Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červenec-srpen 2021
P. 23
Hobulet červenec, srpen 2021 Osudy 23
Světový film byl v roce 1898 teprve v plenkách,
když se nadšenec do techniky Jan Kříženecký
pustil do nejistého podnikání. Poté, co tento
náruživý fotograf zjistil, že statické obrázky mohou
obživnout, už jej nemohlo nic zadržet. Sehnal peníze
a pořídil si kameru přímo z Francie. Svým zanícením
tak prošlapal cestičku českému filmu. Její začátek
můžeme vysledovat v Královské oboře, kde se
pochlubil svým filmovým pokusnictvím v pavilonu
Český kinematograf na Výstavě architektury
a inženýrství.
jako architekt významného postavení. Hansi na technice Josefem Františkem Pokorným.
si však zvolil vlastní cestu. Rozhodl se věnovat Ten přislíbil, že promluví s otcem, společ-
tomu, co ho v životě bavilo nejvíc – fotografo- níkem v továrně na kočáry, a pokusí se ho
vání a posléze i filmování. přimět, aby jim potřebný obnos zapůjčil. 2
Pokorného bratr Vincenc si tehdy zapsal:
Pouťová atrakce „Oba nadšenci, jakmile dostali peníze, zahájili
Muž s kouzelnou Počátky kinematografie náleží do období tech- v Lyonu a objednali kinematografický aparát
jednání s firmou Auguste a Louis Lumière
nického vzmachu na sklonku 19. století. Když
s příslušenstvím, stojan a projekční oblouko-
28. prosince 1895 uspořádali bratři Lumièrové
skříňkou v centru elegantní a módní Paříže první fil- vou lampu a podle zaslaného jim seznamu
mové představení, byla to velká a průlomová
asi dvanáct filmů.“ Cena aparátu, jenž sloužil
současně jako kamera, projektor a kopírka,
událost. Diváky na jejich filmech nepřitahoval
ani tak obsah, jako spíš způsob, jakým zachy- se vyšplhala na dva tisíce franků.
covaly realitu. Nadšení byli už jen tím, že se
lidé na plátně pohybovali, že se nad vlakem Český kinematograf
1 vznášel kouř nebo že se padající zeď zahalila Kříženecký a Pokorný uvažovali o možnosti
oblakem prachu. Dnes již klasickou oživenou pořádat v rámci výstavy kinematografické pro-
fotografii Příjezd vlaku na nádraží v La Ciotat jekce v divadle Urania. To mělo být vyhrazeno
sledovali diváci se zatajeným dechem. Dnešní především naučným přednáškám a v někte-
divák by v tomto filmu sotva shledal dramatic- rých případech také koncertům a divadelním
Jan Kříženecký se narodil 20. března 1868 Vlastní cestou kou situaci, ale tehdejší návštěvník si z biogra- představením. Nakonec ale k dohodě nedošlo 20 krejcarů, odpoledne 40. Pouhých 5 krejcarů
jako čtvrté dítě poštovního úředníka Norberta Již během studií na technice věnoval Jan fu odnášel intenzivní zážitek. Důkazem toho a pro své projekce si museli vybudovat vlastní naopak stačilo ke vstupu do pavilonu Převrá-
Kříženeckého a jeho ženy Johany Jindřišky, mnoho času své největší zálibě – fotografová- je dobový záznam zveřejněný v Pražském pavilon. Dřevěné kino s udusanou zemí místo cený svět, kde bylo všechno vzhůru nohama.
rozené Švehlové. Byl jediným ze sourozenců, ní. Hledáčkem svého aparátu ponejvíce mířil ilustrovaném kurýru: „… na záhybce kolejí ob- podlahy, asi patnácti řadami židlí a několika Repertoár Českého kinematografu tvořily
jenž měl v křestním listě jako místo narození na architektonické památky Prahy. Na svou jevil se vlak uhánějící s úžasnou rychlostí do postranními východy bylo situováno za hlavní jak filmy dodané továrnou Lumière, tak ty na-
uvedenou Prahu. Jeho nejstarší sestra Karoli- dobu osobité a technicky dokonalé prove- nádraží. Dojem je tak dokonalý, že mimoděk výstavní halou. Při stavbě pavilonu, jenž se točené Kříženeckým a Pokorným. Za nejstarší
na, bratr Rudolf a o něco starší sestra Anetta dení jeho fotografií mu zajistilo popularitu trhnete sebou na sedadle, zapomenete, kde pyšnil označením Český kinematograf, bylo české filmy lze považovat snímky, které se
se narodili v dalmatském Zadaru. V revoluč- mezi fotografy amatéry, stal se členem jejich se nalézáte, a máte nepříjemný pocit, jako by dbáno na přísná bezpečnostní opatření. objevily v programu již v zahajovací den. Byly
ním roce 1848 se totiž Norbert Kříženecký klubu a následně byl zvolen i do jeho výboru. se vám mělo něco přihodit. Představy vaše Protože filmová surovina byla vysoce hořlavá, to Svatojanská pouť v českoslovanské vesnici,
zúčastnil tažení proti Maďarům a odtud se Zúčastnil se první Výstavy fotografů amatérů jsou tak silné, že se vám zdá, jako byste slyšeli musela být projekční kabina oplechovaná. Polední výstřel na Mariánských hradbách
dostal do Dalmácie, kde se seznámil se svou českoslovanských v Praze (1897) a později sykot a rachot vlaku.“ Pro případ požáru byl připravený také džber a Purkyňovo náměstí na Královských Vinohra-
