Page 21 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 04 2022
P. 21

2020  Kultura  Hobulet duben 2022  Hobulet duben 2022                               Kultura                          21





 Město na plátnech   Pro pár slov   Ohnisko poezie
 Vladimíra Houdka
        Básník Karel Šiktanc (10. července 1928 – 26. prosince 2021), nositel
        řady významných ocenění, autor sedmatřiceti básnických sbírek, mno-
 Nová samostatná výstava malíře   Je možné najít slova odhalující ta-  ha pohádek a jejich rozhlasových a televizních dramatizací, písňových
 Vladimíra Houdka nese název   jemství vesmíru, zázrak stvoření,   textů, překladů a článků, se ulicemi Prahy 7 procházel už od roku
 Polis a je k vidění do konce dubna   smysl života? Velká témata před   1963. Právě tehdy začal žít v Šimáčkově ulici. Jeho pozemské procházky
 v Polansky Gallery. Jak už název   sebe klade hlavní postava divadel-  bohužel skončily na sklonku minulého roku. „Odkázal nám nebezpeč-
 výstavy napovídá, dominantní   ní novinky Proslov, která vzniká   nou krásu poezie,“ napsal tehdy jeho přítel, básník a literární historik
 roli zde hraje město. Město se   ve spolupráci brněnského Divadla   Petr Hruška, který v monografii Někde tady (Host, 2010) řadí Karla
 v Houdkových malbách vzdouvá,   Bolka Polívky a pražské La Fabri-  Šiktance vedle Oldřicha Mikuláška, Vladimíra Holana nebo Jana Skácela.
 samo sebe překrývá a spoutává.   ky. Připravila ji Anna Polívková,   „Básník dokázal v českém jazyce vynajít svoji vlastní řeč, která má zvuk
 Uhrančivý obraz města se pod-  dcera principála a herečka dobře   i svoji výslovnost, která k nám hovoří dávnými obsahy i současnými
 statnou měrou podílí na obraze   známá českým filmovým divá-  hluky. Která vyslovuje skutečnost a chrání tajemství v ní ukryté.“
 současného světa. Tento obraz se   kům. Divadlo novinku charakte-  Klíčovou vzpomínkou Karla Šiktance, rodáka z Hřebče u Kladna, bylo vy-
 však nesestává z projekcí sociolo-  rizuje jako pohybový one-woman   hlazení sousedních Lidic, v nichž měl mnoho známých a přátel. Přímá zku-
 gických, ekonomických nebo geo-  stand-up. Polívková si hru sama   šenost se zločiny proti lidskosti a s nedozírnou brutalitou války se vyjevuje   Podstata osobní identity
 grafických dat. Obraz vnímaného   napsala, částečně zrežírovala   napříč celým jeho básnickým dílem, v němž usiloval o přesnost a palčivost.
 města před diváka klade cosi od-  (společně s Janou Burkiewiczo-  Stejně jako závažná je ale jeho poezie také hravá a vynalézavá, dokonce
 lišného, co nelze prostě kvantifi-  vou) a sama v ní i hraje. A proč   i graficky. Pro časopis Křížovka a hádanka pod pseudonymem Lenka   Trafo Gallery uvádí sólovou výstavu umělce Daniela Balabána (*1957),
