumazalo od krve,
Studio Hrdinů usazené ve Veletržním paláci připravilo další premiéru by jako dřív ta nesmrtelná voda
této rozkolísané divadelní sezony. Je jí inscenace Lindy Duškové Roman-
ticky rozprašuji vlastní popel. Režisérka si ke spolupráci na představení, Štvanice skoro potmě Nalajnováno…
jež je volnou adaptací posledního textu francouzského filosofa a sémio- na empajržidli sám sněžně rozcuchaný holub
loga Rolanda Barthesa, přizvala scénografku Zuzanu Scerankovou.
Na reprízy představení můžete do Studia Hrdinů zavítat 2. a 3. dubna ○ Kolik nás zvěstných?
Kolikero duší?
→ www.studiohrdinu.cz