Page 31 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 02 2022
P. 31

Vydáváme se po stopách filozofa Milana Machovce, jenž byl ve své                    Osudy                            31
 době pro řadu mladých lidí hvězdou. Oblíbený učitel několika
 generací studentů a intelektuálů vystupoval jako kritik patriarchální
 společnosti a zastánce feminismu. Jeho krédem byl citát Konrada
 Lorenze: „Buď se ve 21. století ekologická problematika stane základem              hledání pravdy, jeho smyslem pro růst člověka
                                                                                     či jeho bezprostředním etickým rozměrem.
 dialogu celoplanetárního lidstva, nebo žádné 22. století nebude.“                   „Člověk může cítit mravní odpovědnost i za
 Řady dychtivých studentů si podávaly dveře v Machovcově                             svého odpůrce…“ píše populární filozof v knize
                                                                                     Smysl lidského života. Zejména závěrečná ka-
 holešovickém bytě, kam chodili na zkoušky, konzultace nebo pro                      pitola o dialogu je ceněna a dále přetiskována.
                                                                                     „Dialog nesmí být pouze diskuzí pozice s jinou
 trochu útěchy. Mezi jeho žáky patřili filozof Václav Bělohradský,                   pozicí, snahou dát jinému ‚svou pravdu‘, ale
 básník Egon Bondy či Jan Palach.                                                    jde spíše o to, zcela se rozevřít ‚protivníkovi‘,
                                                                                     tj. nejen se svými silnými argumenty, ale i se
                                                                                     svými slabostmi a obtížemi.“
 Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu jako koordinátor projektu Art District 7.
 Foto – archiv autora                                                                  Na jaře roku 1968 se Machovec podílel
                                                                                     na založení Společnosti pro lidská práva. Ta
                                                                                     měla za cíl propagovat Všeobecnou deklaraci
                                                                                     lidských práv a jiné dokumenty o lidských
                                                                                     právech i protestovat proti jejich porušování.
                                                                                     Spolupracoval na manifestech, které společ-
                                                                                     nost publikovala, a posléze byl zvolen i jejím
 Není nic horšího než                                                                předsedou.

                                                                                     Mým přátelům
 promarněný život                                                                    Machovec se svou prací léta snažil formovat
                                                                                     myšlení a postoje mladých generací a nepře-
                                                                                     stával doufat, že utopický ideál jeho mládí,
                                                                                     propojení demokracie a socialismu, je ještě
                                                                                     uskutečnitelný a že drobnými kroky v rámci
                                                                                     možností může přispět k jeho naplnění. Teprve
 Milan Machovec se narodil 23. srpna 1925   odejít všichni židovští studenti; Machovec   roku byla vystrojena svatba. Právě s manžel-  vývoj v šedesátých letech, krátké vzedmutí
 v Praze. Byl prvním synem středoškolského   při mnoha příležitostech opakoval, jak jím   kou napsal svou nejobsáhlejší knihu Utopie   mohutné vlny naděje a následná okupace,
 učitele českého a německého jazyka Fran-  hluboce otřásl osud spolužačky Evy Brumlové,   blouznivců a sektářů, která vyšla v roce 1960.   jeho náhled zcela změnil. Srpnové dny zastihly
 tiška Machovce a pokladní úřednice Boženy   která mu tragédii českých Židů trpce zosob-  V listopadu 1956 se manželům Machovcovým   Machovce společně s jeho přítelem Munclinge-
 Machovcové, rozené Herejkové. Mladá rodina   ňovala. Vysoce nadaná sedmnáctiletá dívka   narodil první potomek Martin, jenž se již mohl   rem na wagnerovském festivalu v Bayreuthu.
 bydlela v Nuslích, v domě s popisným číslem 12   zahynula v roce 1942 v Osvětimi. „Traumatizu-  těšit z nového bytu v Košířích, který Machovec   Hned 22. srpna 1968 napsal ostrý protest proti
 v Jaromírově ulici, a 21. ledna 1929 se rozrostla   jícího studu, že já žiji a ona ne, jsem se nikdy   nedlouho před touto významnou životní udá-  okupaci, který byl záhy uveřejněn v mnoha
 o druhého syna Dušana, jenž později působil   nezbavil.“ Navíc byl roku 1941 Emauzský klášter   lostí získal. Manželka Markéta po skončení stu-  světových denících. Ve stejnou dobu byla jeho
 jako univerzitní docent v oboru dějin antické   zničen nacisty a opat kláštera Arnošt Vykoukal   dií a synově narození nastoupila do Filosofické-  rodina na rekreaci v Jugoslávii a společně se
 filozofie.  zemřel o rok později v koncentračním táboře   ho ústavu Československé akademie věd, kde   setkali ve Vídni, kde byl Machovec jmenován
 Podle svých vzpomínek byl malý Milan po-  v Dachau. Machovec tak ztratil zázemí pro   pracovala v oddělení sociologie náboženství.   hostujícím profesorem. Po nelehkém rozhodo-
 někud „jiný“, než bylo a je zvykem. „Byl jsem   svou víru a jeho zaujetí pro křesťanství začalo   V září 1962 se Machovcovým narodila dcera   vání se s manželkou vrátil v prosinci roku 1968
 totiž nešikovné, nepraktické dítě, které neba-  chladnout. Po skončení války se zapsal ke stu-  Helena. Na otázku, jestli děti nedoplatily na po-  zpět do Prahy.