 kovat. Obrazy, které předkládá na   právě Proslov? „Protože se v tom   Tršická vymýšlel hádanky, přesmyčky, souzvučky či záměnky a shrnul   který si ve svých dílech klade existenciální otázky, zkoumá sebe
 této výstavě Vladimír Houdek, se   představení moc nemluví. Připa-  je v publikaci Milý Řehoři, milíře hoří (In život, 2012). Ostatně neobvyklé   samého a dotýká se víry. Ptá se, zda má smysl být malířem, proč je
 tomu přibližují, protože se upínají   dá mi totiž, že se často říkají věty   podoby a vrstvy jazyka nacházel i v zaslechnutých hovorech a v próze –   tady a jestli je v koho anebo na koho (u)věřit. A je vůbec existence
 na vnitřní pocit města: obraz usta-  s dobrým úmyslem, ale už je jich   zasutá slova, která „jako by zhasínala“ a která, jak říkal, měl chuť rozsvítit.   Krista důležitá pro to, aby člověk uvěřil tomu, co skutečně chce? Víra,
 vičného dění, jež uniká, a přesto   nějak moc a ztrácejí svou sílu.   Nevěřil ve smrtelnost poezie. A sám tvořil takovou, která bude svítit a vzdo-  respektive křesťanská tradice, prožívá v Balabánových malbách genezi.
 je stále blízké. Houdek patří ke   Hlavní postava – tedy vlastně já –   rovat pomíjivosti tak dlouho, dokud budou existovat její dychtiví čtenáři.  Počátky jeho tvorby od druhé poloviny 80. let 20. století mají těžiště
 generaci umělců, kteří se nebojí   chce říci svůj proslov, ale slova,   Karel Šiktanc nám zanechal mimořádně bohaté dílo, v němž dostala   v redukované formě, která interpretuje zásadní témata víry prostřed-
 experimentovat s klasickými pro-  která zvolila, se jí přestanou líbit.   prostor i místa, jež měl rád. Konkrétně Sedmička vstoupila do jeho sbírky   nictvím osobité nadsázky, jež se v následujících deseti letech posouvá
 středky malby, což dokazuje na   Ujmou se jí pochybnosti, a tak se   Ostrov Štvanice (1991, Práce), kterou napsal na konci osmdesátých let,   do polohy citlivé a promyšlené ironie. Důležitým aspektem autorovy
 výstavě v prostorách galerie, jež   pokusí vyjádřit jinak,“ odpovídá   kdy nemohl publikovat a pracoval jako hlídač štvanických tenisových   tvorby posledních let je zdánlivě nenápadný, přesto pozoruhodný
 umělce již řadu let doma i v za-  Polívková. Reprízu uvede La Fab-  dvorců. A tato zkušenost vešla také do básně Nalajnováno ze sbírky   rovnostářský tvůrčí přístup, ve kterém žena není jen zdrojem ploché
 hraničí zastupuje. ○  rika 22. dubna.○   Čistec (Karolinum, 2012), kterou tu se svolením básníkova syna Petra   fascinace a nástavbou prostého symbolu matky. Výstava Podstata osob-
 → www.polanskygallery.com  → www.lafabrika.cz  přetiskujeme a jež může v dnešním kontextu působit až prorocky. ○   ní identity je k vidění do 29. dubna. ○
        připravuje Ivana Myšková                                  → www.trafogallery.cz
 Legenda o hedvábí  10 let Berlinského modelu  Nalajnováno

