Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 25

25  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                       ČerVeNec-SrPeN

      zuŠ s novou paní ředitelkou


      pedagožka ZUŠ Jaromíra stránská uspěla ve výběrovém řízení
      a  převzala pomyslné žezlo po dlouholetém řediteli Jaroslavu   v  době  epidemie  velmi  nevýhodné.
      Bayerovi. Doslova skočila do rozvířené covidové doby, což neby-  Nebyla kompletně vybavena ani počí-
      lo vůbec jednoduché. s čím vším se musela nová paní ředitelka   tači či další technikou a zejména pří-
      potýkat během prvních šesti měsíců svého působení v  ZUŠ?   jem  internetového  signálu  nebyl  do-
      nejen na to jsme se zeptali v tomto rozhovoru.             stačující pro online výuku. Situaci se
                                                                 nám v obou budovách podařilo vyřešit
      je možné stručně představit  vaši   asi  by  bylo  dobré  si  připomenout   i  díky  novým  datovým  rozvodům  na
      osobu a  dosavadní působení na   zaměření  vaší školy, jaké obory se   hlavní budově a spolupráci se společ-
      zuŠ?                         zde vyučují?                  ností Mc Fiber, která nám operativně
      V brandýské základní umělecké škole   Jak už název napovídá, na naší škole   vyhověla při zesílení kapacity interne-
      působím už 26 let jako učitelka klaví-  se vyučují umělecké základy v hudeb-  tové  „šťávy“.  Do  budoucna  věřím
      ru,  korepetitorka,  učitelka  hudební   ním,  výtvarném,  tanečním  a  drama-  v pomoc města a připojení na optický
      nauky,  později  i  vedoucí  klavírního   tickém  oboru.  Naším  úkolem  je  pro   kabel. V každé učebně je už nyní počí-
      oddělení.  K  této  mé  hlavní  pracovní   žáky zprostředkovat fundované setká-  tač, papírové třídní knihy máme letos
      činnosti  jsem  pedagogicky  působila   ní  s  uměleckým  světem.  Naučit  je   naposledy. Od příštího školního roku
      také  na  PedF  UK,  na  brandýském   umění vidět, slyšet, realizovat, dát jim   zavedeme konečně i elektronickou žá-
      gymnáziu,  v  ZŠ  Na  Výsluní.   řemeslné  základy  v  daných  oborech.   kovskou knížku se vstupem pro rodi-
      Koncertně jsem asi nejvíc spolupraco-  Ti nejtalentovanější pak pokračují do   če. Věřím, že školní komunikace žák-  tán pro účely venkovní výuky výtvar-
      vala  s  pěveckými  sbory.  Bylo  jich   dalších  stupňů  uměleckého  vzdělání   -rodič-učitel  se  tím  výrazně  zlepší.   ného  oboru  a  pro  menší  akce  školy,
      opravdu hodně, ale nejvýraznější spo-  v  ČR  jako  budoucí  profesionálové.   K  distanční  výuce  nám  pomohla   jako  jsou  třídní  koncerty,  divadelní
      lupráce  byla  s  ženským  sborem   Celá řada našich žáků si umění jako   i platforma Google učebny, jejíž zave-  představení  apod.  V  současné  době
      Iuventus Paedagogica se sbormistrem   profesi nezvolí, ale jejich život je krás-  dení  jsem  na  podzim  iniciovala  a  na   bude  prostor  maximálně  využit
      docentem  Jiřím  Kolářem,  později   ným způsobem obohacen o další roz-  jaře  rozvíjela  další  možnosti  využití.   i  s  ohledem  na  epidemickou  situaci.
      s  novou  dirigentkou  Kamilou   měr. Umění zůstává celoživotním zá-  Osvědčila  se  zejména  ve  výuce  hro-  U vchodu do budovy školy v ulici F. X.
      Tůmovou,    se   sbormistrem   jmem, například v amatérských kape-  madných  předmětů.  Tuto  platformu   Procházky  je  nově  umístěna  další
      Miroslavem  Košlerem.  S  nimi  jsem   lách, orchestrech, divadelních soubo-  jsem zvolila, neboť ji využívají i další   školní informační nástěnka, na které
      měla možnost vystupovat v takových   rech,  v  pěveckých  sborech,  pořádají   školy ve městě.  najdete aktuality a informace o akcích
      sálech,  jako  je  například  pražské   své výstavy. Tam všude využijí doved-           školy, aby rodiče nemuseli hledat jen
      Rudolfinum,  sál  B.  Martinů  na   nosti, které získali u nás. Bývalí absol-  nastavila jste nějaké změny v učeb-  na  webu.  Do  budovy  školy  je  vstup
      HAMU,  kostel  sv.  Šimona  a  Judy,   venti nejčastěji oceňují, že se naučili   ním programu a dalších provozních   omezen  z  důvodu  dodržování  plat-
      Lucerna,  Národní  muzeum.  Těch   díky vystupování na veřejnosti praco-  věcech?       ných hygienických nařízení a covido-
      krásných  koncertů  na  různých  mís-  vat s trémou.       Přebrala  jsem  pomyslné  ředitelské   vých opatření.
      tech byla celá řada.                                       žezlo během školního roku. Zaměřila
                                    kolik žáků  vaši školu navštěvuje   jsem se především na záležitosti, kte-  z čeho jste všechny projekty a nápa-
