Page 11 - Cytryzpravodaj-02-Kolin
P. 11

kvalitní míče a kopačky, ale prodejna oddílům   zákazníky  promluví,  fotbalistům,  kteří  jsou   nikání  považuje  poslední  tři  roky.  SportTrio
       poskytuje  kompletní  oblečení  včetně  dresů    po zranění, dokáže poradit třeba i s výběrem   patří  k  provozovnám,  které  doplatily  na  ne-
       s požadovaným potiskem. Josef Polák rád se   chráničů.  Za  nejhorší  období  pro  své  pod-  úměrně  protahovanou  rekonstrukci  Pražské
                                                                                ulice a následně i na lockdowny. „Ještě jsme se
                                                                                z toho nevyhrabali,“ říká. Prodejna ovšem není
                                                                                závislá pouze na relativně malém kamenném
                                                                                obchodě, má i svůj vlastní zásilkový e-shop.

                                                                                Nostalgie U Dědka

                                                                                   Železářství U Dědka v ulici Na Hradbách
                                                                                má opršelý vývěsní štít, od vchodu k prodej-
                                                                                nímu  pultu  jsou  to  dva  kroky.  Jde  o  jediné
                                                                                místo  v  širším  centru  Kolína,  kde  koupíte
                                                                                hřebík.  Marie  Hermanová  zde  prodává  už
                                                                                třicet let.
                                                                                   „Jestli  jde  o  reklamu,  tak  nemám  zájem,
                                                                                jen  ať  si  nás  lidé  najdou  sami,“  prozrazuje
                                                                                nepřímo  svou  obchodní  strategii.  Lidé  u  ní
                                                                                většinou  nakupují  korunové  drobnosti,  jako
                                                                                jsou  očko  na  obrázek,  dva  šroubky,  kalené
                                                                                hřebíčky,  prostě  „potřebné  blbůstky“,  jak
                                                                                to  nazývá  prodavačka.  „Mám  v  nabídce  věci,
       Marie Kašparová v obchůdku MarPet v ulici Na Hradbách                    které jinde nekoupíte, třeba šídlo, kozí nožku,
                                                                                navrtáváčky, výsečníky do kůže a třeba i pod-
                                                                                kladky  pro  slepice.“  Šířka  sortimentu  ovšem
                                                                                narazila na prostorové možnosti.  „Neberu už
                                                                                šrouby typu torx, protože na ně nemám místo.“
                                                                                   Mezi  zákazníky  Marie  Hermanové  pře-
                                                                                važují  ženy  a  přibývá  mezi  nimi  mladších
                                                                                děvčat. Chodí si i pro rady, co a jak přivrtat a
                                                                                podobně.  Lidé  v  železářství  U  Dědka  ovšem
                                                                                nehledají  jen  hřebíky,  stále  častěji  se  chtějí
                                                                                i vymluvit, protože si jinde nemají s kým po-
                                                                                povídat. „Jeden ze zákazníků mi řekl, že jsem
                                                                                kolínská  pamětihodnost.  Nebrala  jsem  si  to
                                                                                osobně, on myslel celý náš krámek. Je v tom nos-
                                                                                talgie, lidé sem chodí vzpomínat na zašlé časy.“
                                                                                Lockdowny paní Marii nestresovaly, vnímala
                                                                                je jako příjemnou dobu, kdy místo do obchodu
                                                                                mohla chodit na svoji zahrádku.
                                                                                Budoucnost v mlze
       Železářství U Dědka v ulici Na Hradbách
                                                                                   Jak  bude  vypadat  Kolín  a  jeho  drobné
                                                                                provozovny za dalších dvacet let? To si dnes
                                                                                netroufne  nikdo  odhadnout.  Když  jsem  za-
                                                                                čátkem  roku  2016  prováděl  analýzu  situace
                                                                                v městském centru, troufl jsem si napsat, že
                                                                                se  centrum  stává  opuštěným  a  vybydleným
                                                                                místem.  Napočítal jsem totiž okolo pětadva-
                                                                                ceti  opuštěných  provozoven  či  domů.  S  po-
                                                                                stupem dalších let však městské centrum opět
                                                                                ožilo,  svoje  štěstí  zde  zkouší  nová  generace
                                                                                obchodníků. Mezi trendy snadno pozorujeme
                                                                                rozvoj služeb. Nechat se ostříhat není problém
                                                                                a  nehty  vám  dnes  nalakují  na  každém  rohu.
                                                                                Mezi menšími krámky zde s jasným náskokem
                                                                                převažují oděvy ale i módní doplňky, prádlo či
                                                                                ponožky. Snadno zde koupíte zlaté prstýnky,
                                                                                léky  či  drogistické  zboží,  ale  potíž  je  sehnat
                                                                                obyčejnou žárovku.
       Lovecké potřeby v Pražské ulici
                                                                                               Text a foto: Vladimír Sládek
                                                                                                                    11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16