Page 47 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 47

4   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                                KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ

                                                Jiří Šlitr. Doktor Klavír

       Člověče,  my  jsme  úplný  lidof-  že my nikdy nemůžeme vytvořit tako-  čemž jeho soubor tvořili také mim La-  svědčením, že divadlo už dělat nebude.
       káři…                          vou atmosféru jako oni, to byla muzika   dislav Fialka a herci či hudebníci Ljuba
                                      jak řemen, jak když šlehá bičem. A hlav-  Hermanová, Zdena Kratochvílová, Lud-  Návrat do Reduty
       (Ukázka)                       ně pohled na ně je úžasný, jsou úplně   mila Kovářová, Jiří Sehnal a Zdeněk Týle.
       Umělecky se Jiří Šlitr z Bruselu vrátil jako   klidní a nedělají vůbec žádné opičky…“   O  klavír  se  starali  Jaromír  Vomáčka         Nezdá se pravděpodobné, že by se Jiří
       jiný člověk. Půlroční pobyt na Západě,   psal nadšeně z Bruselu do Prahy a do-  a Zdeněk Procházka, přesto však Suchý   Suchý  zcela  vzdal  své  vysněné  diva-
       navíc v místě, kam všechny země vy-  dával, že koncerty těchto velikánů vy-  stále  doufal  ve  spolupráci  se  Šlitrem.   delní  dráhy.  Jeho  houževnatost  byla
       sílaly to nejlepší, co měly, mu rozšířil ob-  tvářejí v duši pocit „rozbouřeného mo-  „Jirko,“ psal do Bruselu v červnu 1958,   v tomto směru od počátku jeho tvorby
       zory do nepředstavitelné šíře. Alespoň   ře“.                 „zajímalo by mne, budeš-li se chtít zú-  neobyčejně silná a celoživotně vytrvalá.
       pohledem poměrů v budovaném česko-  Když k tomu přičteme zhlédnutou výsta-  častnit práce v našem kolektivu. Jednalo   Překážky a odrazování jiných lidí od ces-
       slovenském socialismu. Šlitr si nenechal   vu děl Vincenta van Gogha a několika   by se jednak o práci skladatelskou a dá-  ty, kterou si vytyčil, byly vždy spíš onou
       ujít nic. Nezameškal žádnou příležitost   současných světových umělců, musel si   le o místo vedoucího orchestru a tím pá-  vodou  na  jeho  mlýn,  jež  ho  poháněla
       vidět  filmy,  koncerty  ani             Jiří  připadat  jako  v  onom   dem též pianisty. Napiš mně prosím, po-  dál. Nicméně sám říká, že v době od-
       výstavy,  proto  v  těchto              příslovečném Jiříkově vidě-  kud možno brzy, budeš-li mít zájem. Tak   chodu ze Zábradlí svou motivaci dělat
       měsících ani na dálku své-              ní.  Po  návštěvě  koncertu   trochu s tebou totiž počítáme, i když do-  divadlo dočasně ztratil a že to byl na-
       mu partnerovi nic nezhu-                jazzmana Sidneyho Beche-  sud  nemáme  tvůj  oficielní  souhlas.   opak  z  Bruselu  se  navrátivší  Jiří  Šlitr,
       debnil,  jednoduše  na  to              ta propadl až deziluzi nad   Myslím totiž, že by to mohlo být to, o co   který jej svým nadšením znovu strhl.
       neměl  čas  (a  popravdě                vlastními schopnostmi, jak   nám dosud šlo. A aby to bylo dokonce   Ze Šlitra tryskaly nápady a chuť tvořit,
       ani  prostor,  jediný  do-              napsal  Suchému:  „Když   víc než to, oč nám dosud šlo, k tomu   kontakt se zahraničními umělci a vším
       stupný klavír byl na scéně              jsem se vracel pak domů,   budou dobré tvé zkušenosti.“   tím,  co  viděl  a  cítil  v  Bruselu,  v  něm
       Laterny).  Podle  vzpomí-               rozhodl jsem se definitivně,   Šlitr  měl  z  tohoto  úspěchu  upřímnou   probudily velkou chuť do práce. Na jed-
       nek tehdejšího publicisty               že už nebudu hrát na klavír,   radost a plánoval se do procesu zapojit,   né straně si držel své zlaté vejce, Later-
       Jiřího Rumla, když už měl               nebudu  zpívat  a  nebudu   v korespondenci na situaci reaguje i se   nu magiku, která mu otevírala dveře do
       volno a nepracoval, šel si              psát  jazzovou  hudbu.  Co   zamyšlením, jak využít všeho, co v Bru-  světa, na straně druhé povzbuzoval Su-
       nejraději  s  ostatními  vy-            budu dělat, ještě nevím, že   selu viděl: „Moc bych se ale přimlouval   chého do další spolupráce na vlastních
       čistit  hlavu  volejbalem.              to  s  tím  malováním  taky   za to, aby směr našeho snažení byl silně   autorských věcech.
