Page 18 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. listopad 2021
P. 18
Historie
Historie a současnost
železniční tratě České
Velenice – Veselí nad Lužnicí
(3. část)
Vladimír Bednář lovstvím dohadů. Obecně měli procházet z Gmündu) vzestupně směrem ke konci
přidělený obvod a kontrolovat stav tratě, tratě (tedy ke Praze). V průběhu dalších
případně provádět drobné opravy a faktic- desetiletí se však domky rušily, bouraly
Strážní domky – ky i zabezpečovat jízdu vlaku. Někde košo- nebo začaly sloužit k jiným účelům. Proto
obecná charakteristika vými návěstidly, jinde praporci si strážníci bylo zavedeno číslování podle kilometrické
fakticky předávali vlak mezi sebou. Ještě polohy na trati, kde se ten který objekt na-
Strážní domky vznikaly spolu se stavbou před zavedením telefonu (v hláskové službě cházel. Například SD v Suchdole nad Luž-
tratí jako služební prostor a zároveň i oby- poprvé použit až roku 1884), se informace, nicí u přejezdu P5597 (poblíže hřbitova)
dlí drážního zaměstnance a jeho rodiny. kdy a kam pojede vlak, předávaly pomocí měl původní číslo 11. Později však obdržel
Ze stavebního hlediska existovalo několik zvonkových návěstí z elektromechanických patnáctku, která je na jeho štítu dodnes. Pat-
typů těchto domků, a to podle společnosti, signálních přístrojů (hekafonů), tzv. číňanů. náctý kilometrovník se totiž nachází cca sto
která byla investorem. Jednoduché domky Jejich zvonec byl zpravidla u jednoduchého metrů od této stavby. A tak se do dnešních
o dvou až třech místnostech a příslušenství strážního domku umístěn na střeše, pohon dnů na štítech pouze některých staveb za-
drážní společnosti budovaly zhruba v kilo- obstarávalo závaží nebo hodinový stroj. Kla- chovalo číslo buď původní (reliéfní číslice)
metrové vzdálenosti tak, aby byly zpravi- sický číňan na stojanu býval hlavně u dom- nebo novodobé (bílé číslo v černém čtver-
dla na dohled od sebe. Budovy byly přísně ků ve stanicích, podle počtu tratí i dva až ci). V případě závorářských stanovišť byly
normalizované, i když své výkresy měly i ty tři. Používání zvonkových návěstí (předpis tyto služební objekty označeny zkratkou Zv
stojící atypicky například ve svahu, věžové jich znal 11) bylo zrušeno až 30. září 1953. a číslem nejbližšího kilometrovníku (černé
i vícenásobné. Strážní domky byly stavěny Původně měl strážník nepřetržitou službu číslo v bílém čtverci). Například v Třeboni
jednak na širé trati a jednak ve stanicích. 24 hodin, kterou za něj vykonávala i jeho na Hrádečku při přejezdu P5613 sloužil SD
Ty ve stanicích byly zpravidla situovány na žena či další rodinní příslušníci. Později se číslo 22, ve kterém bylo později zřízeno Zv
zhlavích stanic, často v provedení jako dvo- tu turnusově začalo střídat několik pracov- 31 (závorářské stanoviště vzdálené cca 200
jité, u nichž polovina sloužila pro výhybká- níků a ti sotva mohli úřadovat v cizí kuchy- metrů od kilometrovníku 31).
ře. Jedna místnost strážního domku sloužila ni. (Zdroj: článek Martina Navrátila, časopis Na celkem deseti SD byly zřízeny nivelač-
jako předsíň a druhá menší (pokud na ni Železničář z 12. 2. 2013) ní body, které měly být zachovány v případě
vůbec zbyl prostor) jako miniložnice. Velká zbourání objektů. Nestalo se tak u SD čís-
místnost fungovala jako služební i obytná. lo 10 v Hrdlořezích. U dalších třech staveb
Vařilo se tu, spalo a někdy se tu rodily i děti. můžeme na místě demolice nalézt torzo zdi
Pro strážní domky na širé trati byla charak- Strážní domky (SD), závorář- s touto značkou. Nivelační bod je geodetický
teristická odlehlost od měst a vesnic, takže ská stanoviště (Zv) a přejezdy bod, který slouží jako vztažný bod pro výš-
jejich obyvatelé zvláště v zimě byli závislí (P) na trati 226 ková měření. V dokumentaci, kterou spra-
na samozásobení. V podsklepení si ucho- vuje zeměměřičský nebo katastrální úřad,
vávali potraviny, na půdě uskladňovali seno Na naší trati 226 bylo při budování želez- je uváděna nadmořská výška příslušného
a slámu pro hospodářská zvířata. Ve vedlej- nice vystavěno celkem 35 strážních domků bodu.
ší budově měli malý sklad na palivo, suchý (z nich se do současnosti zachovalo 21).
záchod a chlév pro jednu kozu. Na nezbyt- Později, v souvislosti se zkrácením pracovní
né zahradě se nacházela studna s vlastním doby a se zaváděním telefonu a dalších za-
zdrojem vody. bezpečovacích prvků, začaly strážní domky Poznávací cesta z Českých
O náplni práce takzvaného vechtra, jak sloužit jen k obytným účelům. Poblíž ně- Velenic do Majdaleny
se železničnímu strážníkovi říkávalo, se kterých těchto objektů se budovala strážní
můžete dozvědět z povedeného snímku Fi- stanoviště, v novodobé historii drah ozna- Nyní se vydáme z Českých Velenic do Dvo-
lipa Renče Hlídač č. 47, kde hlavní úlohu čované jako závorářská stanoviště. Stráž- rů nad Lužnicí po komunikaci číslo 108,
přesvědčivě ztvárnil Karel Roden. Jaké měl ní domky (dále jen SD) měly na své vnější která sleduje popisovanou železniční trať.
původně strážník tratě povinnosti? Přesněj- fasádě (štítu) identifikační číslo. Původně se V prostoru českovelenické stanice na blíže
ší popisy nejsou dostupné a jsou spíše krá- tyto stavby číslovaly od počátku tratě (tedy neurčeném místě stával SD číslo 1. Po nece-
18 Suchdolský zpravodaj | listopad 2021