pozdější manželkou. Před svatbou vyměnil vo- i mnoha dalších výstav, na nichž získal několik Senzace zvaná kinematograf se začala šířit s vodou a na každém představení musel být dech. K nim postupně přibývaly další a další
jenskou službu za poštovní, a když se mu na- čestných uznání a medailí. po celém světě. V říjnu 1896 navštívily Prahu přítomný člen hasičského sboru. aktuality z významných událostí pražského
skytla první příležitost k přeložení do Prahy, Ve vyprávění historiků se často opakuje, že hned dva kinematografické podniky. Ten prv- Výstava architektury a inženýrství byla slav- života, jako Slavnost zakládání pomníku
využil ji. Časem se propracoval k významné Jan byl sice aktivní, dobrosrdečný, ale součas- ní se usadil v hotelu U Černého koně (Na Pří- nostně otevřena 15. června 1898 a první před- Františka Palackého a další. Nadto pořídili
hodnosti c. k. poštovního kontrolora. Početná ně mu rodiče často vytýkali nezodpovědnost, kopě č. 28), druhý o pár dní později zakotvil stavení kinematografu se konalo o čtyři dny majitelé Českého kinematografu také tři veselé
rodina nejprve bydlela na Malostranském protože se málo staral o peníze a o zajištění v hotelu Saský dvůr na rohu ulic Hybernská později. Český kinematograf hrál denně až do hrané oživené fotografie, v nichž byl hlavním
nábřeží č. 3, posléze v Ječné ulici č. 20. existence. To bylo pro rodinu c. k. poštovního a Senovážná. V druhém případě se jednalo 17. října, kdy byla výstava definitivně uzavřena. aktérem známý pražský písničkář a kabaretní
Jan, kterému doma neřekli jinak než Hansi, úředníka z hlediska jeho společenského posta- přímo o kinematografickou společnost bratří Jedno představení zahrnovalo kolem deseti herec Josef Šváb-Malostranský. Prostředí Výsta-
navštěvoval reálné gymnázium v Ječné ulici vení nepřípustné. Přísní rodiče nemohli Han- Lumièrů, na jejichž projekcích rozpohybova- němých filmů. Jejich titulky se údajně nepro- viště se pak stalo kulisou při natáčení hraných
a po maturitě se v roce 1889 zapsal na České simu odpustit, že nedokončil vysokou školu, ných obrázků byl Kříženecký častým hostem. mítaly, ale byly ohlašovány ústně. Obrazy na filmů Dostaveníčko v mlýnici, Výstavní párkař
vysoké učení technické v Praze, kde studoval a posléze ani to, že se proti jejich vůli oženil Technická novinka ho naprosto okouzlila plátně byly asi pět metrů vysoké a šest metrů a lepič plakátů a Smích a pláč.
pozemní stavitelství a architekturu. Vysoko- s Marií Gýrovou, jež jako dcera kancelářského a o necelé dva roky později se k řadě průkop- dlouhé. Filmový pás se odvíjel ručně, přičemž
školského titulu však nedosáhl. Již během sluhy pocházela z chudých poměrů. Přesto níků připojil. Správně vycítil, že nový vynález se muselo dbát na to, aby ruka otáčející klikou Muž s klikou
studií byl zaměstnán v kanceláři svého bratra, byl mladý pár sezdán 3. září 1898 v kostele sv. skýtá netušené možnosti. nezastínila část obrazu. Vstupným 30 nebo Práce s kamerou sice nebyla o mnoho složitěj-
stavitele a architekta Rudolfa Kříženeckého. Štěpána na Novém Městě. Novomanželé se Kříženecký byl zapojen do příprav Výstavy 20 krejcarů pro dospělé (podle vzoru divadel ší než obsluha fotoaparátu, přesto vyžadovala
Bratři spolupracovali na řadě projektů, mezi nastěhovali do třípokojového bytu v Sokolské architektury a inženýrství na pražském Výsta- byla místa dvojího druhu) a 10 krejcarů pro určitou praxi. Kříženecký si musel neustále
nimi na návrhu a stavbě novobarokní vily ulici č. 34. Když pak v pozdějších letech man- višti, proto začal uvažovat o koupi vlastního děti se kinematograf řadil mezi levnější, i když uvědomovat, že má v kazetě jen sedmnáct
továrníka Antonína Kunze v Hranicích na Mo- želství ztroskotalo, vytýkali rodiče Hansimu kinematografického přístroje, s nímž by se nikoli nejlevnější zábavní podniky na výstavě. metrů neosvětleného materiálu, což zname-
Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury ravě. Následně byl Hansi přijat jako výpomoc- jeho neuspořádaný život. Za vzor mu dávali výstavy zúčastnil. Jako výpomocný technik Jen pro srovnání: koncerty a přednášky v Ura- nalo, že mohl otáčet klikou jen po dobu jedné
a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu ný technik do nově zřízené výstavní kanceláře bratra Rudolfa, jenž se „dobře“ oženil, měl stavebního úřadu neměl dostatek peněz, nii stály 50, 30 a 20 krejcarů, za vstup na minuty. Kvalita záznamu záležela na mnoha
Art District 7. Foto – Národní filmový archiv městského stavebního úřadu v Praze. sedm dětí, šťastné manželství a navíc dosáhl a tak se spojil se svým kumpánem z dob studií Maroldovo panorama se platilo dopoledne okolnostech. Častou potíž například způsobo-