Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 22
22 | MĚSTSKÉ LISTY Školství ČerVeNec-SrPeN
problém kapacity škol a školek v našem městě
v souvislosti s dalšími rozvojovými plochami ve městě je již del-
ší dobu velmi diskutovaným tématem budoucnost školství na
obou labských březích. na to, jak se kapacita škol a školek za
poslední roky změnila a jak je město připraveno na další příliv
dětí a žáků, jsme se zeptali vedoucí odboru školství městského
úřadu RnDr. Alexandry vokurkové.
paní doktorko, můžete stručně zre- děti - ty, narozené v květnu 2018. Ale
kapitulovat, jak se od roku 2014 všem, kteří tam zůstali takzvaně „pod
změnila kapacita základních a ma- čarou,“ bylo obratem nabídnuto mís-
teřských škol? co všechno město to v jiné z MŠ ve městě. V těch naopak
v této oblasti učinilo? mohly být zapsány i děti, kterým bu-
V základních školách města přibylo dou tři roky teprve během podzimu.
od roku 2014 celkem 410 míst. Pokud A po letech, kdy bylo složitější dostat
jde o mateřské školy, nárůst předsta- dítě do školky v boleslavské části měs-
vuje 245 míst. Zatímco základní školy ta, je letos v Boleslavi situace přízni-
rostly ve více malých krocích – kapa- vá.
cita se rozšířila díky nejrůznějším pří- V základních školách byla situace
stavbám, dostavbám a nástavbám, dramatičtější. V jednom případě mu-
v případě škol mateřských narostla sela škola dokonce operativně navýšit ještě jeden důvod, kvůli kterému se Záleží na tom, o jaké budoucnosti
kapacita třemi velkými skoky. Každý na výjimku svou maximální kapacitu, začarovaný kruh uzavírá: v obavě, že mluvíme. Podle všeho by alespoň pár
skok přitom představoval otevření aby se všechny spádové děti mohly do budou obtížně hledat místo při pře- let měla být kapacita předškolního
nového samostatného pracoviště MŠ. prvních tříd zapsat. To se nakonec se chodu na druhý stupeň, chtějí si radě- vzdělávání ve městě dostačující. V té-
V roce 2015 to byla budova Na Okraji, zdařilo, ale školy jedou nadoraz, bez ji obrazně řečeno „zasednout svou to souvislosti je pozitivní, že nová
která spadá pod MŠ Pražská, v roce rezerv. Znamená to například nemož- židličku“ už od první třídy, i když v ob- místa ve školkách poměrně rychle
2020 se otevřela budova v ulici nost přestupů, neboli velký problém ci první stupeň mají. vznikají i v okolních obcích, také
Okružní – součást MŠ Dr. Beneše, pro rodiny, které se do města přistě- Na druhou stranu je nutné dodat, v nich je v letošním roce patrný převis
a od letošního září se otevře nově do- hují během roku. To samozřejmě vů- že pro některé z obcí bylo naše město nabídky nad poptávkou. Ovšem po-
stavěná budova v ulici Třebízského, bec není dobrá situace. A všimněte si, po mnoho let tradičně místem základ- kud se má město co do počtu obyvatel
součást MŠ Dvořákova. že se celou dobu bavíme jen o kapaci- ního vzdělávání a je bolestné tato tra- o třetinu rozrůst, školky samozřejmě
S rozšiřováním kapacity škol souvi- tě, číslech, kvantitě. Kvalita škol by se diční pouta přetínat. V současné době opět kapacitně stačit nebudou. A to je
sely samozřejmě také investice. Do pod tímto zorným úhlem mohla do- nám bohužel nezbývá nic jiného. otázka pečlivé přípravy projektů roz-
škol směřovalo za tu dobu více než stávat na druhé místo, což by si samo- voje města, kdy by požadavek na vý-
490 milionů korun. zřejmě nikdo nepřál. kapacity základních škol jsou, jak stavbu školských zařízení měl být ulti-
říkáte, vyčerpány. Má město něja- mativní podmínkou nové bytové vý-
od kdy vlastně město zápolí s nedo- počet obyvatel zatím nijak závratně kou úvahu, jak uspokojovat poptáv- stavby.
statkem kapacity škol a mateřských nenarůstá, přesto jsou školy již řa- ku po místech v základních ško-
školek? du let poměrně přeplněné. lách? ještě se zeptám na covid, prezenční
Nedostatek míst v mateřských ško- vysvětlíte nám, proč? Odpověď na tuto otázku je velmi sil- výuku, testování. jak to školy, škol-
lách se objevil podstatně dříve než Vysvětlení je hned několik, již jsem je ně provázána právě se zapisováním ky a děti snášejí dle vašeho vidění?
