Page 19 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 19
ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI
milionů Kčs. Uskladněné zboží tuzemského
i zahraničního původu je pravidelně kontrolová‑
no. V podniku pracují všichni zaměstnanci bez
ohledu na služební léta nebo titul se skvělým
pracovním uvědoměním, což dokazuje řada
diplomů z nejrůznějších soutěží a drahé věcné
výhry,“ čteme 15. března 1949 v Lidové demokra‑
cii. Začínala éra budování socialismu.
Článek nám v socialistickém duchu popisuje
i dělnické nadšení, pochlubí se, že kupříkladu
ruku k dílu při vykládání zboží ochotně přidávají
i lidé z kanceláří nebo sám ředitel. „Když je
hod ně práce, jezdívám i dvakrát denně a spím
v závodě, abych ráno znovu nastoupil do prá‑
ce včas,“ sdělil redaktorům jeden z řidičů firmy
Vedle původní továrny Bohumila Hübschmanna Antonín Hrkal, byť také opatrně dodával, že pod‑
vyrostla nová moderní skladiště ani zrušení samotné tabákové režie v roce 1950 niku chybí kvalitní pracovní oblečení a autopark
(nástupcem se stal národní podnik Čs. tabákový že si musí opravovat vlastními silami.
průmysl, podřízený ministerstvu potravinářské‑
ký a dělnický dům, vytápěné skle níky, a dokonce ho průmyslu). Skladiště zde byla i za komuni‑ Úřad prodeje tabáku v Hostivaři (či též Vel‑
malý vepřinec. Převážně betonové budovy‑ smu. „Mimořádná pozornost je v hostivařském kosklad československého tabákového mono‑
‑dvojčata byly navzájem spojené ve druhém velkoskladu věnována uskladnění zboží, které polu) zaměstnával na konci čtyřicátých let 52
a třetím patře můstky a z ptačího pohledu tak je v bednách různých velikostí, v kartonových zaměstnanců, ředitelem závodu byl tehdy Zde‑
vytvořily písmeno H. krabicích nebo papírových pytlích. Zvláštní péče něk Hlaváček. Nicméně mnoho informací z této
je věnována protipožárním opatřením, protože doby se nám ke komplexu budov nedochovalo.
Vůně tabáku ve velkoskladu je zboží za mnoho a mnoho Výrazně ožil zase po sametové revoluci, kdy si
V Hostivaři se tak začaly skladovat cigarety, skladiště nově pronajímaly všemožné společ‑
dýmkový tabák i doutníky všemožných značek. nosti (papírenské zboží Gobero, umělé vánoční
Jaká sem byla jejich cesta? Domácí či dovezený stromky Kappel, džíny Madoc, medicínské zboží
tabák se nejprve zpracoval v jedné z továren Urgo ‑Medcom, hračky Joker, barvy do tiská‑
a zpravidla po železnici potom putoval k nám ren Grafona aj.). Tuto funkci ostatně budovy
do skladu. Již tehdy byl tabákový náklad až neztratily dodnes, kdy ji spravuje firma Jubel
neobyčejně přísně kontrolován. Takový vagon, a najdeme zde zázemí bezmála čtyřiceti firem
který kuřivo například z Tábora do hostivařské‑ všemožných zaměření.
ho skladu vezl, musel být v táborské továrně
zapečetěn, vlečkou dovezen na nádraží, kde Lukáš Berný, Marie Zdeňková
dostal další úřední plomby od dopravce a náklad
byl navíc uzavřen kódovanými patentními zám‑
ky. Tak cestoval po železnici do Hostivaře, kde Egyptky patřily k nejoblíbenějším cigaretám Funkcionalistické budovy, které tvoří z ptačího
jej zaměstnanci převzali (dělníci zvládli vyložit první republiky (1937) pohledu písmeno H, se během necelého století
plně naložený vagon ve čtyřech lidech za dvacet navenek takřka nezměnily
minut) a připravili k další expedici do trafik, kam
už se vozil nákladními automobily. Samotná tra‑
fikantská místa přednostně dostávali legionáři,
váleční invalidé nebo obecněji penzisté. Tím, že
se jednalo o státní, slušně placená místa, vžila
se trafika jako dodnes užívané označení dobré
práce v závětří politické správy.
Tabáková režie tedy plně fungovala v Hostivaři
od poloviny 30. let, nic na tom nezměnilo ani
období války, kdy byl zrušen tabákový monopol,
Úřad tabákové režie fungoval v Hostivaři
od poloviny 30. let
HLASATEL 1 19