Page 14 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 14
INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI
jak se dětem daří. Mohou využít konzultací
s odborníky (logopedy, poradci z pedagogicko‑
‑psychologické poradny a dalšími), které probí‑
hají za souhlasu rodičů přímo ve škole. S rodiči
by měli vždy individuálně řešit, zda je jejich dítě
na školu připravené, nebo jestli by nebylo dobré
uvažovat o odkladu. Rodiče v tomto také mohou
sami být aktivní a učitele oslovit.
„Děti, žáci a studenti se speciálními vzděláva‑
cími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož
obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdě‑
lávacím potřebám a možnostem, na vytvoření
nezbytných podmínek, které toto vzdělávání
umožní, a na poradenskou pomoc školy a škol‑
ského poradenského zařízení…“
Školský zákon, paragraf 16.
Jak by ale mohl učitel znát všechny vhodné
formy a metody učení a vyznat se ve všech
možných obtížích, které jeho žáci mohou mít?
To samozřejmě možné není. Proto má za sebou
další odborníky, kteří mu mají pomoci zjistit, co
Školka, škola a síť podpory je třeba a jak na to.
Toto poradenství zabezpečují zejména školní
poradenská pracoviště (ŠPP), která sídlí přímo
Do školy musí všichni. Ti, kterým jde učení Učitelé by se možná ohradili, že takových dětí v každé škole, a síť školských poradenských
samo od sebe, kteří už před zápisem dovedou mají ve třídě více než 10 %, a měli by pravdu. zařízení (ŠPZ), která jsou mimo školy a spolupra‑
číst i psát, i ti, kteří potřebují dost času sezná‑ Do tohoto čísla se totiž počítají jen děti, které cují s nimi. Jedná se o:
mit se s každým novým písmenkem. Do školy na to mají „papír“, tedy prošly nějakou diagnos‑ • pedagogicko ‑psychologické poradny (PPP),
ve stejnou chvíli a do stejné třídy nastoupí tikou. A zvláště u dětí nadaných víme, že jejich • speciálně pedagogická centra (SPC).
děti, které kromě češtiny dobře zvládají i další reálný počet je o mnoho vyšší, než uvádějí sta‑
cizí jazyk, stejně jako takové, které česky ještě tistiky. Je to tak ale i v jiných případech. Často Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
neumí vůbec a mluví pouze svojí mateřšti‑ totiž rodiče nevědí, že mohou o pomoc požádat, Jak jste se o tom mohli dočíst již v listopadovém
nou, kterou zase neumí nikdo jiný okolo nich. a nevědí také, na koho se obrátit. Učitel se zase čísle Hlasatele v rozhovoru se školní psycholož‑
V jedné třídě se potkávají děti různé – stej‑ může obávat, že s dalšími papíry přijde jen práce kou, jde o poradenské zázemí přímo v základní
ný domácí úkol jednomu zabere pět minut, navíc. Pokud se ale dítěti ve školce nebo škole škole, kam chodí vaše děti. Tvoří ho tedy za‑
zatímco s druhým musí rodiče hodinu sedět, z jakéhokoli důvodu nedaří, je třeba mu pomoci. městnanci školy. Součástí týmu ŠPP je vždy:
než je hotovo. Každý má jiné nadání a řeší jiné Ať už mu nejde učení nebo se necítí dobře mezi • výchovný poradce,
problémy. ostatními dětmi, nudí se a ztrácí zájem o uče‑ • metodik prevence,
ní nebo potřebuje speciální přístup z jiných a dále podle možností jednotlivé školy například:
Nějaké obtíže související se vzděláváním – důvodů. Do školy totiž chodí proto, aby se něco • speciální pedagog,
odborným žargonem se jim říká „speciální vzdě‑ naučilo, aby se rozvíjelo a dosáhlo nejlepších • školní psycholog,
lávací potřeby“ – se zkrátka dotýkají dle údajů výsledků, jakých je schopno. A to bez podpory • sociální pedagog,
ministerstva školství více než deseti procent prostě nejde. Kdo nám tedy může pomoci, když • kariérní poradce,
dětí, a tím i jejich rodičů a učitelů. Pojďme se se nedaří? • poradce pro žáky s odlišným mateřským
podívat, co vše může hladký průběh vzdělávání jazykem.
našich dětí komplikovat a jak lze předcházet Třídní učitel
negativním důsledkům. První na řadě je vždy třídní učitel. A to platí Ti všichni poskytují poradenství hlavně žákům
pro školu stejně jako pro školku. Třídní učitel je a rodičům na konkrétní škole a spolupracují při
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami člověk, se kterým by rodiče měli řešit své obavy tom s třídními učiteli a dalšími pracovníky školy.
(neboli se SVP) může být dítě, které má proble‑ a kterého by měli informovat, pokud se jim zdá, Obracet se na ně mohou sami žáci. Například
matické domácí prostředí, je z rodiny ohrožené že se s dítětem něco děje, nebo už předem vědí, v případě problémů v kolektivu nebo psychic‑
chudobou nebo jinak sociálně znevýhodněné. že bude potřebovat speciální podporu. Učitel kých potíží je výchovný poradce nebo školní psy‑
Jsou to také děti s jiným mateřským jazykem, sám také děti ve své třídě sleduje a v případě cholog tím, za kým by měl žák bez obavy přijít.
než je čeština, nebo z odlišného kulturního pro‑ potřeby jejich rodiče kontaktuje. Úzká spolu‑ I proto je velmi důležité, aby žáci o této možnosti
středí. Patří sem děti se zdravotním postižením práce mezi rodiči a učiteli je asi tou nejlepší věděli a s pracovníky ŠPP se znali. Častěji sa‑
(např. děti s tělesnými, smyslovými, mentálními prevencí dalších problémů. Třídní učitel je také mozřejmě podporu vyhledává rodič nebo učitel
či kombinovanými hendikepy, děti s autismem) tím, kdo informace o svých žácích sdílí s dalšími a ideálně má škola nastavený systém spolupráce
a děti s poruchami učení a chování. Ale také děti učiteli – jazyků a dalších předmětů. ŠPP s vedením školy a třídními učiteli. V prv‑
se zdravotním znevýhodněním, třeba zdravotně ních třídách pak probíhají takzvané depistáže,
oslabené, s dlouhodobým onemocněním nebo V mateřské škole mají učitelé velice důležitou kdy škola mezi novými žáky aktivně vyhledává
lehčími zdravotními obtížemi vedoucími k poru‑ roli, když s rodiči řeší nástup dětí do školy. ty, kteří by mohli nějaké speciální vzdělávací
chám učení a chování. A nesmíme zapomenout V rámci posledního roku docházky do škol‑ potřeby mít. A neměli by se přitom zaměřovat
ani na děti mimořádně nadané, které také potře‑ ky, který je pro děti povinný, učitelé s dětmi jen na děti, které vyučování nějakým způsobem
bují trochu jiné vzdělávání. cíleně pracují a při přípravě na školu pozorují, narušují nebo kterým něco „nejde“, ale i na ty,
14 HLASATEL 1