Page 28 - Praha 7 - Hobulet říjen 2020
P. 28
28 Hyde Park Hobulet říjen 2020 Hobulet říjen 2020 Hyde Park 29
Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptá TOP 09 – STAN: „odclonění“ dopravy novou výstavbou, která se doprava na mostě dotkne nejvíce. Podle mého Poslední otázka se týká původní trasy mostu.
již bude počítat s přítomností mostu i tramvaje mínění ty ostatní varianty ať už skrytě či veřejně Radní Hlaváček a Scheinherr argumentovali tím,
V úterý 8. září byly na komentované vycházce představeny varianty mostního a může na něj adekvátně reagovat. Zachování obhajuje vedení hl. m. Prahy, resp. Prahy 7. že v trase Komunardů–Thámova není možné
propojení Holešovic a Karlína. Následně proběhla veřejná debata k možným klidového charakteru ulice Na Maninách a čás- Tvůrci jednotlivých variant mostu vedoucího postavit most, jehož ložiska by nebyla zaplavena
do oblasti Jateční a Na Maninách argumentují
tečné zklidnění i Jankovcovy ulice v návaznosti
při velké vodě na úrovni povodně 2002 a vyšší.
variantám. Kterou z variant vaše strana / politické hnutí podporuje, případně na Jateční. Nevýhody: Méně plynulé napojení možností lepšího zpracování z hlediska urba- Platná norma však zaplavení ložisek umožňuje,
kterou variantu umístění považuje za nevhodnou? tramvaje do ulice Komunardů oproti variantě IV. nismu, mostní konstrukce a protipovodňových jsou-li řádně chráněna. Proč zvolilo vedení hlav-
opatření. Na druhou stranu nelze opomenout, že ního města mnohem přísnější kritérium? Nemělo
Z výše uvedených skutečností se domníváme, každá z těchto konkrétních variant bude ústit na by hledat způsob, jak plně funkční a bezpečný
že by bylo vhodné dále pracovat na variantě V., komunikace v bezprostřední blízkosti obytných most v původní trase postavit, než důvody, proč
případně prozkoumat variantu I. U varianty I. domů. Takže jakou z variant nakonec vybrat? ho zde nepostavit? ○
je ale velmi malá pravděpodobnost, že by bylo Určitě tu, která se co nejméně dotkne života oby- Tomáš Bartovský, předseda klubu zastupitelů ODS
možno reálně naplnit požadavky památkářů vatel Prahy 7 a zároveň splní základní požadavky
v kombinaci s požadavky protipovodňové na nové dopravní spojení Holešovic a Karlína.
ochrany, a dále se nedomníváme, že je realistic- Jen na závěr: Já osobně si moc přeji, abychom
ké projednat s dotčenými stranami tramvajové se úspěšně „prokousali“ stávající diskuzí a začali
napojení do ulice U Mlýnského kanálu a dále s konkrétními přípravami, které budou koru- PRAHA 7 SOBĚ
do Thámovy. Nakonec bych chtěl poděkovat novány zahájením stavby. Myslíte, že se moje
zástupcům magistrátu i místní samosprávy generace padesátníků ještě dočká? ○ Otázka nalezení nejvhodnější trasy pro městský
za otevřený přístup a odborníkům, autorům Ing. Michal Hašek, nezávislý zastupitel most, který v budoucnu propojí Karlín a Holešo-
studií za působivé prezentace. ○ vice, budí mnoho vášní. V současnosti probíhá
Jiří Hejnic, zastupitel TOP 09 Praha 7 změna územního plánu, jejímž cílem je rozšířit
možnosti umístění nového mostu. Městská část
STAN: Všechny varianty mostního propojení Praha 7 uspořádala komentovanou procházku
Holešovic a Karlína mají svá úskalí. Nicméně ODS a na ni navazující veřejnou debatu, jejichž cílem
z porovnání studií vnímáme jako nevhodnou va- bylo poskytnout účastníkům kompletní infor-
riantu v ose Komunardů–Thámova, kde by došlo Veřejné slyšení mým názorem na umístění mace a dát jim představu o tom, jak by území po
k výrazným negativním důsledkům týkajícím se Rohanského mostu nepohnulo ani o milimetr. umístění mostu v každé ze zvažovaných variant
Pražské tržnice, která bude v následujících letech Naopak vyvolalo další otázky. Hodnotím velmi mohlo vypadat. Na záznam z této debaty, kde
rekonstruována a revitalizována. S touto varian- kladně, že se občané mohli poměrně podrobně diskutovali politici i odborníci, včetně následné
tou by se musela zdvihnout křižovatka předmostí seznámit se zvažovanými variantami trasy mostu diskuze s veřejností, je možné se podívat na
o 2,5 metru, a tak by se vytratil přirozený nájezd a vyjádřit se k nim. Nejsem si však jistý, do jaké YouTube kanálu Prahy 7. Změna územního plánu
