Page 31 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 02 2022
P. 31
Vydáváme se po stopách filozofa Milana Machovce, jenž byl ve své Osudy 31
době pro řadu mladých lidí hvězdou. Oblíbený učitel několika
generací studentů a intelektuálů vystupoval jako kritik patriarchální
společnosti a zastánce feminismu. Jeho krédem byl citát Konrada
Lorenze: „Buď se ve 21. století ekologická problematika stane základem hledání pravdy, jeho smyslem pro růst člověka
či jeho bezprostředním etickým rozměrem.
dialogu celoplanetárního lidstva, nebo žádné 22. století nebude.“ „Člověk může cítit mravní odpovědnost i za
Řady dychtivých studentů si podávaly dveře v Machovcově svého odpůrce…“ píše populární filozof v knize
Smysl lidského života. Zejména závěrečná ka-
holešovickém bytě, kam chodili na zkoušky, konzultace nebo pro pitola o dialogu je ceněna a dále přetiskována.
„Dialog nesmí být pouze diskuzí pozice s jinou
trochu útěchy. Mezi jeho žáky patřili filozof Václav Bělohradský, pozicí, snahou dát jinému ‚svou pravdu‘, ale
básník Egon Bondy či Jan Palach. jde spíše o to, zcela se rozevřít ‚protivníkovi‘,
tj. nejen se svými silnými argumenty, ale i se
svými slabostmi a obtížemi.“
Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu jako koordinátor projektu Art District 7.
Foto – archiv autora Na jaře roku 1968 se Machovec podílel
na založení Společnosti pro lidská práva. Ta
měla za cíl propagovat Všeobecnou deklaraci
lidských práv a jiné dokumenty o lidských
právech i protestovat proti jejich porušování.
Spolupracoval na manifestech, které společ-
nost publikovala, a posléze byl zvolen i jejím
Není nic horšího než předsedou.
Mým přátelům
promarněný život Machovec se svou prací léta snažil formovat
myšlení a postoje mladých generací a nepře-
stával doufat, že utopický ideál jeho mládí,
propojení demokracie a socialismu, je ještě
uskutečnitelný a že drobnými kroky v rámci
možností může přispět k jeho naplnění. Teprve
Milan Machovec se narodil 23. srpna 1925 odejít všichni židovští studenti; Machovec roku byla vystrojena svatba. Právě s manžel- vývoj v šedesátých letech, krátké vzedmutí
v Praze. Byl prvním synem středoškolského při mnoha příležitostech opakoval, jak jím kou napsal svou nejobsáhlejší knihu Utopie mohutné vlny naděje a následná okupace,
učitele českého a německého jazyka Fran- hluboce otřásl osud spolužačky Evy Brumlové, blouznivců a sektářů, která vyšla v roce 1960. jeho náhled zcela změnil. Srpnové dny zastihly
tiška Machovce a pokladní úřednice Boženy která mu tragédii českých Židů trpce zosob- V listopadu 1956 se manželům Machovcovým Machovce společně s jeho přítelem Munclinge-
Machovcové, rozené Herejkové. Mladá rodina ňovala. Vysoce nadaná sedmnáctiletá dívka narodil první potomek Martin, jenž se již mohl rem na wagnerovském festivalu v Bayreuthu.
bydlela v Nuslích, v domě s popisným číslem 12 zahynula v roce 1942 v Osvětimi. „Traumatizu- těšit z nového bytu v Košířích, který Machovec Hned 22. srpna 1968 napsal ostrý protest proti
v Jaromírově ulici, a 21. ledna 1929 se rozrostla jícího studu, že já žiji a ona ne, jsem se nikdy nedlouho před touto významnou životní udá- okupaci, který byl záhy uveřejněn v mnoha
o druhého syna Dušana, jenž později působil nezbavil.“ Navíc byl roku 1941 Emauzský klášter lostí získal. Manželka Markéta po skončení stu- světových denících. Ve stejnou dobu byla jeho
jako univerzitní docent v oboru dějin antické zničen nacisty a opat kláštera Arnošt Vykoukal dií a synově narození nastoupila do Filosofické- rodina na rekreaci v Jugoslávii a společně se
filozofie. zemřel o rok později v koncentračním táboře ho ústavu Československé akademie věd, kde setkali ve Vídni, kde byl Machovec jmenován
Podle svých vzpomínek byl malý Milan po- v Dachau. Machovec tak ztratil zázemí pro pracovala v oddělení sociologie náboženství. hostujícím profesorem. Po nelehkém rozhodo-
někud „jiný“, než bylo a je zvykem. „Byl jsem svou víru a jeho zaujetí pro křesťanství začalo V září 1962 se Machovcovým narodila dcera vání se s manželkou vrátil v prosinci roku 1968
totiž nešikovné, nepraktické dítě, které neba- chladnout. Po skončení války se zapsal ke stu- Helena. Na otázku, jestli děti nedoplatily na po- zpět do Prahy.
