Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červenec-srpen 2021
P. 25

24  Osudy  Hobulet červenec, srpen 2021




 valo hledání vhodného místa, odkud by zvole-  „Po skončení výstavy byl pavilon Českého   bytu na Rudolfově (dnes Veletržní) třídě
 ný výjev šlo co nejpřehledněji natočit. Nejlépe   kinematografu prodán jako staré dříví, rovněž   č. 37 v Holešovicích a Kříženecký byl tou do-
 vyhovovalo nějaké vyvýšené místo, ale protože   židličky a jiné zařízení bylo levně prodáno,“   bou přeřazen z funkce výpomocného technika
 nemuselo být vždy k dispozici, nedílnou sou-  vzpomínal později Josef Pokorný. Ten se na-  na stavebního oficiála I. odboru městského sta-
 částí filmařovy výbavy byly štafle.  konec usadil v Moravské Ostravě, věnoval se   vebního úřadu s platem 2200 zlatých ročně.
 Kříženecký své snímky inscenoval, natáčel   stavitelství a k filmování se již nikdy nevrátil.
 i promítal. Podařilo se mu také vylepšit za-  Na rozdíl od něj pokračoval Kříženecký dále   Filmové pokusnictví
 koupený přístroj nahrazením původní filmové   v promítání filmů z výstavy. V letech 1898 až   Minimálně do roku 1908 byl Kříženecký
 kazety kazetou vlastní, do které se vešlo mno-  1901 předváděl své a zahraniční snímky pod   jediným profesionálním českým filmařem.
 hem více filmové suroviny. Díky tomu mohl   značkou The Bohemian Biograph, Americký   Příležitostně natáčel aktuality, hrané vložky
 natáčet delší snímky. Své první filmy posílal   biograf nebo Nový francouzský biograf na   pro frašky smíchovské Arény (To nejlepší
 Kříženecký k vyvolání a ke kopírování Lu-  dalších místech a v dalších sálech v Praze.   číslo a Satanův poslední výlet) a roku 1907
 mièrům do továrny v Lyonu. Další už technic-  Příležitostně se Kříženecký vrátil i k natáčení,   V. všesokolský slet v Praze na Letné. Poté zku-
 ky zpracovával sám v bytě svých rodičů v Ječ-  třeba kolekcí osmnácti oživených obrazů ze   sil znovu štěstí. Pořídil si licenci pro pražský
 né ulici. Údajně je vyvolával ve vaně a sušil ve   IV. sokolského sletu v Praze na Letné roku   obvod a se svým kinematografem vystoupil
 větru na pavlači. Snímek Voltýžování jízdního   1901. Tato úctyhodná filmová reportáž byla   na Jubilejní výstavě obchodní a živnostenské
 odboru Sokola pražského, jenž náležel ještě   tehdy v pravém slova smyslu velkofilmem.   komory, jež se konala na pražském Výstavišti
 k těm laboratorně zpracovávaným v Lyonu,   Z dalších Kříženeckého filmů z roku 1901   od května do října 1908. Po deseti letech se
 se tamějším pracovníkům natolik zalíbil, že   je známa reportáž ze slavnosti k vysvěcení   tak snažil zopakovat svůj úspěch. Se spo-
 českého filmaře požádali o vzájemnou vý-  mostu Františka I. (dnes most Legií), pořízená   lečníkem Maxmilianem Kockem zde otevřel
 měnu. A tak se Kříženeckého záznam objevil   za účasti císaře.  kinematografické divadlo The Royal Biograph
 pod francouzským názvem Voltige à cheval à   Poté se Kříženecký delší dobu k filmování   Co. Kromě projekcí znovu natáčel výjevy ze
 Prague v katalogu bratří Lumièrů z roku 1899,   nevrátil. Nedovolovaly mu to jeho finanční   samotné výstavy a reportáže z Prahy – snímal
 bohužel bez uvedení autora.  poměry. Ve spise adresovaném c. k. minis-  dostihy, otevření Čechova mostu a dokonce
 Úspěch Českého kinematografu na   terstvu vnitra ve Vídni s trpkostí pozname-  i město za jízdy otevřenou tramvají. Druhým
 výstavě byl poměrně značný. Náklady na   nává: „Snahy mé v těchto dobách provázeny   podnikem Kříženeckého a Kocka na výstavě   4
 kinematografický přístroj, filmový materiál,   byly sice krásnými mravními úspěchy, avšak   byl reklamograf pod širým nebem. Hovoří
 originální francouzské snímky, stavbu dře-  bohužel žádným ziskem, naopak ztrátou,   o něm zpráva ve výstavním časopisu Výstava
 věného pavilonu, jeho vybavení a pronájem   pročež jsem přestal pořádati kinematografická   1908: „Reklama bude zvláště účinná, neboť
