Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 25
25 | MĚSTSKÉ LISTY Školství ČerVeNec-SrPeN
zuŠ s novou paní ředitelkou
pedagožka ZUŠ Jaromíra stránská uspěla ve výběrovém řízení
a převzala pomyslné žezlo po dlouholetém řediteli Jaroslavu v době epidemie velmi nevýhodné.
Bayerovi. Doslova skočila do rozvířené covidové doby, což neby- Nebyla kompletně vybavena ani počí-
lo vůbec jednoduché. s čím vším se musela nová paní ředitelka tači či další technikou a zejména pří-
potýkat během prvních šesti měsíců svého působení v ZUŠ? jem internetového signálu nebyl do-
nejen na to jsme se zeptali v tomto rozhovoru. stačující pro online výuku. Situaci se
nám v obou budovách podařilo vyřešit
je možné stručně představit vaši asi by bylo dobré si připomenout i díky novým datovým rozvodům na
osobu a dosavadní působení na zaměření vaší školy, jaké obory se hlavní budově a spolupráci se společ-
zuŠ? zde vyučují? ností Mc Fiber, která nám operativně
V brandýské základní umělecké škole Jak už název napovídá, na naší škole vyhověla při zesílení kapacity interne-
působím už 26 let jako učitelka klaví- se vyučují umělecké základy v hudeb- tové „šťávy“. Do budoucna věřím
ru, korepetitorka, učitelka hudební ním, výtvarném, tanečním a drama- v pomoc města a připojení na optický
nauky, později i vedoucí klavírního tickém oboru. Naším úkolem je pro kabel. V každé učebně je už nyní počí-
oddělení. K této mé hlavní pracovní žáky zprostředkovat fundované setká- tač, papírové třídní knihy máme letos
činnosti jsem pedagogicky působila ní s uměleckým světem. Naučit je naposledy. Od příštího školního roku
také na PedF UK, na brandýském umění vidět, slyšet, realizovat, dát jim zavedeme konečně i elektronickou žá-
gymnáziu, v ZŠ Na Výsluní. řemeslné základy v daných oborech. kovskou knížku se vstupem pro rodi-
Koncertně jsem asi nejvíc spolupraco- Ti nejtalentovanější pak pokračují do če. Věřím, že školní komunikace žák- tán pro účely venkovní výuky výtvar-
vala s pěveckými sbory. Bylo jich dalších stupňů uměleckého vzdělání -rodič-učitel se tím výrazně zlepší. ného oboru a pro menší akce školy,
opravdu hodně, ale nejvýraznější spo- v ČR jako budoucí profesionálové. K distanční výuce nám pomohla jako jsou třídní koncerty, divadelní
lupráce byla s ženským sborem Celá řada našich žáků si umění jako i platforma Google učebny, jejíž zave- představení apod. V současné době
Iuventus Paedagogica se sbormistrem profesi nezvolí, ale jejich život je krás- dení jsem na podzim iniciovala a na bude prostor maximálně využit
docentem Jiřím Kolářem, později ným způsobem obohacen o další roz- jaře rozvíjela další možnosti využití. i s ohledem na epidemickou situaci.
s novou dirigentkou Kamilou měr. Umění zůstává celoživotním zá- Osvědčila se zejména ve výuce hro- U vchodu do budovy školy v ulici F. X.
Tůmovou, se sbormistrem jmem, například v amatérských kape- madných předmětů. Tuto platformu Procházky je nově umístěna další
Miroslavem Košlerem. S nimi jsem lách, orchestrech, divadelních soubo- jsem zvolila, neboť ji využívají i další školní informační nástěnka, na které
měla možnost vystupovat v takových rech, v pěveckých sborech, pořádají školy ve městě. najdete aktuality a informace o akcích
sálech, jako je například pražské své výstavy. Tam všude využijí doved- školy, aby rodiče nemuseli hledat jen
Rudolfinum, sál B. Martinů na nosti, které získali u nás. Bývalí absol- nastavila jste nějaké změny v učeb- na webu. Do budovy školy je vstup
HAMU, kostel sv. Šimona a Judy, venti nejčastěji oceňují, že se naučili ním programu a dalších provozních omezen z důvodu dodržování plat-
Lucerna, Národní muzeum. Těch díky vystupování na veřejnosti praco- věcech? ných hygienických nařízení a covido-
krásných koncertů na různých mís- vat s trémou. Přebrala jsem pomyslné ředitelské vých opatření.
tech byla celá řada. žezlo během školního roku. Zaměřila
kolik žáků vaši školu navštěvuje jsem se především na záležitosti, kte- z čeho jste všechny projekty a nápa-
s jakými představami jste na začát- a kolik máte pedagogů? ré nesnesly odklad, a bylo nutné je ře- dy financovali?
