Page 33 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 02 2022
P. 33

32  Osudy  Hobulet únor 2022  Hobulet únor 2022                                     Dětem                            33



        Venkovní výzva                        Ať už jsi dnes kdekoli a venku je jakékoli počasí, úkol pro
 s odstupem doby shrnul následovně: „A když   resy bytů, kde se přednášelo – na Starém Měs-  Aby chytrý člověk nežil hloupě…  dnešek je jednoduchý – běž ven. Venku se dá dělat tolik věcí!
 mě po dvaceti létech práce na univerzitě v roce   tě, na Petřinách, od roku 1980 na Vinohradech   Vzrušený hlas, kterým Milan Machovec ironic-  Tady je třeba pár tipů…
 1969 vyhodili, protože jsem odmítl odvolat své   (Slavíkova ulice) a od roku 1982 opět na Starém   ky i naléhavě oslovoval srdce svých poslucha-
 přesvědčení, že srpen 1968 byl hnusnou oku-  Městě (Templová ulice). Machovec vzpomínal:   čů, nezní posluchárnami filozofické fakulty na
 pací, a pak dlouho obtížně živil sebe i rodinu   „Scházely se nejdříve malé skupinky, kolem de-  Palachově náměstí již mnoho semestrů. Řady
 soukromými hodinami, jediný vůbec, kdo měl   seti patnácti mladých lidí, většinou děti, které   studentů i lidí, kteří si chodili pro trochu smys-
 odvahu dát mi trvalou práci, byl katolický kněz   nesměly kvůli rodičům studovat. Skupiny byly   lu uprostřed každodenní šedi na večerní kurzy,
 P. František Kohlíček, tehdy farář v Holešovi-  dvě, jednu z undergroundu vedl Egon Bondy,   osiřely definitivně 15. ledna 2003. V jednom
 cích.“ Na jaře 1971 se nastěhoval do dvoupoko-  já druhou, pak splynuly.“ Mezi posluchači se   z posledních televizních dokumentů Macho-
 jového bytu v Holešovicích (U Průhonu 4).   objevily později významné osobnosti polisto-  vec prohlásil: „Smrti se člověk nemusí bát, to
 V Československu byl v té době zcela vyřazen   padové politiky, např. Jan Ruml nebo Martin   se každému podaří hned napoprvé.“ Nemýlil
 z veřejného života. Publikovat již mohl jen v za-  Fendrych. V roce 1987 byl Milanu Machovcovi   se. Odešel hned na první pokus v nedožitých
 hraničí a v samizdatu, přednášet pouze na by-  udělen čestný doktorát evangelické teologické   sedmdesáti osmi letech. Ve strašnickém kre-
 tových seminářích. Ale ve světě se stával stále   fakulty v Bernu. Obával se však, že by mu byl   matoriu se s ním biskup Václav Malý na jeho
 známějším, a to díky německému vydání knihy   znemožněn návrat, a tak předání proběhlo až   výslovné přání rozloučil modlitbou Páně.
 Smysl lidského života a později zejména díky   následně na švýcarské ambasádě v Praze.  Mnozí vděční žáci a studenti navazují na
 knize Ježíš pro moderního člověka. Ta vyšla ve   Roku 1977 jako jeden z prvních podepsal   jeho slova v soukromých životech i ve svých
 dvaceti vydáních a ve dvanácti jazycích.  Chartu 77, kterou mu přinesl Luboš Kohout.   oborech dodnes. Předpokladem Machovcova
 „Vzali mi telefon, a pak mi ho zase za čas   učení zůstává, že nezvítězí vzájemná lhostej-
 Tváří v tvář zániku  vrátili, protože zjistili, že se bez něj špat-  nost, před kterou tento filozof dialogu stále
 Několik let se Milan Machovec živil soukromý-  ně odposlouchává,“ vzpomínal s vtipným   varoval. ○
 mi hodinami latiny, němčiny a klavíru. V roce   nadhledem Machovec. A dodal: „O mne se
 1973 ale přijal lepší práci, která mu poskytovala   někdy staraly i čtyři skupiny tajných: z vnitra,
 více času na vědecké bádání – varhanictví   z Bartolomějské, z Prahy 7, kde bydlím, a také
 v římskokatolickém kostele sv. Antonína v Ho-  z Ostravy, kde jsem měl celou řadu svých
 lešovicích. Jeho zájem se v této době obrátil   žáků. Jenže tu byl malý háček: já už totiž byl
 k soudobým problémům. Nutnost opakovaně   odevšad vyhozen, a tak jsem o nic, na čem
 upozorňovat na aktuální problémy lidstva   mi záleželo, nemohl přijít. Přednášet jsem
 vnímal o to palčivěji, že přes mnohá varování   nesměl, publikovat jsem nesměl, stýkat se
 velkých osobností se lidstvo ocitlo v hluboké   s přáteli jsem nesměl, tak co může ještě přijít?