       Většinu času ale věnoval                není v pořádku, to už jsem   protikonvenční,  třeba  i  za  cenu  menší   V Laterně se nyní u klavíru v alternaci
       čerpání poznatků ze vše-                též zjistil – tak snad že bych   popularity,  já  to  tu  vidím  velmi  mar-  střídal s neobyčejně nadaným Rudolfem
       ho umění, které jej obklo-  Berný, Lukáš: Doktor Klavír.  ty práva…“   kantně, že věci zastaralé a bez nových   Roklem, o sedmnáct let mladším rodá-
       povalo.                Praha, CPress 2024,  Vážně to však jistě nemy-  nápadů neobstojí a jsou trapné (aspoň   kem ze „svého“ Rychnova nad Kněžnou
       Uchvátily jej krátké expe-  168 stran   slel,  protože  současně  se   pro nás, nemyslím na publikum ostatní,   (později  též  členem  semaforského  or-
       rimentální filmy (zejména americký sní-  Suchým  v  dopisech  intenzivně  plánují   to je konvenční všude, někde víc, někde   chestru). Program z Expa hráli Čecho-
       mek  Flebus),  o  nichž  Suchému  hned   další spolupráci. Šlitrův umělecký part-  míň). Ale u nás pohodlnost konsumovat   slovákům  od  9.  května  1959  v  paláci
       psal,  že  je  společně  musí  také  začít   ner v Praze rozhodně nezahálel a spolu    umění dosahuje vrcholu, ať je to malba,   Adria  (dnešní  Divadlo  bez  zábradlí),
       tvořit. Opravdu výjimečně nadšený byl    s Ivanem Vyskočilem jako svým aktuál-  hudba nebo divadlo. Všude jsou vyjež-  přičemž do konce sezony 1959–60 před-
       z  hudby,  kterou  zde  slyšel.  Jednak  jej   ním jevištním a do jisté míry i umělec-  děné koleje, po kterých se jede, a každý   stavení v Praze zhlédlo asi 300 000 di-
       nadchli  rockoví  interpreti,  kteří  sem   kým partnerem zakládal nové divadlo,   se bojí tu svou káru trochu vykolejit, aby   váků.
       přijeli  živě  zahrát,  jako  např.  Fats  Do-  které plně pohltilo jeho pracovní nadše-  neztratil popularitu – nebo ho nic jiného   S+Š zatím psali jednu novou píseň za
       mino,  z  jehož  repertoáru  se  později   ní.  Projektu  věřil  natolik,  že  dokonce   nenapadne, to je taky možné. Myslím,   druhou, výsledkem bylo např. osm skla-
       dostane do Semaforu skladba Going to   odmítl nabídku svého největšího vzoru   že my toho nemáme zapotřebí a neměli   deb do hry Jesse B. Semple se žení na-
       the  River  alias  „Naraž  si  bouřku  do   Jana  Wericha,  aby  vytvořil  pobočnou   bychom  na  to  zapomenout.  Bude-li   studované  v  Divadle  S.  K.  Neumanna
       čela“, či se dostavili alespoň zprostřed-  scénu jeho ABC. Suchý nejprve znovu   snažení tohoto nového divadla mít tuto   (dnešní  Divadlo  pod  Palmovkou,  pre-
       kovaně díky filmu Mister Rock and Roll,    přepsal  pásmo  Šest  žen,  jež  nyní  po-  tendenci, pracoval bych pro něj s vel-  miéra proběhla 19. února 1959), mezi
       v  němž  vystupovaly  některé  z  největ-  stavil převážně na Šlitrově hudbě, a plá-  kým nadšením.“   nimiž nechyběla ani novinka Ach, ta lás-
