Page 18 - Cytryzpravodaj-02-Kolin
P. 18
O ČEM SE MLUVÍ
A ČAS BĚŽÍ…
Vrátí se na budovu kolínského nádraží
hodiny? O diskusi na toto téma jsme psali už
před dvěma lety v lednovém čísle Zpravodaje.
Vysvětlení z ředitelství Správy železniční do-
pravní cesty (dále jen SŽDC), proč ještě dva
roky po rekonstrukci nádraží nejsou hodiny
zpět, bylo tehdy překvapivé. Vedení SŽDC
sdělilo, že chce pro každé nádraží hodiny nové,
a vypsalo výběrové řízení na jejich vzhled.
Budou prý vypadat všechny stejně a ukazo-
vat také stejný čas. „Proč mají být všude stejné
hodiny, když každá budova vypadá jinak, mi
není úplně jasné,“ komentoval to tehdy sta-
rosta Michael Kašpar. „Bohužel nezbývá než
čekat, až budou hotové. Společný a naprosto
přesný čas snad bude užitečný. Ještě aby přesně Foto: archiv město
jezdily ty vlaky.“
O přesnosti vlaků ví své každý, kdo s nimi Mladík na snímku už za svůj čin zaplatil. Další hříšníky řeší policie a také pojišťovna.
občas jede, ale hodiny pro Kolín dál nabíraly
zpoždění. A to trvá dodnes. V debatách na
sociálních sítích leckdo obviňuje město, že se Je září, hodiny stále nejsou a starosta se Vyvážení košů se dá upravit, ale jsou tu
nestará. Město se stará a chybějící hodiny při- dotazuje. finanční limity. V neděli se třeba nevyvážejí,
pomíná. Víc ale dělat nemůže, budova nádraží „Vážený pane starosto,“ odpovídá tatáž protože by si za to společnost AVE účtovala
patří SŽDC a železnice je svět, kde o překva- dáma, „s umístěním hodin je samozřejmě podstatně víc. Už takhle představuje úklid
pení není nouze. Svědčí o tom i mailová kore- nadále počítáno. Oproti původnímu předpo- města vůbec největší položku z celého roz-
spondence na toto téma. kladu zde budou v rámci efektivního využití počtu. A pokud jde o městskou policii, ta
„Co se týká hodin na kolínském nádraží, přidělených finančních prostředků umístěny se například na nádraží objevuje pravidelně
tak jsme si vědomi, že tam svoje místo roz- (zánovní) hodiny z Prahy hlavního nádraží, několikrát za den, ale strážníci tam (ani na
hodně mají, a je to poslední detail, který chybí kde budou umístěny hodiny větších rozměrů. jiných místech), nemohou stát trvale a chytat
k ucelenému dojmu daného nádraží,“ přiznává Stávající hodiny budou demontovány a obratem za ruku každého, kdo na zem něco odhodí.
v mailu z dubna 2021 náměstkyně ředitele pro instalovány na budovu v Kolíně.“ „Před nádražím jsme objednali další úklidy,“
obchodní a správní činnost Silvie Rejholcová Na poslední dotaz Michaela Kašpara říká Ing. Jan Kokeš z Odboru správy měst-
po urgenci z Odboru investic a územního plá- z ledna tohoto roku už dáma neodpovídá. Na ského majetku. „K dalšímu zlepšení na proble-
nování MěÚ Kolín. „Hodiny v tuto chvíli ještě jejím místě sedí náměstek Petr Bednář, který matických místech snad dojde na jaře. Pokud to
nebyly na budovu instalovány, protože se vytvá- starostovi telefonuje další termín. Hodiny pro půjde, budeme opět zaměstnávat adepty veřejně
řely nové s vizuálním vzorem Správy železnic. Hlavní nádraží Praha se vyrábějí ve Švýcar- prospěšných prací z Úřadu práce Kolín. Ti by
V tuto chvíli jsou hodiny objednané a čekám sku a mají dorazit v únoru, „zánovní“ hodiny měli opět vytvořit úklidové čety pro drobný ne-
na jejich dodávku, která se bohužel posunula z Prahy se do Kolína mají přesunout v březnu. pořádek ve městě.“
v souvislosti s pandemií covid-19. Předpoklá- Proč SŽDC upustila od jednotného Pokud jde o kontejnerová stání, v letošním
daný termín instalace hodin je do konce srpna vzhledu? Proč se pro Hlavní nádraží Praha rozpočtu jsou vyčleněny další peníze na jejich
tohoto roku.“ vyrábějí nové hodiny místo nedávných „zá- výměnu či rekonstrukci. Proč ale se u nich
novních“? A proč se vyrábějí ve Švýcarsku? i na dalších místech v Kolíně objevuje odpad,
Obyvatele Kolína i jeho návštěvníky nejspíš víc který patří do sběrných dvorů? V Kolíně jich je
zajímá, jestli bude dodržen alespoň posledně víc než kdekoli jinde v okrese a jsou zadarmo.
udaný termín. Čas ukáže. Přesto je zřejmě leckomu zatěžko ujet se starou
ledničkou nebo křeslem pár metrů navíc, když
NA JAŘE BUDE LÍP má třeba Borky blíž. Tady snad pomohou jen
sankce pro dopadené viníky.
Totéž platí u vandalismu. „Koše před ná-
Trvalé pochůzky městské policie, častěji dražím jsou betonové, v podstatě by měly být ne-
vyvážené odpadkové koše, tvrdší postihy za zničitelné, ale i tak už byl jeden zničený,“ uvádí
vandalismus a nepořádek ve městě, dobro- jednatelka AVE Věra Suchomelová. Podobným
volné úklidy typu akcí Z… O návrhy, jak zlepšit věcem lze těžko zabránit, ale dopadení viníků
čistotu ve městě, není v diskusích mezi oby- a následné tresty možná případné následov-
vateli Kolína nouze. Důvody k nim zavdávají níky odradí. Konkrétně – vandala demolují-
černé skládky, nepořádky u kontejnerových cího zmíněný koš odchytila hlídka městské
stání, na nádraží, na Husově náměstí a dalších policie a stálo ho to zhruba třináct tisíc korun.
místech. Je reálné očekávat, že se situace red.
Takhle by měly vypadat hodiny, na které čekáme. zlepší?
Oranžové písmo neznamená, že je dráha „in“, je to
moderně pojaté Ž. Jako železnice.
18