Page 21 - rn3_10_rijen
P. 21

Jak zvládnout péči                                               Seniorka nemohla


       o své blízké?                                                    pečovat o otce                               Senior — Poradna


                                                                           Na ombudsmanku pro seniory se telefonicky
                                                                           obrátila 70letá seniorka, která nám s pláčem
                                                                           sdělila, že během dopoledního nákupu upad­
                                                                           la v obchodě a způsobila si komplikovanou
                                                                           zlomeninu dolní končetiny. Přivolaná záchran­
                                                                           ná služba ji převezla do nemocnice, kde byla
                                                                           po ošetření hospitalizována. Lékař pacientce
                                                                           oznámil, že bude muset zůstat v nemocnič­
                                                                           ním zařízení delší dobu. Po operaci končetiny
                                                                           ji čeká ještě rehabilitace.

                                                                           Paní uvedla, že bydlí ve společné domácnos­
                                                                           ti se svým 96letým otcem, o kterého pečuje.
                                                                           V Praze nemají žádné příbuzné, a o muže se
                                                                           tedy nemá kdo postarat. Navštívili jsme proto
                                                                           otce seniorky v bytě, abychom posoudili jeho
                                                                           sociální situaci a rozhodli o dalším postu­
                                                                           pu. Na místě jsme zjistili, že se pohybuje po
                                                                           bytě s oporou chodítka, a je tedy částečně
                                                                           soběstačný. Vzhledem k tomu, že jsme ho na­
                                                                           vštívili v odpoledních hodinách, provedli jsme
                                                                           zároveň nákup potravin, aby měl dostatek jíd­
                                                                           la na další den, na který jsme zajistili pečova­
                                                                           telskou službu.

                                                                           Po konzultaci s praktickým lékařem jsme ná­
                                                                           sledně domluvili domácí ošetřovatelskou péči.
       Řada lidí pečuje o někoho ve svém okolí                             Po vzájemné domluvě si soused z protějšího
                                                                           bytu ponechal klíče a přislíbil, že bude muže
       a zároveň chodí denně do práce. Netuší                              dvakrát denně kontrolovat. Zároveň jsme sou­
       přitom, že existují služby, které jim mohou                         seda požádali, aby nás v případě potřeby kon­
                                                                           taktoval s žádostí o pomoc. O průběhu udá­
       péči usnadnit.                                                      lostí jsme seniorku, která se na nás s žádostí
                                                                           o pomoc obrátila, telefonicky informovali.

        Text      Na terénní pracovnice sociálního odboru Prahy 3 se obráti­
          Ivana Parobková  nání. Vedle toho pravidelně dojíždí za svými rodiči a pomáhá
                  la paní K., která je v produktivním věku a chodí do zaměst­
                  jim. Matka paní K. se léčí s diabetem, otec má nemocné srd­
                  ce. Protože paní K. má navíc školou povinné děti, přišla se na
                  úřad informovat na služby, které by ji v péči o rodiče zastoupi­
                  ly. Sociální pracovnice jí pomohly zařídit pečovatelskou službu,
                  která rodičům usnadňuje hygienu i nákupy, a také dávky pro
                  osoby se zdravotním znevýhodněním a příspěvek na péči. Na
                  doporučení praktického lékaře navíc zajistily domácí pečovatele,
                  kteří pomáhají rodičům se zdravotními úkony, jako jsou napří­
                  klad kontrola hladiny cukru v krvi a injekční aplikace inzulinu.   Zdeňka Hošková
                  Protože rodiče paní K. nejsou plně mobilní a potřebují k pohybu   ⟶   ombudsman pro seniory
                  chodítko, hodila se jí také informace o nabídce půjčoven kom­  ⟶   T: 222 116 451, 725 845 465
                  penzačních pomůcek působících na Praze 3.                ⟶   hoskova.zdenka@praha3.cz
                  Uvedenou pomoc nabízí třetí městská část v rámci projektu   ⟶   Ombudsman poskytuje seniorům
                  Rozvoj terénní sociální práce a sociálních služeb na MČ Praha 3,   z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
                  který spolufinancuje Evropská unie. Pověřené pracovnice pomo­  bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic­
                  hou zájemcům zorientovat se v nabízených sociálních a zdra­  kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš­
                  votních službách a současně i s jejich nastavením, asistují při   ťuje právní rady, doprovod při úředních
                  vyřízení příspěvku na péči nebo jiných vhodných dávek, zpro­  jednáních a pomoc v tíživých životních
                  středkují odborné psychoterapeutické a právní poradenství, pří­  situacích. K dispozici je každý čtvrtek
                  padně spolupráci s organizacemi pro podporu pečujících. Pokud   od 11.00 do 14.00 v Informačním cent­
                  i vy potřebujete poradit, kontaktujte je v úřední den v pondělí   ru Praha 3, Milešovská 1, a v Kulturním
                  od 8.00 do 12.00 a od 13.00 do 18.00 na adrese Seifertova 51,   centru Vozovna, Za Žižkovskou vozov­
                  kancelář č. 120. V ostatní dny jsou k dispozici na telefonním čís­  nou 2687/18. Dále každé úterý od 11.00
                  le 222 116 450 nebo prostřednictvím e­mailu pece@praha3.cz.     do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51,
                                                                               2. patro, kancelář č. 205. Stále platí mož­
                                                                               nost návštěvy v domácnosti po předchozí
                                                                               telefonické domluvě na čísle 222 116 451.
                           Evropská unie
                           Evropský sociální fond
                           Operační program Zaměstnanost
                                                                                                                     — 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26