Page 29 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červenec-srpen 2021
P. 29

29  |  MĚSTSKÉ LISTY                         Organizace ve městě                                    ČerVeNec-SrPeN
      výchova kluků - MAp II myslí i na rodiče



      v dubnu 2021 uspořádali zástupci projektu MAp II pro Brandýsko   se o ně zajímá. Tátu, který jim ukazuje   V mé knize Tátohraní jsou sestave-
      (reg. č. projektu  cZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0011529) online se-  svět  a  učí  je,  jak  v  něm  přežít.  Tátu,   ny hry podle věku dětí, a vycházejí
      minář pro rodiče na téma „výchova kluků“. O seminář projevilo   který  klukům  ukazuje,  jak  získávat   z  principů  zážitkové  pedagogiky  -
      zájem přes 70 účastníků. samotného semináře se zúčastnilo 40   a transformovat zdroje (dřevo z lesa na   tedy  učení  hrou.  Tátům  to  může
      rodičů dětí a žáků z území ORp Brandýs nad Labem-stará Boleslav.   oheň,  rybu  z  rybníka  na  jídlo,  vodu   přinést rychlou inspiraci, co s dět-
      protože nás potěšil zájem ze strany rodičů, koordinátorka projek-  z horského potoka na pití). Tátu, který   mi  dělat,  ale  také  jak  vytvořit  hry,
      tu Ing.  emilie Koťátková se s  autorem knihy  tátohraní  petrem   holkám ukazuje, jak se má muž chovat   které se hodí pro danou chvíli a da-
      suchým následně ještě spojila a  položila mu několik otázek.   k ženám - miluje je, ale zároveň dokáže   né  prostředí.  Dále  na  stránkách
      věříme, že i tento článek bude inspirovat rodiče ke společně strá-  odolat nadměrným přáním a požadav-  www.tatohrani.cz  najdete  články
                                                                 kům.  Zkrátka,  možná  si  s  nimi  táta
                                                                                              k  různým  tématům  spjatým  s  vý-
      venému času s dětmi.                                       nemusí zase tak moc hrát, hlavně když   chovou  dětí  a  také  záznamy  webi-
      pane  suchý, kde se vzal projekt   limonáda,  čaj,  rum,  bum.  Na  honě-  je bude brát často s sebou a bude jim   nářů. To vše pomáhá rodičům přejít
      tátohraní?                    nou, na schovávanou, a podobně.  ukazovat, jak funguje ve vnějším světě.  na jednoduchý a přirozený výchov-
      Projekt  Tátohraní  jsem  založil,  když   Klukům  do  10  let  bych  postupně          ný styl.
      jsem zjistil, co dnešním klukům chybí.   přidával  složitější  hry,  kde  si  mohou   kde můžou rodiče čerpat inspiraci   Děkujeme za rozhovor
      Když  se  ze  školky  na  můj  kroužek   představovat,  že  si  hrají  na  hrdiny.   ro hry?         i seminář pro rodiče.
      Divočiny vyřítila horda kluků, pocho-  Opět co nejvíce venku. Klidně přidat   TiP na HrU: na oBry, čaroděJnicE a SkŘíTky
      pil jsem, že jim chybí mužská energie   sport,  ale  nechat  je  každý  rok  dělat   Děti se rozdělí na dvě skupiny, mezi nimi je dvěma čarami
      a mužské aktivity. Po celodenním po-  něco jiného - potřebují si toho vyzkou-  vymezený prostor 2-3 metry. Každá skupina se potichu domluví,
      bytu  ve  školce,  kde  musí  být  hodní   šet  více,  aby  našli  to,  co  je  opravdu   co budou představovat - čarodějnice, obry nebo skřítky. Na povel
      a poslušní, se potřebují vyřádit venku   bude  hodně  bavit.  Kluci  na  druhém   to skupiny vykřiknou a podle toho se rozhodne, kdo koho honí.
      a dělat to, co je pro kluky výživné - bě-  stupni se obvykle už věnují jednomu   Čarodějnice honí skřítky, obři čarodějnice, a skřítci obry.
      hat,  skákat,  divočit,  lozit  na  stromy,   či  dvěma  koníčkům  naplno.  Fajn  je,   Skupina, která utíká, se snaží dostat do domečku vzdáleného
                                                                  cca 20 metrů za počátečním postavením. Kdo je chycen, stává
      nařezat dřevo, rozdělat oheň a kdyby   když jedna věc je sport anebo alespoň   se členem chytající skupiny. Pak se zase všichni vrátí na začátek
      to šlo, tak ulovit mamuta. Tohle jsou   chození se psem - zkrátka pohyb. Her   a jede se nanovo. Pokud obě skupiny zvolají totéž, tak nikdo
      zkrátka klukovské aktivity a kluci by je   mají dnes plno v počítačovém světě -   nikoho nehoní a hned se pokračuje další volbou.
