Page 47 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 47
4 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ
Jiří Šlitr. Doktor Klavír
Člověče, my jsme úplný lidof- že my nikdy nemůžeme vytvořit tako- čemž jeho soubor tvořili také mim La- svědčením, že divadlo už dělat nebude.
káři… vou atmosféru jako oni, to byla muzika dislav Fialka a herci či hudebníci Ljuba
jak řemen, jak když šlehá bičem. A hlav- Hermanová, Zdena Kratochvílová, Lud- Návrat do Reduty
(Ukázka) ně pohled na ně je úžasný, jsou úplně mila Kovářová, Jiří Sehnal a Zdeněk Týle.
Umělecky se Jiří Šlitr z Bruselu vrátil jako klidní a nedělají vůbec žádné opičky…“ O klavír se starali Jaromír Vomáčka Nezdá se pravděpodobné, že by se Jiří
jiný člověk. Půlroční pobyt na Západě, psal nadšeně z Bruselu do Prahy a do- a Zdeněk Procházka, přesto však Suchý Suchý zcela vzdal své vysněné diva-
navíc v místě, kam všechny země vy- dával, že koncerty těchto velikánů vy- stále doufal ve spolupráci se Šlitrem. delní dráhy. Jeho houževnatost byla
sílaly to nejlepší, co měly, mu rozšířil ob- tvářejí v duši pocit „rozbouřeného mo- „Jirko,“ psal do Bruselu v červnu 1958, v tomto směru od počátku jeho tvorby
zory do nepředstavitelné šíře. Alespoň ře“. „zajímalo by mne, budeš-li se chtít zú- neobyčejně silná a celoživotně vytrvalá.
pohledem poměrů v budovaném česko- Když k tomu přičteme zhlédnutou výsta- častnit práce v našem kolektivu. Jednalo Překážky a odrazování jiných lidí od ces-
slovenském socialismu. Šlitr si nenechal vu děl Vincenta van Gogha a několika by se jednak o práci skladatelskou a dá- ty, kterou si vytyčil, byly vždy spíš onou
ujít nic. Nezameškal žádnou příležitost současných světových umělců, musel si le o místo vedoucího orchestru a tím pá- vodou na jeho mlýn, jež ho poháněla
vidět filmy, koncerty ani Jiří připadat jako v onom dem též pianisty. Napiš mně prosím, po- dál. Nicméně sám říká, že v době od-
výstavy, proto v těchto příslovečném Jiříkově vidě- kud možno brzy, budeš-li mít zájem. Tak chodu ze Zábradlí svou motivaci dělat
měsících ani na dálku své- ní. Po návštěvě koncertu trochu s tebou totiž počítáme, i když do- divadlo dočasně ztratil a že to byl na-
mu partnerovi nic nezhu- jazzmana Sidneyho Beche- sud nemáme tvůj oficielní souhlas. opak z Bruselu se navrátivší Jiří Šlitr,
debnil, jednoduše na to ta propadl až deziluzi nad Myslím totiž, že by to mohlo být to, o co který jej svým nadšením znovu strhl.
neměl čas (a popravdě vlastními schopnostmi, jak nám dosud šlo. A aby to bylo dokonce Ze Šlitra tryskaly nápady a chuť tvořit,
ani prostor, jediný do- napsal Suchému: „Když víc než to, oč nám dosud šlo, k tomu kontakt se zahraničními umělci a vším
stupný klavír byl na scéně jsem se vracel pak domů, budou dobré tvé zkušenosti.“ tím, co viděl a cítil v Bruselu, v něm
Laterny). Podle vzpomí- rozhodl jsem se definitivně, Šlitr měl z tohoto úspěchu upřímnou probudily velkou chuť do práce. Na jed-
nek tehdejšího publicisty že už nebudu hrát na klavír, radost a plánoval se do procesu zapojit, né straně si držel své zlaté vejce, Later-
Jiřího Rumla, když už měl nebudu zpívat a nebudu v korespondenci na situaci reaguje i se nu magiku, která mu otevírala dveře do
volno a nepracoval, šel si psát jazzovou hudbu. Co zamyšlením, jak využít všeho, co v Bru- světa, na straně druhé povzbuzoval Su-
nejraději s ostatními vy- budu dělat, ještě nevím, že selu viděl: „Moc bych se ale přimlouval chého do další spolupráce na vlastních
čistit hlavu volejbalem. to s tím malováním taky za to, aby směr našeho snažení byl silně autorských věcech.
