Page 29 - Praha 7 - Hobulet říjen 2020
P. 29

28  Hyde Park  Hobulet říjen 2020  Hobulet říjen 2020                               Hyde Park                        29



 Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
 Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptá TOP 09 – STAN:   „odclonění“ dopravy novou výstavbou, která   se doprava na mostě dotkne nejvíce. Podle mého   Poslední otázka se týká původní trasy mostu.
        již bude počítat s přítomností mostu i tramvaje   mínění ty ostatní varianty ať už skrytě či veřejně   Radní Hlaváček a Scheinherr argumentovali tím,
 V úterý 8. září byly na komentované vycházce představeny varianty mostního    a může na něj adekvátně reagovat. Zachování   obhajuje vedení hl. m. Prahy, resp. Prahy 7.   že v trase Komunardů–Thámova není možné
 propojení Holešovic a Karlína. Následně proběhla veřejná debata k možným    klidového charakteru ulice Na Maninách a čás-  Tvůrci jednotlivých variant mostu vedoucího   postavit most, jehož ložiska by nebyla zaplavena
                                              do oblasti Jateční a Na Maninách argumentují
        tečné zklidnění i Jankovcovy ulice v návaznosti
                                                                                     při velké vodě na úrovni povodně 2002 a vyšší.
 variantám. Kterou z variant vaše strana / politické hnutí podporuje, případně    na Jateční. Nevýhody: Méně plynulé napojení   možností lepšího zpracování z hlediska urba-  Platná norma však zaplavení ložisek umožňuje,
 kterou variantu umístění považuje za nevhodnou?  tramvaje do ulice Komunardů oproti variantě IV.  nismu, mostní konstrukce a protipovodňových   jsou-li řádně chráněna. Proč zvolilo vedení hlav-
                                              opatření. Na druhou stranu nelze opomenout, že   ního města mnohem přísnější kritérium? Nemělo
        Z výše uvedených skutečností se domníváme,   každá z těchto konkrétních variant bude ústit na   by hledat způsob, jak plně funkční a bezpečný
        že by bylo vhodné dále pracovat na variantě V.,   komunikace v bezprostřední blízkosti obytných   most v původní trase postavit, než důvody, proč
        případně prozkoumat variantu I. U varianty I.   domů. Takže jakou z variant nakonec vybrat?   ho zde nepostavit? ○
        je ale velmi malá pravděpodobnost, že by bylo   Určitě tu, která se co nejméně dotkne života oby-  Tomáš Bartovský, předseda klubu zastupitelů ODS
        možno reálně naplnit požadavky památkářů   vatel Prahy 7 a zároveň splní základní požadavky
        v kombinaci s požadavky protipovodňové   na nové dopravní spojení Holešovic a Karlína.
        ochrany, a dále se nedomníváme, že je realistic-  Jen na závěr: Já osobně si moc přeji, abychom
        ké projednat s dotčenými stranami tramvajové   se úspěšně „prokousali“ stávající diskuzí a začali
        napojení do ulice U Mlýnského kanálu a dále   s konkrétními přípravami, které budou koru-  PRAHA 7 SOBĚ
        do Thámovy. Nakonec bych chtěl poděkovat   novány zahájením stavby. Myslíte, že se moje
        zástupcům magistrátu i místní samosprávy    generace padesátníků ještě dočká? ○   Otázka nalezení nejvhodnější trasy pro městský
        za otevřený přístup a odborníkům, autorům   Ing. Michal Hašek, nezávislý zastupitel   most, který v budoucnu propojí Karlín a Holešo-
        studií za působivé prezentace. ○                                             vice, budí mnoho vášní. V současnosti probíhá
        Jiří Hejnic, zastupitel TOP 09 Praha 7                                       změna územního plánu, jejímž cílem je rozšířit
                                                                                     možnosti umístění nového mostu. Městská část
        STAN: Všechny varianty mostního propojení                                    Praha 7 uspořádala komentovanou procházku
        Holešovic a Karlína mají svá úskalí. Nicméně   ODS                           a na ni navazující veřejnou debatu, jejichž cílem
        z porovnání studií vnímáme jako nevhodnou va-                                bylo poskytnout účastníkům kompletní infor-
        riantu v ose Komunardů–Thámova, kde by došlo   Veřejné slyšení mým názorem na umístění   mace a dát jim představu o tom, jak by území po
        k výrazným negativním důsledkům týkajícím se   Rohanského mostu nepohnulo ani o milimetr.   umístění mostu v každé ze zvažovaných variant
        Pražské tržnice, která bude v následujících letech   Naopak vyvolalo další otázky. Hodnotím velmi   mohlo vypadat. Na záznam z této debaty, kde
        rekonstruována a revitalizována. S touto varian-  kladně, že se občané mohli poměrně podrobně   diskutovali politici i odborníci, včetně následné
