Page 28 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko - květen 2021
P. 28
28 | MĚSTSKÉ LISTY Historie KvĚTen
kramářské písně ve fondech oMpv
Kramářské písně vznikaly od 16. století do poloviny 19. století, ob- byl nezbedný wždycky.
čas i později. Jejich zpěv kramářem byl většinou doprovázen pro-
dejem jejich textů. vzhledem ke značné délce kramářských písní už 3.
většina z nich upadla v zapomnění (výjimkou je např. píseň Kanonýr Gak wyrostl z dětinstwi
dal se zwerbowati
Jabůrek, poprvé publikovaná pod názvem „udatný rek kanonýr k regimentu Laturskému,
Jabůrek, kratochvilná píseň na světlo vydaná na příklad všem mlá- tam měl tresty welký;
dencům od civilu a militéru…“, i z té ale zlidověla jen část). Skrz karty a ožralstwi,
Tematika kramářských písní je velmi 20. století. Mezi nimi nalezneme ná- i mnoho krádeře,
různorodá, zahrnuje epiku, lyriku, sati- božensky zaměřené písně, písně o zá- Obdržel tolik set ran,
ru, písně o tragických událostech, re- zracích, ale i čistě světské písně jak a Laufpas posledně.
krutské a vojenské písně apod. Pro kra- s dramatickou, tak zábavnou temati-
mářskou píseň je typický dlouhý a ob- kou. K Brandýsu nad Labem a Staré 4.
sáhlý název ve stylu „Nová píseň o pře- Boleslavi mají přímou vazbu zcela jis- Dlouhý čas swětem chodil,
hrozném zázraku, který se stal roku to- tě např. tyto písně: wed žiwot darebný.
hoto v sedmihradské zemi, jak v hlav- • Píseň o kruté vraždě, která se stala Na hranicých w Illyrsku Šla, matku probudila,
ním městě Bělehradě skrze rouhání v Brandejse 13. ledna 1849 chtěl byt zwerbowaný; aby ssla na ranj.
u jednoho pohana proti Panně Marii, • Nová píseň k Panně Marii Dostal se k hranicům, wssak tam
jež potrestán byl“, většinou se zpívá na Boleslavské, Matce spomocnici dlouho nebyl; 10.
melodii lidové či obecně známé písně. všech zarmoucených a opuštěných Pro lehké geho chowáni Ach powažte křesťane
Kramářská píseň začíná většinou křesťanů hnedla propusstěn byl. sotwa promluwila,
oslovením publika „Pozastavte se ma- • Píseň k Panně Marii Staroboleslavské Kuděra se probudil: což sem
ličko, křesťane rozmilý, co vám hrozné- ze starých spisů vytažená 5. spal do rána?
ho zazpívám, žádná lež to není. Roku Doma se powalowal, lide obtěžowal, Gak ty slowa promluwil
tisíc osmistého, čtyrycet devátého, prá- A zde plný text písně zvané „Píseň Kořalkou často spiteg sspatnost uchopil sekeru,
vě třináctého ledna, slyšte, co se stalo“ o kruté vraždě, která se stala prowozowal A dwě rány do hlawy dal
(z písně „Píseň o ukrutné vraždě, která v Brandejse 13. ledna 1849“ složené Kdo Jána Kuděru znal, otcy starému.
se stala v Brandejse 13. ledna roku Františkem Heisem. Při přepisu za- rád se ho wystřjhal,
1849) a končí morálním ponaučením chovávám původní litery a interpunk- Neb lide hrozně ssálil 11.
typu „Vemte si z toho příklad rodiče, sy- ci. Trošku tak nahlédneme do místní a gim sskodu dělal. Matka se obljkala, počala wolati:
nové! Trestejte malé chyby, nic nepro- dobové mluvy i „pravopisu“. Pro pět ran Krysta pána!
minujte, někdy v dospělém věku radost 6. Přestaň mordowati!
mít budete.“ Dalšími typickými znaky je 1. W pátek dwanáctého ledna On s ni u kamen strčil,
poutavost a dramatičnost děje. Časté Pozastawte se maličko byl pry w Boleslawy a sedm ran ji dal,
jsou i nadpřirozené jevy, zázraky, sen- křesťane rozmilj, W kostele na mssi swateg, Jak byla z ohawená,
začnost, určitá bulvárnost, přesné uve- Co wám hrozného zaspjwám, lide ho widěli; stareg mladeg plakal.
dení místa a času děje kramářské písně žádná lež to neni; Odtud ssel ke kapličce
(zpravidla jsou založeny na reálné udá- Roku tisjc osmistého, kde se dlouho modlil, 12.
losti). Kramářské písně jsou většinou čtyricet dewátého, Ten den gak zaražený sem tam Sestra se s nim tahala,
psány nespisovným, hovorovým jazy- Práwě třináctého ledna w městě chodil. od matky po zadu,
kem či dialektem. Tematikou a způso- slysste co se stalo. On po ni přes rameno
bem prezentace se v lecčems podobají 7. dwakrát hnal sekerou,
dnešnímu bulváru. 2. K wečeru přissel domu, Nemoh se gi zmocniti,
Ve Sbírkové knihovně Oblastního Bydleli w městě Brandeyse zrowna do swětnice, gen co gi zasáhl,
muzea Praha-východ se kramářských manželowe starý; Pravj: gá budu zde spát, Prwně gi ucho rozťal,
písní nachází značné množství. Magice Jána syna a Marye dcery; neb neni mně dobře; a po druhé hlawu.
Konkrétně se jedná o 506 kusů, které Ta swé rodiče ctila wždycky Matka mu dwě peřiny
byly získány darem od místních oby- w poslussnosti z postele schodila, 13.
vatel, a to zejména v 60. letech Syn ale gako sskolák, Když ti nebylo dobře proč Oknem wen wyskočila,
neléžels doma?! a pokřik dělala.
Národni garda přissla,
8. brzy ho zkrotila.
Asy tak po půl noci Prowazy ho swázali,
Jan Kuděra wstanul: a práwu dodali,
W sednicy si rozswjtil, Třeti den kryminálu
u kamen si sednul, do Prahy ho dali.
Pak zas w swětnicy chodil,
lecos k sobě brumlal, 14.
Wzal sekeru u kamen, Zde čeká ortel smrti,
za pytel gi skowal. gistě ho dostane:
Wemte si z toho přjklad rodiče, synowe;
9. Trestegte malé chyby,
Po chwjli si zas lehnul, nic neprominugte,
a spal až do rána; Někdy w dospělém wěku
Až pak we čtwrt na sedm radost mjt budete.
sestra wstala,
Wyssla před sýň, widěla, Eva Kryšková, archivářka
že lide choděgi, a knihovnice OMPV