Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 22

22  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                       ČerVeNec-SrPeN
      problém kapacity škol a školek v našem městě


      v souvislosti s dalšími rozvojovými plochami ve městě je již del-
      ší dobu velmi diskutovaným tématem budoucnost školství na
      obou labských březích. na to, jak se kapacita škol a školek za
      poslední roky změnila a jak je město připraveno na další příliv
      dětí a žáků, jsme se zeptali vedoucí odboru školství městského
      úřadu RnDr. Alexandry vokurkové.
      paní doktorko, můžete stručně zre-  děti - ty, narozené v květnu 2018. Ale
      kapitulovat, jak se od roku 2014   všem, kteří tam zůstali takzvaně „pod
      změnila kapacita základních a ma-  čarou,“ bylo obratem nabídnuto mís-
      teřských škol?  co všechno město   to v jiné z MŠ ve městě. V těch naopak
      v této oblasti učinilo?      mohly být zapsány i děti, kterým bu-
      V  základních  školách  města  přibylo   dou  tři  roky  teprve  během  podzimu.
      od roku 2014 celkem 410 míst. Pokud   A po letech, kdy bylo složitější dostat
      jde o mateřské školy, nárůst předsta-  dítě do školky v boleslavské části měs-
      vuje 245 míst. Zatímco základní školy   ta, je letos v Boleslavi situace přízni-
      rostly ve více malých krocích – kapa-  vá.
      cita se rozšířila díky nejrůznějším pří-  V  základních  školách  byla  situace
      stavbám, dostavbám a  nástavbám,   dramatičtější. V jednom případě mu-
      v  případě  škol  mateřských  narostla   sela škola dokonce operativně navýšit   ještě  jeden  důvod,  kvůli  kterému  se   Záleží  na  tom,  o  jaké  budoucnosti
      kapacita třemi velkými skoky. Každý   na výjimku svou maximální kapacitu,   začarovaný kruh uzavírá: v obavě, že   mluvíme. Podle všeho by alespoň pár
      skok  přitom  představoval  otevření   aby se všechny spádové děti mohly do   budou  obtížně  hledat  místo  při  pře-  let  měla  být  kapacita  předškolního
      nového samostatného pracoviště MŠ.   prvních tříd zapsat. To se nakonec se   chodu na druhý stupeň, chtějí si radě-  vzdělávání ve městě dostačující. V té-
      V roce 2015 to byla budova Na Okraji,   zdařilo, ale školy jedou nadoraz, bez   ji  obrazně  řečeno  „zasednout  svou   to  souvislosti  je  pozitivní,  že  nová
      která  spadá  pod  MŠ  Pražská,  v  roce   rezerv. Znamená to například nemož-  židličku“ už od první třídy, i když v ob-  místa  ve  školkách  poměrně  rychle
      2020  se  otevřela  budova  v  ulici   nost  přestupů,  neboli  velký  problém   ci první stupeň mají.   vznikají  i  v  okolních  obcích,  také
      Okružní  –  součást  MŠ  Dr.  Beneše,   pro rodiny, které se do města přistě-  Na  druhou  stranu  je  nutné  dodat,   v nich je v letošním roce patrný převis
      a od letošního září se otevře nově do-  hují během roku. To samozřejmě vů-  že pro některé z obcí bylo naše město   nabídky  nad  poptávkou.  Ovšem  po-
      stavěná  budova  v  ulici  Třebízského,   bec není dobrá situace. A všimněte si,   po mnoho let tradičně místem základ-  kud se má město co do počtu obyvatel
      součást MŠ Dvořákova.         že se celou dobu bavíme jen o kapaci-  ního vzdělávání a je bolestné tato tra-  o třetinu rozrůst, školky samozřejmě
        S rozšiřováním kapacity škol souvi-  tě, číslech, kvantitě. Kvalita škol by se   diční pouta přetínat. V současné době   opět kapacitně stačit nebudou. A to je
      sely  samozřejmě  také  investice.  Do   pod  tímto  zorným  úhlem  mohla  do-  nám bohužel nezbývá nic jiného.  otázka pečlivé přípravy projektů roz-
      škol  směřovalo  za  tu  dobu  více  než   stávat na druhé místo, což by si samo-       voje města, kdy by požadavek na vý-
      490 milionů korun.            zřejmě nikdo nepřál.         kapacity základních škol jsou, jak   stavbu školských zařízení měl být ulti-
                                                                 říkáte, vyčerpány. Má město něja-  mativní  podmínkou  nové  bytové  vý-
      od kdy vlastně město zápolí s nedo-  počet obyvatel zatím nijak závratně   kou úvahu, jak uspokojovat poptáv-  stavby.
      statkem kapacity škol a mateřských   nenarůstá, přesto jsou školy již řa-  ku  po  místech  v  základních  ško-
      školek?                       du  let  poměrně  přeplněné.  lách?                       ještě se zeptám na covid, prezenční
      Nedostatek  míst  v  mateřských  ško-  vysvětlíte nám, proč?   Odpověď na tuto otázku je velmi sil-  výuku, testování. jak to školy, škol-
      lách  se  objevil  podstatně  dříve  než   Vysvětlení je hned několik, již jsem je   ně  provázána  právě  se  zapisováním   ky a děti snášejí dle vašeho vidění?
