Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 11

10  Téma  Hobulet červen 2021  Hobulet červen 2021                                  Téma                             11



 průjezd po celé trase od Trojského mostu   můžete i jako příležitost vydat se dále, než kdy-
 až k mostu Libeňskému. Pohyb po čtvrti ale   byste šli pěšky. Chodíte stále do těch samých
 cyklistům zpříjemňuje i řada starších opatře-  restaurací? Na kole za stejný čas dojedete o po-
 ní, jako jsou například úpravy křižovatky ulice   řádný kus dál a můžete objevit nové podniky,
 Dukelských hrdinů s nábřežím Kpt. Jaroše   aniž by vás to stálo nějaké úsilí navíc.
 nebo již zmíněný cyklopruh ve Veletržní ulici.  Také například nemusíte řešit uskladnění
 Chystají se i další novinky, například na   kola doma ani pořizovat drahé zámky a bát
 pomezí Prahy 7 a 8 v ose Povltavské ulice,   se o své kolo při každém parkování venku.
 kudy vede páteřní cyklotrasa A2. Dnes zde   Počet odcizených kol v poslední době výrazně
 cyklisté musí v jednom směru jet vyhrazeným   vzrostl, možná i v reakci na obrovský převis
 cyklopruhem po frekventované silnici a ve   poptávky nad nabídkou. Dříve bezpečné par-
 směru opačném po úzkém chodníku plném   kování kol na chodbách či ve sklepech je tak
 překážek. Nově jim bude sloužit asfaltová ces-  najednou velmi rizikové. Vzít si kolo do bytu
 ta přímo podél řeky. Letos na podzim se také   je sice sázka na jistotu, ale ne vždy jde o úplně
 zahájí výstavba lávky, která propojí Holešovi-  praktické řešení. Takové starosti u sdílených
 ce se Štvanicí a Karlínem.  kol zcela odpadají.
 Pozadu přitom nezůstane ani druhý břeh.   Sdílené kolo je také šikovné v situacích,
 Část nové cyklotrasy vznikne v rámci nového   kdy se vám z různých důvodů nehodí na
 parku U Vody. Snazší průjezdnosti celou čtvrtí   kole absolvovat zpáteční cestu. Pokud návrat
 →
 pak pomohou chystané nové cykloobousměr-  plánujete v pozdních hodinách nebo s jis-
 JAK SI BEZPEČNĚ UŽÍT JÍZDU?  ky, tedy ulice, kde auta mohou projet pouze   tou mírou společenské únavy, sdílené kolo
 jedním směrem, ale cyklisté oběma. Pokra-  jednoduše necháte, kde jste ho zaparkovali,
 Buďte ohleduplní ke slabším. Na chodníku nejezděte,   čovat bude rovněž doplňování cyklostojanů,   a pro cestu domů zvolíte jiný způsob dopravy.
 a když už ho musíte využít, kolo veďte vedle sebe. Na   které jsou již nyní po Praze 7 hojně rozšířené.   Sdílená kola se navíc skvěle doplňují s me-
 smíšených stezkách to zase nepřehánějte s rychlostí,
 před předjížděním zazvoňte a od chodců udržujte   Nedávno se objevily například u Obchodního   trem, tramvajemi nebo městskou železnicí.   i elektronickými zámky. Pokud jste dosud   být odstaveno na straně u budov, jež slouží
 bezpečný odstup.  centra Stromovka a brzy by se jich ve vět-  Jejich vhodná kombinace je pak nezřídka tím   jezdili pouze na sportovních kolech, tak vás   jako vodicí linie pro nevidomé. Překážet by
 ším měřítku měly dočkat také místní školy   nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem   svým komfortem příjemně překvapí.  nemělo ani u přechodu nebo přečnívat do
 Snažte se nedělat nečekané manévry. Změnu směru   a školky.  přepravy. Užitečný vyhledávač aplikace Na   Dalším velkým poskytovatelem je Nextbike.   parkovacích pruhů.