ku ledna usedla do ředitelského Ke studiu na naší škole je přihláše- šit hned nejen v rovině provozní, výu- Díky dobrému hospodaření měla ško-
křesla? ných zhruba 750 žáků, výuku zajišťuje kové, ale také personální. Ve školství la vytvořenu dostatečnou finanční re-
V lednu jsem si nejvíc přála, aby se co kolem čtyřiceti plně aprobovaných je logické plánovat a uskutečňovat zervu, díky čemuž jsme většinu záleži-
nejrychleji obnovila prezenční výuka, pedagogů. změny od začátku školního roku, je to tostí mohli realizovat z vlastních pro-
což nakonec pandemie covidu-19 ne- mnohdy dáno i legislativou. Například středků, a nemuseli jsme tak navíc
umožnila. Zaměřila jsem se tedy na pro váš nástup asi nemohla nastat školné se podle školského zákona zatěžovat městskou pokladnu.
zkvalitňování distanční výuky ve horší doba. hlavu plnou starostí a vyhlášky nesmí měnit v průběhu
všech oborech. Bylo to pro mě velmi a plánů kazil covid, distanční výuka školního roku. To byl jeden z problé- od května se vše obrací k lepšímu.
složité období. Často jsem vzpomína- a spousta dalších opatření, kterými mů. jak jste s návratem k prezenční vý-
la na svého dědečka, který nastoupil se plnila datová schránka. Čím vaše uce vypořádali a jak složité je im-
na ředitelské místo těsně před druhou ředitelování začalo, od čeho jste se využila jste období distanční výuky plantovat bezpočet neustále se mě-
světovou válkou, řediteloval ve válce, odpíchla? pro nějaké úpravy v obou školních nících vyhlášek do běžného denního
po válce, po roce 1948, do toho přišla Samozřejmě pandemická opatření budovách? provozu školy?
měnová reforma. To byly opravdu těž- zcela ovládla mé ředitelské rozhodo- V době distanční výuky se nám poda- S vyhláškami MZ a MŠMT se od ná-
ké časy. Náš boj s virem je náročný, vání a plány. Všechny umělecké akce řilo zrealizovat mnoho technických stupu do své funkce potýkám neustá-
ale myslím si, že ho zvládneme. bylo nutné zrušit. Doslova za pocho- a provozních změn, využili jsme, že le. Denně dochází ke změnám, co pla-
du jsme řešili lepší technické a soft- učebny byly relativně prázdné. O vy- tilo včera, již za pár dní neplatí.
z vaší řeči je slyšet moravský pří- warové vybavení školy. S tím, jak se lepšení počítačové techniky a interne- Nařízení chodí na poslední chvíli a je
zvuk. jakou cestou jste se do začala epidemická opatření uvolňo- tu jsem se již zmínila. Dále jsme poří- velmi komplikované se ve všem aktu-
Brandýsa dostala a odkud pochází- vat, jsem maximum času musela vě- dili chlazení do tří pracoven, jež mají álně orientovat. Dalším faktem je sku-
te? novat realizaci vládních opatření. To okna na jih, kde se v létě nedalo dý- tečnost, že informace k ZUŠ přichá-
Moje cesta k Labi vedla přes studia na mi zabralo velké penzum času, spolu chat, natož zpívat či hrát, a to zejména zejí mezi posledními.
Karlově univerzitě, ale máte pravdu, se zástupkyní školy jsme přeorganizo- na dechové nástroje. Nejedná se o kli-
pocházím z Moravy. Stále s láskou vávaly výuku, aby byla v souladu matizaci s výměnou vzduchu, je to je- jste jedna z prvních organizací, kte-
vzpomínám na školní léta na morav- s opatřeními. nom chlazení, které nám plně dosta- rá se neváhala pustit do prvních ve-
ském venkově a školu v mém milova- čuje. Do budoucna budeme možná řejných koncertů na zámeckém ná-
ném Znojmě. Ráda se na Moravu vra- Byla zuŠ technicky připravena na řešit i koncertní sál, tam do hry vstu- dvoří. jaké z nich máte pocity a bylo
cím, mám tam rodiče, sourozence, distanční výuku, nebo jste musela re- pují ještě požadavky na hlučnost zaří- náročné v daném čase kulturní pro-
spoustu příbuzných a každý druhý alizovat nějaké změny v této oblasti? zení. Uvidíme! dukci přichystat?
z nich je učitel (smích). Jsem už třetí Škola neměla zavedenu elektronickou V budově pod brandýským gymná- Nelituji, že jsme se s kolegyní Petrou
generací učitelů v našem rodu. školní matriku v plné verzi, což bylo ziem jsme na zahradě vybudovali al- Beránkovou, zástupkyní školy, pro