Page 25 - Praha 7 - Hobulet říjen 2020
P. 25
2424 Kultura Hobulet říjen 2020 Hobulet říjen 2020 Kultura 25
Světla na Sedmičce Fotofatal V ohnisku poezie
Festival Signal, který se letos usku- Pro slovenskou umělkyni Nadiu Zdalipak si někdo z vás, kráčeje až tam, kde se kříží Ovenecká ulice
teční ve dnech 15. až 18. října, sjed- Rovderovou je fotografování čp. 557 s ulicí Letohradskou čo. 44, vzpomněl na Písně otroka, nejslav-
notí téma s názvem Plan B, které nutkáním, občas i posedlostí, ně- nější poému Svatopluka Čecha (1846, Ostředek – 1908, Praha-Holešo-
se zaměří na ekologii a pandemii kdy jakoby zásahem vyšší moci. vice)? Právě v tomto rohovém domě ji totiž v letech 1890–1895 psal. Po
koronaviru. Festival letos kromě Fotoaparát, mobil nebo skener Svatopluku Čechovi byla na Sedmičce pojmenována i ulice s výstav-
tras v Karlíně a na Starém Městě jsou pro ni výtvarnými nástroji, ními palácovými činžovními domy, a dokonce i most architekta Jana
uvede i trasu v Praze 7. V Prů- jimiž zaznamenává viditelný svět Kouly s bronzovými sochami géniů a světlonošů, vedoucí na nábřeží
myslovém paláci na Výstavišti kolem sebe. V DOXu probíhající Edvarda Beneše, a to už tři měsíce po jeho smrti. Ještě za života se
bude každý večer ke zhlédnutí 3D výstava jejích prací s názvem však mohl procházet Sady Svatopluka Čecha na Vinohradech. Básník,
projekce Superrar. Prostor bude Fotofatal 1999–2020 nabízí jiný prozaik, novinář i cestovatel, který navštívil i Chorvatsko a Kavkaz
kombinovat 8 projektorů a 40 pohled na osud, podstatu či duši a se svým panem Broučkem hravě podnikal výlety do jiných staletí,
světel. Audiovizuální zážitek pod- lidí, věcí a míst, na sotva postřeh- poslední roky svého života přesídlil do vily Pod Havránkou v Troji a na
poří 3D brýle, které bude možné nutelná poselství zachycená zdán- Letnou, kde využíval tří pronajatých bytů, a to v ulicích Letohradská,
zakoupit na místě. Na festivalu se livě náhodně. Rozostřené tvary, Strojnická a na rohu ulic Janovského a Šimáčkova, kde zemřel. Architek-
letos představí hlavně čeští umělci, emotivní barevnost a využití chyb tonických připomínek velkého vlastence, ruchovce a vyznavače pansla-
mezi nimi například Milena Dopi- ve fotografii tvoří základní rysy vismu tedy najdeme na Sedmičce hodně, zbývá nechat zaznít alespoň
tová, která u vodní elektrárny na fotomaleb Rovderové. Jejím život- jednu z jeho národ burcujících básní ze sbírky Jitřní písně (1887). ○
Štvanici nainstaluje svůj kinetický ním dílem je deník poskládaný připravuje Ivana Myšková
obraz Jeff. Program je naplánovaný z náhodných objevů, jimž vtiskla
každý večer od 19 do 24 hodin. podobu vizuální poezie. Výstava Kouzelná číše
Na akci budou platit zpřísněná je rozčleněna do tří částí, které
hygienická opatření, organizátoři evokují základní složky psyché V čele vrásky, šije dolů,
také upravili čas instalací tak, aby podle psychoanalytika Carla oči jako v těžkých m’hách,
se návštěvníci na jednotlivých mís- Gustava Junga. Výstava je v DOXu sestárli jsme všichni spolu, Mše za duše
tech nezdržovali déle než 15 minut. k vidění do 9. listopadu. ○ babí léto po Čechách.
