Page 28 - Praha 7 - Hobulet říjen 2020
P. 28

28                    Hyde Park                                                                    Hobulet říjen 2020          Hobulet říjen 2020                                                           Hyde Park                        29



        Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
        Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptá TOP 09 – STAN:                                                      „odclonění“ dopravy novou výstavbou, která   se doprava na mostě dotkne nejvíce. Podle mého   Poslední otázka se týká původní trasy mostu.
                                                                                                                                       již bude počítat s přítomností mostu i tramvaje   mínění ty ostatní varianty ať už skrytě či veřejně   Radní Hlaváček a Scheinherr argumentovali tím,
        V úterý 8. září byly na komentované vycházce představeny varianty mostního                                                     a může na něj adekvátně reagovat. Zachování   obhajuje vedení hl. m. Prahy, resp. Prahy 7.   že v trase Komunardů–Thámova není možné
        propojení Holešovic a Karlína. Následně proběhla veřejná debata k možným                                                       klidového charakteru ulice Na Maninách a čás-  Tvůrci jednotlivých variant mostu vedoucího   postavit most, jehož ložiska by nebyla zaplavena
                                                                                                                                                                             do oblasti Jateční a Na Maninách argumentují
                                                                                                                                       tečné zklidnění i Jankovcovy ulice v návaznosti
                                                                                                                                                                                                                    při velké vodě na úrovni povodně 2002 a vyšší.
        variantám. Kterou z variant vaše strana / politické hnutí podporuje, případně                                                  na Jateční. Nevýhody: Méně plynulé napojení   možností lepšího zpracování z hlediska urba-  Platná norma však zaplavení ložisek umožňuje,
        kterou variantu umístění považuje za nevhodnou?                                                                                tramvaje do ulice Komunardů oproti variantě IV.  nismu, mostní konstrukce a protipovodňových   jsou-li řádně chráněna. Proč zvolilo vedení hlav-
                                                                                                                                                                             opatření. Na druhou stranu nelze opomenout, že   ního města mnohem přísnější kritérium? Nemělo
                                                                                                                                       Z výše uvedených skutečností se domníváme,   každá z těchto konkrétních variant bude ústit na   by hledat způsob, jak plně funkční a bezpečný
                                                                                                                                       že by bylo vhodné dále pracovat na variantě V.,   komunikace v bezprostřední blízkosti obytných   most v původní trase postavit, než důvody, proč
                                                                                                                                       případně prozkoumat variantu I. U varianty I.   domů. Takže jakou z variant nakonec vybrat?   ho zde nepostavit? ○
                                                                                                                                       je ale velmi malá pravděpodobnost, že by bylo   Určitě tu, která se co nejméně dotkne života oby-  Tomáš Bartovský, předseda klubu zastupitelů ODS
                                                                                                                                       možno reálně naplnit požadavky památkářů   vatel Prahy 7 a zároveň splní základní požadavky
                                                                                                                                       v kombinaci s požadavky protipovodňové   na nové dopravní spojení Holešovic a Karlína.
                                                                                                                                       ochrany, a dále se nedomníváme, že je realistic-  Jen na závěr: Já osobně si moc přeji, abychom
                                                                                                                                       ké projednat s dotčenými stranami tramvajové   se úspěšně „prokousali“ stávající diskuzí a začali
                                                                                                                                       napojení do ulice U Mlýnského kanálu a dále   s konkrétními přípravami, které budou koru-  PRAHA 7 SOBĚ
                                                                                                                                       do Thámovy. Nakonec bych chtěl poděkovat   novány zahájením stavby. Myslíte, že se moje
                                                                                                                                       zástupcům magistrátu i místní samosprávy    generace padesátníků ještě dočká? ○   Otázka nalezení nejvhodnější trasy pro městský
                                                                                                                                       za otevřený přístup a odborníkům, autorům   Ing. Michal Hašek, nezávislý zastupitel   most, který v budoucnu propojí Karlín a Holešo-
                                                                                                                                       studií za působivé prezentace. ○                                             vice, budí mnoho vášní. V současnosti probíhá
                                                                                                                                       Jiří Hejnic, zastupitel TOP 09 Praha 7                                       změna územního plánu, jejímž cílem je rozšířit