 výstavního prostoru spolu s řadou dalších   představení.“ Je zřejmé, že svým podnikáním   střídavě budou promítány i kinematografické
 menších výdajů dohromady činily kolem   Kříženecký nezbohatl. Promítal jen příleži-  živé obrazy. Kromě toho možno promítat
 10 tisíc zlatých. Investovaná částka nebyla   tostně a jeho snahy zřídit stálý biograf v Praze   nejen pouhý inzert té které firmy, ale možno
 nijak malá, v té době by se za ni dal pořídit   byly neúspěšné. Mohl se svými rozpohybova-  též kinematograficky předvésti postup výroby
 zánovní rodinný dům na okraji Prahy. I tak   nými obrázky kočovat, jako v té době mnoho   inzerovaného předmětu nebo život v krámech   Kouzlo staré Prahy  čoval ve vedení Světozoru. Smrt zastihla Jana   1 V Národním filmovém archivu se dochoval originální
 se podařilo „producentovi“ Pokornému   dalších majitelů kinematografických podniků,   a obchodech toho kterého obchodníka.“  Jana Kříženeckého živila práce na magistrátu,   Kříženeckého 9. února 1921 ve věku nedoži-  negativ humorné scénky Dostaveníčko v mlýnici (1898),
 a filmaři Kříženeckému dluhy splatit a ještě   v tom mu však bránilo stálé zaměstnání. Po   Úspěch kinematografu tentokrát nebyl   kde čím dál víc fotil. Jeho nejrozsáhlejším   tých 53 let.  kde se jednoduchý děj ztrácí v nepřehledné vřavě všech
 vydělat. Ekonomicky úspěšným Českým ki-  třech letech manželství se navíc Janovi a Marii   zdaleka tak velký jako při výstavě o dekádu   dílem je fotografická dokumentace Prahy pře-  přítomných. I v tomto případě bylo pro tvůrce důležitější
 nematografem byly položeny základy české   narodil v roce 1901 syn Zdeněk, jenž se poz-  dříve. Některé promítané filmy, byť z dnešního   lomu 19. a 20. století, kdy ji zachvátila prudká   Epilog  prezentovat ruch života než příběh a postavy.
                                                                                     2 Jan Kříženecký jako třicetiletý. Portrétní fotografie
 kinematografie, jedné z nejstarších na světě.   ději po vzoru svého otce věnoval profesi fil-  pohledu pozoruhodné, mohly na publikum pů-  stavební horečka. Kvůli asanaci mizely stovky   „Nejkrásnější na světě nejsou věci, ale oka-  podnikavého otce české kinematografie.
 Čechy se staly teprve šestou zemí, kde se   mového promítače. Bohužel ne příliš dlouho,   sobit přeci jen už zastarale. Nejednalo se přímo   starých a historicky cenných domů, ulic a dal-  mžiky,“ tvrdil Karel Čapek. Jejich zachycení   3 Políčko z filmu Polední výstřel na Mariánských hradbách,
 díky průkopnictví Jana Kříženeckého začalo   protože zemřel ve svých teprve šestadvaceti   o propadák, ale vložené finance se podnikav-  ších památek a Kříženecký se podílel na jejich   se Kříženecký věnoval po celý svůj život. Pro   na němž skupina vojáků připravuje dělo k výstřelu oznamu-
 s filmováním.  letech. Tříčlenná rodina se přestěhovala do   cům nevrátily. Finančním neúspěchem se však   dokumentování. Celkem pro městský archiv   Pražany byly jeho filmy ve své době něco jako   jícímu poledne. První pokus zaznamenat jej skončil fiaskem,
 Kříženecký od dalšího filmového podnikání   nafotil skoro čtyři tisíce snímků zachycujících   zjevení. Když se v říjnu 1898 zavřely brány   protože kamera byla umístěna příliš blízko dělu a po jeho
 nenechal odradit. Nadále promítal své snímky   ztracenou tvář města překotně se měnícího   Výstavy architektury a inženýrství na Výstaviš-  výstřelu skončila na zemi. Tím bylo po filmování a nezbylo
 na nejrůznějších místech Prahy a pokračoval   ve velkoměsto. Jenže v 45 letech se při focení   ti, Kříženecký zůstal filmu věrný, přestože jeho   než vyčkat druhého dne a zkusit štěstí ještě jednou, tento-
 i ve filmování. Nakonec to zkusil ještě s jednou   vážně zranil, upadl na ulici do bezvědomí   další filmové projekty se ekonomicky zrovna   krát z poněkud větší vzdálenosti.
