Page 33 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 02 2022
P. 33
32 Osudy Hobulet únor 2022 Hobulet únor 2022 Dětem 33
Venkovní výzva Ať už jsi dnes kdekoli a venku je jakékoli počasí, úkol pro
s odstupem doby shrnul následovně: „A když resy bytů, kde se přednášelo – na Starém Měs- Aby chytrý člověk nežil hloupě… dnešek je jednoduchý – běž ven. Venku se dá dělat tolik věcí!
mě po dvaceti létech práce na univerzitě v roce tě, na Petřinách, od roku 1980 na Vinohradech Vzrušený hlas, kterým Milan Machovec ironic- Tady je třeba pár tipů…
1969 vyhodili, protože jsem odmítl odvolat své (Slavíkova ulice) a od roku 1982 opět na Starém ky i naléhavě oslovoval srdce svých poslucha-
přesvědčení, že srpen 1968 byl hnusnou oku- Městě (Templová ulice). Machovec vzpomínal: čů, nezní posluchárnami filozofické fakulty na
pací, a pak dlouho obtížně živil sebe i rodinu „Scházely se nejdříve malé skupinky, kolem de- Palachově náměstí již mnoho semestrů. Řady
soukromými hodinami, jediný vůbec, kdo měl seti patnácti mladých lidí, většinou děti, které studentů i lidí, kteří si chodili pro trochu smys-
odvahu dát mi trvalou práci, byl katolický kněz nesměly kvůli rodičům studovat. Skupiny byly lu uprostřed každodenní šedi na večerní kurzy,
P. František Kohlíček, tehdy farář v Holešovi- dvě, jednu z undergroundu vedl Egon Bondy, osiřely definitivně 15. ledna 2003. V jednom
cích.“ Na jaře 1971 se nastěhoval do dvoupoko- já druhou, pak splynuly.“ Mezi posluchači se z posledních televizních dokumentů Macho-
jového bytu v Holešovicích (U Průhonu 4). objevily později významné osobnosti polisto- vec prohlásil: „Smrti se člověk nemusí bát, to
V Československu byl v té době zcela vyřazen padové politiky, např. Jan Ruml nebo Martin se každému podaří hned napoprvé.“ Nemýlil
z veřejného života. Publikovat již mohl jen v za- Fendrych. V roce 1987 byl Milanu Machovcovi se. Odešel hned na první pokus v nedožitých
hraničí a v samizdatu, přednášet pouze na by- udělen čestný doktorát evangelické teologické sedmdesáti osmi letech. Ve strašnickém kre-
tových seminářích. Ale ve světě se stával stále fakulty v Bernu. Obával se však, že by mu byl matoriu se s ním biskup Václav Malý na jeho
známějším, a to díky německému vydání knihy znemožněn návrat, a tak předání proběhlo až výslovné přání rozloučil modlitbou Páně.
Smysl lidského života a později zejména díky následně na švýcarské ambasádě v Praze. Mnozí vděční žáci a studenti navazují na
knize Ježíš pro moderního člověka. Ta vyšla ve Roku 1977 jako jeden z prvních podepsal jeho slova v soukromých životech i ve svých
dvaceti vydáních a ve dvanácti jazycích. Chartu 77, kterou mu přinesl Luboš Kohout. oborech dodnes. Předpokladem Machovcova
„Vzali mi telefon, a pak mi ho zase za čas učení zůstává, že nezvítězí vzájemná lhostej-
Tváří v tvář zániku vrátili, protože zjistili, že se bez něj špat- nost, před kterou tento filozof dialogu stále
Několik let se Milan Machovec živil soukromý- ně odposlouchává,“ vzpomínal s vtipným varoval. ○
mi hodinami latiny, němčiny a klavíru. V roce nadhledem Machovec. A dodal: „O mne se
1973 ale přijal lepší práci, která mu poskytovala někdy staraly i čtyři skupiny tajných: z vnitra,
více času na vědecké bádání – varhanictví z Bartolomějské, z Prahy 7, kde bydlím, a také
v římskokatolickém kostele sv. Antonína v Ho- z Ostravy, kde jsem měl celou řadu svých
lešovicích. Jeho zájem se v této době obrátil žáků. Jenže tu byl malý háček: já už totiž byl
k soudobým problémům. Nutnost opakovaně odevšad vyhozen, a tak jsem o nic, na čem
upozorňovat na aktuální problémy lidstva mi záleželo, nemohl přijít. Přednášet jsem
vnímal o to palčivěji, že přes mnohá varování nesměl, publikovat jsem nesměl, stýkat se
velkých osobností se lidstvo ocitlo v hluboké s přáteli jsem nesměl, tak co může ještě přijít?