vily hry na babu nebo na schovávanou. Vždyť diu filozofie a klasické filologie na Filozofické litické postoje svých rodičů, Machovec odpově- V lednu 1969 se ještě vydal na pozvání me-
to je pro slabomyslné. Rodiče si snad myslí, že fakultě Univerzity Karlovy. děl: „Syn Martin se dostal na vysokou školu až todistické církve do Spojených států a Kanady,
jsou jejich děti pitomci. Nebo když mě vodili Do tohoto období patří ještě jedna Machov- se čtyřletým zpožděním, a to jen proto, že měl kde téměř dva měsíce přednášel. V březnu té-
do dětského divadélka na Kašpárka, tak to jsem cova vzpomínka, která odkrývá jeho vztah samé jedničky a že hrozil evropský skandál. hož roku navštívil Izrael, několikrát cestoval do
pěkně vyváděl. Ale pak jsem kupodivu nosil k rodičům. „Otec se mnou za dvacet let života Nechali ho stejně studovat jenom externě Říma. Ve stejném roce mu také papež Pavel VI.
ze školy dobré známky, a tak mě doma vzali prohodil snad deset vět a já si všechny pamatu- a pod podmínkou, že nebude mít žádný malér. udělil uznání za jeho úsilí o dialog mezi křes-
na milost: Aspoň se dobře učí. Už o Vánocích ji. Matka mluvila denně dvě až tři hodiny, Nakonec školu dokončil. Dcera Helena se nedo- ťanstvím a ateismem. S koncem platnosti svého
v první třídě jsem přečetl Babičku, potom Staré ale nepamatuji si vůbec nic.“ stala nikam, a přitom si myslím, že byla stejně Mistr dialogu filozof Milan Machovec pasu 30. listopadu 1969 se rozhodl pro návrat,
pověsti české. Pak jsem začal číst řecké báje, inteligentní jako Martin. Myslel jsem si, že lepší přestože mu bylo jasné, že již nebude moct
byl jsem nadšen Achillem a můj zájem o my- Víra v lepší svět je mít děti s charakterem a bez doktorátu, než cestovat do zahraničí a že bude propuštěn
tologii a myšlení postupně narůstal.“ Díky hře Mladická touha po lepší společnosti, podpoře- děti s doktorátem a bez charakteru. Moje děti z univerzity, když neodvolá svůj protest proti
na klavír v sobě objevil hudební nadání, které ná poválečnou atmosférou (a zřejmě i vlivem mě mají rády, přestože měly kvůli mně jenom sovětské okupaci. A skutečně – poté, co ještě
v pozdějších letech rozvíjel na konzervatoři. Zdeňka Nejedlého), jej v roce 1948 dovedla do maléry. A vyrostly v charakterní lidi.“ Žij si, užij si, vydělej si a měj se. Jenomže já Mariánských Lázní na jaře 1967 zavítali mimo stihl odpřednášet etiku v zimním semestru
Zájem o hudbu jej provázel celý život. komunistické strany. Příčila se mu myšlenka V této době se filozof věnoval mj. studiím kladl otázku: Proč? První moje nepříjemná jiné německý psycholog Erich Fromm, jeden 1969, byl vybídnut, aby sám odešel. To odmítl,
Důležitým okamžikem Machovcova života fatálnosti, nezměnitelnosti třídního rozdělení, o Josefu Dobrovském. Díky knize František otázka, na kterou ti velcí komunisté neuměli z nejvýznamnějších teologů 20. století Karl a tak byl místa vyučujícího zbaven oficiálně.