kapacitní problémy v ZŠ a také byl částečně zmiňovala. Do škol se přelily dětí z okolních obcí. Pokud by byly Nechtěla bych se pouštět do polemi-
dříve řešen. Počet nových míst v MŠ je silné ročníky, do města se stěhují pře- v našich školách skutečně jen děti ky kolem testování dětí, o to se done-
sice nominálně nižší než nárůst kapa- devším mladé rodiny, které jsou často s trvalým bydlištěm na území města, konečna přou povolanější.
city škol základních, přepočteno na pracovně navázány na Prahu, ale zde bylo by dost možná ještě na pár let Každopádně jsem ráda, že děti už
procenta se ale v uvedeném období snadněji vyřeší bydlení. A i když zatím vystaráno. Počet dětí s jiným místem mohly v hodinách odložit respiráto-
navýšila kapacita mateřských škol dramaticky nenarostl počet obyvatel trvalého pobytu se v našich školách ry, ale úplně nejdůležitější je to, že se
o 50 procent. Zatímco u základních města, pro některé z okolních obcí to- totiž drží zhruba kolem 30 procent. konečně mohly zase vrátit k prezenč-
škol jen o necelých 20 procent. Přitom to tvrzení neplatí. Což znamená, že čistě pro bran- ní výuce, kterou nemohla sebelépe
výhled toho, že se populačně silné dýsko-boleslavské děti by naše školy vedená distanční výuka nahradit.
ročníky přelijí z mateřských na zá- ovlivňuje zápisy do škol i tzv. „zápi- stačily, i s rezervou – přespolní děti Škody na dětech, které tou strašně
kladní školy, musel být jasný již před sová turistika“? Můžete tento po- nám „zabírají“ kapacitu celé jedné ze dlouhou přestávkou vznikly, jsou ale
deseti, možná i patnácti lety, kdy po- jem objasnit a existuje nějaký způ- tří škol. Ale tak to je a nikdo nemůže každopádně obrovské a budeme je
rodnost celorepublikově stoupala str- sob, jak s ním může město bojovat? tyto děti z našich škol vyhánět. Proto doopravdy sčítat teprve v delším ča-
mě vzhůru. V našem regionu navíc Ano, celou situaci v našich školách letos vedení města zahájilo přípravná sovém horizontu.
nejde zdaleka jen o porodnost, nárůst ovlivňuje výrazně. Pojem „zápisová jednání, jejichž smyslem má být vý-
počtu dětí ve školách souvisí přede- turistika“ označuje účelové přehláše- stavba svazkové školy, která by navá- chtěla byste ke školství v obou čás-
vším s přílivem nových rodin do měs- ní dětí před zápisem do spádové ob- zala na tradiční propojení obcí v regi- tech města ještě něco dodat?
ta a jeho okolí. lasti některé z našich škol. Snaha ro- onu a sloužila dětem z města i jeho Odpovím myšlenkou, která není
dičů zapsat děti do škol v Brandýse okolí. Protože nová škola vzniká z mé hlavy, ale naprosto s ní souhla-
Máte již přehled, jak dopadly letoš- nad Labem-Staré Boleslavi má hned dlouho, mezitím se samozřejmě hle- sím: školství je ze všech segmentů
ní zápisy do MŠ a zŠ? jsou všechny několik příčin: některé obce v okolí dají další prostory, které by pomohly lidské činnosti ten nejdůležitější,
děti zapsány? školu nemají, někdy jsou rodiče pře- řešit situaci rychleji. Ale vše je zatím protože se do všech ostatních propi-
Naše spádové děti jsou zapsány. Letos svědčeni – ať už právem, nebo neprá- v jednání. suje. To samozřejmě platí obecně,
se díky dostavbě další budovy MŠ ve vem – o tom, že bude vzdělávání ve nejen pro naše město. Každopádně
Staré Boleslavi konečně dostaly větší škole na lepší úrovni, jindy je pro v MŠ by měla s naplněností pomoci bych si moc přála, aby bylo v našem
opravdu všechny tříleté děti. Jedinou rodinu například v souvislosti s dojíž- nová MŠ „třebízského“. Bude do městě v souladu s touto myšlenkou
výjimkou byla letos MŠ Chobotská, děním do zaměstnání logisticky jed- budoucna 100 míst stačit, nebo to je školství prioritou.
kam se podařilo zapsat jako nejmladší nodušší mít dítě ve škole zde. A pak je málo? jak dál s předškoláky? Za rozhovor děkuje Petr Čeněk