      kapacitní  problémy  v  ZŠ  a  také  byl   částečně zmiňovala. Do škol se přelily   dětí  z  okolních  obcí.  Pokud  by  byly   Nechtěla bych se pouštět do polemi-
      dříve řešen. Počet nových míst v MŠ je   silné ročníky, do města se stěhují pře-  v  našich  školách  skutečně  jen  děti   ky kolem testování dětí, o to se done-
      sice nominálně nižší než nárůst kapa-  devším mladé rodiny, které jsou často   s trvalým bydlištěm na území města,   konečna   přou   povolanější.
      city  škol  základních,  přepočteno  na   pracovně navázány na Prahu, ale zde   bylo  by  dost  možná  ještě  na  pár  let   Každopádně  jsem  ráda,  že  děti  už
      procenta  se  ale  v  uvedeném  období   snadněji vyřeší bydlení. A i když zatím   vystaráno. Počet dětí s jiným místem   mohly v hodinách odložit respiráto-
      navýšila  kapacita  mateřských  škol   dramaticky  nenarostl  počet  obyvatel   trvalého pobytu se v našich školách   ry, ale úplně nejdůležitější je to, že se
      o  50  procent.  Zatímco  u  základních   města, pro některé z okolních obcí to-  totiž  drží  zhruba  kolem  30  procent.   konečně mohly zase vrátit k prezenč-
      škol jen o necelých 20 procent. Přitom   to tvrzení neplatí.  Což  znamená,  že  čistě  pro  bran-  ní  výuce,  kterou  nemohla  sebelépe
      výhled  toho,  že  se  populačně  silné                    dýsko-boleslavské děti by naše školy   vedená  distanční  výuka  nahradit.
      ročníky  přelijí  z  mateřských  na  zá-  ovlivňuje zápisy do škol i tzv. „zápi-  stačily, i s rezervou – přespolní děti   Škody  na  dětech,  které  tou  strašně
      kladní školy, musel být jasný již před   sová turistika“? Můžete tento po-  nám „zabírají“ kapacitu celé jedné ze   dlouhou přestávkou vznikly, jsou ale
      deseti, možná i patnácti lety, kdy po-  jem objasnit a existuje nějaký způ-  tří škol. Ale tak to je a nikdo nemůže   každopádně  obrovské  a  budeme  je
      rodnost celorepublikově stoupala str-  sob, jak s ním může město bojovat?   tyto děti z našich škol vyhánět. Proto   doopravdy sčítat teprve v delším ča-
      mě  vzhůru.  V  našem  regionu  navíc   Ano,  celou  situaci  v  našich  školách   letos vedení města zahájilo přípravná   sovém horizontu.
      nejde zdaleka jen o porodnost, nárůst   ovlivňuje  výrazně.  Pojem  „zápisová   jednání, jejichž smyslem má být vý-
      počtu  dětí  ve  školách  souvisí  přede-  turistika“ označuje účelové přehláše-  stavba svazkové školy, která by navá-  chtěla byste ke školství v obou čás-
      vším s přílivem nových rodin do měs-  ní dětí před zápisem do spádové ob-  zala na tradiční propojení obcí v regi-  tech města ještě něco dodat?
      ta a jeho okolí.              lasti některé z našich škol. Snaha ro-  onu  a  sloužila  dětem  z  města  i  jeho   Odpovím  myšlenkou,  která  není
                                    dičů  zapsat  děti  do  škol  v  Brandýse   okolí.  Protože  nová  škola  vzniká   z mé hlavy, ale naprosto s ní souhla-
      Máte již přehled, jak dopadly letoš-  nad Labem-Staré Boleslavi má hned   dlouho, mezitím se samozřejmě hle-  sím:  školství  je  ze  všech  segmentů
      ní zápisy do MŠ a zŠ? jsou všechny   několik  příčin:  některé  obce  v  okolí   dají další prostory, které by pomohly   lidské  činnosti  ten  nejdůležitější,
      děti zapsány?                 školu nemají, někdy jsou rodiče pře-  řešit situaci rychleji. Ale vše je zatím   protože se do všech ostatních propi-
      Naše spádové děti jsou zapsány. Letos   svědčeni – ať už právem, nebo neprá-  v jednání.  suje.  To  samozřejmě  platí  obecně,
      se díky dostavbě další budovy MŠ ve   vem  –  o  tom,  že  bude  vzdělávání  ve         nejen  pro  naše  město.  Každopádně
      Staré  Boleslavi  konečně  dostaly   větší škole na lepší úrovni, jindy je pro   v MŠ by měla s naplněností pomoci   bych si moc přála, aby bylo v našem
      opravdu všechny tříleté děti. Jedinou   rodinu například v souvislosti s dojíž-  nová MŠ „třebízského“. Bude do   městě  v  souladu  s  touto  myšlenkou
      výjimkou  byla  letos  MŠ  Chobotská,   děním  do  zaměstnání  logisticky  jed-  budoucna 100 míst stačit, nebo to je   školství prioritou.
      kam se podařilo zapsat jako nejmladší   nodušší mít dítě ve škole zde. A pak je   málo? jak dál s předškoláky?   Za rozhovor děkuje Petr Čeněk
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27