Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 10
10 Téma Hobulet červen 2021 Hobulet červen 2021 Téma 11
průjezd po celé trase od Trojského mostu můžete i jako příležitost vydat se dále, než kdy-
až k mostu Libeňskému. Pohyb po čtvrti ale byste šli pěšky. Chodíte stále do těch samých
cyklistům zpříjemňuje i řada starších opatře- restaurací? Na kole za stejný čas dojedete o po-
ní, jako jsou například úpravy křižovatky ulice řádný kus dál a můžete objevit nové podniky,
Dukelských hrdinů s nábřežím Kpt. Jaroše aniž by vás to stálo nějaké úsilí navíc.
nebo již zmíněný cyklopruh ve Veletržní ulici. Také například nemusíte řešit uskladnění
Chystají se i další novinky, například na kola doma ani pořizovat drahé zámky a bát
pomezí Prahy 7 a 8 v ose Povltavské ulice, se o své kolo při každém parkování venku.
kudy vede páteřní cyklotrasa A2. Dnes zde Počet odcizených kol v poslední době výrazně
cyklisté musí v jednom směru jet vyhrazeným vzrostl, možná i v reakci na obrovský převis
cyklopruhem po frekventované silnici a ve poptávky nad nabídkou. Dříve bezpečné par-
směru opačném po úzkém chodníku plném kování kol na chodbách či ve sklepech je tak
překážek. Nově jim bude sloužit asfaltová ces- najednou velmi rizikové. Vzít si kolo do bytu
ta přímo podél řeky. Letos na podzim se také je sice sázka na jistotu, ale ne vždy jde o úplně
zahájí výstavba lávky, která propojí Holešovi- praktické řešení. Takové starosti u sdílených
ce se Štvanicí a Karlínem. kol zcela odpadají.
Pozadu přitom nezůstane ani druhý břeh. Sdílené kolo je také šikovné v situacích,
Část nové cyklotrasy vznikne v rámci nového kdy se vám z různých důvodů nehodí na
parku U Vody. Snazší průjezdnosti celou čtvrtí kole absolvovat zpáteční cestu. Pokud návrat
→
pak pomohou chystané nové cykloobousměr- plánujete v pozdních hodinách nebo s jis-
JAK SI BEZPEČNĚ UŽÍT JÍZDU? ky, tedy ulice, kde auta mohou projet pouze tou mírou společenské únavy, sdílené kolo
jedním směrem, ale cyklisté oběma. Pokra- jednoduše necháte, kde jste ho zaparkovali,
Buďte ohleduplní ke slabším. Na chodníku nejezděte, čovat bude rovněž doplňování cyklostojanů, a pro cestu domů zvolíte jiný způsob dopravy.
a když už ho musíte využít, kolo veďte vedle sebe. Na které jsou již nyní po Praze 7 hojně rozšířené. Sdílená kola se navíc skvěle doplňují s me-
smíšených stezkách to zase nepřehánějte s rychlostí,
před předjížděním zazvoňte a od chodců udržujte Nedávno se objevily například u Obchodního trem, tramvajemi nebo městskou železnicí. i elektronickými zámky. Pokud jste dosud být odstaveno na straně u budov, jež slouží
bezpečný odstup. centra Stromovka a brzy by se jich ve vět- Jejich vhodná kombinace je pak nezřídka tím jezdili pouze na sportovních kolech, tak vás jako vodicí linie pro nevidomé. Překážet by
ším měřítku měly dočkat také místní školy nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem svým komfortem příjemně překvapí. nemělo ani u přechodu nebo přečnívat do
Snažte se nedělat nečekané manévry. Změnu směru a školky. přepravy. Užitečný vyhledávač aplikace Na Dalším velkým poskytovatelem je Nextbike. parkovacích pruhů.
