Page 23 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 23

2222  Kultura  Hobulet červen 2022  Hobulet červen 2022                             Kultura                          23





 Hudba v hale  Zábava beze slov   Ohnisko poezie


 Symfonický orchestr spolu s živou   Katedra nonverbálního divadla   Kino Peklo (1993) se věnuje poezii, hudbě a performance. Často spolu-
 rockovou kapelou zahrají nejzná-  pražské HAMU přináší zbrusu   pracuje s dalšími tvůrci v rámci různých uměleckých projektů. Sólově
 mější hity ikonické britské skupiny   nový festival, který na několik   působí pod jménem Kino Peklo, v rámci připravované pandemické
 Queen. Hudební show Queen Sym-  letních dnů spojí klauny, mimy,   trilogie vydala album kino.peklo, Nový líto a Thempire. S Richardem 
 phonic: A Rock Band & Orchestra   tanečníky, performery a hudeb-  L. Kramárem připravuje básnickou knihu Borderline, koncipovanou
 Experience obsazenou zpěváky   níky, aby vám předvedli, co se   jako sérii milostných dopisů během pandemie, která vyjde koncem
 z londýnského West Endu uvede   stane, když už slova nestačí. Me-  tohoto roku v nakladatelství Adolescent. ○
 sportovní hala Fortuna 11. června.   zinárodní festival nonverbálního   připravuje Ivana Myšková
 Program bude obohacen o vystou-  pohybového divadla a klaunérie
 pení čestného hosta – ukrajinské   MyMime HAMU se svým progra-  BORDERLINE
 zpěvačky Katyi Beilis. Celý výtěžek   mem zavítá také do Alfreda ve   Ag., 28. 7. 2020
 z koncertu poputuje na podporu   dvoře. V pátek 3. června opa-
 Ukrajiny. ○  nuje prostor divadla 17 klaunů   Nevědět, jak začít,
 → www.sportovnihalafortuna.cz  s vystoupením Habrakhadabra.   na koncertě v Crossu,
 Nechejte fantazii převzít otěže   nevstát a nevšimnout si
 moci, ať nadpřirozeno zvítězí   natažené ruky a neodzpívat do klína   Sen Františka Křižíka
 nad nudou, ať naivita podkope   vleže a s přivřenýma očima,
 25 svíček pro Alfreda   hloupost. Další den čeká diváky   lyriku fáze REM   Na Výstaviště se vrací příběh vizionáře Františka Křižíka v představení
 pohybová komedie The Big Bite   o trhlinách prosamocené noci,
 o velkých ambicích, očekávání,   a nebýt tvoje malá,             Magická fontána. Křižíkova fontána se stane dějištěm příběhu, který
 Alfred ve dvoře oslavil 25 let!   přecenění lidstva a jeho snaze   soukromá zdrobnělina,   vypráví živelná show prostřednictvím vody, ohně a světla. Letos na
 Divadlo mimů otevřel v Hole-  přežít. Česko-slovensko-španělské   přišlápni mi krk,   diváky čeká navíc novinka – zapojení roje světelných dronů přímo
 šovicích 11. května 1997 Ctibor   menu se vším všudy, co nonver-  Když fotografie promluví  odešli odevykat,   do živého představení. Tanečníci a akrobaté vás vtáhnou do příběhu
 Turba – mim, choreograf, režisér   bální kuchyně nabízí od Prahy   jsem věčně nedopsaný dopis,   plného vynálezů, pokusů i pohádkových zázraků. Přibude ohňových
 a pedagog na pražské HAMU. Au-  přes Madrid až po Caracas. Pro-  a nenazývat kapsu   i světelných efektů, které připravila umělecká skupina Pyroterra.