      s jakými představami jste na začát-  a kolik máte pedagogů?   ré nesnesly odklad, a bylo nutné je ře-  dy financovali?
      ku ledna usedla do ředitelského   Ke  studiu  na  naší  škole  je  přihláše-  šit hned nejen v rovině provozní, výu-  Díky dobrému hospodaření měla ško-
      křesla?                       ných zhruba 750 žáků, výuku zajišťuje   kové, ale také personální. Ve školství   la vytvořenu dostatečnou finanční re-
      V lednu jsem si nejvíc přála, aby se co   kolem  čtyřiceti  plně  aprobovaných   je  logické  plánovat  a  uskutečňovat   zervu, díky čemuž jsme většinu záleži-
      nejrychleji obnovila prezenční výuka,   pedagogů.          změny od začátku školního roku, je to   tostí mohli realizovat z vlastních pro-
      což nakonec pandemie covidu-19 ne-                         mnohdy dáno i legislativou. Například   středků,  a  nemuseli  jsme  tak  navíc
      umožnila.  Zaměřila  jsem  se  tedy  na   pro váš nástup asi nemohla nastat   školné  se  podle  školského  zákona   zatěžovat městskou pokladnu.
      zkvalitňování  distanční  výuky  ve   horší  doba.  hlavu  plnou  starostí   a  vyhlášky  nesmí  měnit  v  průběhu
      všech oborech. Bylo to pro mě velmi   a plánů kazil covid, distanční výuka   školního roku. To byl jeden z problé-  od května se vše obrací k lepšímu.
      složité období. Často jsem vzpomína-  a spousta dalších opatření, kterými   mů.         jak jste s návratem k prezenční vý-
      la na svého dědečka, který nastoupil   se plnila datová schránka. Čím vaše              uce vypořádali a  jak složité je im-
      na ředitelské místo těsně před druhou   ředitelování začalo, od čeho jste se   využila jste období distanční výuky   plantovat bezpočet neustále se mě-
      světovou válkou, řediteloval ve válce,   odpíchla?         pro nějaké úpravy v obou školních   nících vyhlášek do běžného denního
      po válce, po roce 1948, do toho přišla   Samozřejmě  pandemická  opatření   budovách?   provozu školy?
      měnová reforma. To byly opravdu těž-  zcela ovládla mé ředitelské rozhodo-  V době distanční výuky se nám poda-  S vyhláškami MZ a MŠMT se od ná-
      ké  časy.  Náš  boj  s  virem  je  náročný,   vání a plány. Všechny umělecké akce   řilo  zrealizovat  mnoho  technických   stupu do své funkce potýkám neustá-
      ale myslím si, že ho zvládneme.  bylo nutné zrušit. Doslova za pocho-  a  provozních  změn,  využili  jsme,  že   le. Denně dochází ke změnám, co pla-
                                    du  jsme  řešili  lepší  technické  a  soft-  učebny byly relativně prázdné. O vy-  tilo  včera,  již  za  pár  dní  neplatí.
      z vaší řeči je slyšet moravský pří-  warové  vybavení  školy.  S  tím,  jak  se   lepšení počítačové techniky a interne-  Nařízení chodí na poslední chvíli a je
      zvuk.  jakou cestou jste se do   začala  epidemická  opatření  uvolňo-  tu jsem se již zmínila. Dále jsme poří-  velmi komplikované se ve všem aktu-
      Brandýsa dostala a odkud pochází-  vat, jsem maximum času musela vě-  dili chlazení do tří pracoven, jež mají   álně orientovat. Dalším faktem je sku-
      te?                           novat  realizaci  vládních  opatření.  To   okna na jih, kde se v létě nedalo dý-  tečnost, že informace k ZUŠ přichá-
      Moje cesta k Labi vedla přes studia na   mi zabralo velké penzum času, spolu   chat, natož zpívat či hrát, a to zejména   zejí mezi posledními.
      Karlově  univerzitě,  ale  máte  pravdu,   se zástupkyní školy jsme přeorganizo-  na dechové nástroje. Nejedná se o kli-
      pocházím  z  Moravy.  Stále  s  láskou   vávaly  výuku,  aby  byla  v  souladu   matizaci s výměnou vzduchu, je to je-  jste jedna z prvních organizací, kte-
      vzpomínám na školní léta na morav-  s opatřeními.          nom chlazení, které nám plně dosta-  rá se neváhala pustit do prvních ve-
      ském venkově a školu v mém milova-                         čuje.  Do  budoucna  budeme  možná   řejných koncertů na zámeckém ná-
      ném Znojmě. Ráda se na Moravu vra-  Byla  zuŠ  technicky  připravena  na   řešit i koncertní sál, tam do hry vstu-  dvoří. jaké z nich máte pocity a bylo
      cím,  mám  tam  rodiče,  sourozence,   distanční výuku, nebo jste musela re-  pují ještě požadavky na hlučnost zaří-  náročné v daném čase kulturní pro-
      spoustu  příbuzných  a  každý  druhý   alizovat nějaké změny v této oblasti?   zení. Uvidíme!   dukci přichystat?
      z nich je učitel (smích). Jsem už třetí   Škola neměla zavedenu elektronickou   V budově pod brandýským gymná-  Nelituji, že jsme se s kolegyní Petrou
      generací učitelů v našem rodu.  školní matriku v plné verzi, což bylo   ziem jsme na zahradě vybudovali al-  Beránkovou,  zástupkyní  školy,  pro
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30