Page 19 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. listopad 2021
P. 19
Historie
lých dvou kilometrech jízdy od této stanice se obsluhovaly troje závory. Asi 400 metrů čp. 128). Domek poté podlehl demolici, stej-
můžeme mezi tratí a lesem objevit torzo zdi, dále po trase odbočuje vlevo účelová komu- ně tak i Zv 16. Od vlakové zastávky nyní po-
na kterém je zachován nivelační bod. Jedná nikace, kde za domem čp. 38 můžeme obje- jedeme po mezinárodní silnici E 49 směrem
se o pozůstatek SD číslo 2 (České Velenice vit stopy po zaniklém přejezdu. Posuneme-li na Třeboň. Za čerpací stanicí však odbočí-
čp. 152), který podlehl demolici v roce 2009 se v Lesních Chalupách dále k severu, spat- me vpravo na širší zemitou stezku, jež nás
a u kterého fungoval přejezd. Pojedeme-li říme po levé straně silnice bývalou kapličku přivede k přejezdu s automatickými závora-
dále, dostaneme se na návrší situované zá- a odbočující polní cestu, která nás dovede mi. Vlevo za přejezdem se v dobrém stavu
padně od vrcholku Čabelice. Zde se po pra- k dalšímu zaniklému přejezdu. Za oploce- nachází SD číslo 13 (Suchdol čp. 129), jehož
vé straně skrývá lesní cesta, která po krát- nou lesní školkou můžeme odbočit vlevo vlastníkem jsou České dráhy, a.s. V tomto
kém stoupání končí u velmi zchátralého SD a podél plotu se dostat k přejezdu se světly, druhém mezistaničním úseku je instalováno
číslo 3 (Nová Ves nad Lužnicí čp. 75). Jedná kde se ve zděném domku kdysi nacházelo celkem dvanáct světelných přejezdů, z toho
se o velice netypické umístění tohoto služeb- Zv číslo 9 (obsluhovaly se tu troje závory). tři jsou doplněny závorami.
ního objektu, který je od kolejí vzdálený 75 Pohlédneme-li z cesty za přejezdem k jihu, Nyní pojedeme okolo výpravní budovy
metrů. Domek prodělal během svého trvá- uzříme při rozhraní louky a lesa další SD stanice a cesta nás vrátí na silnici E 49. Po
ní rozličné přestavby, a ač má soukromého a to číslo 7 (Dvory nad Lužnicí čp. 74). Ten- ní se budeme přesouvat do Třeboně. U ná-
majitele, jeho osud zdá se býti zpečetěn. To to objekt je také privátní. Vrátíme se podél sledujícího světelného přejezdu, který míst-
SD číslo 4 (Nová Ves čp. 76) je ve fázi re- areálu školky na hlavní silnici a budeme se ní znají pod názvem „U Čtrnáctky“, bývalo
konstrukce a čekají ho jistě lepší časy. Tato přesouvat do obce Dvory. V přímém směru také závorářské stanoviště, ale to už bude jis-
nepřehlédnutelná stavba dominuje lokali- se dostaneme k místní zastávce, situované tě půlstoletí. Na kopečku nalevo od tratě (asi
tě mezi silnicí a železnicí před vjezdem do nalevo od přejezdu zabezpečeném pouze 200 m odtud) se v současnosti rekonstruuje
obce Nová Ves nad Lužnicí. Svou celkovou světly. Napravo od tohoto přejezdu býval SD privátní SD číslo 14 (Cep čp. 68). Jeden a půl
konstrukcí připomíná zmenšeninu výpravní číslo 8 (Dvory čp. 75) zasazený v náspu. Na- kilometru od této budovy je vsazen do kolejí
budovy žel. stanice Nové Hrady (má o jedno proti němu stojí objekt opuštěného Zv číslo přejezd s trvale uzamčenými kovovými zá-
podlaží méně, tedy dvě). Dále se v našem 11 a ještě dále dlouhodobě uzavřená zají- vorami. Za ním je umístěn další soukromý
putování posuneme do stanice Nová Ves mavá hrázděná čekárna. Tady se ještě před SD číslo 15 (Cep čp. 69). V sousedství této
nad Lužnicí. Mezi tamní výpravní budo- třiceti léty obsluhovaly patery závory. Nyní budovy ještě přežívá železobetonová pev-
vou a stavědlem 1 stával v sousedství kole- pojedeme k dalšímu světelnému přejezdu nůstka lehkého opevnění, tzv. řopík. O jeden
jiště SD číslo 5. Tento objekt nejběžnějšího bez závor, před kterým odbočíme vlevo. kilometr dále při trase hlavní silnice nalevo
konstrukčního typu (obdélníkový půdorys) Starousedlíci tomuto místu říkají Studenů vyhlíží z rostlinného objetí státní SD číslo16
podlehl demolici v prosinci roku 2018. Nyní rampa. Takto se dostaneme k bývalému SD (Cep čp. 63). U něho snadno nalezneme sto-