 tory projektu jedné z mála nových   gram festivalu v Alfredu zakončí   Fotografická práce Markéty Othové je představena na retrospektivní   podvědomě pastí   Autorské představení doprovází hudba skladatele Juraje Kličky, ale
 výstavě s názvem Již brzy ve Veletržním paláci. Othová patří k silné
 divadelních budov postavených   5. června sólová inscenace The   generaci umělkyň, která se v porevolučních devadesátých letech   a cestou z a do rutin   také několik hudebníků, kteří jsou rovněž členy hereckého ansámblu.
 v ČR po roce 1989 jsou Jindřich   Playground of the Unconscious   etablovala na umělecké scéně. Zároveň však uniká bližšímu zařazení   oklikou nemíjet tvé dveře,   Jednu z hlavních rolí ztvární violoncellistka Terezie Kovalová. Po pěti
 Smetana a Tomáš Kulík. Realizace   Self využívající techniky klaunérie   a v mnohém se liší od svých současníků-fotografů nejen proto, že   jedinou cévou paže nenechat ti proudit   letech návštěvníci znovu uvidí i hlavní, více než třicetimetrovou trysku
 se také dočkala ocenění, získala   a inspirovaná tancem butó. Před-  zlomené světlo   Křižíkovy fontány. První představení se v letošním roce odehraje
 Grand Prix Obce architektů za nej-  stavení vás zavede do niterného   vystavovala černobílé snímky, které se v době technických možností   a na předloktí ti nevytetovat svou krev,   3. června, poslední pak 27. srpna. ○
 v barvě i detailu jevily jako obyčejné, ale především sama zdůrazňo-
 lepší novostavbu roku 1997. Budo-  světa jednoho člověka a nabídne   vala svou totožnost nefotografa. V průběhu tří desetiletí zaznamenala   jsem slabší   → www.magickafontana.cz
 va ve vnitrobloku obytných domů   jeho intimní pohled na prožívání   její tvorba také vnitřní transformaci. Instalace fotografií vyjmutých   než vypůjčený verš,
 v ulici Fr. Křížka má připomínat   řady všedních zkušeností. ○   z osobního archivu zpočátku reflektovaly poznávání sebe sama i svého   jsem sama sobě
 zahradní divadelní pavilon a bývá   → www.alfredvedvore.cz  coping mechanism,
 také označována jako „železný fo-  nejbližšího okolí a předmětů. Následně se okruh rozšířil a autorka po-  do okamžiku vražený,
 zorování nasměrovala až téměř voyeurským způsobem na ostatní lidi
 toaparát“. Ctibor Turba v divadle   v sekvenčních časových záběrech. Instalace v Národní galerii se osvo-  do okamžiku, v kterém   Valéry moci v DOXu
 během prvních dvou sezon uvedl   bozuje od tradičních výstavních principů. Výstava vznikla v úzké spo-  zapomínám dýchat,
 jedenáct inscenací. ○  lupráci kurátorky Adély Janíčkové s autorkou a výsledkem je umělecká   jak tlumivý lék,
 → www.alfredvedvore.cz                                           Jak se v umění odráží moc politická, náboženská i ta pocházející
 koncepce určená speciálně pro prostory 5. patra Veletržního paláce,   vpač se mi do úzkosti,   z různých institucí a od autorit? Rozsáhlá výstava (NE)MOC na ploše
 jež je rozdělena na dvě části – na respirium s retrospekcí a na ochoz,   vbodni mi do srdce   1000 m2 zkoumá téma moci, bezmoci a nemoci v tvorbě autorů
 který uvádí současnou výstavu a poprvé představuje dvacet barevných   artrockový hranol,   a autorek art brut i v tvorbě profesionálních současných umělců.