 jízdy vždy signalizujte nataženou paží s dostatečným   kole Prahou už takové trasy dokáže i vyhledá-
 předstihem.                                  Jeho modrošedá kola mají na rozdíl od Rekol   Lhostejná k tomuto problému není ani
 Výhody sdílení  vat a nabídne vám je jako jednu z možností.   vždy pevně daná stanoviště a najdete je i v od-  městská část. Podle radního Prahy 7 pro
 K projížďce městem na kole vybízejí i bicyk-  Na trasách do pěti kilometrů, což je rozsah
 Na kole vám to bude slušet, tak nezapomeňte být vidět!   lehlejších částech města. Nově také obměňují   dopravu Ondřeje Mirovského komunikuje
 Kvalitní světlo vpředu i vzadu je základ i za šera, ve tmě   ly zaparkované v ulicích, které si můžete   pokrývající většinu cest vykonaných po měs-  flotilu o kola s osmistupňovými přehazovačka-  radnice s poskytovateli prakticky na denní
 pak zvolte světlejší oblečení nebo si na batoh či levou   jednoduše vypůjčit. Možná se ptáte proč,   tě, je kolo rychlejší nebo alespoň srovnatelně   mi, které pomohou v překonávání náročných   bázi. Jejím cílem je pak postupné ukončení
 končetinu pověste reflexní pásku. Je to opravdu velký   když můžete jezdit na vlastním. Sdílená kola   rychlé s hromadnou dopravou i automobily.   pražských stoupání.  nekontrolovaného odkládání a jasné vyme-
 rozdíl.  (tzv. bikesharing) ale mají několik zásadních   Zásadně pomalejší pak cyklista často nebývá   Kdo by si s kopci vůbec nevěděl rady, může   zení ploch a míst pro parkování sdílených
 výhod.  ani na dvojnásobné vzdálenosti, a to rozhod-  sáhnout po elektrokolech. Ta aktuálně v Praze   kol. Tomu se městská část snaží jít naproti
 Počítejte s tím, že i jiní lidé mohou občas udělat chybu.   První je zcela zřejmá – k tomu, abyste se   ně nemusí být závodním jezdcem.
 Například se vyhýbejte slepým úhlům u automobilů. Na   nabízejí dvě společnosti – zelená kola provo-  vyznačováním takových míst i budováním
 semaforu zastavte buď před auty, nebo naopak za nimi,   mohli dopravovat na kole, ho nemusíte vlastnit.   Páteř pražského bikesharingu tvoří po   zuje Bolt, červená pak Lime. Společnost Lime   cyklostojanů.
 nikdy však ne vedle. Časem se naučíte mnohem lépe   Pořízení kola může být poměrně drahá zále-  neúspěšných pokusech města soukromí   I KOLO POTŘEBUJE PÉČI  poskytuje také notoricky známé elektrické   V případě cyklostojanů je ale potřeba ape-
 předvídat a jízda v provozu už pro vás bude brnkačka!  žitost, a pokud si nejste jisti, že se do městské   poskytovatelé. Tím prvním, který zaznamenal   Aby byla jízda na kole pohodlná i bezpečná, je   koloběžky, které nedávno změnily barvu ze   lovat na ohleduplnost uživatelů sdílených kol
 cyklistiky chcete vrhnout, bikesharing je skvělý   větší úspěch, jsou dnes již ikonická Reko-  samozřejmě občas potřeba věnovat mu nějakou tu   zelené na červenou.  – ti by se měli snažit zabrat co nejméně místa
 Pozor na zapomínání blinkrů. Tento řidičský nešvar je   způsob, jak si ji osahat. A stejně tak se sdílené   la. Původně lakovala narůžovo stará kola,   péči. Naštěstí je síť cykloservisů v Praze 7 poměrně   Každý si tak může vybrat takový sdílený   a ponechat prostor i pro soukromá kola.
 nebezpečný hlavně na křižovatkách nebo při vyjíždění   kolo vyplatí, pokud se v sedle po městě pohy-  dnes ale jejich flotilu tvoří na míru vyvinuté   hustá, a kolo do nich tak přinejhorším můžete i donést.   dopravní prostředek, který mu nejvíc vyhovu-  Ať už si vyberete kolo své, nebo to sdílené,
 z parkovacích míst.  Kromě toho zde najdete několik servisních cyklostojanů
 bujete jen jednou za čas. Využít bikesharing   novostavby s přehazovačkou a relativně nově   je. Navíc přirozená konkurence rozvoj těchto   je třeba se na něm také umět městem pohy-
        s bezplatně přístupným nářadím pro základní opravy.
 Na kole se nemusíte lepit ke kraji! V klidu si nechte   Pokud chcete provést sofistikovanější zásahy, ale   služeb urychluje a poskytovatelé neustále   bovat. V boxech najdete tipy na bezpečnou
 manévrovací prostor pro nečekané překážky a od   nemáte na to doma prostor, vyzkoušejte komunitní   přicházejí s různými novinkami. Město se   jízdu a na cykloopravny i pár nápadů na výlet.
 zaparkovaných aut si držte bezpečný odstup kvůli   cyklodílnu Bike Kitchen na Štvanici v budově Fuchs 2.    mezitím může soustředit na budování infra-  Šťastnou cestu! ○
 náhlému otevření dveří. Řidiči se vás tak navíc nebudou   K dispozici zde budete mít pracovní místo, nářadí   struktury, která nakonec slouží všem, ať už se
 snažit předjet nebezpečně v rámci jednoho pruhu, ale   a v případě potřeby i někoho, kdo vám poradí.  do ulic vydají na vlastním, nebo na sdíleném
 bezpečně vás minou, až když budou moct vybočit.  Nebo to raději chcete nechat zcela v rukou   kole.
        profesionálů? Pak si stačí vybrat ze seznamu
 Na přechodech pro chodce z kola sesedněte. I když vás   dostupných cykloservisů.