krizi a možná i na pokraji zániku. Ekologická Ano, mohli mě zavřít, ale co z toho?“ Nakonec
hrozba se tak stala dalším velkým tématem Ma- se také trochu zlepšila jeho finanční situace:
chovcovy filozofie: „Lidi dneska Zemi používají „Měl jsem finanční základ z varhan, hrál jsem
jako materiál. Ať je to cement, železo, dřevo, je na ně při bohoslužbách, svatbách či pohřbech,
to pro ně bezcenný materiál. Hodnotu vidí až a současně mi občas přišel nějaký ten honorář
v tom, když to technicky zpracují, ale k tomu z Německa, USA nebo Nizozemska za překlady
materiálu úctu nemají. Pokud nemilujeme mých knih, úvah či přednášek. Samozřejmě
Zemi a přírodu, tak ji taky neuchováváme. nikoli poštou, protože by mi ho zabavili, ale
A pak tato civilizace všemi těmi úspěchy eko- vždycky ho někdo přivezl.“
nomie a techniky páchá pomalou sebevraždu. Koncem sedmdesátých let došlo ke smutné
Ničíme si vzduch, zeleň, vodstvo, protože tady změně v Machovcově soukromém životě.
nikdo ekonomickým lobby nebrání v tom, aby V roce 1978 zemřela jeho bývalá žena Markéta,
se na planetu dívaly ne jako na matku, ale aby o kterou se v posledních letech jejího života
se na ni dívaly jako na sprostý materiál, který pečlivě staral a v jejích závěrečných dnech jí
mohou používat.“ byl stále nablízku.
Strach z ekologického kolapsu civilizace
se později promítl do knihy Filozofie tváří Smysl lidského života
v tvář zániku. V těsné souvislosti můžeme V atmosféře strachu lednových demonstrací
vyzdvihnout ještě Machovcův zájem o feminis- roku 1989 veřejně vystoupil na Václavském
mus: „Lidstvo nemůže přežít bez prohloubení náměstí s projevem, v němž hovořil nejen
ženských složek lidství.“ Ve své době a generaci o Janu Palachovi a jeho činu, ale také o nená-
byl jeden z mála, kteří v patriarchátu spatřovali silné cestě Mahátmy Gándhího. Listopadovou
slepou uličku lidských dějin. Podle jeho slov sametovou revoluci prožíval v nadšení spolu se
byla jednou z příčin politického, mravního studenty. Účastnil se demonstrací a večery trá-
i ekologického úpadku jednostranná mužskost vil v divadlech, ve kterých probíhaly politické
naší civilizace. Na svůj feminismus se přitom diskuze.
dokázal dívat sebekritickýma střízlivýma očima, Začátkem roku 1990, tedy po předpověze-
neboť otevřeně přiznal, že i když celý život ká- ných dvaceti letech, byl opět přijat na Filozo-
zal, že muž musí minimálně na 40, ne-li na fickou fakultu Univerzity Karlovy. Publikoval, →
50 procent převzít dřinu v domácnosti a věno- přednášel, účastnil se diskuzí a ve svém malém
vat se dětem, sám to prakticky bohužel nedělal. holešovickém bytě přijímal a zkoušel studenty.
V češtině mu vyšla jedna z jeho nejslavnějších
Bytová univerzita knih Ježíš pro moderního člověka. S přibýva- Dozvědět se více
Jako autor zakotvil Milan Machovec v nakladatelství
Kolem roku 1975 začal soukromě přednášet jícími roky začal pociťovat zdravotní potíže, Akropolis, pro něž vedle posledních drobných prací
na takzvaných bytových univerzitách mladým které omezovaly jeho výukovou a publikační Indoevropané v pravlasti (2000) a Achilleus (2001)
lidem, kteří z politických důvodů nemohli činnost, přesto se mu podařilo vydat studii zásadně přepracoval své dílo Smysl lidského života
studovat. Postupně se tak vytvořil seminář Indoevropané v pravlasti, v níž se zajímal z roku 1965 a vydal je pod novým názvem Smysl lidské
fungující až do listopadu 1989. Mezi probíraná o společné kořeny indoevropských národů. existence (2002). Po jeho smrti vyšly reedice knih
témata patřily dějiny filozofie, dějiny české kul- Poslední Machovcův přednáškový cyklus Ježíš pro moderního člověka (2003), Josef Dobrovský Ilustrace – David Böhm
tury nebo dějiny světových náboženství. Tyto na fakultě byl svým názvem určující pro jeho (2004), Filosofie tváří tvář zániku (2006), Svatý Augustin
(2011) nebo František Palacký a česká filosofie (2019).
semináře se většinou nekonaly na jednom mís- celoživotní dílo a úsilí – nesl název Smysl K připomínce osmdesáti let od jeho narození byl v roce
tě, ale z bezpečnostních důvodů se měnily ad- lidského života. 2006 vydán sborník Mistr dialogu Milan Machovec.