Page 15 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 15

INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI


       kteří jsou zvláště nadaní. V současné době se   aplikovat, přímo do školy
       pak dá také ve vyšších třídách předpokládat   přicházet, konzultovat
       nárůst dětí s psychickými potížemi v souvislosti   jednotlivé případy s pra‑
       se sociální izolací nebo změnou životního rytmu   covníky školy a sledovat
       v rámci pandemie. Jak potvrzují odborníci z cen‑  vývoj situace. V případě
       tra Locika, alarmující je nárůst apatie, depresí,   potřeby také může dopo‑
       úzkosti a sebepoškozování u dětí, ale narůstají   ručit další odborníky.
       právě i případy domácího násilí. Při odhalení
       a následné podpoře dětí v těchto situacích může   Speciálně peda‑
       právě škola hrát významnou roli.    gogické centrum
                                           (SPC)
        Víte, že školní poradenské pracoviště   Pracovníci speciálně
        najdete na každé základní škole v Praze 15?  pedagogického centra
        Kontakty jsou uvedeny na webech    pracují v podobném reži‑
        jednotlivých škol.                 mu jako v pedagogicko‑
                                           ‑psychologická poradně.
                                           Služby SPC jsou určeny ale hlavně žákům se   Možností podpory je ve školství mnoho, ne vždy
       Pedagogicko ‑psychologická poradna   zdravotním postižením. I na ně se mohou obra‑  je ale využíváme
       (PPP)                               cet jak učitelé, tak zákonní zástupci a od nich
       Školy i školky z Prahy 15 spadají do působ‑  může být doporučení, na základě kterého se
       nosti PPP Praha 10 (Jabloňová). Každá ze škol   uplatňují podpůrná opatření.  Doučování
       je přidělena někomu z pracovníků poradny                                 Novinkou v době pandemie (a snad i po ní) je
       (najdete na www.ppp10.eu/rozdeleni ‑skol). To   Stejně jako u pedagogicko ‑psychologické porad‑  systémové doučování dětí přímo ve školách
       ale neznamená, že poradna spolupracuje jen se   ny obvykle škola úžeji spolupracuje s konkrét‑  (Národní plán doučování), které má snížit
       školou. Poradci poskytují odbornou speciálně   ním SPC. Přitom je ale možné, aby se rodiče   negativní dopady pandemie na další vzdělávání
       pedagogickou a psychologickou péči žákům,   obrátili na jakoukoli poradnu nebo centrum.  (více na www.edu.cz/narodni ‑plan ‑doucovani/).
       jejich zákonným zástupcům a učitelům a práce                             Financování tohoto projektu by mělo pokračo‑
       s žákem je vždy závislá na spolupráci rodičů.   Asistent pedagoga        vat minimálně do konce roku školního 2022/23
       Pokud se tedy učitel chce           „Ředitel mateřské školy, základní školy, základní   a žádat o poskytnutí doučování dítěti mohou
       obrátit na poradnu a žáka           školy speciální, střední školy, konzervatoře   i rodiče žáků. Není to trest pro neposlušné
       zde nechat vyšetřit nebo            a vyšší odborné školy může ve třídě nebo studij‑  nebo nedostatečně pracující žáky, ale nabídka
       poradce kvůli konkrétnímu           ní skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo   mimořádné podpory, která může dětem pomoci
       dítěti pozvat do vyučování,         student se speciálními vzdělávacími potřebami,   být úspěšnější.
       rodiče o tom informuje a ti         zřídit funkci asistenta pedagoga. V případě
       musí souhlasit.                     dětí, žáků a studentů se zdravotním postiže‑  Doučování je tu pro všechny, často se jedná
                                           ním a zdravotním znevýhodněním je nezbytné   o děti, které měly potíže už před online výukou
       Na poradce se ale mohou obrátit i sami rodiče   vyjádření školského poradenského zařízení.“   a zavíráním škol, ale i o děti, které by jinak
       a péče je tady bezplatná. Poradna pak spolupra‑     Školský zákon, paragraf 16.  zvládaly vše bez problémů, ale v této situaci
