Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 24

24  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                       ČerVeNec-SrPeN
      prázdniny jsou na dohled                                                                tivním i technickým. Jejich zásluhou

                                                                                              fungujeme  jako  dobře  seřízené  sou-
                                                                                              kolí.  Uplynulý  rok  nás  naučil,  že
      přestože letošní školní rok byl pandemickou situací zasažen   všem  našim  pedagogickým  kolegy-  změny se stávají a jsou součástí naše-
      daleko více než ten předešlý, končí tak, jak má.  proběhly   ním  a  kolegům,  kteří  s  neutuchající   ho života. Je jen na nás, jak na ně za-
      přijímací zkoušky a my se můžeme těšit na dvě třídy nových   vervou hledali a nacházeli nové a no-  reagujeme. My se společně snažíme
      žáků. Konaly se maturitní zkoušky a naši žáci dosáhli až na   vé  náměty  pro  distanční  výuku,  aby   změny  přijímat,  přeměňovat  je  na
      výjimky výborných výsledků, navíc často ani nevyužili mož-  udrželi  nejen  kázeň  a  pracovní  mo-  příležitosti nebo se ze změn těšit.
                                                                                                Teď  se  těšíme  na  nejbližší  změnu,
      nost si maturitu usnadnit nekonáním ústních zkoušek z čes-  rálku,  ale  i  zájem  a  objevitelské   která je přede dveřmi – na prázdniny.
                                                                 nadšení. Byla to práce náročná a ne-
      kého jazyka či cizích jazyků.                              lehká. Děkujeme rodičům – za trpěli-  Přejeme všem hezké a klidné léto, čas
      Mnozí  žáci  se  zúčastnili  soutěží   tám, které jsme postrádali – ke spo-  vost, za spolupráci, za to, že vytvářeli   pro sebe, rodinu a přátele, také zdraví,
      a  olympiád  a  svými  vědomostmi   lečným akcím, školním výletům, ke   žákům  tolik  potřebné  zázemí.   abychom mohli mít chuť na další změ-
      školu  úžasně  reprezentovali.  Mohli   sportování.        Poděkování  patří  také  našim  pro-  nu – nový školní rok.
      jsme se alespoň na pár týdnů vrátit   Za to všechno patří velké poděko-  dlouženým  pravým  rukám  ekono-  Za GBL Mirka Zachariášová
      k  prezenční  výuce  a  také  k  aktivi-  vání.  Děkujeme  na  prvním  místě   mickým,  personálním,  administra-  a Jitka Havlíčková

