Page 16 - rn3_10_rijen
P. 16
Dialog
se na jihočeský folklór nebo jihomoravský, se Váš tatínek byl také herec a zpěvák. Máte v sobě
veromoravský, domažlický, dudácký, strakonický… něco z jeho povahy?
Romská a židovská kultura je nedílnou součástí Asi máme stejný vkus ohledně divadla a vyprá
každého z nás. vění příběhů. Táta vždycky balancoval trochu na
hraně — kdy na jednu stranu je to velká legrace,
Vnímáte své vystupování s romskou hudbou jako smějete se, ale vlastně je vám z toho trošku do
aktivismus? pláče. Takový ten smutný klaun, to máme s tátou
Je mi to líto, ale musím to tak vnímat. Netěší mě společné.
to. Protože by to měla být samozřejmost. Naopak,
lidé by se měli radovat, že každý z nás má někde Co se vám vybaví, když se řekne Žižkov?
mezi svými předky nějakého cigána a nějakého První, co mě napadne, jsou pavlače. Mám takovou
Žida. Já nechápu, proč na to nejsme hrdí, na tako tu romantickou představu starého Žižkova z vyprá
vou bohatou kulturu. vění, z knížek a z filmů. S dnešním Žižkovem mě
pak pojí spousta vztahů. Mário Bihári, můj rod
O čem ty písničky jsou? ný bratr, je Žižkovák. Ten tady bydlí už ve druhém
Romské písničky jsou naprosto přímočaré. nebo třetím bytě. Pak tady byla rodina Rusenkova,
Překlady vyznívají někdy legračně, protože češti k těm jsem chodila na návštěvu a měla jsem je
na nemá tak citově zabarvená slova. V repertoáru strašně ráda. Z jejich folklórní skupiny Perumos
máme třeba písničku Tosara, což je taková dojem vyrostl geniální kytarista a geniální zpěvák Peťa
ná píseň, o které vždy v úvodu říkáme, že je o svo Horváth. Teď hraje s Máriem ve skupině Bachtale
bodě. O svobodě se v našich písních zpívá hodně. Apsa a já mám tu čest se k nim občas přidat.
A taky o lásce a o jídle. Ale o práci ne. My nemáme
pracovní písničky jako Oral jsem, oral… Pod žižkovskou věží hrajete pravidelně na letní
scéně Divadla Kalich. V čem je hraní pod širým
nebem jiné oproti kamennému divadlu?
Je to samozřejmě velký rozdíl. Už jen proto, že ven
Romská a židovská ku nehrajete za tmy. Já sice vidím do publika i v di
vadle a ráda se tam dívám, ale když hraju úplně
kultura je nedílnou na volném prostoru, tak než se setmí, vidím každý
pohyb. Když hraju třeba Budžese, což je v pod
součástí každého z nás statě tříhodinový monolog, tak je pro mě těžší se
soustředit. V divadle je jiná atmosféra, někdy jsou
diváci zase až moc sevření, ale to už je moje práce,
aby se otevřeli. Divadlo pod věží je úžasné v tom,
že je tam plachta, aby na diváky nepršelo a nesví
A co se v té písni zpívá? tilo sluníčko, a vlastně je to tím pádem takové ša
Kdybych to měla přeložit do češtiny, zpívá se tam: pitó. A já mám cirkus odjakživa ráda, já jsem starej
Sluníčko svítí, cigáni jedou vlakem, jedou vlakem, cirkusák, takže ta komorní atmosféra se tam navo
sluníčko svítí. A v tom je prostě ta svoboda. Já si dí. Mně se tady pod tou věží hraje strašně dobře.
představuju, jak sedím na tom nádraží na zemi,
pokuřuju si, sluníčko svítí, nastoupím si do toho Kolikrát už jste hrála Hrdého Budžese?
— 16 — 16 vláčku a jedu. Tuším, že to bude tak 855 repríz. Já to nepočítám,