máme za sebou první mezistaniční úsek naší číslo 9 (Dvory čp. 76). Tento soukromý ob- py po bývalém přejezdu. Jakmile přijedeme
železniční trati, na kterém se nachází pouze jekt se nachází ve skvělém stavu a je okrášlen ke stanici Majdalena, odbočíme vlevo smě-
jeden přejezd zabezpečený automatickými zelení s pravidelnou péčí. Po této místní ko- rem na obec Cep. Mezi kolejemi na pravé
závorami se světly. Pak je zde instalován munikaci se přesuneme do Hrdlořez, kde straně byl vystavěn SD číslo 17 (Cep čp. 82),
jeden trvale uzavřený přejezd s kovovými po příjezdu k hlavní silnici budeme muset který je opět ve vlastnictví státu. Také tady
uzamčenými závorami a dvoje mechanické odbočit vpravo. Půl kilometru od projeté bylo umístěno závorářské stanoviště a pa-
závory jsou ovládány signalistou v žst. Nová křižovatky se po pravé straně nalézá želez- mětní deska na fasádě domu upozorňuje
Ves nad Lužnicí. niční zastávka Hrdlořezy s bývalým Zv číslo na zastřelení závoráře K. Jordáka na konci
Z obce Nová Ves nad Lužnicí pokra- 13. Obsluhovaly se zde dvoje mechanické druhé světové války. Mimochodem, ocitnete
čujeme v pomyslném putování do města závory. SD číslo 10 (Hrdlořezy čp. 64) stál se zde na nejdelším přejezdu tratě 226, který
Suchdol nad Lužnicí. Za Novou Vsí se na- vpravo od budovy Zv a byl zbourán na pod- obsahuje šest kolejí. Dále se přesuneme k vý-
levo od železnice rozprostírá areál firmy LB zim roku 2015. Pokračujeme v jízdě v sou- pravní budově zdejší stanice, v jejíž soused-
Minerals (bývalý Calofrig) a nad silnicí i tra- sedství železniční tratě až na počátek města ství je umístěn dům stejného konstrukčního
tí se klene pásový dopravník, který přesouvá Suchdol nad Lužnicí. Vlevo za přejezdem typu, jaký mají strážní domky (Majdalena
vytěžené štěrkopísky do podniku k dalšímu se nám představí ve své ošuntělé fasádě SD čp. 33). Tento objekt sloužil jako obydlené
zpracování. Následně železniční trať vede číslo 11 (Suchdol čp. 127). Jedná se o první a kancelářské stavení. Třetí mezistaniční
přes lokalitu Lesní Chalupy, která je čás- z popisované řady strážních domků, který je úsek žst. Suchdol – žst. Majdalena je zají-
tí obce Nová Ves nad Lužnicí. V krátkém ve vlastnictví našeho státu. Právo hospoda- mavý tím, že po jednom obsahuje všechny
úseku za závodem se silnice přimyká k trati řit s tímto majetkem má Správa železnic s. typy přejezdových zabezpečovacích zaříze-
z pravé strany. Až do sedmdesátých let 20. o. Ještě než se tu vybudovalo světelné pře- ní popisované tratě. Mechanické závory na
století v tomto úseku vedla komunikace na- jezdové zabezpečovací zařízení, fungovalo přejezdu P5602 (směrem na Klikov) obslu-
levo od kolejí a za zrušeným přejezdem se zde Zv číslo 15 s obsluhou pouze místních hují signalisté stavědla 2 ve stanici Suchdol.
vracela na stávající silnici první třídy. Podél závor. Dále budeme postupovat ke kostelu, Uzavřené kovové závory jsou umístěny u SD
silnice je ohrazení velké pastviny, za kterým kde odbočíme doprava a projedeme cent- č.15. Světelné přejezdové zabezpečovací za-
uvidíme zbytek domu čp. 108, který si po- rální částí města. Takto se přesuneme přes řízení se závorami je zřízeno na silnici E 49
stavil jeden ze zaměstnanců tratě ze SD č. 6. náměstí k supermarketu Penny. Za ním po a bez závor pak ovládají signalisté stavědla 1
Na současných mapách je toto místo ozna- pravé straně je zřízen velice frekventovaný ve stanici Majdalena. Další zajímavostí je, že
čeno jako Achát. Zrušený SD číslo 6 (Nová přejezd, u něhož se do roku 1996 nalézalo se v tomto úseku zachovaly všechny strážní
Ves čp. 78) stál asi 150 metrů před zbytkem Zv číslo 16. Závoráři odtud obsluhovali troje domky.
domu v místě dnešní silnice. Kousek odtud mechanické závory. V jeho těsné blízkosti se
bylo ještě závorářské stanoviště č. 7, odkud vypínal patrový objekt SD číslo 12 (Suchdol
www.suchdol.cz 19