Page 9 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 9

8  Téma  Hobulet červen 2021  Hobulet červen 2021                                   Téma                              9



              Cyklistika se vrací do ulic a není se čemu divit. Jezdit na kole je levné, zdravé,
               často překvapivě rychlé a také ohleduplné k životnímu prostředí. Rostoucí
             nabídka bikesharingových služeb i zlepšující se infrastruktura pak dělají jízdu
           Prahou dostupnou skutečně všem. Jak je na tom aktuálně Sedmička, co chystá do
                                  budoucna a jak vlastně městem na kole jezdit?






                    Městem na bicyklu











        Cyklostezky jsou častým a kontroverzním   topadu 2020 z iniciativy pražského magistrátu   lidé s pravidelnou dávkou pohybu jsou oproti
        tématem. Na Sedmičce například někteří lidé   na Těšnově. Na nákladních kolech bylo odtud   těm neaktivním takřka o třetinu šťastnější.
        kritizují cyklopruh ve Veletržní ulici nebo dal-  po Praze doručeno již přes 30 tisíc zásilek, jež   Sečteno a podtrženo – popularita městské
        ší místa, která se pro cyklisty stala v posled-  by jinak musely rozvážet dodávky. Spokoje-  cyklistiky stoupá napříč evropskými městy
        ních letech přívětivějšími. Kritika, jež se často   nost s projektem je natolik vysoká, že už se   a Praha není žádnou výjimkou. Zatímco
        opírá o nedostatečné využití těchto opatření,   připravuje druhé depo na Andělu.  před pandemií bylo v hlavním městě na kole
        přitom mnohdy není oprávněná. Městská cyk-  Čím dál akutnějším důvodem, proč cyklis-  vykonáno necelé 1,5 % všech cest, od zavedení
        listika je rostoucí trend a každé takové řešení   tiku ve městech podporovat, je také kvalita   restriktivních opatření byl zaznamenán prů-
        denně zajistí klidný průjezd tu stovkám, tu   ovzduší. Jen v Praze zemře na následky jeho   měrný meziroční nárůst o 40 % a v loňském
        i vyšším tisícům lidí.                znečištění ročně 561 lidí, přičemž 75–90 %   červnu dokonce o 60 %.
                                              škodlivých látek uvolňuje ve městě do vzdu-  Na tento trend reaguje i výstavba nové cy-
        Covidový boom                         chu právě motorizovaná doprava. Jízda na   kloinfrastruktury. Její vznik je pak dalším im-
        Podíl cyklistické dopravy v Praze sice ve   kole je přitom nesrovnatelně šetrnější, oproti   pulzem pro využívání kol ve městě. Jde o jev
        srovnání s řadou jiných měst není zrovna   automobilové dopravě vyprodukuje až deset-  takzvané dopravní indukce, při které platí, že
        převratný, přesto zaznamenává významný   krát méně emisí CO2.                čím více prostoru určitému druhu dopravy
        nárůst, což je patrné na datech i v samotných   Že je jakýkoliv pohyb včetně cyklistiky   poskytnete, tím více bude využíván.
        ulicích. K popularitě bicyklu znatelně přispěla   dobrý pro naše zdraví, asi není třeba připomí-
        i koronavirová pandemie. Hodně lidí na kolo   nat. A kdo by přece jen váhal, může se začíst   Pohodlně a bezpečně
        přesedlalo kvůli obavám z nákazy v hromadné   třeba do dánské studie z roku 2000 vedené   Zatímco v roce 2017 bylo v Praze na cyklo-
        dopravě a v době zavřených sportovišť se cyk-  Larsem Bo Andersenem na Kodaňské uni-  opatření uvolněno 17 milionů Kč, za rok 2020
 KAM Z PRAHY 7 VYRAZIT?
        listika stala jedním z mála dostupných sportů.   verzitě. Po dobu 15 let výzkumníci sledovali   to bylo desetkrát tolik, tedy 170 milionů Kč.
        Sehnat nové kolo byl loni na jaře docela oříšek   více než 30 tisíc lidí různých věkových skupin   Pro rok 2021 jsou plánovány investice ve výši
 Rohanský ostrov
 Skvělou destinací pro nenáročný výlet je oblast   a výrobci mají doteď problémy uspokojit   a zkoumali souvislost mezi fyzickou aktivitou   dokonce 370 milionů Kč. Patřit mezi ně bude
 Rohanského ostrova, kde navíc až do srpna probíhá   rostoucí poptávku.  a úmrtností. Další výzkum prokázal až o 40 %   třeba i cyklistické propojení pod Mánesovým
 venkovní výstava. Ta vás zavede do řady zákoutí této   Kola se na krátkých vzdálenostech dobře   nižší mortalitu u těch, kdo kolo využívali jako   mostem na Malé Straně.
 poněkud zapomenuté lokality a představí vám její   uplatnila i u rozvážkových služeb, které začaly   dopravní prostředek. A dlouhodobými zdra-  Pozadu nezůstává ani Sedmička, kde cyklis-
 historii, kulturu i přírodní specifika. Expozice navíc počítá   využívat zavřené restaurace. A balíčky s jíd-  votními benefity to nekončí. Výzkum Stanfor-  tických opatření za poslední roky výrazně
 i s dětmi, pro které jsou zde připraveny hravé úkoly.   lem nejsou to jediné, co cyklodopravci převá-  dovy univerzity vysledoval výrazné zlepšení   přibylo – od desítek stojanů až po vyhrazené
 Přímo skrz Rohanský ostrov vede páteřní cyklostezka   žejí. V pražských ulicích se pomalu, ale jistě   kvality spánku u lidí, kteří v daný den strávili   pruhy. Například série úprav zakončená
 A2, na kterou je možné se napojit hned několika
 způsoby. Dostat se na ni můžete přes Hlávkův most nebo   začínají objevovat i cargokola. Zásadně k tomu   alespoň 20–30 minut aktivním pohybem.   v roce 2020 novým propojením Vrbenského
 přívozem HolKa, stejně tak na ni ale můžete pohodlně   přispělo první překladiště, které vzniklo v lis-  A studie vedená organizací YMCA zjistila, že   ulice a Ortenova náměstí zajišťuje bezpečný
 odbočit z Libeňského mostu. A pokud se vám zachce
 delší projížďky, překonejte řeku přes Trojský most a pak
 pokračujte po trase A2 přes Libeň až do cíle.
 Exkurze do čističky
 V roce 2019 proběhla v areálu Ústřední čističky
 odpadních vod výstavba nové vodní linky, kterou
 doprovodila i půlkilometrová cyklostezka. Ta vede
 prakticky přímo skrze areál a končí přibližně na úrovni
 zoologické zahrady. Je to originální způsob, jak si
 prohlédnout toto pro Prahu naprosto klíčové vodní dílo.
 Navíc cesta sem vede skrze Stromovku nebo podél
 Vltavy. Co víc si přát?
 Výlet na celý den?
 Rádi počítáte ujeté kilometry na desítky? Z Prahy 7
 se po pohodlných cyklostezkách můžete vydat hned
 několika směry. Kromě obligátní cesty na sever či jih
 podél Vltavy můžete zkusit odbočit podél Rokytky, kudy
 dojedete až do pražských Kyjí. A pokud se vám zachce
 vyjet ještě dál, stačí východem Prahy projet do Horních
 Počernic, odkud vede pohodlná cyklostezka až k Labi   Text – Martin Pavlović
 do městečka Lázně Toušeň nedaleko Čelákovic.  Ilustrace – Magdalena Feikusová
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14