Page 15 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 15
INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI
kteří jsou zvláště nadaní. V současné době se aplikovat, přímo do školy
pak dá také ve vyšších třídách předpokládat přicházet, konzultovat
nárůst dětí s psychickými potížemi v souvislosti jednotlivé případy s pra‑
se sociální izolací nebo změnou životního rytmu covníky školy a sledovat
v rámci pandemie. Jak potvrzují odborníci z cen‑ vývoj situace. V případě
tra Locika, alarmující je nárůst apatie, depresí, potřeby také může dopo‑
úzkosti a sebepoškozování u dětí, ale narůstají ručit další odborníky.
právě i případy domácího násilí. Při odhalení
a následné podpoře dětí v těchto situacích může Speciálně peda‑
právě škola hrát významnou roli. gogické centrum
(SPC)
Víte, že školní poradenské pracoviště Pracovníci speciálně
najdete na každé základní škole v Praze 15? pedagogického centra
Kontakty jsou uvedeny na webech pracují v podobném reži‑
jednotlivých škol. mu jako v pedagogicko‑
‑psychologická poradně.
Služby SPC jsou určeny ale hlavně žákům se Možností podpory je ve školství mnoho, ne vždy
Pedagogicko ‑psychologická poradna zdravotním postižením. I na ně se mohou obra‑ je ale využíváme
(PPP) cet jak učitelé, tak zákonní zástupci a od nich
Školy i školky z Prahy 15 spadají do působ‑ může být doporučení, na základě kterého se
nosti PPP Praha 10 (Jabloňová). Každá ze škol uplatňují podpůrná opatření. Doučování
je přidělena někomu z pracovníků poradny Novinkou v době pandemie (a snad i po ní) je
(najdete na www.ppp10.eu/rozdeleni ‑skol). To Stejně jako u pedagogicko ‑psychologické porad‑ systémové doučování dětí přímo ve školách
ale neznamená, že poradna spolupracuje jen se ny obvykle škola úžeji spolupracuje s konkrét‑ (Národní plán doučování), které má snížit
školou. Poradci poskytují odbornou speciálně ním SPC. Přitom je ale možné, aby se rodiče negativní dopady pandemie na další vzdělávání
pedagogickou a psychologickou péči žákům, obrátili na jakoukoli poradnu nebo centrum. (více na www.edu.cz/narodni ‑plan ‑doucovani/).
jejich zákonným zástupcům a učitelům a práce Financování tohoto projektu by mělo pokračo‑
s žákem je vždy závislá na spolupráci rodičů. Asistent pedagoga vat minimálně do konce roku školního 2022/23
Pokud se tedy učitel chce „Ředitel mateřské školy, základní školy, základní a žádat o poskytnutí doučování dítěti mohou
obrátit na poradnu a žáka školy speciální, střední školy, konzervatoře i rodiče žáků. Není to trest pro neposlušné
zde nechat vyšetřit nebo a vyšší odborné školy může ve třídě nebo studij‑ nebo nedostatečně pracující žáky, ale nabídka
poradce kvůli konkrétnímu ní skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo mimořádné podpory, která může dětem pomoci
dítěti pozvat do vyučování, student se speciálními vzdělávacími potřebami, být úspěšnější.