       cuje přímo s nimi. V každém případě výsledky                             to tak není. Na doučování má nárok každý žák,
       vyšetření v PPP patří vždy do rukou rodičů. Ti je   Asistent pedagoga pomáhá přímo ve třídě uči‑  u kterého to doporučí ředitel školy ve spolupráci
       pak mohou předat učiteli, aby na jejich základě   teli, který má pro svou práci náročnější situaci.   s učiteli. V případě, že nejsou ve škole lidé, kteří
       s dítětem pracoval.                 Například právě proto, že je v ní žák se zdravot‑  by doučování zajistili, je možné hledat doučující
                                           ním postižením. Není to ale asistent žáka. Má   osoby i mimo ni – v seznamu spolupracujících
       Jsou to právě potvrzení z PPP, na základě nichž   asistovat učiteli a podle toho pracuje. Občas se   organizací (doucovani.edu.cz/kdo ‑mi ‑pomuze).
       může mít dítě odklad školní docházky, když na ni   rodiče žáků mylně domnívají, že by měl asistent,
       ještě není připraveno. Poradci mohou také do‑  který je ve třídě na základě diagnózy jejich dítě‑  Toto doučování se může snadno plést
       poručit, aby dítě navštěvovalo před první třídou   te, být stále „k ruce“ právě jejich dítěti. Tak to ale   s takzvanými nápravami, tedy speciálními
       ještě přípravnou třídu. Poradci přicházejí přímo   není. Náplň práce asistenta je zákonem určená   hodinami pro děti, které mají specifické
       do školek a tam testují školní zralost a učitelé   a ve zkratce dělá to, co od něj učitel potřebuje.   vzdělávací potřeby, a bylo jim to poradenský‑
       s nimi konzultují, jak s dětmi pracovat tak, aby   Bude samozřejmě často pracovat s žákem, kvůli   mi pracovníky doporučeno. A také doučování
       byly na školu dobře připravené.     kterému do třídy přišel, ale klidně také naopak   nesouvisí s výukou češtiny pro žáky s od‑
                                           s ostatními, když se tomuto dítěti věnuje učitel.  lišným mateřským jazykem. Obojí (nápravy
       A jsou to opět potvrzení z PPP, která mohou                              i čeština) probíhá obvykle v době vyučování
       umožnit řediteli školy, aby žádal o finance   Podpůrné organizace        a předpokladem je nějaká „diagnóza“, zatímco
       na asistenta pedagoga nebo aby snížil počet   Mohli bychom zmínit mnoho neziskových   doučování probíhá mimo čas vyučování, tedy
       žáků ve třídě či aplikoval jiná takzvaná podpůr‑  organizací, například podpoře žáků cizinců   po škole. A může se týkat kohokoli z žáků
       ná opatření. Právě ta jsou základním kamenem   (žáků s odlišným mateřským jazykem – OMJ) se   i třeba jen na pár hodin, pokud mají mezery
       tolik diskutované inkluze, tedy společného   věnují:                     v konkrétní látce.
       vzdělávání všech dětí. Bez využívání podpůr‑  •   obecně prospěšná organizace META
       ných opatření může inkluze jen těžko fungovat,   (meta ‑ops.eu, www.inkluzivniskola.cz),  Možností podpory je ve školství mnoho, ne vždy
       protože s nimi jsou svázány finance i další   •  integrační centrum Praha (icpraha.com).  je ale využíváme. Znáte ta hesla, která byla tak
       podpora škole, žákům i učitelům. Pedagogicko‑                            oblíbená v prvních fázích pandemie? „Nejsme
       ‑psychologická poradna je tedy v tomto systé‑  Inkluzi obecně se věnuje například:  na to sami“ nebo „společně to zvládneme“? To
       mu klíčovým zařízením.              •  organizace Rytmus (inkluze.cz).   by mělo ve školství rozhodně platit pořád.
       Poradce z PPP pak i nadále spolupracuje s uči‑  Podporu školám, rodičům i žákům ale v různých        Markéta Schaeferová,
       teli, měl by jim pomáhat svá doporučení v praxi   oblastech poskytují i další subjekty.      iniciativa Děkujeme učitelům z Prahy 15

                                                                                                        HLASATEL 1  15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20