Page 14 - Hlasatel_1_2022_nahled
P. 14

INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI


                                                                                jak se dětem daří. Mohou využít konzultací
                                                                                s odborníky (logopedy, poradci z pedagogicko‑
                                                                                ‑psychologické poradny a dalšími), které probí‑
                                                                                hají za souhlasu rodičů přímo ve škole. S rodiči
                                                                                by měli vždy individuálně řešit, zda je jejich dítě
                                                                                na školu připravené, nebo jestli by nebylo dobré
                                                                                uvažovat o odkladu. Rodiče v tomto také mohou
                                                                                sami být aktivní a učitele oslovit.
                                                                                „Děti, žáci a studenti se speciálními vzděláva‑
                                                                                cími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož
                                                                                obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdě‑
                                                                                lávacím potřebám a možnostem, na vytvoření
                                                                                nezbytných podmínek, které toto vzdělávání
                                                                                umožní, a na poradenskou pomoc školy a škol‑
                                                                                ského poradenského zařízení…“
                                                                                                Školský zákon, paragraf 16.

                                                                                Jak by ale mohl učitel znát všechny vhodné
                                                                                formy a metody učení a vyznat se ve všech
                                                                                možných obtížích, které jeho žáci mohou mít?
                                                                                To samozřejmě možné není. Proto má za sebou
                                                                                další odborníky, kteří mu mají pomoci zjistit, co
       Školka, škola a síť podpory                                              je třeba a jak na to.
                                                                                Toto poradenství zabezpečují zejména školní
                                                                                poradenská pracoviště (ŠPP), která sídlí přímo
       Do školy musí všichni. Ti, kterým jde učení   Učitelé by se možná ohradili, že takových dětí   v každé škole, a síť školských poradenských
       samo od sebe, kteří už před zápisem dovedou   mají ve třídě více než 10 %, a měli by pravdu.   zařízení (ŠPZ), která jsou mimo školy a spolupra‑
       číst i psát, i ti, kteří potřebují dost času sezná‑  Do tohoto čísla se totiž počítají jen děti, které   cují s nimi. Jedná se o:
       mit se s každým novým písmenkem. Do školy   na to mají „papír“, tedy prošly nějakou diagnos‑  •  pedagogicko ‑psychologické poradny (PPP),
       ve stejnou chvíli a do stejné třídy nastoupí   tikou. A zvláště u dětí nadaných víme, že jejich   •  speciálně pedagogická centra (SPC).
       děti, které kromě češtiny dobře zvládají i další   reálný počet je o mnoho vyšší, než uvádějí sta‑
       cizí jazyk, stejně jako takové, které česky ještě   tistiky. Je to tak ale i v jiných případech. Často   Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
       neumí vůbec a mluví pouze svojí mateřšti‑  totiž rodiče nevědí, že mohou o pomoc požádat,   Jak jste se o tom mohli dočíst již v listopadovém
       nou, kterou zase neumí nikdo jiný okolo nich.   a nevědí také, na koho se obrátit. Učitel se zase   čísle Hlasatele v rozhovoru se školní psycholož‑