Doprovodný program představí → www.dox.cz Žluté listí smutně padá Jatka78 oslovila přátele z německého souboru Analog s nápadem oslavit
v šedé vlasy, pustá lada,
Mikuláš Medek neonovou instalaci streetartového nuda u našeho stolu, 125. výročí založení Pražské tržnice. Představení s názvem Mimikry –
umělce Michala Škapy k 125. výročí
Pražské tržnice. ○ ochablost’ nám hlídá práh. Mše za duše vol. 3 naváže na předchozí stejnojmenné projekty, s nimiž
Národní galerie Praha v září otevřela retrospektivní výstavu s názvem → www.signalfestival.com Hypochondry samé zříti, Jatka78 zahájila svůj provoz. Na jevišti se potkají evropští akrobaté
i hudebníci, a těšit se tak můžete na cirkusové vystoupení kombinované
Mikuláš Medek: Nahý v trní, která je díky Medkovu mimořádnému omrzelé k zoufání, s živou původní hudbou. U příležitosti výročí vzniku Pražské tržnice si
tvůrčímu rozpětí a vlivu prezentována hned ve třech objektech galerie. všude na rtech sytých žití, jako stěžejní téma umělci z Analogu vybrali původní účel prostor, kde
Ve Valdštejnské jízdárně se v devíti tematických oddílech představí mrazí trpké usmání, se divadlo nachází a jenž mu dal jméno – jatky. Představení upozorní
autonomní část Medkova malířského díla od jeho počátků až po vlastní stesky jenom trudíme se, na dopady průmyslového velkochovu zvířat pro masnou produkci. Ve
závěr, v klášteře sv. Anežky České naleznete díla se sakrální tematikou žalobami nudíme se, svém kritickém zamyšlení budou umělci čerpat také z nedávné kauzy
a ve Veletržním paláci jsou umístěny rozměrné realizace pro Českoslo- každý mentorem chce býti, německých jatečních závodů, které byly během pandemie koronaviru
venské aerolinie (obraz pro kancelář ČSA v Damašku, nástěnná panó Problém zahálky samé slyšet kázání. významným zdrojem nákazy Covidem-19, což v německé společnosti
pro odbavovací halu ČSA v Košicích a pro tranzitní restauraci v nové otevřelo širší diskuzi o podmínkách v masné velkovýrobě. Na předsta-
budově dnešního Letiště Václava Havla v Praze). Výstava je k vidění Dost již, bratři! Hle, tam září vení můžete zajít ve dnech 2. až 4. listopadu od 19.30 hodin. ○
až do 10. ledna 2021. ○ Na světě neexistuje nic, za co by nebylo možné cítit se provinile: pohár blahodějných šťáv, → www.jatka78.cz
→ www.ngprague.cz za prokrastinaci na sociálních sítích, za sledování seriálů, za konzumaci které dobrá víla sváří
masa, za típnutí telefonu rodičům, za koupi telefonu Huawei, za vyhná- z divných, čarokrásných trav;
ní sudetských Němců a dokonce i za pocity provinilosti nebo za jejich dosud kouzlo dávné žije,
absenci. Originální performance s názvem I am the problem jímž se přímí svislé šíje, Práce na papíře
(Já jsem problém) vznikla v Alfredu ve dvoře ze zkoumání pocitů viny jímž se trudná mdloba stáří
na sociálních sítích, jež pramení z rozporu mezi tím, jací jsme a jací by-
chom chtěli být. Divadelní umělci Irina Andreeva, Wayne Jordan a Tinka plaší z ňader, snímá s hlav. Až do konce října probíhá v knihkupectví Trigon výstava grafik a akva-
relů Jindřicha Zeithammla, oceňovaného sochaře a dlouholetého peda-
Avramova si společně s diváky v šedesátiminutové performanci projdou Číš tam plná vláhy skvoucí goga pražské Akademie výtvarných umění. Dějinným paradoxem je, že
pocitem provinilosti a konečně se pokusí stát se součástí řešení spíše z kouzelného koření: roku 1969 byl Zeithamml z téže školy vyloučen a živil se jako kameník