       ších hvězd rockového žánru jako Little   noval s ním a s novým souborem prora-  Jenže v době Šlitrova návratu do Čech se   ka nebeská, která o pár let později bude
       Richard,  Chuck  Berry,  Brook  Benton   zit na skutečných divadelních prknech.   Suchý se Zábradlím rozešel. Divadelní   patřit k největším trhákům semaforské
       nebo Screamin’ Jay Hawkins. Jazzového   Projekt se však v předvečer plánované-  leporelo Kdyby tisíc klarinetů (premiéra   historie. „Spolu s Ivanem Palcem jsme
       Šlitra americký rock‘n‘roll okouzlil a psal   ho  pohostinského  uvedení  v  Divadle   9. prosince 1958) mělo ohromný ohlas   vlastně byli prvními interprety později
       svému  partnerovi:  „Člověče,  my  jsme   Komedie  zcela  rozpadl.  Důvody  byly   mezi diváky a vesměs i u odborné kri-  populárního šlágru Ach, ta láska nebes-
       úplný lidofkáři, s tím se musí něco udě-  ryze organizační, zázemí týmu nefungo-  tiky, nicméně v zákulisí nového divadla   ká,“  vzpomínala  herečka  Zdena  Hadr-
       lat. Byl tam jeden 14letý černoch, ten   valo příliš profesionálně. Stále se měnily   nepanovaly  ideální  vztahy.  Ohniskem   bolcová v roce 1968 na stránkách Večer-
       byl k zbláznění dobrý…“ Měl na mysli   termíny i místa možného uvedení, vše   střetu  bylo  právě  Suchého  postavení      ní Prahy a úsměvně dodala: „Jenomže
       dětskou rock‘n‘rollovou hvězdu Frankie-  se  posouvalo,  proto  herci  a  hudebníci   v souboru. Kolegové si sice cenili jeho   vzhledem k našim pěveckým ‚kvalitám‘
       ho Lymona. Ovšem ještě větší dopad na   nakonec začali brát jiné zakázky, a když   schopností  autorských,  ale  současně   si tenkrát nikdo nevšiml, že je to písnič-
       něj měly jazzové, bluesové a swingové   byl konečně sál i termín (a dokonce už   byli nespokojeni s jeho dosud amatér-  ka hezká.“ V televizi se S+Š podíleli na
       koncerty amerických, převážně černoš-  vytištěné plakáty), ukázalo se, že zkrát-  ským hereckým výkonem. Suchý jim to   programu  Jarní  leporelo  (21.  března
       ských  kapel  a  sólistů.  Dizzy  Gillespie,   ka herci nemají čas. A tak Šest žen nako-  na jevišti zkrátka kazil a oni mu to dávali   1959),  v  Rokoku  měl  premiéru  pořad
       Sidney  Bechet,  Sarah  Vaughan,  Teddy   nec uvedeno nebylo.   najevo, nechtěli jej vyhodit, ale tlačili jej   Bapopo  (24.  dubna  1959),  kam  opět
       Wilson,  Coleman  Hawkins,  Stan  Getz,   Nicméně  Suchý  s  Vyskočilem,  přáteli      z pódia do ryze autorské role. Jiří sice   přispěli  šesti  společnými  skladbami,
       Pete  Johnson,  Mills  Brothers,  Ella  Fitz-  a  s  podporou  Vladimíra  Vodičky,  vliv-  nakonec souhlasil s uvedením své a Vy-  z nichž zejména Malé kotě čekala ještě
       gerald… Zhlédl také show ikony swingu   ného člena redakční rady časopisu Svě-  skočilovy  druhé  hry  Faust,  Markéta,   dlouhá budoucnost.
