Page 11 - Chytrý zpravodaj - Most 03/2024
P. 11

březen 2024                                                                               školství       11















































       Předškoláci se učí zacházet s kladívkem nebo pilkou



       Hrají si, získávají nové zkušenosti    Co dříve děti znaly často z domova, kdy   město nechalo vytvořit také dílničku. Tu vy-
       a zručnost, objevují pro mnohé       tatínkům  a  dědečkům  pomáhaly  při  růz-  užívají nejen děti z Růžové, ale i ostatních ma-
                                                                                teřských škol, které spadají pod 4. mateřskou
                                            ných řemeslných pracích v domácnosti, je
       z nich neznámý svět, procvičují      pro  mnoho  z  nich  dnes  dosud  neobjevený   školu v Mostě (mateřinky v ulicích F. Malíka,
       jemnou motoriku a na konci je        svět. Pomoci jim najít vztah nejen k případ-  J. Kříže a Komořanská). „Polytechnická dílna
       vedle radosti a poznání i užitečné   nému řemeslu, ale technice obecně, jim po-  byl náš sen, proto jsme pro její vznik využili
       vlastní dílko. Tak to nyní chodí     máhá i polytechnické vzdělávání, které na   možnosti při rozšiřování kapacity naší školky
       mezi předškoláky v 4. mateřské       svých mateřských a základních školách hojně   a město nám vyšlo vstříc,“ říká ředitelka ma-
                                                                                teřské školy Věra Richterová.
                                            podporuje město Most. I proto v rámci re-
       škole, kde vznikla řemeslná          konstrukce  mateřinky  v  Růžové  ulici,  kde   Práce  s  funkčním  nářadím  děti  baví.
       dílnička.                            se budovaly další dvě třídy pro předškoláky,   Mnohé z nich se prvně postavily před malý
                                                                                ponk a vzaly do ruky pilku, hoblík, kladívko
                                                                                či kleště. „Jsou nadšené, přicházejí do styku
                                                                                s něčím novým a mohou si zkusit věci jako
         Rodiče mohou pracovat, zatímco si děti hrají v klubu                   dospělý člověk, řemeslník,“ dodává po prv-
                                                                                ních zkušenostech učitelka Lenka Rýpalová.
         V Mostě vznikla sdílená kancelář pro pracující rodiče, kteří nemají zajištěno   Dětem to navíc pomáhá rozvíjet jejich moto-
         hlídání dětí. Na její provozní náklady přispělo město Most.            rické schopnosti, které budou potřebovat při
         Sdílená kancelář (coworking) nabízí prostor rodičům, kteří mají děti, jež   psaní, učí se trpělivosti a soustředění. Dílna
         potřebují mít nablízku, nemají hlídání a zároveň potřebují pracovat. Dospělí se   je kromě nářadí vybavena i rozličným přírod-
         tak mohou věnovat pracovním povinnostem ve sdílené kanceláři a jejich dítě   ním materiálem a dětem pro jejich kreativní
         nebo děti si mezitím hrát v klubu Harmoníček.                          tvorbu slouží i keramická pec. Vybavena byla
         Cílem rodinného a komunitního centra, které provozuje spolek Spolu     ve spolupráci se Střední školou technickou ve
         v harmonii a najdete ho v budově spolku Amawet v Lomené ulici, je poskytovat   Velebudicích.
         podporu rodinám, které se připravují na individuální vzdělávání dětí nebo jej už   V dílně se děti střídají tak, aby byla vždy
         uskutečňují. Jednou z jeho aktivit je i klub Harmoníček, určený předškolákům od   dodržena bezpečnost, počet malých praca-
         tří do šesti let. Děti v něm mohou tvořit, tančit, dělat pokusy a svobodně si hrát.   ntů musí odpovídat dostatečnému počtu pe-
         Rodinné a komunitní centrum otevřelo sdílenou kancelář díky podpoře města.    dagogických pracovníků. V době, kdy jsme
                                                                        (sed)   dílničku navštívili, vyráběly děti květináče,
                                                                                které na jaře osází květinami.     (sed)
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16