 někteří řidiči pustí, právo na přednost nemáte, dokud   NABÍDKA SDÍLENÝCH PROSTŘEDKŮ  Překážející kola mizí rychle
 kolo nevedete. Zároveň tak neohrožujete chodce.   Adresář cykloservisů  Samozřejmě ani bikesharing se neobejde bez
 Trochu neprakticky to platí i u cyklopřejezdů, pokud   Rekola bikesharing  Cyklocentrum  problémů, z nichž asi nejpalčivější je parko-  PÁR TIPŮ NA ZÁVĚR
 ovšem nejsou osazeny semafory. Pak na zelenou   Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč   Bubenské nábřeží 306/17, 725 085 309  vání. Špatně odstavená kola nebo koloběžky   →  Nevíte kudy? Vyzkoušejte šikovnou
 přednost samozřejmě máte.  Měsíční předplatné: 4 jízdy do 30 minut   blokují chodníky, přechody nebo vchody   aplikaci Na kole Prahou. Ta vám vždy
 za měsíc. První měsíc zdarma, další   Velox-Sport                                             najde několik tras rozlišených podle
 Odbočování doleva není tak strašidelné, jak se zdá.   50 Kč. Měsíční předplatné Premium:   Dukelských hrdinů 747, 602 155 157  budov. Jak městská část, tak i provozovatelé se   přívětivosti pro cyklisty s vyznačenými
 Když včas ukážete rukou, spousta řidičů vás nebude   neomezený počet jízd do 30 minut –   však snaží s těmito nešvary bojovat.  nebezpečnými místy i parkovacími
 předjíždět a nechá vám prostor. Jen raději vždy   195 Kč → www.rekola.cz  Run & Bike & Swim Triexpert  Oba největší provozovatelé sdílených kol,   stojany. Navíc obsahuje také navigaci,
 počkejte, až skutečně zpomalí nebo vám pokynou.   Argentinská 420/4, 773 427 669  tedy Rekola i Nextbike, po svých uživatelích   která vás trasou provede.
 Pak už stačí jen se zařadit a odbočit. Je to na vás moc   NextBike  správné parkování přímo vyžadují. Po ne-
 troufalé? Zkuste nepřímé odbočení – na křižovatce   Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč   Bikero  správném odstavení kola je nejprve upozorní   Ultimátní průvodce městského cyklisty:
 to vezměte doprava, poté se ve vhodnou chvíli otočte   Měsíční předplatné: neomezený počet   Jankovcova 1569/2b, 602 552 000  a umožní jim zjednat nápravu, při opakování   v knize s názvem Městem na kole od
 a projeďte ji napodruhé, tentokrát už pohodlněji rovně.   jízd do 30 minut – 149 Kč (99 Kč s ISIC   Vratislava Fillera a Jiřího Motýla se
 A určitě se nemusíte stydět, když na větší křižovatce   kartou). Roční předplatné: neomezený   Katmar Bike Center  situace ale přicházejí na řadu finanční postihy   dozvíte řadu tipů, které by měl každý
 z kola slezete a vezmete to po přechodech.  počet jízd do 30 minut – 899 Kč  Bubenské nábřeží 705/8, 774 422 587  nebo dokonce blokace účtu. A pořádek ve   městský cyklista znát – od kola přes
 → www.nextbikeczech.com/praha                 špatně odložených kolech pak vyrážejí sjednat   výbavu až po samotný pohyb po městě.
 Nebojte se tramvajových kolejí, jen si pamatujte, že je   Skala Sport – Jaroslav Skala  samotní poskytovatelé. Upozornit je na ne-
 musíte přejet vždy šikmo nebo křížem. Kloužou totiž i za   Bolt  Čechova 122/6, 605 258 670  duhy můžete, i pokud nejste uživateli – stačí   Nové akce i infrastruktura. Na stránkách
 sucha a užší ráfky mohou zapadnout do jejich žlábku.  5 Kč/min., 4 Kč/min. po 5. min.,   jim napsat na sociálních sítích nebo využít   městského projektu Čistoustopou.cz
 → support.taxify.eu  LBS Sport               kontakty na webu.                                najdete informace o všech udržitelných
 Aby vaše kolo zůstalo vaším, kupte si pevný a kvalitní   Na Maninách 900/50, 602 850 073      způsobech dopravy, vyhlídkách do
 zámek, který zloděje odradí nebo jim znemožní provést   Lime  A jak tedy kolo správně zaparkovat? Při   budoucna i různých tematických
 rychlou krádež. Ideální jsou zámky řetězové, skládací   25 Kč za odemknutí, následně   KOLO4U.CZ – prodejna i servis pro elektrokola  ponechání na chodníku by mělo vždy zbýt   událostech, jako jsou třeba bezplatné
 nebo typu „U“.  4 Kč/min. → www.li.me  U Papírny 100/2, 603 412 343  minimálně 1,5 metru na průchod. Kolo nesmí   pop-up cykloservisy.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16