Většinu času ale věnoval není v pořádku, to už jsem protikonvenční, třeba i za cenu menší V Laterně se nyní u klavíru v alternaci
čerpání poznatků ze vše- též zjistil – tak snad že bych popularity, já to tu vidím velmi mar- střídal s neobyčejně nadaným Rudolfem
ho umění, které jej obklo- Berný, Lukáš: Doktor Klavír. ty práva…“ kantně, že věci zastaralé a bez nových Roklem, o sedmnáct let mladším rodá-
povalo. Praha, CPress 2024, Vážně to však jistě nemy- nápadů neobstojí a jsou trapné (aspoň kem ze „svého“ Rychnova nad Kněžnou
Uchvátily jej krátké expe- 168 stran slel, protože současně se pro nás, nemyslím na publikum ostatní, (později též členem semaforského or-
rimentální filmy (zejména americký sní- Suchým v dopisech intenzivně plánují to je konvenční všude, někde víc, někde chestru). Program z Expa hráli Čecho-
mek Flebus), o nichž Suchému hned další spolupráci. Šlitrův umělecký part- míň). Ale u nás pohodlnost konsumovat slovákům od 9. května 1959 v paláci
psal, že je společně musí také začít ner v Praze rozhodně nezahálel a spolu umění dosahuje vrcholu, ať je to malba, Adria (dnešní Divadlo bez zábradlí),
tvořit. Opravdu výjimečně nadšený byl s Ivanem Vyskočilem jako svým aktuál- hudba nebo divadlo. Všude jsou vyjež- přičemž do konce sezony 1959–60 před-
z hudby, kterou zde slyšel. Jednak jej ním jevištním a do jisté míry i umělec- děné koleje, po kterých se jede, a každý stavení v Praze zhlédlo asi 300 000 di-
nadchli rockoví interpreti, kteří sem kým partnerem zakládal nové divadlo, se bojí tu svou káru trochu vykolejit, aby váků.
přijeli živě zahrát, jako např. Fats Do- které plně pohltilo jeho pracovní nadše- neztratil popularitu – nebo ho nic jiného S+Š zatím psali jednu novou píseň za
mino, z jehož repertoáru se později ní. Projektu věřil natolik, že dokonce nenapadne, to je taky možné. Myslím, druhou, výsledkem bylo např. osm skla-
dostane do Semaforu skladba Going to odmítl nabídku svého největšího vzoru že my toho nemáme zapotřebí a neměli deb do hry Jesse B. Semple se žení na-
the River alias „Naraž si bouřku do Jana Wericha, aby vytvořil pobočnou bychom na to zapomenout. Bude-li studované v Divadle S. K. Neumanna
čela“, či se dostavili alespoň zprostřed- scénu jeho ABC. Suchý nejprve znovu snažení tohoto nového divadla mít tuto (dnešní Divadlo pod Palmovkou, pre-
kovaně díky filmu Mister Rock and Roll, přepsal pásmo Šest žen, jež nyní po- tendenci, pracoval bych pro něj s vel- miéra proběhla 19. února 1959), mezi
v němž vystupovaly některé z největ- stavil převážně na Šlitrově hudbě, a plá- kým nadšením.“ nimiž nechyběla ani novinka Ach, ta lás-