od nábřeží a kontakt s Pražskou tržnicí, která je míry budou zástupci hlavního města brát vážně je v kompetenci hlavního města Prahy. Městská
památkově chráněná. Varianta v ose Komunar- jejich evidentně převažující negativní názor na část do tohoto procesu může promluvit jen velmi
dů–Thámova by pro Pražskou tržnici znamenala posun trasy mostu oproti zákresu v platném málo. Naší prioritou nicméně je, aby umístění
velké zatížení, a to jak po stránce využití, tak po územním plánu. mostu umožnilo vznik městského nábřeží a aby
stránce zásahu do veřejného prostoru a zhoršení I podle mého názoru má Rohanský most most poskytl obyvatelům Prahy 7 kvalitní spojení
stavu životního prostředí. Je zcela zřetelné, že by vzniknout v původní trase Komunardů–Thámo- do Karlína, na metro B a do parku, který má
se v tomto místě navýšila doprava, která by se va. Je to nejkratší spojnice obou břehů, která v budoucnu vzniknout na Rohanském ostro-
I. Komunardů–Thámova pravděpodobný konflikt s již naplánovanou ještě výrazněji podepsala na překračování emis- dává logiku z urbanistického hlediska a která vě. Dále je pro nás klíčové, aby na pozemcích
TOP 09 – STAN Výhody: Logické propojení důležité osy protipovodňovou komorou Šaldova. ních limitů i limitů hluku kvůli zvednutému před- bude také nákladově nejefektivnější. Díky po- v majetku městské části Praha 7 a hlavního
Holešovic – ulice Komunardů směrem k metru mostí. Tato skutečnost by negativně ovlivnila drobné studii architekta Patrika Kotase víme, že města Prahy, jež se nacházejí v blízkosti řeky,
Křižíkova a dále návaznost na pěší tunelové III. Na Maninách – Urxova relaxační pěší zóny v Pražské tržnici, kde by most v této trase postavit lze. Je velmi smutné, bylo možné postavit byty, školy, školky a další
TOP 09: Na veřejné debatě v Domovině propojení pod Vítkovem. Nevýhody a poten- Výhody: Na karlínské straně zatím není žádná měla například vzniknout klidná promenáda, že si tuto studii museli objednat občané, jejichž objekty občanské vybavenosti, které obyvatelé
8. 9. 2020 byly představeny varianty přemostění ciální překážky reálného projednání záměru: překážka a plán rozvoje území s mostem v této hřiště pro děti, sportoviště nebo nové zelené domovů se zvažovaná změna trasy týká. Radní Prahy 7 potřebují. Debata o umístění nového
Vltavy mezi Holešovicemi a Karlínem. Prezentu- Most v ose Komunardů–Thámova by si vynutil poloze počítá. Možnost spojení s budoucím stromořadí s vodními prvky. ○ Petr Hlaváček, který je pořizovatelem změny mostu je teprve na samém počátku a veřejnou
jící odborníci a autoři návrhů a studií se shodli zásadní změnu nivelety Bubenského nábřeží parkem na Rohanském ostrově. Nevýhody Lukáš Tůma, zastupitel STAN územního plánu, původní trasu ověřit nenechal. debatu vnímáme jako příspěvek k ní. PRAHA 7
na tom, že most by měl být s ohledem na pouze a značným způsobem by zkomplikoval rekreační a překážky: Tvar mostovky „S“ odporuje poža- Nedovedu si představit, že by zastupitelstvo SOBĚ bude i nadále pracovat na nalezení takové
lokální význam (intenzita provozu do 10 tisíc a promenádní využití nábřeží na holešovické davku památkářů na celkový vzhled a kompozici hlavního města schvalovalo územní změnu trasy pozice budoucího mostu, která bude pro Prahu 7
aut/den – pro srovnání Hlávkův most přejede straně. Vytvořil by prostorovou bariéru, která by mostu. A dále stejné komplikace s napojením mostu bez toho, aby mělo na stole ověřovací nejvhodnější, tedy tak, aby jeho výsledkem bylo
100 tisíc aut za den) spíše užší. Požadavek zá- znemožnila úrovňové pěší a cyklistické propoje- na holešovické straně – viz varianta II. Nezávislí zastupitelé studie všech variant, které připadají v úvahu. dobře udělané nábřeží, kvalitní městský prostor
stupců MHMP je jednoznačný z hlediska povod- ní v horní úrovni Bubenského nábřeží směrem Nyní tři otázky, které mne během debaty a dobré spojení do Karlína. ○
ní, kdy most musí být nad hladinou povodně východním. Stavba by rovněž negativně ovlivnila IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova Již od dob první republiky Praha plánuje postavit napadly a které jsem bohužel nedostal příležitost Lenka Burgerová, místostarostka Prahy 7 a radní
