Page 15 - Cytryzpravodaj-02-Kolin
P. 15
„V listopadu minulého roku jsme začali s pilotním projektem elektronické dokumentace výjezdů. Většina záchranek ze Středočeského kraje dokumentaci stále vyplňuje ručně
na papír a teprve následně zadává do systému u počítače v kanceláři. Nám lékařům se tím zjednodušila administrativa a hlavně šetříme čas tím, že na notebooku zapíšeme
vše již během výjezdu,“ vysvětluje primář Robert Kučera.
do soukromých komerčních zařízení pro Základní je vždy dostat se z vozu ven a pře- jsme měli opakovaně těžké nehody s více
seniory. V těchto zařízeních často chybí lékař sunout se za svodidla vozovky. Nikdy nezů- zraněnými. Silnice mezi Kolínem a Českým
pro pravidelné kontroly pacientů a bohužel stávejte v autě, i když máte pocit, že už se nic Brodem nám také připravila těžké nehody.
je tam i nedostatek zdravotníků. Personál je nestane. I v běžném provozu, pokud máte Ošetřovalo se třeba pět pacientů v osobním
přetížen, a tak záchranku ke svým lidem volají nějaký defekt nebo potřebujete akutně zasta- voze, kdy řidič nezvládl řízení a narazil do
často v situacích, které by kvalifikovaný per- vit, vždy se snažte sjet z dálnice a zastavit až stromu. Letos jsme měli asi rekordní počet
sonál měl zvládnout sám. Pro tato zařízení je mimo ni. vzletů LZS, někdy i dva vrtulníky na jednu
samozřejmě nejjednodušší, když seniory od- nehodu.
vezeme, ale zatěžujeme tak mnohdy naši ne- Evidujete i problémové výjezdy?
mocnici. A třeba zařízení v Mlékovicích je až Ano, přibývá jich. Někdy jde jen o bezohled- Jsou mezi vašimi úspěšnými zásahy nějaké,
na hranici okresu, pro nás je to dlouhý dojezd. nost v nepoužívání respirátorů nebo hrubost, kterých si považujete víc než ostatních?
když po příbuzných chceme pomoc, ale padají Před dvěma lety se nám podařilo zresusci-
Jaká je četnost výjezdů ke covidovým i vyhrůžky násilím. Jedna z lokalit, kam už tovat novorozeně po překotnému porodu
pacientům? se jezdí jen v doprovodu policie, je ubytovna v domácím prostředí, kdy rodička zkolabovala
Už to není takové, jako to bylo vloni. Tehdy Raškovec. Zde například příbuzní pacienta na toaletě. Chlapeček je dosud plně zdráv. Ale
jsme měli štěstí, že jsme dostávali pravidelně s akutním srdečním infarktem vyhrožovali těch dobrých zásahů, kdy se nakonec podařilo
aktualizované informace od kolegů z klinik, posádce smrtí a naši záchranáři mohli pokra- pacienty vrátit do plného zdraví, bylo daleko
kteří zase byli v kontaktu se zeměmi, kde pan- čovat v práci až po příjezdu policie. S toutéž víc. Celá řada případů nás „potrápila“ třeba
demie zablokovala zdravotnictví naplno. Nej- skupinou lidí jsme nedávno zažili podobný ještě i během transportu, ale nakonec se po-
horší pro nás byl boj s nedostatkem ochran- výjezd, kdy nakonec zasahovalo třináct po- dařilo stabilizovat je a předat do specializova-
ných pomůcek, které jsme chvílemi sháněli licistů a několik městských policistů, než se ných center. Velká většina zásahů se ale týká
kdekoliv, i mimo oficiální zásobení. Bez situaci podařilo zvládnout. chronicky nemocných lidí nebo seniorů. Naše
pomoci četných občanů, TPCA a vedení města práce není jen o resuscitacích, vážných neho-
bychom to asi nezvládli tak dobře. Vzpomenete si na nějaký zásah, který byl dách a adrenalinu. I zdánlivě banální výjezd se
pro vaši službu hodně těžký? může zkomplikovat.
Nedávno se na dálnici D5 stala hromadná Těžké zásahy jsou vždy, když je k ošetření více
nehoda. Takové situace vždy otevřou pacientů. Moji kolegové například vyjížděli Text a foto: Hana Morová
otázku, jak se máme zachovat, pokud se do v nedávné minulosti k vlakovému neštěstí
takové havárie dostaneme… u Českého Brodu. Ale i na kolínském obchvatu
15