      pohledem maturantek gymnázia j. s. Machara


      Zkouška dospělosti v době koronavirové

      Letošní školní rok byl rozhodně náročný pro všechny ročníky
      žáčků, žáků i studentů, ale i pro jejich rodiče, s nimiž školou po-
      stižení povětšinou sdílejí domácnost. Ovšem je zde jeden druh
      studentů, kteří údajně trpěli nejvíc - maturanti. Jistě si říkáte:
      „proč je tam to ‚údajně’?” Inu, je tam proto, že vše nebylo tak
      tragické, jak by se mohlo na první pohled zdát.
      Na  zkoušku  dospělosti  jsem  se  jako   se do většího a většího skluzu a skon-
      spousta  dalších  začala  připravovat   čilo to tak, že jsem ráno v den zkoušky
      někdy v lednu. Přeci jen, když mě něk-  dopisovala  dvě  maturitní  otázky
      do osm let straší, že u maturity se se   a  cestou  z  Prahy  do  Brandýsa  jsem
      mnou nikdo mazlit nebude, tak do to-  v autobuse psala i rozbory knih. Pro
      ho asi budu muset vložit nějaké úsilí.   mě však maturitní týden začal už v so-
      Někdy v březnu přišla už-nevím-koli-  botu  pátého  června,  kdy  jsem  se
      kátá  vlna  změn  (i  přes  sliby  všech   omdlívajíc  strachem  dostavila  na  FF
      možných  státních  aparátů,  že  už  se   UK na zkoušku z oboru psychologie.   tech.  Jediné,  co  bylo  jiné,  byla  sem   fanfár  a  rozpustilostí  okolo  se  totiž
      nic měnit nebude, abychom dětičkám   Následovala  v  pondělí  zkouška  na   tam lesknoucí se očka našich třídních   člověku zúží vidění „jen” na maturitu.
      nedělali bordel v hlavičkách…) - mezi   medicínu, ústní kolo v úterý (na medi-  (ano, my jsme hrdá třída, jež disponu-  Zdá se to jako věc dobrá. Méně zařizo-
      nimi  odpadla  povinnost  konat  ústní   cínu) a ve středu jsem ráno frčela na   je dokonce dvěma třídními učiteli, byť   vání a rozptylování. Více prostoru pro
      maturitu z angličtiny a češtiny.   maturitu.  Maturita  pro  mě  byla  pře-  neoficiálně), když nás po asi půl roce   přípravu. Méně peněz utracených za
        Velká  část  mých  spolutrpitelů  (čti   kvapivě  kliduplnou  událostí.  Čekala   spatřili naživo, a také radostné štěbe-  plesové róby. Více času na to jediné,
      „spolužáků”)  se  zaradovala  a  vesele   jsem mnohem vyhrocenější atmosfé-  tání  mých  spolumaturantů,  kteří  se   co mi z posledního ročníku zbylo.
      vyhodila  tu  či  onu  knížku,  kterou  se   ru - byla jsem připravena skolit mého   také dlouho neviděli. Můj vzkaz niž-  Tehdy mi to asi tolik nevadilo. S po-
      zrovna prokousávala v rámci maturit-  prvního  bizona,  skalpovat  králíka  či   ším ročníkům tedy je - nebojte se ma-  vzdechem: „Škoda, třeba jindy,” celý
      ní četby, z okna, dveří či jiného vhod-  vyvolat  déšť,  místo  toho  mi  zkouška   turity. Zvládli jsme to my, zvládnete to   rok  odstrkávám  teskné  myšlenky.
      ného  otvoru.  Já,  jakožto  samozvaná   dospělosti naservírovala otázky, které   i vy.   Když tu teď ale sedím a kurzor na mě
      literární guru, jsem si řekla, že když už   byly ty nejhorší, které jsem mohla do-  Anna Dejneka   stále bliká, uvědomuji si, že už „jindy”
      jsem  se  zdárně  pročetla  Zločinem   stat  (samozřejmě,  jak  jinak).  I  tak   (studentka třídy oktáva)  nebude.  Že  už  jsme  na  konci  studia
      a  trestem  a  kafkovým  Zámkem,  ne-  jsem to nějak zvládla a večer jsem se            a  že  stužka  a  maturitní  vysvědčení
      mohu  maturitu  z  češtiny  nedělat,   spokojeně  rozvalila  na  židli  s  dvěma   jediné    jsou jediným, co nám zbylo. Maturita
      a proto jsem se rozhodla ponechat si   kusy dortu před sebou.                           tak  byla  jediným  „uzavřením”  roku.
      zkoušku ze všech čtyř předmětů. Jak   Maturity se tedy asi nijak nelišily od   uzavření roku  Roku, kdy školy a restaurace zůstaly
      se dané datum blížilo, dostávala jsem   těch,  které  probíhaly  v  minulých  le-       prázdné, kdy uši a oči už nesnesly po-
                                                                 sedím před nově otevřeným doku-  hled na zprávy a kdy dveře definitivně
                                                                 mentem a zírám na blikající kurzor.   vymezily pokoj, jenž se v průběhu ro-
                                                                 po mnoha měsících si pozvolna uvě-  ku stal mým jediným světem. Možná
                                                                 domuji, že to neustálé bezčasí strá-  proto mi ani nepřijde, že mé studium
                                                                 vené před monitorem je u konce. na   na gymnáziu je u konce. Osm let se na
                                                                 jednu stranu je to neskutečná úleva.   začátku zdálo jako věčnost a jejich ko-
                                                                 na druhou stranu  se mi  ale přejít   nec přišel dříve a jinak, než kdokoliv
                                                                 ještě nechce.  dochází mi totiž, že   z nás očekával.
                                                                 během tohoto distančního limbu mi   Sedím  před  blikajícím  kurzorem
                                                                 utekly  nenahraditelné  momenty,   a  konečně  píši  šest  posledních  slov.
                                                                 které mám s maturitním ročníkem   Jsou  sice  plná  neskutečné  úlevy,  ale
                                                                 odnepaměti spojené.          zároveň  nezvratitelného  stesku.  „Už
                                                                   Bez plesu, bez Mikuláše a bez po-  je to všechno za námi...”
                                                                 sledního zvonění se ten rok zdál jaksi         Jana Žertová
                                                                 tišším,  ne-li  těžším.  Bez  všech  těch   (studentka třídy oktáva)
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29