z roku 2002 s rezervou 1 m a v době případné areál památkově chráněné tržnice, která by se Výhody: Logické propojení důležitých os ulic mezi Holešovicemi a Karlínem nový most, které- položit. Podle náměstka primátora Petra Hlaváč- pro územní rozvoj
povodně musí být plně funkční (např. pro IZS). dostala pod úroveň nájezdných ramp na most Jateční a Urxova, bezproblémové napojení na mu se v poslední době začalo říkat Rohanský. Pů- ka nepatří Rohanský most k investičním prio-
V závěru debaty rovněž zazněl jednoznačný jak z Bubenského nábřeží, tak z ulice Komunardů karlínské straně, plynulost tramvajového provo- vodní varianta zanesená do stávajícího územního ritám vedení hlavního města. To znamená, že
požadavek od památkářů na vzhled mostu, kdy (potenciální rozpor s památkovou ochranou). zu, možnost spojení s budoucím parkem na plánu hl. m. Prahy vede do ulice Komunardů s jeho přípravou není potřeba zásadně spěchat. Řešíte nějaký problém, či vás naopak
pohledově od Pražského hradu by měl most Zrealizovaná nová zástavba v Karlíně byla zaklá- Rohanském ostrově. Nevýhody: Spíše dálniční a na Bubenské nábřeží. Počítá s tím, že zde má Přesto byla změna územního plánu předložena něco potěšilo? Napište nám do redakce
ctít charakter centra a širšího centra, tedy dána na obslužnou komunikaci, která s tramvají než městský charakter nájezdové rampy a souvi- jezdit veškerá doprava včetně tramvají. V době ve zrychleném režimu, což mimo jiné znamená, na email: hobulet@praha7.cz. Těšíme
charakter „klasického“ mostu na pilířích bez nepočítala. Prezentovaný návrh pravděpodobně sející křižovatky na holešovické straně. Prav- nedávno minulé byla zadána změna územního že nebylo provedeno posouzení vlivu stavby na se na vaše názory a postřehy.
horní nosné konstrukce oblouku se zavěšenou nesplňuje požadavky protipovodňové ochrany děpodobný konflikt s vlastníky bytů v domech plánu za přispění vedení Prahy 7, avšak již bez životní prostředí. Proč? Vždyť právě dopady no-
mostovkou. Památkáři rovněž požadují, aby a je v rozporu s požadavky památkové ochrany. „Central Group“. konkrétního umístění tohoto mostu. Stejní komu- vého mostu na životní prostředí jsou pro místní
mostovka nebyla zakřivená a spojovala břehy nální politici v připravovaném novém Metropolit- občany naprosto klíčové.
přibližně kolmo k proudnici řeky. II. Na Maninách – Šaldova V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením ním plánu umísťují most z Urxovy ulice v Karlíně Dále je potřeba vyjasnit, jak se změní vedení
Výhody: Logické propojení osy ulice Na dopravy na Bubenské nábřeží do křížení ulic Jateční a Na Maninách. A aby tramvajových linek, bude-li schválena nová
Představované varianty: Maninách – Šaldova. Nevýhody a potenciální Výhody: Bezproblémové napojení na karlínské toho nebylo málo, nechal stávající dopravní varianta ústící u křížení ulic Jateční a V Háji.
I. Spojnice v ose Komunardů–Thámova překážky: Komplikace s návazností nájezdové straně, možnost spojení s budoucím parkem na náměstek Adam Scheinherr z uskupení PRAHA Z prezentace studie profesora Kouckého mimo
II. Spojnice v ose ulic Na Maninách – Šaldova rampy na holešovické straně a potřebou stočení Rohanském ostrově. Kultivace holešovického SOBĚ vypracovat další studii, ve které most vede jiné vyplynulo, že je snad stále ve hře přesun
III. Spojnice ulic Na Maninách – Urxova tramvaje do Jateční ulice. Pravděpodobné hlu- nábřeží a potvrzení logiky a kontinuity Buben- z Urxovy na průsečík ulic V Háji, Jankovcova tramvajové trati do ulice Jateční, a to i v úseku
IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova kové zatížení obytných domů „Central Group“ ského nábřeží. Návaznost tramvaje na přirozené a Jateční. Takže shrnuto a podtrženo, máme u Holešovické tržnice. Měl jsem přitom za to, že
V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením při sjíždění tramvaje a dobržďování před dopravní tepny Holešovic v ulici Komunardů zde celkem tři varianty, přičemž první, částečně tento záměr už dávno spadl ze stolu, mimo jiné Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
dopravy na Bubenské nábřeží zatáčkou do Jateční ulice. Na karlínské straně a Bubenské nábřeží. Možnost částečného upravenou, obhajují místní obyvatelé, kterých i kvůli odporu místních obyvatel. Jak to tedy je? Ilustrace – Alexey Klyuykov