Page 19 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 19

ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI


                                                                                milionů Kčs. Uskladněné zboží tuzemského
                                                                                i zahraničního původu je pravidelně kontrolová‑
                                                                                no. V podniku pracují všichni zaměstnanci bez
                                                                                ohledu na služební léta nebo titul se skvělým
                                                                                pracovním uvědoměním, což dokazuje řada
                                                                                diplomů z nejrůznějších soutěží a drahé věcné
                                                                                výhry,“ čteme 15. března 1949 v Lidové demokra‑
                                                                                cii. Začínala éra budování socialismu.
                                                                                Článek nám v socialistickém duchu popisuje
                                                                                i dělnické nadšení, pochlubí se, že kupříkladu
                                                                                ruku k dílu při vykládání zboží ochotně přidávají
                                                                                i lidé z kanceláří nebo sám ředitel. „Když je
                                                                                hod ně práce, jezdívám i dvakrát denně a spím
                                                                                v závodě, abych ráno znovu nastoupil do prá‑
                                                                                ce včas,“ sdělil redaktorům jeden z řidičů firmy
       Vedle původní továrny Bohumila Hübschmanna                               Antonín Hrkal, byť také opatrně dodával, že pod‑
       vyrostla nová moderní skladiště     ani zrušení samotné tabákové režie v roce 1950   niku chybí kvalitní pracovní oblečení a autopark
                                           (nástupcem se stal národní podnik Čs. tabákový   že si musí opravovat vlastními silami.
                                           průmysl, podřízený ministerstvu potravinářské‑
       ký a dělnický dům, vytápěné skle níky, a dokonce   ho průmyslu). Skladiště zde byla i za komuni‑  Úřad prodeje tabáku v Hostivaři (či též Vel‑
       malý vepřinec. Převážně betonové budovy‑  smu. „Mimořádná pozornost je v hostivařském   kosklad československého tabákového mono‑
       ‑dvojčata byly navzájem spojené ve druhém   velkoskladu věnována uskladnění zboží, které   polu) zaměstnával na konci čtyřicátých let 52
       a třetím patře můstky a z ptačího pohledu tak   je v bednách různých velikostí, v kartonových   zaměstnanců, ředitelem závodu byl tehdy Zde‑
       vytvořily písmeno H.                krabicích nebo papírových pytlích. Zvláštní péče   něk Hlaváček. Nicméně mnoho informací z této
                                           je věnována protipožárním opatřením, protože   doby se nám ke komplexu budov nedochovalo.
       Vůně tabáku                         ve velkoskladu je zboží za mnoho a mnoho   Výrazně ožil zase po sametové revoluci, kdy si
       V Hostivaři se tak začaly skladovat cigarety,                            skladiště nově pronajímaly všemožné společ‑
       dýmkový tabák i doutníky všemožných značek.                              nosti (papírenské zboží Gobero, umělé vánoční
       Jaká sem byla jejich cesta? Domácí či dovezený                           stromky Kappel, džíny Madoc, medicínské zboží
       tabák se nejprve zpracoval v jedné z továren                             Urgo ‑Medcom, hračky Joker, barvy do tiská‑
       a zpravidla po železnici potom putoval k nám                             ren Grafona aj.). Tuto funkci ostatně budovy
       do skladu. Již tehdy byl tabákový náklad až                              neztratily dodnes, kdy ji spravuje firma Jubel
       neobyčejně přísně kontrolován. Takový vagon,                             a najdeme zde zázemí bezmála čtyřiceti firem
       který kuřivo například z Tábora do hostivařské‑                          všemožných zaměření.
       ho skladu vezl, musel být v táborské továrně
       zapečetěn, vlečkou dovezen na nádraží, kde                                              Lukáš Berný, Marie Zdeňková
       dostal další úřední plomby od dopravce a náklad
       byl navíc uzavřen kódovanými patentními zám‑
       ky. Tak cestoval po železnici do Hostivaře, kde   Egyptky patřily k nejoblíbenějším cigaretám   Funkcionalistické budovy, které tvoří z ptačího
       jej zaměstnanci převzali (dělníci zvládli vyložit   první republiky (1937)  pohledu písmeno H, se během necelého století
       plně naložený vagon ve čtyřech lidech za dvacet                          navenek takřka nezměnily
       minut) a připravili k další expedici do trafik, kam
       už se vozil nákladními automobily. Samotná tra‑
       fikantská místa přednostně dostávali legionáři,
       váleční invalidé nebo obecněji penzisté. Tím, že
       se jednalo o státní, slušně placená místa, vžila
       se trafika jako dodnes užívané označení dobré
       práce v závětří politické správy.

       Tabáková režie tedy plně fungovala v Hostivaři
       od poloviny 30. let, nic na tom nezměnilo ani
       období války, kdy byl zrušen tabákový monopol,















       Úřad tabákové režie fungoval v Hostivaři
       od poloviny 30. let

                                                                                                        HLASATEL 1  19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24