                                                                                     4 Svatojanská pouť v českoslovanské vesnici byla
 výstavou – ovocnicko-zahradnickou, jež se usku-  a od té doby se u něj projevovaly časté závratě   nevyvedly. Díky němu se naše země stala   promítána v den otevření pavilonu Český kinematograf,
 tečnila ve dnech 3. září až 15. října 1910 opět   a horšil se mu zrak. V jeho osobních spisech   jednou z prvních, kde se začalo s filmováním.   a stala se tak jedním z nejstarších českých filmů vůbec.
 na Výstavišti. Výsledek byl ale snad ještě horší.   můžeme dohledat různá lékařská doporučení,   Navíc se mu podařilo v jeho dokumentárních
 Do dluhů jej přivedly tesařské práce, jež podle   aby s fotografováním a prací v nevyhovujících   filmech zachytit dnes již ztracené kouzlo Pra-
 soudní exekuce splácel až do roku 1918. Celková   podmínkách fotografického ateliéru přestal.   hy. Na zásluhy průkopníka naší kinematografie
 pohledávka holešovického tesaře Josefa Boučka   Svůj poslední snímek nazvaný Pomník Fran-  se v překotné atmosféře poválečného filmo-
 činila 5476 korun a 80 haléřů. Tím Kříženecké-  tiška Palackého natočil v roce 1911, o pár let   vého podnikání postupně zapomnělo. O jeho
 ho aktivní filmařská dráha skončila. Pro předsta-  později skončil i s fotografováním.  smrti se v žádném ze čtyř u nás tehdy vychá-
 vu, tou dobou byl jeho roční plat 3600 korun,   Ač byl stále zaměstnán na městském   zejících filmových časopisů nedočteme. To se
 a to jen díky tomu, že byl v zaměstnání povýšen   stavebním úřadě, díky své kinematografické   změnilo až ve 30. letech přičiněním filmového
 do funkce vrchního stavebního revidenta.   licenci se stal současně ředitelem a promíta-  historika Karla Smrže a především pak po roce
 Nepříznivá finanční situace byla ještě zkompli-  čem kina Františka Tichého na Národní třídě   1945. Ministr informací Václav Kopecký udělil
 kována neshodami v manželském životě. Když   (Louvre v letech 1912 až 1915, později prostě   Kříženeckému v roce 1946 in memoriam pa-
 v roce 1912 od manželky Marie a syna Zdeňka   Kino). Po jeho zániku v roce 1916 měl dohled   mětní diplom Průkopník české kinematografie
 odešel, nastěhoval se Kříženecký zpět ke své   nad technickým vybavením kina Elektra   a o dva roky později po něm bylo pojmenová-
 matce do Ječné ulice (otec byl tou dobou již šest   v paláci České banky, jehož název byl v roce   no náměstí před hlavní budovou barrandov-
 let po smrti). Poté žil ve společné domácnosti   1918 změněn na Světozor a toto pojmenování   ských filmových ateliérů. Kříženeckého bohatá
 s učitelkou a pozdější ředitelkou mateřské školy   mu sluší dodnes. Kříženecký se stal prvním   sbírka fotografií je uložena v Archivu hlavního
 Zdeňkou Klejzarovou. Jejich byt se nacházel na   ředitelem Světozoru, ale funkci nevykonával   města Prahy, kinematograf a další dobové
 Malém náměstí č. 7 poblíž kanceláře, kde Kří-  dlouho. Jeho zdravotní stav se zhoršil poté, co   artefakty zase v Národním technickém muzeu
 ženecký pracoval. O čtrnáct let mladší Zdeňka   22. března 1919 onemocněl parézou levé horní   a přibližně tři čtvrtiny jím natočených filmů
 byla Janovou družkou, nikoli právoplatnou man-  a dolní končetiny. Prakticky nemohl chodit   (často i na originálním negativu) se uchovaly
 želkou. Tou zůstala nadále Marie Gýrová až do   a delší dobu byl upoután na lůžko. Byl to   v Národním filmovém archivu. Díky digitali-
 rozvodu v dubnu 1920. O Kříženeckého sociální   důsledek dlouhodobých zdravotních kompli-  zaci můžeme tato průkopnická díla obdivovat
 situaci podala Zdeňka výmluvné svědectví,   kací, proti kterým tehdy neexistovaly účinné   dodnes. Péčí filmového archivu vyšla v roce
 když vyprávěla, že v době jejich prvních setkání   léky. Když se pak jeho zdravotní stav přeci jen   2019 kolekce obsahující všechny dochované
 3  neměl Jan ani na nový zimník.  o něco zlepšil, chodil dále do úřadu a pokra-  Kříženeckého filmy na DVD. ○
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30