Page 28 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko - květen 2021
P. 28

28  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Historie                                               KvĚTen
      kramářské písně ve fondech oMpv


      Kramářské písně vznikaly od 16. století do poloviny 19. století, ob-  byl nezbedný wždycky.
      čas i později. Jejich zpěv kramářem byl většinou doprovázen pro-
      dejem jejich textů. vzhledem ke značné délce kramářských písní už        3.
      většina z nich upadla v zapomnění (výjimkou je např. píseň Kanonýr   Gak wyrostl z dětinstwi
                                                                         dal se zwerbowati
      Jabůrek, poprvé  publikovaná pod názvem „udatný rek kanonýr     k regimentu Laturskému,
      Jabůrek, kratochvilná píseň na světlo vydaná na příklad všem mlá-  tam měl tresty welký;
      dencům od civilu a militéru…“, i z té ale zlidověla jen část).   Skrz karty a ožralstwi,
      Tematika  kramářských  písní  je  velmi   20. století. Mezi nimi nalezneme ná-  i mnoho krádeře,
      různorodá, zahrnuje epiku, lyriku, sati-  božensky zaměřené písně, písně o zá-  Obdržel tolik set ran,
      ru,  písně  o  tragických  událostech,  re-  zracích,  ale  i  čistě  světské  písně  jak   a Laufpas posledně.
      krutské a vojenské písně apod. Pro kra-  s dramatickou, tak zábavnou temati-
      mářskou píseň je typický dlouhý a ob-  kou. K Brandýsu nad Labem a Staré   4.
      sáhlý název ve stylu „Nová píseň o pře-  Boleslavi mají přímou vazbu zcela jis-  Dlouhý čas swětem chodil,
      hrozném zázraku, který se stal roku to-  tě např. tyto písně:      wed žiwot darebný.
      hoto v sedmihradské zemi, jak v hlav-  •  Píseň o kruté vraždě, která se stala   Na hranicých w Illyrsku   Šla, matku probudila,
      ním  městě  Bělehradě  skrze  rouhání   v Brandejse 13. ledna 1849  chtěl byt zwerbowaný;        aby ssla na ranj.
      u  jednoho  pohana  proti  Panně  Marii,   •  Nová  píseň  k  Panně  Marii   Dostal se k hranicům, wssak tam
      jež potrestán byl“, většinou se zpívá na   Boleslavské,  Matce  spomocnici   dlouho nebyl;           10.
      melodii lidové či obecně známé písně.  všech zarmoucených a opuštěných   Pro lehké geho chowáni   Ach powažte křesťane
        Kramářská  píseň  začíná  většinou   křesťanů                  hnedla propusstěn byl.         sotwa promluwila,
      oslovením publika „Pozastavte se ma-  •  Píseň k Panně Marii Staroboleslavské                Kuděra se probudil: což sem
      ličko, křesťane rozmilý, co vám hrozné-  ze starých spisů vytažená       5.                       spal do rána?
      ho zazpívám, žádná lež to není. Roku                         Doma se powalowal, lide obtěžowal,  Gak ty slowa promluwil
      tisíc osmistého, čtyrycet devátého, prá-  A zde plný text písně zvané „Píseň   Kořalkou často spiteg sspatnost   uchopil sekeru,
      vě třináctého ledna, slyšte, co se stalo“   o  kruté  vraždě,  která  se  stala   prowozowal  A dwě rány do hlawy dal
      (z písně „Píseň o ukrutné vraždě, která   v Brandejse 13. ledna 1849“ složené   Kdo Jána Kuděru znal,   otcy starému.
      se  stala  v  Brandejse  13.  ledna  roku   Františkem  Heisem.  Při  přepisu  za-  rád se ho wystřjhal,
      1849)  a  končí  morálním  ponaučením   chovávám původní litery a interpunk-  Neb lide hrozně ssálil   11.
      typu „Vemte si z toho příklad rodiče, sy-  ci. Trošku tak nahlédneme do místní   a gim sskodu dělal.  Matka se obljkala, počala wolati:
      nové! Trestejte malé chyby, nic nepro-  dobové mluvy i „pravopisu“.                           Pro pět ran Krysta pána!
      minujte, někdy v dospělém věku radost                                    6.                    Přestaň mordowati!
      mít budete.“ Dalšími typickými znaky je     1.                  W pátek dwanáctého ledna       On s ni u kamen strčil,
      poutavost  a  dramatičnost  děje.  Časté    Pozastawte se maličko   byl pry w Boleslawy         a sedm ran ji dal,
      jsou i nadpřirozené jevy, zázraky, sen-  křesťane rozmilj,      W kostele na mssi swateg,       Jak byla z ohawená,
      začnost, určitá bulvárnost, přesné uve-   Co wám hrozného zaspjwám,  lide ho widěli;           stareg mladeg plakal.
      dení místa a času děje kramářské písně    žádná lež to neni;     Odtud ssel ke kapličce
      (zpravidla jsou založeny na reálné udá-   Roku tisjc osmistého,   kde se dlouho modlil,              12.
      losti).  Kramářské  písně  jsou  většinou   čtyricet dewátého,  Ten den gak zaražený sem tam   Sestra se s nim tahala,
      psány  nespisovným,  hovorovým  jazy-   Práwě třináctého ledna      w městě chodil.             od matky po zadu,
      kem či dialektem. Tematikou a způso-  slysste co se stalo.                                     On po ni přes rameno
      bem prezentace se v lecčems podobají                                     7.                    dwakrát hnal sekerou,
      dnešnímu bulváru.                           2.                   K wečeru přissel domu,        Nemoh se gi zmocniti,
        Ve  Sbírkové  knihovně  Oblastního   Bydleli w městě Brandeyse   zrowna do swětnice,           gen co gi zasáhl,
      muzea Praha-východ se kramářských     manželowe starý;           Pravj: gá budu zde spát,      Prwně gi ucho rozťal,
      písní  nachází  značné  množství.   Magice Jána syna a Marye dcery;  neb neni mně dobře;        a po druhé hlawu.
      Konkrétně se jedná o 506 kusů, které   Ta swé rodiče ctila wždycky   Matka mu dwě peřiny
      byly získány darem od místních oby-    w poslussnosti              z postele schodila,               13.
      vatel,  a  to  zejména  v  60.  letech     Syn ale gako sskolák,   Když ti nebylo dobře proč   Oknem wen wyskočila,
                                                                          neléžels doma?!              a pokřik dělala.
                                                                                                    Národni garda přissla,
                                                                               8.                      brzy ho zkrotila.
                                                                         Asy tak po půl noci         Prowazy ho swázali,
                                                                        Jan Kuděra wstanul:            a práwu dodali,
                                                                       W sednicy si rozswjtil,        Třeti den kryminálu
                                                                         u kamen si sednul,            do Prahy ho dali.
                                                                      Pak zas w swětnicy chodil,
                                                                        lecos k sobě brumlal,              14.
                                                                       Wzal sekeru u kamen,          Zde čeká ortel smrti,
                                                                         za pytel gi skowal.           gistě ho dostane:
                                                                                                Wemte si z toho přjklad rodiče, synowe;
                                                                               9.                    Trestegte malé chyby,
                                                                       Po chwjli si zas lehnul,       nic neprominugte,
                                                                         a spal až do rána;         Někdy w dospělém wěku
                                                                       Až pak we čtwrt na sedm        radost mjt budete.
                                                                          sestra wstala,
                                                                       Wyssla před sýň, widěla,        Eva Kryšková, archivářka
                                                                          že lide choděgi,                 a knihovnice OMPV
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33