Page 18 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. listopad 2021
P. 18

Historie




        Historie a současnost




        železniční tratě České




        Velenice – Veselí nad Lužnicí




        (3. část)



        Vladimír Bednář                     lovstvím dohadů. Obecně měli procházet   z  Gmündu) vzestupně směrem ke konci
                                            přidělený obvod a  kontrolovat stav tratě,   tratě (tedy ke Praze). V  průběhu dalších
                                            případně provádět drobné opravy a faktic-  desetiletí se však domky rušily, bouraly
        Strážní domky –                     ky i zabezpečovat jízdu vlaku. Někde košo-  nebo začaly sloužit k jiným účelům. Proto
        obecná charakteristika              vými návěstidly, jinde praporci si strážníci   bylo zavedeno číslování podle kilometrické
                                            fakticky předávali vlak mezi sebou. Ještě   polohy na trati, kde se ten který objekt na-
        Strážní domky vznikaly spolu se stavbou   před zavedením telefonu (v hláskové službě   cházel. Například SD v Suchdole nad Luž-
        tratí jako služební prostor a zároveň i oby-  poprvé použit až roku 1884), se informace,   nicí u  přejezdu P5597 (poblíže hřbitova)
        dlí  drážního zaměstnance a  jeho  rodiny.   kdy a  kam pojede vlak, předávaly pomocí   měl původní číslo 11. Později však obdržel
        Ze stavebního hlediska existovalo několik   zvonkových návěstí z elektromechanických   patnáctku, která je na jeho štítu dodnes. Pat-
        typů těchto domků, a to podle společnosti,   signálních přístrojů (hekafonů), tzv. číňanů.   náctý kilometrovník se totiž nachází cca sto
        která byla investorem. Jednoduché domky   Jejich zvonec byl zpravidla u jednoduchého   metrů od této stavby. A tak se do dnešních
        o dvou až třech místnostech a příslušenství   strážního domku umístěn na střeše, pohon   dnů na štítech pouze některých staveb za-
        drážní společnosti budovaly zhruba v kilo-  obstarávalo závaží nebo hodinový stroj. Kla-  chovalo číslo buď původní (reliéfní číslice)
        metrové vzdálenosti tak, aby byly zpravi-  sický číňan na stojanu býval hlavně u dom-  nebo novodobé (bílé číslo v černém čtver-
        dla na dohled od sebe. Budovy byly přísně   ků ve stanicích, podle počtu tratí i  dva  až   ci).  V  případě závorářských stanovišť byly
        normalizované, i když své výkresy měly i ty   tři. Používání zvonkových návěstí (předpis   tyto služební objekty označeny zkratkou Zv
        stojící atypicky například ve svahu, věžové   jich znal 11) bylo zrušeno až 30. září 1953.   a číslem nejbližšího kilometrovníku (černé
        i  vícenásobné.  Strážní domky  byly stavěny   Původně měl strážník nepřetržitou službu   číslo v bílém čtverci). Například v Třeboni
        jednak na širé trati a  jednak ve stanicích.   24 hodin, kterou za něj vykonávala i  jeho   na Hrádečku při přejezdu P5613 sloužil SD
        Ty ve stanicích byly zpravidla situovány na   žena či další rodinní příslušníci. Později se   číslo 22, ve kterém bylo později zřízeno Zv
        zhlavích stanic, často v provedení jako dvo-  tu turnusově začalo střídat několik pracov-  31 (závorářské stanoviště vzdálené cca 200
        jité, u nichž polovina sloužila pro výhybká-  níků a ti sotva mohli úřadovat v cizí kuchy-  metrů od kilometrovníku 31).
        ře. Jedna místnost strážního domku sloužila   ni. (Zdroj: článek Martina Navrátila, časopis   Na celkem deseti SD byly zřízeny nivelač-
        jako předsíň a  druhá menší (pokud na ni   Železničář z 12. 2. 2013)    ní body, které měly být zachovány v případě
        vůbec zbyl prostor) jako miniložnice. Velká                             zbourání objektů. Nestalo se tak u SD čís-
        místnost fungovala jako služební i obytná.                              lo 10 v Hrdlořezích. U dalších třech staveb
        Vařilo se tu, spalo a někdy se tu rodily i děti.                        můžeme na místě demolice nalézt torzo zdi
        Pro strážní domky na širé trati byla charak-  Strážní domky (SD), závorář-  s touto značkou. Nivelační bod je geodetický
        teristická odlehlost od měst a vesnic, takže  ská stanoviště (Zv) a přejezdy   bod, který slouží jako vztažný bod pro výš-
        jejich obyvatelé zvláště v  zimě byli závislí  (P) na trati 226         ková měření. V dokumentaci, kterou spra-
        na samozásobení. V  podsklepení si ucho-                                vuje zeměměřičský nebo katastrální úřad,
        vávali potraviny, na půdě uskladňovali seno   Na naší trati 226 bylo při budování želez-  je uváděna nadmořská výška příslušného
        a slámu pro hospodářská zvířata. Ve vedlej-  nice vystavěno celkem 35 strážních domků   bodu.
        ší budově měli malý sklad na palivo, suchý   (z  nich se do současnosti zachovalo 21).
        záchod a chlév pro jednu kozu. Na nezbyt-  Později, v souvislosti se zkrácením pracovní
        né zahradě se nacházela studna s vlastním   doby a se zaváděním telefonu a dalších za-
        zdrojem vody.                       bezpečovacích prvků, začaly strážní domky  Poznávací cesta z Českých
          O  náplni práce takzvaného vechtra, jak   sloužit jen k  obytným účelům. Poblíž ně-  Velenic do Majdaleny
        se  železničnímu  strážníkovi  říkávalo,  se   kterých těchto objektů se budovala strážní
        můžete dozvědět z povedeného snímku Fi-  stanoviště, v novodobé historii drah ozna-  Nyní se vydáme z Českých Velenic do Dvo-
        lipa Renče Hlídač č. 47, kde hlavní úlohu   čované jako závorářská stanoviště. Stráž-  rů  nad  Lužnicí  po  komunikaci  číslo  108,
        přesvědčivě ztvárnil Karel Roden. Jaké měl   ní domky (dále jen SD) měly na své vnější   která sleduje popisovanou železniční trať.
        původně strážník tratě povinnosti? Přesněj-  fasádě (štítu) identifikační číslo. Původně se   V prostoru českovelenické stanice na blíže
        ší popisy nejsou dostupné a jsou spíše krá-  tyto stavby číslovaly od počátku tratě (tedy   neurčeném místě stával SD číslo 1. Po nece-




        18                                                                           Suchdolský zpravodaj  |  listopad 2021
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23