jízdy vždy signalizujte nataženou paží s dostatečným kole Prahou už takové trasy dokáže i vyhledá-
předstihem. Jeho modrošedá kola mají na rozdíl od Rekol Lhostejná k tomuto problému není ani
Výhody sdílení vat a nabídne vám je jako jednu z možností. vždy pevně daná stanoviště a najdete je i v od- městská část. Podle radního Prahy 7 pro
K projížďce městem na kole vybízejí i bicyk- Na trasách do pěti kilometrů, což je rozsah
Na kole vám to bude slušet, tak nezapomeňte být vidět! lehlejších částech města. Nově také obměňují dopravu Ondřeje Mirovského komunikuje
Kvalitní světlo vpředu i vzadu je základ i za šera, ve tmě ly zaparkované v ulicích, které si můžete pokrývající většinu cest vykonaných po měs- flotilu o kola s osmistupňovými přehazovačka- radnice s poskytovateli prakticky na denní
pak zvolte světlejší oblečení nebo si na batoh či levou jednoduše vypůjčit. Možná se ptáte proč, tě, je kolo rychlejší nebo alespoň srovnatelně mi, které pomohou v překonávání náročných bázi. Jejím cílem je pak postupné ukončení
končetinu pověste reflexní pásku. Je to opravdu velký když můžete jezdit na vlastním. Sdílená kola rychlé s hromadnou dopravou i automobily. pražských stoupání. nekontrolovaného odkládání a jasné vyme-
rozdíl. (tzv. bikesharing) ale mají několik zásadních Zásadně pomalejší pak cyklista často nebývá Kdo by si s kopci vůbec nevěděl rady, může zení ploch a míst pro parkování sdílených
výhod. ani na dvojnásobné vzdálenosti, a to rozhod- sáhnout po elektrokolech. Ta aktuálně v Praze kol. Tomu se městská část snaží jít naproti
Počítejte s tím, že i jiní lidé mohou občas udělat chybu. První je zcela zřejmá – k tomu, abyste se ně nemusí být závodním jezdcem.
Například se vyhýbejte slepým úhlům u automobilů. Na nabízejí dvě společnosti – zelená kola provo- vyznačováním takových míst i budováním
semaforu zastavte buď před auty, nebo naopak za nimi, mohli dopravovat na kole, ho nemusíte vlastnit. Páteř pražského bikesharingu tvoří po zuje Bolt, červená pak Lime. Společnost Lime cyklostojanů.
nikdy však ne vedle. Časem se naučíte mnohem lépe Pořízení kola může být poměrně drahá zále- neúspěšných pokusech města soukromí I KOLO POTŘEBUJE PÉČI poskytuje také notoricky známé elektrické V případě cyklostojanů je ale potřeba ape-
předvídat a jízda v provozu už pro vás bude brnkačka! žitost, a pokud si nejste jisti, že se do městské poskytovatelé. Tím prvním, který zaznamenal Aby byla jízda na kole pohodlná i bezpečná, je koloběžky, které nedávno změnily barvu ze lovat na ohleduplnost uživatelů sdílených kol
cyklistiky chcete vrhnout, bikesharing je skvělý větší úspěch, jsou dnes již ikonická Reko- samozřejmě občas potřeba věnovat mu nějakou tu zelené na červenou. – ti by se měli snažit zabrat co nejméně místa
Pozor na zapomínání blinkrů. Tento řidičský nešvar je způsob, jak si ji osahat. A stejně tak se sdílené la. Původně lakovala narůžovo stará kola, péči. Naštěstí je síť cykloservisů v Praze 7 poměrně Každý si tak může vybrat takový sdílený a ponechat prostor i pro soukromá kola.
nebezpečný hlavně na křižovatkách nebo při vyjíždění kolo vyplatí, pokud se v sedle po městě pohy- dnes ale jejich flotilu tvoří na míru vyvinuté hustá, a kolo do nich tak přinejhorším můžete i donést. dopravní prostředek, který mu nejvíc vyhovu- Ať už si vyberete kolo své, nebo to sdílené,
z parkovacích míst. Kromě toho zde najdete několik servisních cyklostojanů
bujete jen jednou za čas. Využít bikesharing novostavby s přehazovačkou a relativně nově je. Navíc přirozená konkurence rozvoj těchto je třeba se na něm také umět městem pohy-
s bezplatně přístupným nářadím pro základní opravy.
Na kole se nemusíte lepit ke kraji! V klidu si nechte Pokud chcete provést sofistikovanější zásahy, ale služeb urychluje a poskytovatelé neustále bovat. V boxech najdete tipy na bezpečnou
manévrovací prostor pro nečekané překážky a od nemáte na to doma prostor, vyzkoušejte komunitní přicházejí s různými novinkami. Město se jízdu a na cykloopravny i pár nápadů na výlet.
zaparkovaných aut si držte bezpečný odstup kvůli cyklodílnu Bike Kitchen na Štvanici v budově Fuchs 2. mezitím může soustředit na budování infra- Šťastnou cestu! ○
náhlému otevření dveří. Řidiči se vás tak navíc nebudou K dispozici zde budete mít pracovní místo, nářadí struktury, která nakonec slouží všem, ať už se
snažit předjet nebezpečně v rámci jednoho pruhu, ale a v případě potřeby i někoho, kdo vám poradí. do ulic vydají na vlastním, nebo na sdíleném
bezpečně vás minou, až když budou moct vybočit. Nebo to raději chcete nechat zcela v rukou kole.
profesionálů? Pak si stačí vybrat ze seznamu
Na přechodech pro chodce z kola sesedněte. I když vás dostupných cykloservisů.