        tou by se musela zdvihnout křižovatka předmostí   seznámit se zvažovanými variantami trasy mostu   diskuze s veřejností, je možné se podívat na
        o 2,5 metru, a tak by se vytratil přirozený nájezd   a vyjádřit se k nim. Nejsem si však jistý, do jaké   YouTube kanálu Prahy 7. Změna územního plánu
        od nábřeží a kontakt s Pražskou tržnicí, která je   míry budou zástupci hlavního města brát vážně   je v kompetenci hlavního města Prahy. Městská
        památkově chráněná. Varianta v ose Komunar-  jejich evidentně převažující negativní názor na   část do tohoto procesu může promluvit jen velmi
        dů–Thámova by pro Pražskou tržnici znamenala   posun trasy mostu oproti zákresu v platném   málo. Naší prioritou nicméně je, aby umístění
        velké zatížení, a to jak po stránce využití, tak po   územním plánu.         mostu umožnilo vznik městského nábřeží a aby
        stránce zásahu do veřejného prostoru a zhoršení   I podle mého názoru má Rohanský most   most poskytl obyvatelům Prahy 7 kvalitní spojení
        stavu životního prostředí. Je zcela zřetelné, že by   vzniknout v původní trase Komunardů–Thámo-  do Karlína, na metro B a do parku, který má
        se v tomto místě navýšila doprava, která by se   va. Je to nejkratší spojnice obou břehů, která   v budoucnu vzniknout na Rohanském ostro-
 I. Komunardů–Thámova  pravděpodobný konflikt s již naplánovanou   ještě výrazněji podepsala na překračování emis-  dává logiku z urbanistického hlediska a která   vě. Dále je pro nás klíčové, aby na pozemcích
 TOP 09 – STAN  Výhody: Logické propojení důležité osy   protipovodňovou komorou Šaldova.  ních limitů i limitů hluku kvůli zvednutému před-  bude také nákladově nejefektivnější. Díky po-  v majetku městské části Praha 7 a hlavního
    Holešovic – ulice Komunardů směrem k metru   mostí. Tato skutečnost by negativně ovlivnila   drobné studii architekta Patrika Kotase víme, že   města Prahy, jež se nacházejí v blízkosti řeky,
 Křižíkova a dále návaznost na pěší tunelové   III. Na Maninách – Urxova  relaxační pěší zóny v Pražské tržnici, kde by   most v této trase postavit lze. Je velmi smutné,   bylo možné postavit byty, školy, školky a další
 TOP 09: Na veřejné debatě v Domovině   propojení pod Vítkovem. Nevýhody a poten-  Výhody: Na karlínské straně zatím není žádná   měla například vzniknout klidná promenáda,   že si tuto studii museli objednat občané, jejichž   objekty občanské vybavenosti, které obyvatelé
 8. 9. 2020 byly představeny varianty přemostění   ciální překážky reálného projednání záměru:   překážka a plán rozvoje území s mostem v této   hřiště pro děti, sportoviště nebo nové zelené   domovů se zvažovaná změna trasy týká. Radní   Prahy 7 potřebují. Debata o umístění nového
 Vltavy mezi Holešovicemi a Karlínem. Prezentu-  Most v ose Komunardů–Thámova by si vynutil   poloze počítá. Možnost spojení s budoucím   stromořadí s vodními prvky. ○   Petr Hlaváček, který je pořizovatelem změny   mostu je teprve na samém počátku a veřejnou
 jící odborníci a autoři návrhů a studií se shodli   zásadní změnu nivelety Bubenského nábřeží   parkem na Rohanském ostrově. Nevýhody   Lukáš Tůma, zastupitel STAN   územního plánu, původní trasu ověřit nenechal.   debatu vnímáme jako příspěvek k ní. PRAHA 7
 na tom, že most by měl být s ohledem na pouze   a značným způsobem by zkomplikoval rekreační   a překážky: Tvar mostovky „S“ odporuje poža-  Nedovedu si představit, že by zastupitelstvo   SOBĚ bude i nadále pracovat na nalezení takové
 lokální význam (intenzita provozu do 10 tisíc   a promenádní využití nábřeží na holešovické   davku památkářů na celkový vzhled a kompozici   hlavního města schvalovalo územní změnu trasy   pozice budoucího mostu, která bude pro Prahu 7
 aut/den – pro srovnání Hlávkův most přejede   straně. Vytvořil by prostorovou bariéru, která by   mostu. A dále stejné komplikace s napojením    mostu bez toho, aby mělo na stole ověřovací   nejvhodnější, tedy tak, aby jeho výsledkem bylo
 100 tisíc aut za den) spíše užší. Požadavek zá-  znemožnila úrovňové pěší a cyklistické propoje-  na holešovické straně – viz varianta II.  Nezávislí zastupitelé   studie všech variant, které připadají v úvahu.  dobře udělané nábřeží, kvalitní městský prostor
 stupců MHMP je jednoznačný z hlediska povod-  ní v horní úrovni Bubenského nábřeží směrem   Nyní tři otázky, které mne během debaty   a dobré spojení do Karlína. ○
 ní, kdy most musí být nad hladinou povodně   východním. Stavba by rovněž negativně ovlivnila   IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova  Již od dob první republiky Praha plánuje postavit   napadly a které jsem bohužel nedostal příležitost   Lenka Burgerová, místostarostka Prahy 7 a radní
