Page 19 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. listopad 2021
P. 19

Historie




        lých dvou kilometrech jízdy od této stanice   se obsluhovaly troje závory. Asi 400 metrů   čp. 128). Domek poté podlehl demolici, stej-
        můžeme mezi tratí a lesem objevit torzo zdi,   dále po trase odbočuje vlevo účelová komu-  ně tak i Zv 16. Od vlakové zastávky nyní po-
        na kterém je zachován nivelační bod. Jedná   nikace, kde za domem čp. 38 můžeme obje-  jedeme po mezinárodní silnici E 49 směrem
        se o pozůstatek SD číslo 2 (České Velenice   vit stopy po zaniklém přejezdu. Posuneme-li   na Třeboň. Za čerpací stanicí však odbočí-
        čp. 152), který podlehl demolici v roce 2009   se v Lesních Chalupách dále k severu, spat-  me vpravo na širší zemitou stezku, jež nás
        a  u  kterého fungoval přejezd. Pojedeme-li   říme po levé straně silnice bývalou kapličku   přivede k přejezdu s automatickými závora-
        dále, dostaneme se na návrší situované zá-  a odbočující polní cestu, která nás dovede   mi. Vlevo za přejezdem se v dobrém stavu
        padně od vrcholku Čabelice. Zde se po pra-  k  dalšímu zaniklému přejezdu. Za oploce-  nachází SD číslo 13 (Suchdol čp. 129), jehož
        vé straně skrývá lesní cesta, která po krát-  nou  lesní  školkou můžeme  odbočit  vlevo   vlastníkem jsou České dráhy, a.s. V tomto
        kém stoupání končí u velmi zchátralého SD   a podél plotu se dostat k přejezdu se světly,   druhém mezistaničním úseku je instalováno
        číslo 3 (Nová Ves nad Lužnicí čp. 75). Jedná   kde se ve zděném domku kdysi nacházelo   celkem dvanáct světelných přejezdů, z toho
        se o velice netypické umístění tohoto služeb-  Zv číslo 9 (obsluhovaly se tu troje závory).   tři jsou doplněny závorami.
        ního objektu, který je od kolejí vzdálený 75   Pohlédneme-li z cesty za přejezdem k jihu,   Nyní pojedeme okolo výpravní budovy
        metrů. Domek prodělal během svého trvá-  uzříme při rozhraní louky a  lesa další SD   stanice a cesta nás vrátí na silnici E 49. Po
        ní rozličné přestavby, a ač má soukromého   a to číslo 7 (Dvory nad Lužnicí čp. 74). Ten-  ní se budeme přesouvat do Třeboně. U ná-
        majitele, jeho osud zdá se býti zpečetěn. To   to objekt je také privátní. Vrátíme se podél   sledujícího světelného přejezdu, který míst-
        SD číslo 4 (Nová Ves čp. 76) je ve fázi re-  areálu školky na hlavní silnici a budeme se   ní znají pod názvem „U Čtrnáctky“, bývalo
        konstrukce a čekají ho jistě lepší časy. Tato   přesouvat do obce Dvory. V přímém směru   také závorářské stanoviště, ale to už bude jis-
        nepřehlédnutelná stavba dominuje lokali-  se dostaneme k  místní zastávce, situované   tě půlstoletí. Na kopečku nalevo od tratě (asi
        tě mezi silnicí a železnicí před vjezdem do   nalevo od přejezdu zabezpečeném pouze   200 m odtud) se v současnosti rekonstruuje
        obce Nová Ves nad Lužnicí. Svou celkovou   světly. Napravo od tohoto přejezdu býval SD   privátní SD číslo 14 (Cep čp. 68). Jeden a půl
        konstrukcí připomíná zmenšeninu výpravní   číslo 8 (Dvory čp. 75) zasazený v náspu. Na-  kilometru od této budovy je vsazen do kolejí
        budovy žel. stanice Nové Hrady (má o jedno   proti němu stojí objekt opuštěného Zv číslo   přejezd s trvale uzamčenými kovovými zá-
        podlaží méně, tedy dvě). Dále se v  našem   11 a  ještě dále dlouhodobě uzavřená zají-  vorami. Za ním je umístěn další soukromý
        putování posuneme do stanice Nová Ves   mavá hrázděná čekárna. Tady se ještě před   SD číslo 15 (Cep čp. 69). V sousedství této
        nad  Lužnicí.  Mezi  tamní  výpravní budo-  třiceti léty obsluhovaly patery závory. Nyní   budovy ještě přežívá železobetonová pev-
        vou a stavědlem 1 stával v sousedství kole-  pojedeme k  dalšímu světelnému přejezdu   nůstka lehkého opevnění, tzv. řopík. O jeden
        jiště SD číslo 5. Tento objekt nejběžnějšího   bez závor, před kterým odbočíme vlevo.   kilometr dále při trase hlavní silnice nalevo
        konstrukčního typu (obdélníkový půdorys)   Starousedlíci tomuto místu říkají Studenů   vyhlíží z rostlinného objetí státní SD číslo16
        podlehl demolici v prosinci roku 2018. Nyní   rampa. Takto se dostaneme k bývalému SD   (Cep čp. 63). U něho snadno nalezneme sto-