ších hvězd rockového žánru jako Little noval s ním a s novým souborem prora- Jenže v době Šlitrova návratu do Čech se ka nebeská, která o pár let později bude
Richard, Chuck Berry, Brook Benton zit na skutečných divadelních prknech. Suchý se Zábradlím rozešel. Divadelní patřit k největším trhákům semaforské
nebo Screamin’ Jay Hawkins. Jazzového Projekt se však v předvečer plánované- leporelo Kdyby tisíc klarinetů (premiéra historie. „Spolu s Ivanem Palcem jsme
Šlitra americký rock‘n‘roll okouzlil a psal ho pohostinského uvedení v Divadle 9. prosince 1958) mělo ohromný ohlas vlastně byli prvními interprety později
svému partnerovi: „Člověče, my jsme Komedie zcela rozpadl. Důvody byly mezi diváky a vesměs i u odborné kri- populárního šlágru Ach, ta láska nebes-
úplný lidofkáři, s tím se musí něco udě- ryze organizační, zázemí týmu nefungo- tiky, nicméně v zákulisí nového divadla ká,“ vzpomínala herečka Zdena Hadr-
lat. Byl tam jeden 14letý černoch, ten valo příliš profesionálně. Stále se měnily nepanovaly ideální vztahy. Ohniskem bolcová v roce 1968 na stránkách Večer-
byl k zbláznění dobrý…“ Měl na mysli termíny i místa možného uvedení, vše střetu bylo právě Suchého postavení ní Prahy a úsměvně dodala: „Jenomže
dětskou rock‘n‘rollovou hvězdu Frankie- se posouvalo, proto herci a hudebníci v souboru. Kolegové si sice cenili jeho vzhledem k našim pěveckým ‚kvalitám‘
ho Lymona. Ovšem ještě větší dopad na nakonec začali brát jiné zakázky, a když schopností autorských, ale současně si tenkrát nikdo nevšiml, že je to písnič-
něj měly jazzové, bluesové a swingové byl konečně sál i termín (a dokonce už byli nespokojeni s jeho dosud amatér- ka hezká.“ V televizi se S+Š podíleli na
koncerty amerických, převážně černoš- vytištěné plakáty), ukázalo se, že zkrát- ským hereckým výkonem. Suchý jim to programu Jarní leporelo (21. března
ských kapel a sólistů. Dizzy Gillespie, ka herci nemají čas. A tak Šest žen nako- na jevišti zkrátka kazil a oni mu to dávali 1959), v Rokoku měl premiéru pořad
Sidney Bechet, Sarah Vaughan, Teddy nec uvedeno nebylo. najevo, nechtěli jej vyhodit, ale tlačili jej Bapopo (24. dubna 1959), kam opět
Wilson, Coleman Hawkins, Stan Getz, Nicméně Suchý s Vyskočilem, přáteli z pódia do ryze autorské role. Jiří sice přispěli šesti společnými skladbami,
Pete Johnson, Mills Brothers, Ella Fitz- a s podporou Vladimíra Vodičky, vliv- nakonec souhlasil s uvedením své a Vy- z nichž zejména Malé kotě čekala ještě
gerald… Zhlédl také show ikony swingu ného člena redakční rady časopisu Svě- skočilovy druhé hry Faust, Markéta, dlouhá budoucnost.