byla, podle jeho vzpomínek, návštěva kláštera bohatství a chudoby. Chtěl doufat v lepší svět, Palacký a česká filosofie se stal v roce 1958 kan- odpovědět. (…) Ale co teď, když jste u moci, Rahner nebo francouzský filozof Roger Garau- Svým studentům tehdy řekl, že se vrátí, a to za
v Emauzích, kam ho otec ještě v předškolním v jeho možnou realizaci. Chtěl být optimistou didátem věd. Tiskem mu vyšla také publikace v čem je teď smysl života?“ dy. S dalšími osobnostmi – s Karlem Barthem, dva měsíce nebo za dvacet let. Jako pravdivá se
věku zavedl. Ohromila ho benediktinská litur- věřícím v člověka a vítězství jeho lepší stránky. Husovo učení a jeho význam v tradici českého Na konci padesátých let se seznámil s bás- Ernestem Blochem či mladým Karolem nakonec ukázala druhá možnost.
gie i samotné místo. Již v té době prý pochopil, Ve stejném roce odpromoval a následně národa. níkem, intelektuálem a bouřlivákem Egonem Wojtyłou, budoucí hlavou katolické církve – se
že nejde o nějaké dětské hry, ale o skutečně narukoval na dva roky na vojnu, kde navázal Bondym. Jejich vztah byl velmi přátelský. Ma- Machovec potkával na svých cestách po světě, Ježíš pro moderního člověka
velkou věc, které se snažil porozumět. Celá léta trvalé důvěrné přátelství s Milanem Munclinge- Trpká realita chovec mu umožnil publikování prvních spisů, na které byl často zván. Důležitým mezníkem v dialogu mezi ateismem
svého dětství tam pravidelně docházel a toto rem, flétnovým virtuosem a dirigentem. V roce Kolem roku 1956 se začal v Milanu Machovcovi jako třeba Útěcha z ontologie, následně zase Vedle umění strhnout posluchače byla a křesťanstvím byla Machovcova další kniha
prostředí podněcovalo nejen jeho intelekt, 1950 nastoupil jako odborný asistent na Vyso- rodit pocit zklamání z komunistického hnutí, Bondy usnadnil Machovcovi působení mezi dalším velkým Machovcovým darem schop- Ježíš pro moderního člověka, která byla v roce
ale i budoucí zájmy – o náboženství, hudbu kou školu politických a hospodářských věd. rozhodl se proto znovu přiklonit k víře a více undergroundovou mládeží. Stal se rodinným nost zprostředkovat kontakt mezi různými 1969 připravena k distribuci. Politická situa-
a klasické jazyky. Jak jednou poznamenal, bez Zde vyučoval logiku, dějiny kultury a dějiny se zajímat o náboženskou problematiku. Ani přítelem a výrazně zapůsobil i na Machovcova myšlenkovými světy. „Potřebuji dialog stejně ce ale nedovolila, aby se publikace dostala
zážitku v Emauzském klášteře by se možná českého filozofického myšlení. Později přešel tak ale neodvrhoval marxismus, jen se na něj syna Martina, později významného editora jako vzduch, práci, lásku, přítele. Jen dialog ke čtenářům. Navíc byl Machovec vyloučen
filozofem nikdy nestal. na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy snažil podívat znovu a některé myšlenky řešit Bondyho díla. mi dá opravdového druha, člověka ne ‚vedle z komunistické strany a zbaven členství v re-
a již ve 28 letech byl na katedře dějin filozofie zcela nově. V roce 1957 vydal brožuru O smyslu mne‘, ale ‚se mnou‘.“ Dokázal překonat i velmi dakční radě Filosofického časopisu a ve všech
Protektorátní temno jmenován docentem. lidského života. Již samotné téma bylo tehdy Kouzelník dialogu hluboké propasti a obohatit obě strany o nové ostatních kulturních a vědeckých institucích.
Po páté třídě obecné školy nastoupil do kla- Změny nastaly i v Machovcově osobním nezvyklé. „Smysl lidského života bylo do jisté Machovcovy přednášky měly obrovský úspěch, podněty – a též o poznání, že často mohou Zhroutil se mu i osobní život. Na podzim
sického gymnázia v Londýnské ulici. Na konci životě. Roku 1952 se seznámil se studentkou míry téma provokační, protože tehdejší oficiál- a to nejen v Česku, ale později i v zahraničí. mít mnoho společného. Machovec se ve svých 1969 vyvrcholila déle trvající manželská
školního roku 1939/1940 museli z českých škol Markétou Hajnou a již 25. června následujícího ní komunismus měl zásadu: Žij a užij. Na jeho semináře do Prahy a na konferenci do úvahách zaobíral dialogem jako způsobem krize rozvodem. Svou obtížnou situaci pak