 krizi a možná i na pokraji zániku. Ekologická   Ano, mohli mě zavřít, ale co z toho?“ Nakonec
 hrozba se tak stala dalším velkým tématem Ma-  se také trochu zlepšila jeho finanční situace:
 chovcovy filozofie: „Lidi dneska Zemi používají   „Měl jsem finanční základ z varhan, hrál jsem
 jako materiál. Ať je to cement, železo, dřevo, je   na ně při bohoslužbách, svatbách či pohřbech,
 to pro ně bezcenný materiál. Hodnotu vidí až   a současně mi občas přišel nějaký ten honorář
 v tom, když to technicky zpracují, ale k tomu   z Německa, USA nebo Nizozemska za překlady
 materiálu úctu nemají. Pokud nemilujeme   mých knih, úvah či přednášek. Samozřejmě
 Zemi a přírodu, tak ji taky neuchováváme.   nikoli poštou, protože by mi ho zabavili, ale
 A pak tato civilizace všemi těmi úspěchy eko-  vždycky ho někdo přivezl.“
 nomie a techniky páchá pomalou sebevraždu.   Koncem sedmdesátých let došlo ke smutné
 Ničíme si vzduch, zeleň, vodstvo, protože tady   změně v Machovcově soukromém životě.
 nikdo ekonomickým lobby nebrání v tom, aby   V roce 1978 zemřela jeho bývalá žena Markéta,
 se na planetu dívaly ne jako na matku, ale aby   o kterou se v posledních letech jejího života
 se na ni dívaly jako na sprostý materiál, který   pečlivě staral a v jejích závěrečných dnech jí
 mohou používat.“  byl stále nablízku.
 Strach z ekologického kolapsu civilizace
 se později promítl do knihy Filozofie tváří   Smysl lidského života
 v tvář zániku. V těsné souvislosti můžeme   V atmosféře strachu lednových demonstrací
 vyzdvihnout ještě Machovcův zájem o feminis-  roku 1989 veřejně vystoupil na Václavském
 mus: „Lidstvo nemůže přežít bez prohloubení   náměstí s projevem, v němž hovořil nejen
 ženských složek lidství.“ Ve své době a generaci   o Janu Palachovi a jeho činu, ale také o nená-
 byl jeden z mála, kteří v patriarchátu spatřovali   silné cestě Mahátmy Gándhího. Listopadovou
 slepou uličku lidských dějin. Podle jeho slov   sametovou revoluci prožíval v nadšení spolu se
 byla jednou z příčin politického, mravního   studenty. Účastnil se demonstrací a večery trá-
 i ekologického úpadku jednostranná mužskost   vil v divadlech, ve kterých probíhaly politické
 naší civilizace. Na svůj feminismus se přitom   diskuze.
 dokázal dívat sebekritickýma střízlivýma očima,   Začátkem roku 1990, tedy po předpověze-
 neboť otevřeně přiznal, že i když celý život ká-  ných dvaceti letech, byl opět přijat na Filozo-
 zal, že muž musí minimálně na 40, ne-li na    fickou fakultu Univerzity Karlovy. Publikoval,   →
 50 procent převzít dřinu v domácnosti a věno-  přednášel, účastnil se diskuzí a ve svém malém
 vat se dětem, sám to prakticky bohužel nedělal.  holešovickém bytě přijímal a zkoušel studenty.
 V češtině mu vyšla jedna z jeho nejslavnějších
 Bytová univerzita  knih Ježíš pro moderního člověka. S přibýva-  Dozvědět se více
 Jako autor zakotvil Milan Machovec v nakladatelství
 Kolem roku 1975 začal soukromě přednášet   jícími roky začal pociťovat zdravotní potíže,   Akropolis, pro něž vedle posledních drobných prací
 na takzvaných bytových univerzitách mladým   které omezovaly jeho výukovou a publikační   Indoevropané v pravlasti (2000) a Achilleus (2001)
 lidem, kteří z politických důvodů nemohli   činnost, přesto se mu podařilo vydat studii   zásadně přepracoval své dílo Smysl lidského života
 studovat. Postupně se tak vytvořil seminář   Indoevropané v pravlasti, v níž se zajímal   z roku 1965 a vydal je pod novým názvem Smysl lidské
 fungující až do listopadu 1989. Mezi probíraná   o společné kořeny indoevropských národů.  existence (2002). Po jeho smrti vyšly reedice knih
 témata patřily dějiny filozofie, dějiny české kul-  Poslední Machovcův přednáškový cyklus   Ježíš pro moderního člověka (2003), Josef Dobrovský   Ilustrace – David Böhm
 tury nebo dějiny světových náboženství. Tyto   na fakultě byl svým názvem určující pro jeho   (2004), Filosofie tváří tvář zániku (2006), Svatý Augustin
 (2011) nebo František Palacký a česká filosofie (2019).
 semináře se většinou nekonaly na jednom mís-  celoživotní dílo a úsilí – nesl název Smysl   K připomínce osmdesáti let od jeho narození byl v roce
 tě, ale z bezpečnostních důvodů se měnily ad-  lidského života.  2006 vydán sborník Mistr dialogu Milan Machovec.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38