 vily hry na babu nebo na schovávanou. Vždyť   diu filozofie a klasické filologie na Filozofické   litické postoje svých rodičů, Machovec odpově-  V lednu 1969 se ještě vydal na pozvání me-
 to je pro slabomyslné. Rodiče si snad myslí, že   fakultě Univerzity Karlovy.  děl: „Syn Martin se dostal na vysokou školu až   todistické církve do Spojených států a Kanady,
 jsou jejich děti pitomci. Nebo když mě vodili   Do tohoto období patří ještě jedna Machov-  se čtyřletým zpožděním, a to jen proto, že měl   kde téměř dva měsíce přednášel. V březnu té-
 do dětského divadélka na Kašpárka, tak to jsem   cova vzpomínka, která odkrývá jeho vztah   samé jedničky a že hrozil evropský skandál.   hož roku navštívil Izrael, několikrát cestoval do
 pěkně vyváděl. Ale pak jsem kupodivu nosil   k rodičům. „Otec se mnou za dvacet let života   Nechali ho stejně studovat jenom externě   Říma. Ve stejném roce mu také papež Pavel VI.
 ze školy dobré známky, a tak mě doma vzali   prohodil snad deset vět a já si všechny pamatu-  a pod podmínkou, že nebude mít žádný malér.   udělil uznání za jeho úsilí o dialog mezi křes-
 na milost: Aspoň se dobře učí. Už o Vánocích   ji. Matka mluvila denně dvě až tři hodiny,    Nakonec školu dokončil. Dcera Helena se nedo-  ťanstvím a ateismem. S koncem platnosti svého
 v první třídě jsem přečetl Babičku, potom Staré   ale nepamatuji si vůbec nic.“  stala nikam, a přitom si myslím, že byla stejně   Mistr dialogu filozof Milan Machovec  pasu 30. listopadu 1969 se rozhodl pro návrat,
 pověsti české. Pak jsem začal číst řecké báje,   inteligentní jako Martin. Myslel jsem si, že lepší   přestože mu bylo jasné, že již nebude moct
 byl jsem nadšen Achillem a můj zájem o my-  Víra v lepší svět  je mít děti s charakterem a bez doktorátu, než   cestovat do zahraničí a že bude propuštěn
 tologii a myšlení postupně narůstal.“ Díky hře   Mladická touha po lepší společnosti, podpoře-  děti s doktorátem a bez charakteru. Moje děti   z univerzity, když neodvolá svůj protest proti
 na klavír v sobě objevil hudební nadání, které   ná poválečnou atmosférou (a zřejmě i vlivem   mě mají rády, přestože měly kvůli mně jenom   sovětské okupaci. A skutečně – poté, co ještě
 v pozdějších letech rozvíjel na konzervatoři.   Zdeňka Nejedlého), jej v roce 1948 dovedla do   maléry. A vyrostly v charakterní lidi.“  Žij si, užij si, vydělej si a měj se. Jenomže já   Mariánských Lázní na jaře 1967 zavítali mimo   stihl odpřednášet etiku v zimním semestru
 Zájem o hudbu jej provázel celý život.  komunistické strany. Příčila se mu myšlenka   V této době se filozof věnoval mj. studiím   kladl otázku: Proč? První moje nepříjemná   jiné německý psycholog Erich Fromm, jeden   1969, byl vybídnut, aby sám odešel. To odmítl,
 Důležitým okamžikem Machovcova života   fatálnosti, nezměnitelnosti třídního rozdělení,   o Josefu Dobrovském. Díky knize František   otázka, na kterou ti velcí komunisté neuměli   z nejvýznamnějších teologů 20. století Karl   a tak byl místa vyučujícího zbaven oficiálně.