 fotografií na sloupořadí funkcionalistického balkonu. Výstava s názvem   vytetuj do mě,   Vystavující umělci ve svých pracích reflektují otázky politické moci,
 Již brzy je k vidění do 30. října. ○   že „chci se s tebou bavit   jejího dopadu na jedince, pocity bezmoci vůči zneužití moci a také
 Derniéry Studia Hrdinů  → www.ngprague.cz  až do smrti,          (především duševní) nemoci, která jednotlivce exkomunikuje ze spo-
        ty vole“,
                                                                  lečnosti a zbavuje ho základních práv. Kurátoři Terezie Zemánková,
        romantizuj ve mně                                         Natálie Drtinová a Otto M. Urban studují propustnost kategorií art brut
        slovo borderline –                                        a současného umění, odhalují nové kontexty a řadu autorů představují
 S blížícím se koncem divadelní sezony se Studio Hrdinů rozloučí se dvě-  personality
 ma inscenacemi. V pondělí 6. června ještě stihnete navštívit předsta-  New Disorder,   návštěvníkům ve světové premiéře. Výstavu můžete navštívit od 3. červ-
 vení Zlatý řez, jehož hlavním hrdinou je japonský umělec a spisovatel   hlavy, tér a zkapat,   na do 6. listopadu v Centru současného umění DOX. ○
 Jukio Mišima. Mišima se asi nejvíce proslavil svou skandální sebevraž-  Reportáže z války  nech mě se opakovat,   → www.dox.cz
 dou, která představuje jakési završení jeho vnitřního světa, v němž je   obejmi mě a drž,
 krása nejvyšší hodnotou. Zároveň je ale tato hodnota naprosto paraly-  a nenechat tě načrtnout
 zující a jediným způsobem, jak se s ní vyrovnat, je její destrukce. Miši-  Ruský útok proti Ukrajině je pravděpodobně nejlépe zdokumentova-  mou vlastní krví
 mův svět je plný temné sexuality a postupně narůstajícího nacionalis-  ným válečným konfliktem v historii. V médiích se objevují fotografie   osu mezi prsy
 mu, jenž snese srovnání s fašistickou ideologií. Ve středu 15. června se   a videa zobrazující hrůzy války. Poskytují konkrétní obrazy dosud   jak junk food
 na jevišti naposledy objeví dystopická hra z blízké budoucnosti o lidech   nepředstavitelných událostí. Vedle dokumentárních záznamů však   co lež,
 a prasatech – Pig Boy 1986–2358 od Gwendoline Soublin. Tři části, tři   vznikají i umělecká díla, jež zachycují nejen šokující realitu, ale také   co sebefeederismus,
 různé dramatické formy, tři perspektivy a tři příběhy o hledání lidskosti   pocity lidí, kteří jsou s ní přímo konfrontováni. Výstava Reportáže   exteriorizace,
 na nečekaných místech. Tři části, které uvádí monologická cesta do   z války představuje právě takovéto subjektivní reakce ukrajinských   a sborový zpěv,
 pekla mladého farmáře, jehož snem je být kovbojem, realitou mu   umělců a umělkyň. Práce vystavujících čerpají z bohaté historie umění   jak dlouho chodit
 ale je starost o farmu s vepři, o kterou kvůli ekonomické krizi a tlaku   jako formy protestu. Na rozdíl od dokumentárních záznamů tato díla   musíš
 nadnárodních společností přijde. Druhá část je stylizovaným virtuálním   také vyjadřují jasný názor a odsouzení agrese páchané na ukrajinském   na psychoanalýzu,
 soudem nad prasetem, jež je obviněno z toho, že chce mít stejná práva   obyvatelstvu i kritiku dopadů mediální propagandy. Pod výstavou jsou   nevědět,
 jako člověk. Závěrečná část je pak cestou symbolického prasete na svo-  podepsáni Yurii Ivantsyk, Dmytro Krasnyi, Kinder Album, Tasha Levyt-  jak začít.
 bodu. Všechny tři části propojuje téma svobodné volby a její iluzorní   ska a Sestry Feldman. Na panelech pouliční galerie Artwall si ji můžete
 samozřejmosti. Představení jsou na programu od 20 hodin. ○  prohlédnout do 30. června. ○
 → www.studiohrdinu.cz  → www.artwallgallery.cz
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28