      měli  dělat,  je  to  pro  ně  přirozené.   zejména Minecraft je pohlcuje. Tohle
      Maminky  a  paní  učitelky  mají  větši-  je potřeba regulovat, aby se nevytvoři-
      nou jiné priority a mužské aktivity by   la závislost. Je vhodné to vyvážit des-
      se kluci měli učit od mužů. Jenže ve   kovými  hrami  -  Osadníci  z  Katanu,
      školství  se  muži  moc  nevyskytují,   Carcassone, Bang atd.
      a tak jsem si řekl, že je potřeba oslovit   Na druhém stupni je důležité, aby už
      tatínky a podpořit je v tom, aby se klu-  zažívali  věci  v  jiném  prostředí,  než  je
      kům (i holkám) věnovali.      rodina a škola - přespávačka u kama-
        Většina tatínků si ráda hraje a skrze   ráda,  pobyt  u  dědy  a  babičky,  tábor,
      hru je pro ně přirozené a snadné s dět-  sportovní  soustředění.  Tam  všude  se
      mi  navázat  kontakt.  Nicméně  jsem   mohou  naučit  spoustu  nových  věcí,
      časem zjistil, že existují tři překážky.   vytvářet si nové vztahy, posilovat sebe-
      První  je,  že  tatínci  jsou  příliš  zane-  důvěru a seznamovat se širým světem.
      prázdnění, a to většinou prací. Druhá   Na střední škole je důležité, aby měli
      je, že maminky občas berou výchovu   svoji partu. Ta jim vytváří nové vztaho-
      do rukou samy. Třetí je, že někteří tá-  vé prostředí, které je pak podpoří v pře-
      tové nevědí, jak na to. Proto jsem kro-  chodu z původní rodiny do samostat-
      mě knihy Tátohraní, kde jsou návody   nosti a pomůže jim dospět. U kluků je
      na hry pro tatínky (ale i pro maminky)   tohle  velmi  důležité,  říká  se,  že  kluci
      připravil ještě řadu webinářů, kde vy-  dozrávají v muže mimo zraky žen.
      světluji proč je táta v životě dětí důle-
      žitý a co všechno by měl s dětmi dělat,   jaké hry a  aktivity byste doporučil
      aby jim zajistil zdravý vývoj.  tátům na léto?
                                    Být venku s dětmi co nejvíc. Jezdit na
      prosím, popište ve zkratce hlavní   kole, chodit na výlety, pobyt na chalu-
      rysy her a aktivit vhodných pro urči-  pě, táborák, hry v lese - to asi každý táta
      tá věková období kluků.       přirozeně  dělá.  Je  důležité,  aby  táta
      Od 3 do 6 let je důležité, aby kluci byli   (i maminka) trávili s každým dítětem
      co nejvíce venku. Potřebují si osahat   určitý  čas  jeden  na  jednoho  (aspoň
      svět  fyzicky,  takže  se  budou  rýpat   hodinu  týdně).  Dítě  potřebuje  občas
      v hlíně, budou skákat do kaluží, válet   výlučnou  pozornost  jednoho  rodiče.
      sudy  na  louce.  Fascinuje  je  oheň.   V  té  době  bychom  se  měli  dítěti  plně
      Takový  lov  na  mamuta  s  následnou   věnovat, probrat s ním, jak se má a dě-
      pečínkou je super zábava. V první tří-  lat  aktivitu  podle  jeho  výběru.  Často
      dě  bych  doporučoval  co  nejméně   vidím, že tátové jsou s dětmi, ale věnují
      kroužků, ale zato hodně volného po-  pozornost  něčemu  jinému  -  práci  na
      hybu, aby kompenzovali zátěž ze se-  zahradě,  fotbalu,  pivu,  mobilu.  Je  to
      zení  ve  škole.  Pokud  sport,  tak  vše-  lepší, než kdyby byli bez dětí, jenže tím
      strannost, ale ideální je, nechat je lítat   také ukazují dětem vzor zaneprázdně-
      na zahradě nebo na hřišti s pár kama-  ného táty, který tam vlastně není psy-
      rády. Hrát takové hry jako cukr, káva,   chicky přítomný. Děti chtějí tátu, který
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34