       V jedné třídě se potkávají děti různé – stej‑  může obávat, že s dalšími papíry přijde jen práce   kou, jde o poradenské zázemí přímo v základní
       ný domácí úkol jednomu zabere pět minut,   navíc. Pokud se ale dítěti ve školce nebo škole   škole, kam chodí vaše děti. Tvoří ho tedy za‑
       zatímco s druhým musí rodiče hodinu sedět,   z jakéhokoli důvodu nedaří, je třeba mu pomoci.   městnanci školy. Součástí týmu ŠPP je vždy:
       než je hotovo. Každý má jiné nadání a řeší jiné   Ať už mu nejde učení nebo se necítí dobře mezi   •  výchovný poradce,
       problémy.                           ostatními dětmi, nudí se a ztrácí zájem o uče‑  •  metodik prevence,
                                           ní nebo potřebuje speciální přístup z jiných   a dále podle možností jednotlivé školy například:
       Nějaké obtíže související se vzděláváním –   důvodů. Do školy totiž chodí proto, aby se něco   •  speciální pedagog,
       odborným žargonem se jim říká „speciální vzdě‑  naučilo, aby se rozvíjelo a dosáhlo nejlepších   •  školní psycholog,
       lávací potřeby“ – se zkrátka dotýkají dle údajů   výsledků, jakých je schopno. A to bez podpory   •  sociální pedagog,
       ministerstva školství více než deseti procent   prostě nejde. Kdo nám tedy může pomoci, když   •  kariérní poradce,
       dětí, a tím i jejich rodičů a učitelů. Pojďme se   se nedaří?            •   poradce pro žáky s odlišným mateřským
       podívat, co vše může hladký průběh vzdělávání                              jazykem.
       našich dětí komplikovat a jak lze předcházet   Třídní učitel
       negativním důsledkům.               První na řadě je vždy třídní učitel. A to platí   Ti všichni poskytují poradenství hlavně žákům
                                           pro školu stejně jako pro školku. Třídní učitel je   a rodičům na konkrétní škole a spolupracují při
       Žák se speciálními vzdělávacími potřebami   člověk, se kterým by rodiče měli řešit své obavy   tom s třídními učiteli a dalšími pracovníky školy.
       (neboli se SVP) může být dítě, které má proble‑  a kterého by měli informovat, pokud se jim zdá,   Obracet se na ně mohou sami žáci. Například
       matické domácí prostředí, je z rodiny ohrožené   že se s dítětem něco děje, nebo už předem vědí,   v případě problémů v kolektivu nebo psychic‑
       chudobou nebo jinak sociálně znevýhodněné.   že bude potřebovat speciální podporu. Učitel   kých potíží je výchovný poradce nebo školní psy‑
       Jsou to také děti s jiným mateřským jazykem,   sám také děti ve své třídě sleduje a v případě   cholog tím, za kým by měl žák bez obavy přijít.
       než je čeština, nebo z odlišného kulturního pro‑  potřeby jejich rodiče kontaktuje. Úzká spolu‑  I proto je velmi důležité, aby žáci o této možnosti
       středí. Patří sem děti se zdravotním postižením   práce mezi rodiči a učiteli je asi tou nejlepší   věděli a s pracovníky ŠPP se znali. Častěji sa‑
       (např. děti s tělesnými, smyslovými, mentálními   prevencí dalších problémů. Třídní učitel je také   mozřejmě podporu vyhledává rodič nebo učitel
       či kombinovanými hendikepy, děti s autismem)   tím, kdo informace o svých žácích sdílí s dalšími   a ideálně má škola nastavený systém spolupráce
       a děti s poruchami učení a chování. Ale také děti   učiteli – jazyků a dalších předmětů.  ŠPP s vedením školy a třídními učiteli. V prv‑
       se zdravotním znevýhodněním, třeba zdravotně                             ních třídách pak probíhají takzvané depistáže,
       oslabené, s dlouhodobým onemocněním nebo   V mateřské škole mají učitelé velice důležitou   kdy škola mezi novými žáky aktivně vyhledává
       lehčími zdravotními obtížemi vedoucími k poru‑  roli, když s rodiči řeší nástup dětí do školy.   ty, kteří by mohli nějaké speciální vzdělávací
       chám učení a chování. A nesmíme zapomenout   V rámci posledního roku docházky do škol‑  potřeby mít. A neměli by se přitom zaměřovat
       ani na děti mimořádně nadané, které také potře‑  ky, který je pro děti povinný, učitelé s dětmi   jen na děti, které vyučování nějakým způsobem
       bují trochu jiné vzdělávání.        cíleně pracují a při přípravě na školu pozorují,   narušují nebo kterým něco „nejde“, ale i na ty,

       14  HLASATEL 1
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19