        máme za sebou první mezistaniční úsek naší   číslo 9 (Dvory čp. 76). Tento soukromý ob-  py po bývalém přejezdu. Jakmile přijedeme
        železniční trati, na kterém se nachází pouze   jekt se nachází ve skvělém stavu a je okrášlen   ke stanici Majdalena, odbočíme vlevo smě-
        jeden přejezd zabezpečený automatickými   zelení s pravidelnou péčí. Po této místní ko-  rem na obec Cep. Mezi kolejemi na pravé
        závorami se světly. Pak je zde  instalován   munikaci se přesuneme do Hrdlořez, kde   straně byl vystavěn SD číslo 17 (Cep čp. 82),
        jeden trvale uzavřený přejezd s  kovovými   po příjezdu k hlavní silnici budeme muset   který je opět ve vlastnictví státu. Také tady
        uzamčenými závorami a dvoje mechanické   odbočit vpravo. Půl kilometru od projeté   bylo umístěno závorářské stanoviště a  pa-
        závory jsou ovládány signalistou v žst. Nová   křižovatky se po pravé straně nalézá želez-  mětní deska na fasádě domu upozorňuje
        Ves nad Lužnicí.                    niční zastávka Hrdlořezy s bývalým Zv číslo   na zastřelení závoráře K. Jordáka na konci
          Z  obce  Nová  Ves  nad  Lužnicí  pokra-  13. Obsluhovaly se zde dvoje mechanické   druhé světové války. Mimochodem, ocitnete
        čujeme v  pomyslném putování do města   závory. SD číslo 10 (Hrdlořezy čp. 64) stál   se zde na nejdelším přejezdu tratě 226, který
          Suchdol nad Lužnicí. Za Novou Vsí se na-  vpravo od budovy Zv a byl zbourán na pod-  obsahuje šest kolejí. Dále se přesuneme k vý-
        levo od železnice rozprostírá areál firmy LB   zim roku 2015. Pokračujeme v jízdě v sou-  pravní budově zdejší stanice, v jejíž soused-
        Minerals (bývalý Calofrig) a nad silnicí i tra-  sedství železniční tratě až na počátek města   ství je umístěn dům stejného konstrukčního
        tí se klene pásový dopravník, který přesouvá   Suchdol nad Lužnicí. Vlevo za přejezdem   typu, jaký mají strážní domky (Majdalena
        vytěžené štěrkopísky do podniku k dalšímu   se nám představí ve své ošuntělé fasádě SD   čp. 33). Tento objekt sloužil jako obydlené
        zpracování. Následně železniční trať vede   číslo 11 (Suchdol čp. 127). Jedná se o první   a  kancelářské stavení. Třetí mezistaniční
        přes lokalitu Lesní Chalupy, která je čás-  z popisované řady strážních domků, který je   úsek žst. Suchdol – žst. Majdalena je zají-
        tí obce Nová Ves nad Lužnicí. V  krátkém   ve vlastnictví našeho státu. Právo hospoda-  mavý tím, že po jednom obsahuje všechny
        úseku za závodem se silnice přimyká k trati   řit s tímto majetkem má Správa železnic s.   typy přejezdových zabezpečovacích zaříze-
        z pravé strany. Až do sedmdesátých let 20.   o. Ještě než se tu vybudovalo světelné pře-  ní popisované tratě. Mechanické závory na
        století v tomto úseku vedla komunikace na-  jezdové  zabezpečovací zařízení, fungovalo   přejezdu P5602 (směrem na Klikov) obslu-
        levo od kolejí a za zrušeným přejezdem se   zde Zv číslo 15 s obsluhou pouze místních   hují signalisté stavědla 2 ve stanici  Suchdol.
        vracela na stávající silnici první třídy. Podél   závor. Dále budeme postupovat ke kostelu,   Uzavřené kovové závory jsou umístěny u SD
        silnice je ohrazení velké pastviny, za kterým   kde odbočíme doprava a  projedeme cent-  č.15. Světelné přejezdové zabezpečovací za-
        uvidíme zbytek domu čp. 108, který si po-  rální částí města. Takto se přesuneme přes   řízení se závorami je zřízeno na silnici E 49
        stavil jeden ze zaměstnanců tratě ze SD č. 6.   náměstí k supermarketu Penny. Za ním po   a bez závor pak ovládají signalisté stavědla 1
        Na současných mapách je toto místo ozna-  pravé straně je zřízen velice frekventovaný   ve stanici Majdalena. Další zajímavostí je, že
        čeno jako Achát. Zrušený SD číslo 6 (Nová   přejezd, u něhož se do roku 1996 nalézalo   se v tomto úseku zachovaly všechny strážní
        Ves čp. 78) stál asi 150 metrů před zbytkem   Zv číslo 16. Závoráři odtud obsluhovali troje   domky.
        domu v místě dnešní silnice. Kousek odtud   mechanické závory. V jeho těsné blízkosti se
        bylo ještě závorářské stanoviště č. 7, odkud   vypínal patrový objekt SD číslo 12 (Suchdol




        www.suchdol.cz                                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24