 byla, podle jeho vzpomínek, návštěva kláštera   bohatství a chudoby. Chtěl doufat v lepší svět,   Palacký a česká filosofie se stal v roce 1958 kan-  odpovědět. (…) Ale co teď, když jste u moci,   Rahner nebo francouzský filozof Roger Garau-  Svým studentům tehdy řekl, že se vrátí, a to za
 v Emauzích, kam ho otec ještě v předškolním   v jeho možnou realizaci. Chtěl být optimistou   didátem věd. Tiskem mu vyšla také publikace   v čem je teď smysl života?“  dy. S dalšími osobnostmi – s Karlem Barthem,   dva měsíce nebo za dvacet let. Jako pravdivá se
 věku zavedl. Ohromila ho benediktinská litur-  věřícím v člověka a vítězství jeho lepší stránky.  Husovo učení a jeho význam v tradici českého   Na konci padesátých let se seznámil s bás-  Ernestem Blochem či mladým Karolem   nakonec ukázala druhá možnost.
 gie i samotné místo. Již v té době prý pochopil,   Ve stejném roce odpromoval a následně   národa.  níkem, intelektuálem a bouřlivákem Egonem   Wojtyłou, budoucí hlavou katolické církve – se
 že nejde o nějaké dětské hry, ale o skutečně   narukoval na dva roky na vojnu, kde navázal   Bondym. Jejich vztah byl velmi přátelský. Ma-  Machovec potkával na svých cestách po světě,   Ježíš pro moderního člověka
 velkou věc, které se snažil porozumět. Celá léta   trvalé důvěrné přátelství s Milanem Munclinge-  Trpká realita  chovec mu umožnil publikování prvních spisů,   na které byl často zván.  Důležitým mezníkem v dialogu mezi ateismem
 svého dětství tam pravidelně docházel a toto   rem, flétnovým virtuosem a dirigentem. V roce   Kolem roku 1956 se začal v Milanu Machovcovi   jako třeba Útěcha z ontologie, následně zase   Vedle umění strhnout posluchače byla   a křesťanstvím byla Machovcova další kniha
 prostředí podněcovalo nejen jeho intelekt,   1950 nastoupil jako odborný asistent na Vyso-  rodit pocit zklamání z komunistického hnutí,   Bondy usnadnil Machovcovi působení mezi   dalším velkým Machovcovým darem schop-  Ježíš pro moderního člověka, která byla v roce
 ale i budoucí zájmy – o náboženství, hudbu   kou školu politických a hospodářských věd.   rozhodl se proto znovu přiklonit k víře a více   undergroundovou mládeží. Stal se rodinným   nost zprostředkovat kontakt mezi různými   1969 připravena k distribuci. Politická situa-
 a klasické jazyky. Jak jednou poznamenal, bez   Zde vyučoval logiku, dějiny kultury a dějiny   se zajímat o náboženskou problematiku. Ani   přítelem a výrazně zapůsobil i na Machovcova   myšlenkovými světy. „Potřebuji dialog stejně   ce ale nedovolila, aby se publikace dostala
 zážitku v Emauzském klášteře by se možná   českého filozofického myšlení. Později přešel   tak ale neodvrhoval marxismus, jen se na něj   syna Martina, později významného editora   jako vzduch, práci, lásku, přítele. Jen dialog   ke čtenářům. Navíc byl Machovec vyloučen
 filozofem nikdy nestal.  na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy   snažil podívat znovu a některé myšlenky řešit   Bondyho díla.  mi dá opravdového druha, člověka ne ‚vedle   z komunistické strany a zbaven členství v re-
 a již ve 28 letech byl na katedře dějin filozofie   zcela nově. V roce 1957 vydal brožuru O smyslu   mne‘, ale ‚se mnou‘.“ Dokázal překonat i velmi   dakční radě Filosofického časopisu a ve všech
 Protektorátní temno  jmenován docentem.  lidského života. Již samotné téma bylo tehdy   Kouzelník dialogu  hluboké propasti a obohatit obě strany o nové   ostatních kulturních a vědeckých institucích.
 Po páté třídě obecné školy nastoupil do kla-  Změny nastaly i v Machovcově osobním   nezvyklé. „Smysl lidského života bylo do jisté   Machovcovy přednášky měly obrovský úspěch,   podněty – a též o poznání, že často mohou   Zhroutil se mu i osobní život. Na podzim
 sického gymnázia v Londýnské ulici. Na konci   životě. Roku 1952 se seznámil se studentkou   míry téma provokační, protože tehdejší oficiál-  a to nejen v Česku, ale později i v zahraničí.   mít mnoho společného. Machovec se ve svých   1969 vyvrcholila déle trvající manželská
 školního roku 1939/1940 museli z českých škol   Markétou Hajnou a již 25. června následujícího   ní komunismus měl zásadu: Žij a užij.    Na jeho semináře do Prahy a na konferenci do   úvahách zaobíral dialogem jako způsobem   krize rozvodem. Svou obtížnou situaci pak
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36