někteří řidiči pustí, právo na přednost nemáte, dokud NABÍDKA SDÍLENÝCH PROSTŘEDKŮ Překážející kola mizí rychle
kolo nevedete. Zároveň tak neohrožujete chodce. Adresář cykloservisů Samozřejmě ani bikesharing se neobejde bez
Trochu neprakticky to platí i u cyklopřejezdů, pokud Rekola bikesharing Cyklocentrum problémů, z nichž asi nejpalčivější je parko- PÁR TIPŮ NA ZÁVĚR
ovšem nejsou osazeny semafory. Pak na zelenou Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč Bubenské nábřeží 306/17, 725 085 309 vání. Špatně odstavená kola nebo koloběžky → Nevíte kudy? Vyzkoušejte šikovnou
přednost samozřejmě máte. Měsíční předplatné: 4 jízdy do 30 minut blokují chodníky, přechody nebo vchody aplikaci Na kole Prahou. Ta vám vždy
za měsíc. První měsíc zdarma, další Velox-Sport najde několik tras rozlišených podle
Odbočování doleva není tak strašidelné, jak se zdá. 50 Kč. Měsíční předplatné Premium: Dukelských hrdinů 747, 602 155 157 budov. Jak městská část, tak i provozovatelé se přívětivosti pro cyklisty s vyznačenými
Když včas ukážete rukou, spousta řidičů vás nebude neomezený počet jízd do 30 minut – však snaží s těmito nešvary bojovat. nebezpečnými místy i parkovacími
předjíždět a nechá vám prostor. Jen raději vždy 195 Kč → www.rekola.cz Run & Bike & Swim Triexpert Oba největší provozovatelé sdílených kol, stojany. Navíc obsahuje také navigaci,
počkejte, až skutečně zpomalí nebo vám pokynou. Argentinská 420/4, 773 427 669 tedy Rekola i Nextbike, po svých uživatelích která vás trasou provede.
Pak už stačí jen se zařadit a odbočit. Je to na vás moc NextBike správné parkování přímo vyžadují. Po ne-
troufalé? Zkuste nepřímé odbočení – na křižovatce Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč Bikero správném odstavení kola je nejprve upozorní Ultimátní průvodce městského cyklisty:
to vezměte doprava, poté se ve vhodnou chvíli otočte Měsíční předplatné: neomezený počet Jankovcova 1569/2b, 602 552 000 a umožní jim zjednat nápravu, při opakování v knize s názvem Městem na kole od
a projeďte ji napodruhé, tentokrát už pohodlněji rovně. jízd do 30 minut – 149 Kč (99 Kč s ISIC Vratislava Fillera a Jiřího Motýla se
A určitě se nemusíte stydět, když na větší křižovatce kartou). Roční předplatné: neomezený Katmar Bike Center situace ale přicházejí na řadu finanční postihy dozvíte řadu tipů, které by měl každý
z kola slezete a vezmete to po přechodech. počet jízd do 30 minut – 899 Kč Bubenské nábřeží 705/8, 774 422 587 nebo dokonce blokace účtu. A pořádek ve městský cyklista znát – od kola přes
→ www.nextbikeczech.com/praha špatně odložených kolech pak vyrážejí sjednat výbavu až po samotný pohyb po městě.
Nebojte se tramvajových kolejí, jen si pamatujte, že je Skala Sport – Jaroslav Skala samotní poskytovatelé. Upozornit je na ne-
musíte přejet vždy šikmo nebo křížem. Kloužou totiž i za Bolt Čechova 122/6, 605 258 670 duhy můžete, i pokud nejste uživateli – stačí Nové akce i infrastruktura. Na stránkách
sucha a užší ráfky mohou zapadnout do jejich žlábku. 5 Kč/min., 4 Kč/min. po 5. min., jim napsat na sociálních sítích nebo využít městského projektu Čistoustopou.cz
→ support.taxify.eu LBS Sport kontakty na webu. najdete informace o všech udržitelných
Aby vaše kolo zůstalo vaším, kupte si pevný a kvalitní Na Maninách 900/50, 602 850 073 způsobech dopravy, vyhlídkách do
zámek, který zloděje odradí nebo jim znemožní provést Lime A jak tedy kolo správně zaparkovat? Při budoucna i různých tematických
rychlou krádež. Ideální jsou zámky řetězové, skládací 25 Kč za odemknutí, následně KOLO4U.CZ – prodejna i servis pro elektrokola ponechání na chodníku by mělo vždy zbýt událostech, jako jsou třeba bezplatné
nebo typu „U“. 4 Kč/min. → www.li.me U Papírny 100/2, 603 412 343 minimálně 1,5 metru na průchod. Kolo nesmí pop-up cykloservisy.