rodiče o tom informuje a ti zřídit funkci asistenta pedagoga. V případě
musí souhlasit. dětí, žáků a studentů se zdravotním postiže‑ Doučování je tu pro všechny, často se jedná
ním a zdravotním znevýhodněním je nezbytné o děti, které měly potíže už před online výukou
Na poradce se ale mohou obrátit i sami rodiče vyjádření školského poradenského zařízení.“ a zavíráním škol, ale i o děti, které by jinak
a péče je tady bezplatná. Poradna pak spolupra‑ Školský zákon, paragraf 16. zvládaly vše bez problémů, ale v této situaci
cuje přímo s nimi. V každém případě výsledky to tak není. Na doučování má nárok každý žák,
vyšetření v PPP patří vždy do rukou rodičů. Ti je Asistent pedagoga pomáhá přímo ve třídě uči‑ u kterého to doporučí ředitel školy ve spolupráci
pak mohou předat učiteli, aby na jejich základě teli, který má pro svou práci náročnější situaci. s učiteli. V případě, že nejsou ve škole lidé, kteří
s dítětem pracoval. Například právě proto, že je v ní žák se zdravot‑ by doučování zajistili, je možné hledat doučující
ním postižením. Není to ale asistent žáka. Má osoby i mimo ni – v seznamu spolupracujících
Jsou to právě potvrzení z PPP, na základě nichž asistovat učiteli a podle toho pracuje. Občas se organizací (doucovani.edu.cz/kdo ‑mi ‑pomuze).
může mít dítě odklad školní docházky, když na ni rodiče žáků mylně domnívají, že by měl asistent,
ještě není připraveno. Poradci mohou také do‑ který je ve třídě na základě diagnózy jejich dítě‑ Toto doučování se může snadno plést
poručit, aby dítě navštěvovalo před první třídou te, být stále „k ruce“ právě jejich dítěti. Tak to ale s takzvanými nápravami, tedy speciálními
ještě přípravnou třídu. Poradci přicházejí přímo není. Náplň práce asistenta je zákonem určená hodinami pro děti, které mají specifické
do školek a tam testují školní zralost a učitelé a ve zkratce dělá to, co od něj učitel potřebuje. vzdělávací potřeby, a bylo jim to poradenský‑
s nimi konzultují, jak s dětmi pracovat tak, aby Bude samozřejmě často pracovat s žákem, kvůli mi pracovníky doporučeno. A také doučování
byly na školu dobře připravené. kterému do třídy přišel, ale klidně také naopak nesouvisí s výukou češtiny pro žáky s od‑
s ostatními, když se tomuto dítěti věnuje učitel. lišným mateřským jazykem. Obojí (nápravy
A jsou to opět potvrzení z PPP, která mohou i čeština) probíhá obvykle v době vyučování
umožnit řediteli školy, aby žádal o finance Podpůrné organizace a předpokladem je nějaká „diagnóza“, zatímco
na asistenta pedagoga nebo aby snížil počet Mohli bychom zmínit mnoho neziskových doučování probíhá mimo čas vyučování, tedy
žáků ve třídě či aplikoval jiná takzvaná podpůr‑ organizací, například podpoře žáků cizinců po škole. A může se týkat kohokoli z žáků
ná opatření. Právě ta jsou základním kamenem (žáků s odlišným mateřským jazykem – OMJ) se i třeba jen na pár hodin, pokud mají mezery
tolik diskutované inkluze, tedy společného věnují: v konkrétní látce.
vzdělávání všech dětí. Bez využívání podpůr‑ • obecně prospěšná organizace META
ných opatření může inkluze jen těžko fungovat, (meta ‑ops.eu, www.inkluzivniskola.cz), Možností podpory je ve školství mnoho, ne vždy
protože s nimi jsou svázány finance i další • integrační centrum Praha (icpraha.com). je ale využíváme. Znáte ta hesla, která byla tak
podpora škole, žákům i učitelům. Pedagogicko‑ oblíbená v prvních fázích pandemie? „Nejsme
‑psychologická poradna je tedy v tomto systé‑ Inkluzi obecně se věnuje například: na to sami“ nebo „společně to zvládneme“? To
mu klíčovým zařízením. • organizace Rytmus (inkluze.cz). by mělo ve školství rozhodně platit pořád.
Poradce z PPP pak i nadále spolupracuje s uči‑ Podporu školám, rodičům i žákům ale v různých Markéta Schaeferová,
teli, měl by jim pomáhat svá doporučení v praxi oblastech poskytují i další subjekty. iniciativa Děkujeme učitelům z Prahy 15
HLASATEL 1 15