Page 26 - Chytrý zpravodaj - Pilníkov 03/2025
P. 26
Zajímavosti
pilníkovské nádraží v kvĚtnu 1945
V letošním roce si připomínáme velmi významné výročí – ukončení nejstrašnějšího konfliktu v lidských ději-
nách, a to II. světové války. Během svého života jsem se konejšil myšlenkou, že lidstvo se dostatečně poučilo
a že ani já, ani mé děti a vnoučata nezažijeme válečné běsnění. A hle – válečné konflikty probíhají na mnoha
místech světa.
Ale zpět ke konci II. světové války. se k nám zdrženlivě, ale uctivě. K in- dě měsíce května se v našem regionu
Z Národního archivu se mi podařilo cidentům nedošlo. Při převzetí stanice pohybovalo ještě množství německé-
získat oficiální dokumenty týkající se stál zde na koleji první vlak protileta- ho vojska, a to včetně příslušníků SS.
mimo jiné pilníkovského vlakového dlové obrany, celkem 38 vozů 90 ná- A všichni po šesti letech války uměli
nádraží. Mé další vypravování se tedy prav 750 tun a elektrická lokomotiva s těmito zbraněmi dobře zacházet.
opírá o úřední dokumenty a žádné řady E94078. Všechna tato výzbroj se dala sklopit
„jedna paní povídala“. Tak jak tedy vy- a použít k přímé palbě. Děsivá před-
padala situace na pilníkovském nádra- Vlak protiletadlové obrany byl zde stava.
ží v první polovině května 1945. Zde si ponechán německým vojskem na po-
dovolím citaci z dokumentů. spas každému, neboť které jakmile se Citát č.2
dozvědělo, že se blíží Rudá armáda,
Citát č.1 bezhlavě jej opustilo. Stopy po prcha- „Doprava osob byla zahájena dnem 26.
jícím německém vojsku jsou znáti po května 1945. Stanice Pilníkov u Trut-
„Ředitelství státních drah v Hrad- celém okolí, zvláště pak podél silnic. nova leží na Trati Chlumec nad Cidli-
ci Králové vypravilo dne 15. května Auta různých druhů a velikosti jsou na nou – Trutnov a za doby okupace pat-
1945 zvláštní vlak na obsazení stanic silnicích rozbité a na mnoze zničené řila, jak již jednou uvedeno pod bývalé
v trati Kunčice nad Labem – Trutnov podpálením a opuštěné. Na stanici se ředitelství říšských drah ve Vratislavi,
s odbočkami Vrchlabí a Svoboda nad nalezlo celkem 7 aut a jeden motocykl provozní úřad byl v Hirschberku a vla-
Úpou – Jánské Lázně. Vlak byl veden p. a krom toho velká spousta vojenského ková správa v Trutnově, kde se též na-
dk Buršíkem a p.pk Divišem a p. insp. materiálu a munice.“ lézala příslušná politická správa. Naše
Melicharem. bývalé železnice převzaté opět z rukou
Tolik tedy první citace. A zde si dovo- Němců, nebyly naprosto v takovém
Do Pilníkova u Trutnova přijel ten- lím se zastavit. Zmíněný vlak proti- pořádku, jak německá důkladnost to
to vlak pod č. 3111 v 16:00 hodin dne letadlové obrany tak, jak byl popsán, propagovala. Pokud zaměstnanci sta-
16. května 1945. představoval obrovskou vojenskou nici znali, nezměnilo se zde nic jiného
sílu. Jeho výzbroj většinou představo- než, že výměnová tělesa byla vyměně-
Po formálním převzetí stanice od do- vala kulometná čtyřčata ráže 20 mm, na za tvary německé. Traťové telefo-
savadního přednosty Jana Schraiera dále pak dělová dvojčata ráže 30 mm, ny vzor 1909 vyměněny rovněž podle
ujal se vedení provozní stanice pro- děla ráže 88 mm v protileteckém po- německého vzoru a všechny mosazné
vozní oficiál Josef Strnad, dosavadní stavení. Právě dělo ráže 88 mm bylo kliky od služebních místností nahraze-
výpravčí vlaků v Martinicích, jemu jedním z nejlepších a nejvýkonnějších ny dřevěnými.“
byl přidělen výpravčí vlaků prov. ofic. děl II. světové války. Pak dále kulome-
ček. Josef Prouza ze Smiřic nad La- ty vzor MG 34 a vzor MG 42 ráže 7,92 Tak, a to je zatím o pilníkovském ná-
bem a dva výhybkáři a sice Alois Lo- mm na protileteckých lafetách. Všech- draží v pohnutém roce 1945 vše. Bude-
renc z Lázně Bělohradu a Josef Vágner na tato výzbroj představovala s dostat- te-li mít, mí vážení čtenáři, dále zájem,
z Nové Paky. Oba výhybkáři zde slou- kem munice obrovskou palebnou sílu budeme někdy příště pokračovat.
žili až do evakuace v roce 1938. Pří- s děsivě ničivým účinkem. Je potřeba
slušníci německé národnosti chovají podotknout, že zvláště v první deká- Václav Němec
= 26 =