        Jaroslavu a Mileně Medovým                                Cesty v šapitó Azyl78
 Do divadla Alfred ve dvoře se vrací originální loutková pohádka   Za výlohou s červeně natřenými roletami v ulici Pplk. Sochora 9 se na-
 pro děti od pěti let, která vás přenese do světa dávné vietnamské   chází malá místnost s velkým kávovarem. Řadu let zde působí holešovic-  Chodbou se leje ledovatý glanc
 legendy o vzniku hedvábí. Kdysi dávno totiž žil jeden neobyčejný   ká galerie Berlinskej model, nezávislý kulturní prostor. Koncem léta 2011   Nakládají nábytek:  Téměř čtyři desítky herců, akrobatů, tanečníků a hudebníků, akro-
 duch. Byl velmi krásný, a tak se stal miláčkem bohů i ďáblů. Tím se   jej otevřeli Richard Bakeš, Matouš Mědílek a Daniel Vlček. Konají se zde   dětinsky jekl šroub utažený na matku  bacie, žonglování, tanec a náročná čísla s velkolepou scénou a živou
 nejvíce lišil od ostatních duchů nadpozemských krajin. Vedle něj žila   krátkodobé, obvykle jednodenní události, při nichž pozvaní umělci na-  hudbou. To je představení Cesty Cirku La Putyka inspirované nejen
 také vietnamská dívka jménem Sen, která měla zrovna narozeniny.   víc často i navaří nebo produkují hudbu a návštěvníci, kteří se nevejdou   A před bazarem kola v řadě do soudného dne  minulostí a současností souboru, ale i historií tradiční cirkusové
 A jak příběh pokračuje? To zjistíte, když se připojíte k její oslavě při   dovnitř, posedávají před výlohou nebo klábosí na chodníku. Lidé se zde   A hi-fi na plný pecky –  rodiny Kludských. Inscenaci připravoval soubor tři roky, u příležitosti
 uvedeních 25. nebo 26. dubna. Autorkou představení s přiléhavým   setkávají na pozadí kulturní události a právě jim, a samozřejmě i sobě,   svého desátého výročí, z důvodu koronavirové pandemie byla ale
 názvem Hedvábí je česko-vietnamská filmová režisérka, výtvarnice   nadělila galerie ke svým desátým narozeninám krásný dárek – publi-  na Štvanici si mé dva roky strážného  několikrát odložena. Premiéra nakonec proběhla v září 2021 v šapitó
 a absolventka DAMU Diana Cam Van Nguyen. Specializuje se na ani-  kaci, jež připomíná počátky jedné umělecké komunity. Kniha Model   pomlkle pinkají přes síť  Azyl78 na holešovickém Výstavišti. Díky obrovskému diváckému
 mované dokumenty (Malá, Spolu sami) a ve svých filmech se věnuje   (2011–2021) čtenáře provází více než třemi sty site specific výstavami   zájmu se největší a nejnáročnější show La Putyky vrací – Cesty budou
 osobním tématům. Za svůj krátký film Milý tati získala Cenu české   a představuje díla téměř čtyř stovek místních i zahraničních umělců,   Krám za krámem mění firmu   i artikl   i barvu  uvedeny celkem šestnáctkrát od 23. dubna do 8. května. ○
 filmové kritiky a Českého lva za nejlepší studentský film. Dramaturgie   to vše doplněné o rozhovory a další články. Za koncepcí publikace stojí   → www.laputyka.cz
 pohádek uváděných v Alfredu je již několik let zaměřená výhradně na   Richard a Lenka Bakešovi, texty ji vybavili Viktor Čech, Jiří Ptáček,   A platan u řeky se náhle vrchovatě sbalil
 autorskou tvorbu s přesahem do různých žánrů a experimentů. Hrají   Ondřej Trhoň, Heiko Pfreundt a další autoři. Průřezovou knihu o české   do pěsti,   jak by se znesmířil,
 tu pohádky, které jen tak jinde neuvidíte. ○   progresivní umělecké scéně si zájemci mohou objednat na webových   jako by hrozil otcům
 → www.alfredvedvore.cz  stránkách galerie nebo zakoupit při vernisážích přímo na místě v Berlin-
 ském modelu. ○   Daleko,
 → www.berlinskejmodel.cz  někde možná na konci téhle hladiny
        troskotá zrovna loď –
        lidi utíkají ze země

        a táhnou po čtyřech své potlučené ke břehu   A
 Prožívám svůj žal a to mě dělá šťastným  dál,   dál,
        aby se moře neumazalo od krve,

 Studio Hrdinů usazené ve Veletržním paláci připravilo další premiéru   by jako dřív ta nesmrtelná voda
 této rozkolísané divadelní sezony. Je jí inscenace Lindy Duškové Roman-
 ticky rozprašuji vlastní popel. Režisérka si ke spolupráci na představení,   Štvanice skoro potmě   Nalajnováno…
 jež je volnou adaptací posledního textu francouzského filosofa a sémio-  na empajržidli   sám   sněžně rozcuchaný holub
 loga Rolanda Barthesa, přizvala scénografku Zuzanu Scerankovou.
 Na reprízy představení můžete do Studia Hrdinů zavítat 2. a 3. dubna ○   Kolik nás zvěstných?
        Kolikero duší?
 → www.studiohrdinu.cz
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26