Page 12 - Cytryzpravodaj-02-Kolin
P. 12
ROZHOVOR
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE ČAS
S televizními seriály ze zdravotního prostředí se v posledních letech roztrhl pytel. Pro diváka představují
adrenalin, atraktivní postavy, příběhy. Medicínské prostředí nemá ve filmu nouzi o happy endy ani o tragické
zvraty, jež mění lidské životy. Jaká je ale realita práce u záchranky? Jaké je řídit tým v Kolíně a co obnáší
povolání být lékařem – záchranářem? O tom si povídáme s primářem Záchranné zdravotní služby Středočes-
kého kraje v Kolíně ROBERTEM KUČEROU (48).
Jak jste dospěl k tomu, že chcete být v nemocnici, ale pak přišla nabídka na plný Je těžké sehnat na záchranku lékaře?
lékařem? úvazek a já to vzal. Začínal jsem na základně Lékařů je absolutní nedostatek. Vlastně od
U nás v rodině nikdo z lékařského prostředí ve Vysokém Mýtě, po pár měsících jsem byl nástupu sháním pořád lékaře v mladším věku,
nebyl. Já jsem ale měl představu, že když se jmenován do funkce vedoucího lékaře sta- kteří by se oboru chtěli věnovat. Ono to ale
tuhle práci naučím, můžu ji dělat kdekoliv na noviště Pardubičky, což je největší základna není jednoduché. Na záchrance musí pracovat
světě, a to mě na medicíně lákalo. Tak jsem Pardubického kraje. Mezitím jsem postupně lékař se zkušenostmi z více oborů. Měl by mít
to zkusil a vystudoval 3. lékařskou fakultu atestoval z pneumologie, ftizeologie a ur- praxi nejlépe z ARO. Ideální je pro mě doktor,
v Praze. gentní medicíny a odešel pracovat k záchrance který si částečně drží kontakt se svým pů-
Královéhradeckého kraje. V roce 2017 přišla vodním oborem, ale záchranku má jako svůj
Kde jste začal praxi? nabídka, zda bych nestál o primariát Zdravot- hlavní pracovní poměr.
Po škole jsem nastoupil na 3. interní kliniku nické záchranné služby Středočeského kraje
VFN v Praze. Byl tu ale takový systém, že nový v Kolíně. Výběrové řízení jsem vyhrál a od září Jak probíhají konkrétní výjezdy?
lékař byl přijatý na úvazek 0,2, ale s celoúvaz- 2017 jsem ve funkci jejího primáře. Výjezd a stupeň naléhavosti určuje dispečer
kovými povinnostmi. A k tomu máte ještě po- na centrálním operačním středisku v Kladně
vinnost dělat vědu. Takže já jsem to po nece- Jaký máte na kolínské záchrance tým? na základě hovoru. Stupeň číslo jedna je nej-
lých dvou letech vzdal, protože jsem si se svým Kolínská základna patří mezi největší v kraji. naléhavější, jde o záchranu lidského života.
platem nevydělal skoro ani na nájem. Nastou- Jsme tu tři lékaři na hlavní pracovní poměr Tam vyjíždí vždy rychlá zdravotnická pomoc
pil jsem na interní oddělení do nemocnice a další lékaři, kteří si u nás přivydělávají, jako (RZP) ve složení řidič-záchranář a s ním další
v Novém Bydžově. Zde byl ale časem problém jsem to kdysi dělal já. Přes den máme k dis- zdravotník, to je klasický vůz sanity, a rychlá
s plněním atestačních stáží, tak jsem přešel do pozici tři nelékařské posádky, přes noc dvě. lékařská pomoc v systému Rendez-vous (RV),
fakultní nemocnice v Hradci Králové. Nejdříve Mám na starosti ještě základnu v Kostelci nad kde je v posádce i lékař. RV je osobní auto,
na ARO a později na plicní kliniku, kde jsem Černými lesy a Českém Brodě. Český Brod je které lékaři umožní přejíždět v případě nut-
pracoval převážně na jipce. také lékařské stanoviště. Záchranářů i řidičů nosti mezi sanitkami a pomoci posádkám.
je celkem přes sedmdesát, mnoho z nich na V případě nižšího stupně naléhavosti vyjíždí
Jak začala vaše práce u záchranné služby? dohodu o výpomoci. Většina tu pracuje již k případu jen RZP, která je s lékařem v kon-
V Hradci jsem začal sloužit na urgentním opravdu dlouho a jsou poměrně zkušení. Když taktu. RZP je vlastně pojízdná jednotka in-
příjmu a přitom jsem si zkusil práci na stano- to zprůměruju, jedná se asi o nejzkušenější tenzivní péče bez lékaře. Nikoliv převozová
vištích záchranné služby v Nymburce, Zbra- a nejlepší tým, jehož jsem byl na záchrance sanita. Často mám pocit, že tomu veřejnost
slavicích a v Kutné Hoře. Později jsem přibral součástí. Což ale není důvod kolegy nekontro- nerozumí. Možná proto tolik našich výjezdů
služby ještě v Pardubickém kraji. V začátcích lovat. Je nutné učit se a zlepšovat se. není indikovaných.
jsem to bral jako přivýdělek po klasické službě
Co je pro vás nejzásadnější při příjezdu
k dopravní nehodě?
To jsou situace, které stále nacvičujeme, často
i s kolegy hasiči. Každý v posádce na místě
musí vědět, co má dělat. Řidič dává přesnější
informace operačnímu středisku, lékař či zá-
chranář musí prohlédnout zraněné a věnovat
se tomu, který jeho péči potřebuje nejvíce.
Operační středisko pak zajistí dojezd dalších
zdravotníků. Důležité je rychlé rozhodnutí,
zda ošetření pacientů zvládne místní ne-
mocnice, nebo zda je pro pacienta vhodnější
traumacentrum, u nás nejblíže v Praze nebo
v Hradci Králové. Pokud to situace vyžaduje,
voláme vždy leteckou záchrannou službu. Pro
Foto: archiv ZZS Kolín záchranu lidského života je nejdůležitější čas
a vrtulník zkrátí převoz do Prahy o třicet
minut. Ve spolupráci s hasiči pak pacientovi
zajistíme nejdůležitější životní funkce, vypro-
stíme ho, znovu důkladně prohlédneme a oka-
S kolegou Miroslavem Věříšem, který pracuje na pozici vrchní sestry a je pravou rukou primáře. Má na mžitě ošetříme vše, co je naléhavé. Do příletu
starosti vše od přístrojů po kontrolu zaměstnanců či výjezdů. „Miroslav Věříš přišel do Kolína se mnou, vy-
bral jsem si ho.“ vrtulníku musí být pacient perfektně zajištěn.
12