Page 9 - Chytrý zpravodaj - Most 03/2024
P. 9
březen 2024 pro čistší Most 9
Plasty patří do žlutých
kontejnerů
Všichni už asi víme, že do žlutých kontejnerů na plasty patří PET
lahve či kelímky od jogurtů. Patří do nich i další plastové obaly,
jako jsou třeba, prázdné obaly od opalovacích krémů, tuby od šu-
mivých tablet, tuby od tuhého deodorantu, krabičky od rajčatového
protlaku, kartón od vína či džusu, obaly od pracích gelů či čisticích
prostředků, plastové obaly od vlhčených ubrousků nebo obaly od
CD disků.
Každopádně je dobré námi produkované odpady třídit, aby se jich
co nejméně dostalo do směsného komunálního odpadu (černých kon-
tejnerů), jelikož pak skončí na skládce. Správně vytříděné odpady jsou
zrecyklovány a následně zpracovány při výrobě dalších výrobků.
Věděli jste, že v Tichém oceánu je takzvaný plastový ostrov?
Jedná se o hromadu plastů, která má rozlohu 1,6 milionu
čtverečních kilometrů, což je pro představu plocha
trojnásobku rozlohy Francie a hmotnostně se odhadem jedná
o více než 100 milionů kg plastů.
Třídit je možné i kovy
Do šedých kontejnerů na kovy (pokud jsou v dosahu) patří ple-
chovky od nápojů. Ale také i další kovové obaly, které se v domácnosti
vyskytují. Patří tedy do nich například i obaly od pochoutek pro do- Objemný odpad patří do velkokapacitních kontejnrů nebo do sběr-
mácí mazlíčky, konzervy od ovoce či zeleniny, obaly od paštiky, ko- ného dvora, není možné ho odkládat u běžných kontejnerů nebo
vová víčka a zátky od sklenic a lahví nebo alobal. na volném prostranství.
Tento druh odpadu je možné v našem městě třídit (tam, kde še-
divé kontejnery na kovy zatím nejsou) společně s plasty a lze je vhazo-
vat do žlutých kontejnerů. Na třídicí lince koncového zařízení skládky Objemný odpad nepatří
Celio jsou od plastů plechovky odděleny, ty následně putují k dalšímu
zpracování a ve finále jsou z nich opět vyrobeny například nové obaly do běžných kontejnerů
na nápoje.
Věděli jste, že hliník má životnost přes 80 let? Během Jedná se o odpad, který nelze vhodit (nevejde se) do běžného čer-
této doby neztrácí v klimatických podmínkách na svých ného kontejneru na směrný komunální odpad. Klasickými příklady
vlastnostech. Vyplatí se jej proto recyklovat, protože jsou například části funkčního či rozbitého nábytku, dále koberce, se-
spotřeba energie je při tom o 95 % nižší, než když se musí dačky, matrace, lina a další vybavení domácností.
vytěžit z rudy. Správná řešení odložení tohoto druhu odpadu jsou v zásadě dvě.
V prvním případě je k dispozici 15 velkobjemových kontejnerů, které
jsou pravidelně a postupně přistavovány na 61 stanovišť do ulic Mostu
podle předem schváleného harmonogramu, který je možný najít na
Multikomoditní sběr: plechovky webových stránkách www.mesto-most.cz.
Případně lze využít služeb sběrného dvora v Zahradní ulici, který
i kartony od nápojů patří do je otevřen každý den od 9 do 18 hodin. Tam může každý občan města
Mostu bezplatně uložit veškerý odpad, který nepatří nebo nesmí být
žlutého kontejneru na plasty uložen do nádob na komunální odpad, tedy objemný odpad, napří-
klad lednice, vyřazené televize, baterie, akumulátory, oleje, nábytek,
bytové jádro, okna.
Kam vyhodit (vytřídit) plechovky od nápojů či konzervy, když ve
vašem okolí není šedý kontejner přímo na kovy? Do jakého kontejneru Věděli jste, že odložit nepotřebnou nebo nefunkční věc před
patří kartóny od mléka, vína a podobně? Do kontejneru na plasty! dům a pohodit ji k popelnicím je nejenom nesprávné řešení,
V Mostě můžeme jak plasty, tak kartóny od nápojů, ale i plechovky ale jedná se navíc o přestupek, který je pokutován?
(pokud není v dosahu kontejner na kovy, případně je plný)
třídit do žlutých kontejnerů na plasty. Tento takzvaný multikomoditní
sběr umožňuje koncové řešení – tedy místo, kam se daný druh odpadu
sváží. V Mostě máme výhodu, že sběr odvážíme na třídicí linku, která
dokáže všechny tři druhy (plast/karton/plechovky) bez problémů od-
dělit a následně s nimi pracovat samostatně.
Přednosti multikomoditního sběru jsou zásadní a v zahuštěném
Mostě skoro až nutností, protože díky „společnému sběru“ dochází
k úspoře místa na stanovištích a rovněž nákladů za svozy.
(sed)