Mýty o králících než problému. Před diváky se tak otevře bizarní prostor na pomezí z dobré vůle, lásky vroucí, na Karlově mostě. V roce 1972 emigroval přes Itálii do Německa a poslé-
divadla a psychoterapie. Premiéra představení proběhne 5. října od
20 hodin v divadle Alfred ve dvoře. Reprízy můžete navštívit 6. a 7. října. ○ odvahy a nadšení – ze absolvoval düsseldorfskou Akademii umění. Po pádu komunismu se
Umělecký soubor Tygr v tísni připravuje inscenaci na pomezí divadla → www.alfredvedvore.cz Hle, jak svůdnou perlou hraje vrátil do Prahy a v letech 1995 až 2016 stál v čele Ateliéru sochařství II
a výtvarné performance s názvem Krátká návštěva potěší. Představení rosa zázračného kraje, pražské AVU. Současná výstava s názvem Práce na papíře je vzácnou
je volně inspirováno osudy výtvarnic Zorky Ságlové a Naděždy Plíškové, z nížto mladost’ nehynoucí příležitostí poznat grafické dílo tohoto sochaře. ○
umělkyň spojených s českým undergroundem. Scénář vychází z cynic- do srdcí se pramení. → www.trigon-knihy.cz
kých básní Plíškové, jejichž refrénem jsou vyznání a výčitky adresované Derniéra Modrovouse
manželovi, výčty domácích prací, kuchařské recepty, citace výšivek Jenom chtít a ruka schvátí Svět ryb
a parodie normalizačních popěvků. V inscenaci zazní také texty Jiřího vzácnou číši, zrobí div:
Koláře z jeho sbírky Návod k upotřebení, mýty o králících a citace Ságlo- Studio Hrdinů uvede v říjnu derniéru představení s názvem Modrovous Mládí do duší se vrátí,
vé. Inscenace přivádí diváky do opuštěného domu, kde se potkávají dvě – naděje žen. Pro režisérský tandem Jana Horáka a Michala Pěchoučka zjaří každý sval a čiv, Trafo Gallery minulý měsíc představila nejnovější cyklus obrazů Martina
zcela nekompatibilní osobnosti. Plachá Zorka, která uniká z vulgárního byla tato divadelní hra od německé autorky Dey Loher ideální možnos- místo žalob, stesků marných Salajky pod názvem Neurosis. Salajka zakončil v roce 2008 studia na praž-
a nervního světa k obsedantní tvorbě, a ostrá Naděžda s darem všechno tí, jak uzavřít volnou řadu inscenací věnovaných především ženským chopíme se prací zdarných, ské AVU u Michaela Rittsteina. Z jeho obrazů vystupuje divoká barevnost,
kolem sebe kriticky zhodnotit, ironizovat a zároveň shodit. V prostoru, hrdinkám. Postavu sériového vraha Modrovouse pojali inscenátoři jako jarní větřík bude hráti bujná fantazie, energičnost a nezadržitelný proud tvůrčí energie, občas
ze kterého není úniku, se zjevuje Králík, mužský element, provokatér. ženskou fantazii a nevyžádanou romantickou figuru. Jeho oběti pak v plném květu českých niv. spatříte vědomé odkazy na díla známá z historie umění. Jeho obrazy
V inscenaci uvidíte Alenu Štréblovou, Marii Švestkovou a Petra Šmída. jako autentické a aktivní ženské postavy, které v zacykleném panoptiku a grafické práce jsou inspirovány přírodou, váchalovskou tematikou,
Premiéra je na programu 2. října od 20 hodin v Divadle Vila Štvanice. směřují ve jménu lásky k funerální katarzi. Dvě poslední uvedení můžete podvodním světem ryb, temných nočních tvorů, vlků a psů. Výstava je
Reprízy můžete navštívit 27. a 29. října. ○ navštívit o víkendu 10. a 11. října od 20 hodin ve Studiu Hrdinů. ○ k vidění do 9. října v Trafo Gallery v Pražské tržnici v hale 14. ○
→ www.vilastvanice.cz → www.studiohrdinu.cz → www.trafogallery.cz