       Bennyho Goodmana.              tová literatura, obratem získali sami pro   služka a já bez vlastní účasti na pódiu   Dvojice  však  neměla  kde  vystupovat,
       Hudebník, jenž živé koncerty světových   sebe  takřka  nevyužívané  prostory  na   (premiéra  24.  května  1959),  ale  jeho   a  tak  si  je  celkem  přirozeně  znovu
       hvězd dosud poměřoval vesměs jen vy-  Anenském náměstí. Právě tady založili   nitro a koneckonců i ego bylo zraněno.   přitáhla  bezpečně  ozkoušená  jistota  –
       nikajícím, ale v této konkurenci přeci jen   nové  divadlo.  Zamýšlený  název  Lepo-  Suchého snem nebylo jenom psát, chtěl   Reduta. Tentokrát se už Šlitr nezapojil
       poněkud druhořadým orchestrem Grae-  relo byl na Vyskočilův návrh změněn na   také hrát, zpívat, mít kontakt s hlediš-  jako  příležitostný  host,  ale  jako  velmi
       ma Bella, byl tak nadšený, až toho na   Divadlo Na zábradlí (podle ulice vedoucí   těm, pro které tvořil. A tak ze Zábradlí   aktivní člen a založil novou kapelu, již
       něj bylo takřka moc. „Uvědomil jsem si,   od vltavského nábřeží k náměstí), při-  nakonec odešel s deziluzí v duši a s pře-  řídil  (hráli  ve  složení  saxofon,  trubka,

       Lukáš Berný (1978, Jilemnice). Od dětství žije     encyklopedické  dílo  o  prvorepublikovém   (Hity oblíbené Brity, Oldies galerie, Oldies archiv aj.), stejně
       v  Praze.  Je  pravnukem  významného  hudeb-       premiérovi Antonínu Švehlovi Ze srdce a ka-  jako bezmála tisícovku dílů pořadu Hudební knihovna (pohledy
       ního  vědce  a  profesora  Josefa  Huttera         mene (2018). Za tyto publikace mu bylo udě-  do zákulisí vzniku slavných písní 60. – 80. let). Od konce r. 2021
       (1894–1959). Maturoval r. 1998 na pražském         leno „čestné právo domovské “ Prahy 15 a sym-  pracuje  pro  Český  rozhlas .  Dlouhodobě  spolupracuje  s  di-
       gymnáziu  Budějovická.  Ve  studiích  pokra-       bolický  klíč  k  této  městské  části.  V  r.  2019   vadlem  Semafor.  Je  editorem  více  než  tuctu  CD,  LP  a  DVD
       čoval na VOŠ Josefa Škvoreckého a též na PdF       následovala  další  kniha  z  oblasti  pragensie:   vydávaných  především  společností  Supraphon.  Editorsky
       UK, tyto školy však nedokončil. Do literárního     Šlechtova  restaurace  –  Obrázky  z  histo-rie   připravil a obsáhlými sleeve noty opatřil i CD boxy Semafor –
       světa vstoupil spoluúčastí na neodadaistické       Stromovky  (2019)  a  též  románová  novela   léta šedesátá (11 CD),  Semafor – léta 70. a 80. (12 CD),  Zu-
       revue studentů VOŠ Josefa Škvoreckého „Nový        Červený havran s ilustracemi od malířky Mar-  zana, Jonáš a spol. (15 CD),  Ďáblova dobře placená procházka
       táta – jednička, arp vlčák“, od r. 2002 publi-     cely Levinské. V r. 2021 navázal na díla z hosti-  z  Vinohrad  (15  CD)  nebo   Čarodějná  kytice  s  bláznivými
       koval  asi  20  povídkových  textů  v  různých     vařské historie publikací ke stoletému výročí   pannami  na  půdě  (16  CD).  Podílel  se  i  na  tematických  rej-
       periodikách (Host, Pan-dora, Weles aj.), část      založení kabelovny PRAKAB  a o dva roky po-  střících  knih  Jiří  Suchý  –  Vzpomínání,  Legenda  Suchý   či  Jiří
       z nich vyšla později knižně ve sbírce  Spálené     zději ke 130. výročí továrny na Barvy a laky .   Suchý  &  tingltangl  od  Karla  Hvížďaly  vydaných  naklada-
       sochy (2019). Od r. 2014 započala jeho spo-        Poslední díla vydal u vlastního nakladatelství   telstvím Galén (2011, 2016 a 2019). Spolu s Jiřím Suchým je
       lupráce  s  Nakladatelstvím  Sanch ,  pro  které   Hutter, které založil r. 2018. Od stejného roku   autorem  knihy  Semafor:  Šedesát  let  v  jednom  představení
       napsal především 4 díly úspěšné knižní edice       také pravidelně přispívá do měsíčníku Hlasatel,   (nakladatelství CPRESS, 2019). Od r. 2009 zastával pozici čle-
       z oblasti pragensie Kde pijí múzy  (2014–17).      a to články o historii městské části Praha 15.  na dozorčí rady divadla, od r. 2020 je členem správní rady.
       Následovaly  knihy  o  historii  Hostivaře  a  Horních  Měcholup   V l. 2005–21 byl moderátorem rozhlasové stanice Oldies radio .
       Toulky  Prahou  15  (2018)  a  s  Marií  Zdeňkovou  připravené   Pro stanici souběžně připravoval mnoho tematických seriálů
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52