 z roku 2002 s rezervou 1 m a v době případné   areál památkově chráněné tržnice, která by se   Výhody: Logické propojení důležitých os ulic   mezi Holešovicemi a Karlínem nový most, které-  položit. Podle náměstka primátora Petra Hlaváč-  pro územní rozvoj
 povodně musí být plně funkční (např. pro IZS).   dostala pod úroveň nájezdných ramp na most   Jateční a Urxova, bezproblémové napojení na   mu se v poslední době začalo říkat Rohanský. Pů-  ka nepatří Rohanský most k investičním prio-
 V závěru debaty rovněž zazněl jednoznačný   jak z Bubenského nábřeží, tak z ulice Komunardů   karlínské straně, plynulost tramvajového provo-  vodní varianta zanesená do stávajícího územního   ritám vedení hlavního města. To znamená, že
 požadavek od památkářů na vzhled mostu, kdy   (potenciální rozpor s památkovou ochranou).   zu, možnost spojení s budoucím parkem na   plánu hl. m. Prahy vede do ulice Komunardů   s jeho přípravou není potřeba zásadně spěchat.   Řešíte nějaký problém, či vás naopak
 pohledově od Pražského hradu by měl most   Zrealizovaná nová zástavba v Karlíně byla zaklá-  Rohanském ostrově. Nevýhody: Spíše dálniční   a na Bubenské nábřeží. Počítá s tím, že zde má   Přesto byla změna územního plánu předložena   něco potěšilo? Napište nám do redakce
 ctít charakter centra a širšího centra, tedy   dána na obslužnou komunikaci, která s tramvají   než městský charakter nájezdové rampy a souvi-  jezdit veškerá doprava včetně tramvají. V době   ve zrychleném režimu, což mimo jiné znamená,   na email: hobulet@praha7.cz. Těšíme
 charakter „klasického“ mostu na pilířích bez   nepočítala. Prezentovaný návrh pravděpodobně   sející křižovatky na holešovické straně. Prav-  nedávno minulé byla zadána změna územního   že nebylo provedeno posouzení vlivu stavby na   se na vaše názory a postřehy.
 horní nosné konstrukce oblouku se zavěšenou   nesplňuje požadavky protipovodňové ochrany   děpodobný konflikt s vlastníky bytů v domech   plánu za přispění vedení Prahy 7, avšak již bez   životní prostředí. Proč? Vždyť právě dopady no-
 mostovkou. Památkáři rovněž požadují, aby   a je v rozporu s požadavky památkové ochrany.  „Central Group“.  konkrétního umístění tohoto mostu. Stejní komu-  vého mostu na životní prostředí jsou pro místní
 mostovka nebyla zakřivená a spojovala břehy   nální politici v připravovaném novém Metropolit-  občany naprosto klíčové.
 přibližně kolmo k proudnici řeky.   II. Na Maninách – Šaldova  V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením   ním plánu umísťují most z Urxovy ulice v Karlíně   Dále je potřeba vyjasnit, jak se změní vedení
 Výhody: Logické propojení osy ulice Na   dopravy na Bubenské nábřeží  do křížení ulic Jateční a Na Maninách. A aby   tramvajových linek, bude-li schválena nová
 Představované varianty:  Maninách – Šaldova. Nevýhody a potenciální   Výhody: Bezproblémové napojení na karlínské   toho nebylo málo, nechal stávající dopravní   varianta ústící u křížení ulic Jateční a V Háji.
 I. Spojnice v ose Komunardů–Thámova  překážky: Komplikace s návazností nájezdové   straně, možnost spojení s budoucím parkem na   náměstek Adam Scheinherr z uskupení PRAHA   Z prezentace studie profesora Kouckého mimo
 II. Spojnice v ose ulic Na Maninách – Šaldova  rampy na holešovické straně a potřebou stočení   Rohanském ostrově. Kultivace holešovického   SOBĚ vypracovat další studii, ve které most vede   jiné vyplynulo, že je snad stále ve hře přesun
 III. Spojnice ulic Na Maninách – Urxova  tramvaje do Jateční ulice. Pravděpodobné hlu-  nábřeží a potvrzení logiky a kontinuity Buben-  z Urxovy na průsečík ulic V Háji, Jankovcova   tramvajové trati do ulice Jateční, a to i v úseku
 IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova  kové zatížení obytných domů „Central Group“   ského nábřeží. Návaznost tramvaje na přirozené   a Jateční. Takže shrnuto a podtrženo, máme   u Holešovické tržnice. Měl jsem přitom za to, že
 V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením   při sjíždění tramvaje a dobržďování před   dopravní tepny Holešovic v ulici Komunardů   zde celkem tři varianty, přičemž první, částečně   tento záměr už dávno spadl ze stolu, mimo jiné   Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
 dopravy na Bubenské nábřeží  zatáčkou do Jateční ulice. Na karlínské straně   a Bubenské nábřeží. Možnost částečného   upravenou, obhajují místní obyvatelé, kterých   i kvůli odporu místních obyvatel. Jak to tedy je?  Ilustrace – Alexey Klyuykov
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34