Bennyho Goodmana. tová literatura, obratem získali sami pro služka a já bez vlastní účasti na pódiu Dvojice však neměla kde vystupovat,
Hudebník, jenž živé koncerty světových sebe takřka nevyužívané prostory na (premiéra 24. května 1959), ale jeho a tak si je celkem přirozeně znovu
hvězd dosud poměřoval vesměs jen vy- Anenském náměstí. Právě tady založili nitro a koneckonců i ego bylo zraněno. přitáhla bezpečně ozkoušená jistota –
nikajícím, ale v této konkurenci přeci jen nové divadlo. Zamýšlený název Lepo- Suchého snem nebylo jenom psát, chtěl Reduta. Tentokrát se už Šlitr nezapojil
poněkud druhořadým orchestrem Grae- relo byl na Vyskočilův návrh změněn na také hrát, zpívat, mít kontakt s hlediš- jako příležitostný host, ale jako velmi
ma Bella, byl tak nadšený, až toho na Divadlo Na zábradlí (podle ulice vedoucí těm, pro které tvořil. A tak ze Zábradlí aktivní člen a založil novou kapelu, již
něj bylo takřka moc. „Uvědomil jsem si, od vltavského nábřeží k náměstí), při- nakonec odešel s deziluzí v duši a s pře- řídil (hráli ve složení saxofon, trubka,
Lukáš Berný (1978, Jilemnice). Od dětství žije encyklopedické dílo o prvorepublikovém (Hity oblíbené Brity, Oldies galerie, Oldies archiv aj.), stejně
v Praze. Je pravnukem významného hudeb- premiérovi Antonínu Švehlovi Ze srdce a ka- jako bezmála tisícovku dílů pořadu Hudební knihovna (pohledy
ního vědce a profesora Josefa Huttera mene (2018). Za tyto publikace mu bylo udě- do zákulisí vzniku slavných písní 60. – 80. let). Od konce r. 2021
(1894–1959). Maturoval r. 1998 na pražském leno „čestné právo domovské “ Prahy 15 a sym- pracuje pro Český rozhlas . Dlouhodobě spolupracuje s di-
gymnáziu Budějovická. Ve studiích pokra- bolický klíč k této městské části. V r. 2019 vadlem Semafor. Je editorem více než tuctu CD, LP a DVD
čoval na VOŠ Josefa Škvoreckého a též na PdF následovala další kniha z oblasti pragensie: vydávaných především společností Supraphon. Editorsky
UK, tyto školy však nedokončil. Do literárního Šlechtova restaurace – Obrázky z histo-rie připravil a obsáhlými sleeve noty opatřil i CD boxy Semafor –
světa vstoupil spoluúčastí na neodadaistické Stromovky (2019) a též románová novela léta šedesátá (11 CD), Semafor – léta 70. a 80. (12 CD), Zu-
revue studentů VOŠ Josefa Škvoreckého „Nový Červený havran s ilustracemi od malířky Mar- zana, Jonáš a spol. (15 CD), Ďáblova dobře placená procházka
táta – jednička, arp vlčák“, od r. 2002 publi- cely Levinské. V r. 2021 navázal na díla z hosti- z Vinohrad (15 CD) nebo Čarodějná kytice s bláznivými
koval asi 20 povídkových textů v různých vařské historie publikací ke stoletému výročí pannami na půdě (16 CD). Podílel se i na tematických rej-
periodikách (Host, Pan-dora, Weles aj.), část založení kabelovny PRAKAB a o dva roky po- střících knih Jiří Suchý – Vzpomínání, Legenda Suchý či Jiří
z nich vyšla později knižně ve sbírce Spálené zději ke 130. výročí továrny na Barvy a laky . Suchý & tingltangl od Karla Hvížďaly vydaných naklada-
sochy (2019). Od r. 2014 započala jeho spo- Poslední díla vydal u vlastního nakladatelství telstvím Galén (2011, 2016 a 2019). Spolu s Jiřím Suchým je
lupráce s Nakladatelstvím Sanch , pro které Hutter, které založil r. 2018. Od stejného roku autorem knihy Semafor: Šedesát let v jednom představení
napsal především 4 díly úspěšné knižní edice také pravidelně přispívá do měsíčníku Hlasatel, (nakladatelství CPRESS, 2019). Od r. 2009 zastával pozici čle-
z oblasti pragensie Kde pijí múzy (2014–17). a to články o historii městské části Praha 15. na dozorčí rady divadla, od r. 2020 je členem správní rady.
Následovaly knihy o historii Hostivaře a Horních Měcholup V l. 2005–21 byl moderátorem rozhlasové stanice Oldies radio .
Toulky Prahou 15 (2018) a s Marií Zdeňkovou připravené Pro stanici souběžně připravoval mnoho tematických seriálů