Page 9 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 9
8 Téma Hobulet červen 2021 Hobulet červen 2021 Téma 9
Cyklistika se vrací do ulic a není se čemu divit. Jezdit na kole je levné, zdravé,
často překvapivě rychlé a také ohleduplné k životnímu prostředí. Rostoucí
nabídka bikesharingových služeb i zlepšující se infrastruktura pak dělají jízdu
Prahou dostupnou skutečně všem. Jak je na tom aktuálně Sedmička, co chystá do
budoucna a jak vlastně městem na kole jezdit?
Městem na bicyklu
Cyklostezky jsou častým a kontroverzním topadu 2020 z iniciativy pražského magistrátu lidé s pravidelnou dávkou pohybu jsou oproti
tématem. Na Sedmičce například někteří lidé na Těšnově. Na nákladních kolech bylo odtud těm neaktivním takřka o třetinu šťastnější.
kritizují cyklopruh ve Veletržní ulici nebo dal- po Praze doručeno již přes 30 tisíc zásilek, jež Sečteno a podtrženo – popularita městské
ší místa, která se pro cyklisty stala v posled- by jinak musely rozvážet dodávky. Spokoje- cyklistiky stoupá napříč evropskými městy
ních letech přívětivějšími. Kritika, jež se často nost s projektem je natolik vysoká, že už se a Praha není žádnou výjimkou. Zatímco
opírá o nedostatečné využití těchto opatření, připravuje druhé depo na Andělu. před pandemií bylo v hlavním městě na kole
přitom mnohdy není oprávněná. Městská cyk- Čím dál akutnějším důvodem, proč cyklis- vykonáno necelé 1,5 % všech cest, od zavedení
listika je rostoucí trend a každé takové řešení tiku ve městech podporovat, je také kvalita restriktivních opatření byl zaznamenán prů-
denně zajistí klidný průjezd tu stovkám, tu ovzduší. Jen v Praze zemře na následky jeho měrný meziroční nárůst o 40 % a v loňském
i vyšším tisícům lidí. znečištění ročně 561 lidí, přičemž 75–90 % červnu dokonce o 60 %.
škodlivých látek uvolňuje ve městě do vzdu- Na tento trend reaguje i výstavba nové cy-
Covidový boom chu právě motorizovaná doprava. Jízda na kloinfrastruktury. Její vznik je pak dalším im-
Podíl cyklistické dopravy v Praze sice ve kole je přitom nesrovnatelně šetrnější, oproti pulzem pro využívání kol ve městě. Jde o jev
srovnání s řadou jiných měst není zrovna automobilové dopravě vyprodukuje až deset- takzvané dopravní indukce, při které platí, že
převratný, přesto zaznamenává významný krát méně emisí CO2. čím více prostoru určitému druhu dopravy
nárůst, což je patrné na datech i v samotných Že je jakýkoliv pohyb včetně cyklistiky poskytnete, tím více bude využíván.
ulicích. K popularitě bicyklu znatelně přispěla dobrý pro naše zdraví, asi není třeba připomí-
i koronavirová pandemie. Hodně lidí na kolo nat. A kdo by přece jen váhal, může se začíst Pohodlně a bezpečně
přesedlalo kvůli obavám z nákazy v hromadné třeba do dánské studie z roku 2000 vedené Zatímco v roce 2017 bylo v Praze na cyklo-
dopravě a v době zavřených sportovišť se cyk- Larsem Bo Andersenem na Kodaňské uni- opatření uvolněno 17 milionů Kč, za rok 2020
KAM Z PRAHY 7 VYRAZIT?
listika stala jedním z mála dostupných sportů. verzitě. Po dobu 15 let výzkumníci sledovali to bylo desetkrát tolik, tedy 170 milionů Kč.
Sehnat nové kolo byl loni na jaře docela oříšek více než 30 tisíc lidí různých věkových skupin Pro rok 2021 jsou plánovány investice ve výši
Rohanský ostrov
Skvělou destinací pro nenáročný výlet je oblast a výrobci mají doteď problémy uspokojit a zkoumali souvislost mezi fyzickou aktivitou dokonce 370 milionů Kč. Patřit mezi ně bude
Rohanského ostrova, kde navíc až do srpna probíhá rostoucí poptávku. a úmrtností. Další výzkum prokázal až o 40 % třeba i cyklistické propojení pod Mánesovým
venkovní výstava. Ta vás zavede do řady zákoutí této Kola se na krátkých vzdálenostech dobře nižší mortalitu u těch, kdo kolo využívali jako mostem na Malé Straně.
poněkud zapomenuté lokality a představí vám její uplatnila i u rozvážkových služeb, které začaly dopravní prostředek. A dlouhodobými zdra- Pozadu nezůstává ani Sedmička, kde cyklis-
historii, kulturu i přírodní specifika. Expozice navíc počítá využívat zavřené restaurace. A balíčky s jíd- votními benefity to nekončí. Výzkum Stanfor- tických opatření za poslední roky výrazně
i s dětmi, pro které jsou zde připraveny hravé úkoly. lem nejsou to jediné, co cyklodopravci převá- dovy univerzity vysledoval výrazné zlepšení přibylo – od desítek stojanů až po vyhrazené
Přímo skrz Rohanský ostrov vede páteřní cyklostezka žejí. V pražských ulicích se pomalu, ale jistě kvality spánku u lidí, kteří v daný den strávili pruhy. Například série úprav zakončená
A2, na kterou je možné se napojit hned několika
způsoby. Dostat se na ni můžete přes Hlávkův most nebo začínají objevovat i cargokola. Zásadně k tomu alespoň 20–30 minut aktivním pohybem. v roce 2020 novým propojením Vrbenského
přívozem HolKa, stejně tak na ni ale můžete pohodlně přispělo první překladiště, které vzniklo v lis- A studie vedená organizací YMCA zjistila, že ulice a Ortenova náměstí zajišťuje bezpečný
odbočit z Libeňského mostu. A pokud se vám zachce
delší projížďky, překonejte řeku přes Trojský most a pak
pokračujte po trase A2 přes Libeň až do cíle.
Exkurze do čističky
V roce 2019 proběhla v areálu Ústřední čističky
odpadních vod výstavba nové vodní linky, kterou
doprovodila i půlkilometrová cyklostezka. Ta vede
prakticky přímo skrze areál a končí přibližně na úrovni
zoologické zahrady. Je to originální způsob, jak si
prohlédnout toto pro Prahu naprosto klíčové vodní dílo.
Navíc cesta sem vede skrze Stromovku nebo podél
Vltavy. Co víc si přát?
Výlet na celý den?
Rádi počítáte ujeté kilometry na desítky? Z Prahy 7
se po pohodlných cyklostezkách můžete vydat hned
několika směry. Kromě obligátní cesty na sever či jih
podél Vltavy můžete zkusit odbočit podél Rokytky, kudy
dojedete až do pražských Kyjí. A pokud se vám zachce
vyjet ještě dál, stačí východem Prahy projet do Horních
Počernic, odkud vede pohodlná cyklostezka až k Labi Text – Martin Pavlović
do městečka Lázně Toušeň nedaleko Čelákovic. Ilustrace – Magdalena Feikusová