Page 26 - Chytrý zpravodaj - Pilníkov 03/2025
P. 26

Zajímavosti



         pilníkovské nádraží v kvĚtnu 1945



         V letošním roce si připomínáme velmi významné výročí – ukončení nejstrašnějšího konfliktu v lidských ději-
         nách, a to II. světové války. Během svého života jsem se konejšil myšlenkou, že lidstvo se dostatečně poučilo
         a že ani já, ani mé děti a vnoučata nezažijeme válečné běsnění. A hle – válečné konflikty probíhají na mnoha
         místech světa.



         Ale  zpět  ke  konci  II.  světové  války.   se k nám zdrženlivě, ale uctivě. K in-  dě měsíce května se v našem regionu
         Z  Národního  archivu  se  mi  podařilo   cidentům nedošlo. Při převzetí stanice   pohybovalo  ještě  množství  německé-
         získat oficiální dokumenty týkající se   stál zde na koleji první vlak protileta-  ho vojska, a to včetně příslušníků SS.
         mimo  jiné  pilníkovského  vlakového   dlové  obrany,  celkem  38  vozů  90  ná-  A  všichni  po  šesti  letech  války  uměli
         nádraží. Mé další vypravování se tedy   prav 750 tun a elektrická lokomotiva   s  těmito  zbraněmi  dobře  zacházet.
         opírá  o  úřední  dokumenty  a  žádné   řady E94078.                  Všechna  tato  výzbroj  se  dala  sklopit
         „jedna paní povídala“. Tak jak tedy vy-                               a  použít  k  přímé  palbě.  Děsivá  před-
         padala situace na pilníkovském nádra-  Vlak  protiletadlové  obrany  byl  zde   stava.
         ží v první polovině května 1945. Zde si   ponechán německým vojskem na po-
         dovolím citaci z dokumentů.        spas každému, neboť které jakmile se   Citát č.2
                                            dozvědělo,  že  se  blíží  Rudá  armáda,
         Citát č.1                          bezhlavě jej opustilo. Stopy po prcha-  „Doprava osob byla zahájena dnem 26.
                                            jícím německém vojsku jsou znáti po   května  1945.  Stanice  Pilníkov  u  Trut-
         „Ředitelství  státních  drah  v  Hrad-  celém  okolí,  zvláště  pak  podél  silnic.   nova leží na Trati Chlumec nad Cidli-
         ci  Králové  vypravilo  dne  15.  května   Auta různých druhů a velikosti jsou na   nou – Trutnov a za doby okupace pat-
         1945 zvláštní vlak na obsazení stanic   silnicích  rozbité  a  na  mnoze  zničené   řila, jak již jednou uvedeno pod bývalé
         v trati Kunčice nad Labem – Trutnov   podpálením a opuštěné. Na stanici se   ředitelství říšských drah ve Vratislavi,
         s odbočkami Vrchlabí a Svoboda nad   nalezlo celkem 7 aut a jeden motocykl   provozní úřad byl v Hirschberku a vla-
         Úpou – Jánské Lázně. Vlak byl veden p.   a krom toho velká spousta vojenského   ková správa v Trutnově, kde se též na-
         dk Buršíkem a p.pk Divišem a p. insp.   materiálu a munice.“          lézala příslušná politická správa. Naše
         Melicharem.                                                           bývalé železnice převzaté opět z rukou
                                            Tolik tedy první citace. A zde si dovo-  Němců,  nebyly  naprosto  v  takovém
         Do  Pilníkova  u  Trutnova  přijel  ten-  lím  se  zastavit.  Zmíněný  vlak  proti-  pořádku,  jak  německá  důkladnost  to
         to vlak pod č. 3111 v 16:00 hodin dne   letadlové  obrany  tak,  jak  byl  popsán,   propagovala.  Pokud  zaměstnanci  sta-
         16. května 1945.                   představoval  obrovskou  vojenskou   nici znali, nezměnilo se zde nic jiného
                                            sílu. Jeho výzbroj většinou představo-  než, že výměnová tělesa byla vyměně-
         Po formálním převzetí stanice od do-  vala kulometná čtyřčata ráže 20 mm,   na  za  tvary  německé.  Traťové  telefo-
         savadního  přednosty  Jana  Schraiera   dále pak dělová dvojčata ráže 30 mm,   ny vzor 1909 vyměněny rovněž podle
         ujal  se  vedení  provozní  stanice  pro-  děla ráže 88 mm v protileteckém po-  německého vzoru a všechny mosazné
         vozní  oficiál  Josef  Strnad,  dosavadní   stavení.  Právě  dělo  ráže  88  mm  bylo   kliky od služebních místností nahraze-
         výpravčí  vlaků  v  Martinicích,  jemu   jedním z nejlepších a nejvýkonnějších   ny dřevěnými.“
         byl přidělen výpravčí vlaků prov. ofic.   děl II. světové války. Pak dále kulome-
         ček.  Josef  Prouza  ze  Smiřic  nad  La-  ty vzor MG 34 a vzor MG 42 ráže 7,92   Tak, a to je zatím o pilníkovském ná-
         bem a dva výhybkáři a sice Alois Lo-  mm na protileteckých lafetách. Všech-  draží v pohnutém roce 1945 vše. Bude-
         renc z Lázně Bělohradu a Josef Vágner   na tato výzbroj představovala s dostat-  te-li mít, mí vážení čtenáři, dále zájem,
         z Nové Paky. Oba výhybkáři zde slou-  kem munice obrovskou palebnou sílu   budeme někdy příště pokračovat.
         žili  až  do  evakuace  v  roce  1938.  Pří-  s děsivě ničivým účinkem. Je potřeba
         slušníci  německé  národnosti  chovají   podotknout,  že  zvláště  v  první  deká-           Václav Němec



























                                                          = 26 =
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31