                                                                                                                                                                                                                    možnosti umístění nového mostu. Městská část
                                                                                                                                       STAN: Všechny varianty mostního propojení                                    Praha 7 uspořádala komentovanou procházku
                                                                                                                                       Holešovic a Karlína mají svá úskalí. Nicméně   ODS                           a na ni navazující veřejnou debatu, jejichž cílem
                                                                                                                                       z porovnání studií vnímáme jako nevhodnou va-                                bylo poskytnout účastníkům kompletní infor-
                                                                                                                                       riantu v ose Komunardů–Thámova, kde by došlo   Veřejné slyšení mým názorem na umístění   mace a dát jim představu o tom, jak by území po
                                                                                                                                       k výrazným negativním důsledkům týkajícím se   Rohanského mostu nepohnulo ani o milimetr.   umístění mostu v každé ze zvažovaných variant
                                                                                                                                       Pražské tržnice, která bude v následujících letech   Naopak vyvolalo další otázky. Hodnotím velmi   mohlo vypadat. Na záznam z této debaty, kde
                                                                                                                                       rekonstruována a revitalizována. S touto varian-  kladně, že se občané mohli poměrně podrobně   diskutovali politici i odborníci, včetně následné
                                                                                                                                       tou by se musela zdvihnout křižovatka předmostí   seznámit se zvažovanými variantami trasy mostu   diskuze s veřejností, je možné se podívat na
                                                                                                                                       o 2,5 metru, a tak by se vytratil přirozený nájezd   a vyjádřit se k nim. Nejsem si však jistý, do jaké   YouTube kanálu Prahy 7. Změna územního plánu
                                                                                                                                       od nábřeží a kontakt s Pražskou tržnicí, která je   míry budou zástupci hlavního města brát vážně   je v kompetenci hlavního města Prahy. Městská
                                                                                                                                       památkově chráněná. Varianta v ose Komunar-  jejich evidentně převažující negativní názor na   část do tohoto procesu může promluvit jen velmi
                                                                                                                                       dů–Thámova by pro Pražskou tržnici znamenala   posun trasy mostu oproti zákresu v platném   málo. Naší prioritou nicméně je, aby umístění
                                                                                                                                       velké zatížení, a to jak po stránce využití, tak po   územním plánu.         mostu umožnilo vznik městského nábřeží a aby
                                                                                                                                       stránce zásahu do veřejného prostoru a zhoršení   I podle mého názoru má Rohanský most   most poskytl obyvatelům Prahy 7 kvalitní spojení
                                                                                                                                       stavu životního prostředí. Je zcela zřetelné, že by   vzniknout v původní trase Komunardů–Thámo-  do Karlína, na metro B a do parku, který má
                                                                                                                                       se v tomto místě navýšila doprava, která by se   va. Je to nejkratší spojnice obou břehů, která   v budoucnu vzniknout na Rohanském ostro-
                                              I. Komunardů–Thámova                   pravděpodobný konflikt s již naplánovanou         ještě výrazněji podepsala na překračování emis-  dává logiku z urbanistického hlediska a která   vě. Dále je pro nás klíčové, aby na pozemcích
        TOP 09 – STAN                         Výhody: Logické propojení důležité osy   protipovodňovou komorou Šaldova.                ních limitů i limitů hluku kvůli zvednutému před-  bude také nákladově nejefektivnější. Díky po-  v majetku městské části Praha 7 a hlavního
                                              Holešovic – ulice Komunardů směrem k metru                                               mostí. Tato skutečnost by negativně ovlivnila   drobné studii architekta Patrika Kotase víme, že   města Prahy, jež se nacházejí v blízkosti řeky,
                                              Křižíkova a dále návaznost na pěší tunelové   III. Na Maninách – Urxova                  relaxační pěší zóny v Pražské tržnici, kde by   most v této trase postavit lze. Je velmi smutné,   bylo možné postavit byty, školy, školky a další
        TOP 09: Na veřejné debatě v Domovině   propojení pod Vítkovem. Nevýhody a poten-  Výhody: Na karlínské straně zatím není žádná   měla například vzniknout klidná promenáda,   že si tuto studii museli objednat občané, jejichž   objekty občanské vybavenosti, které obyvatelé
        8. 9. 2020 byly představeny varianty přemostění   ciální překážky reálného projednání záměru:   překážka a plán rozvoje území s mostem v této   hřiště pro děti, sportoviště nebo nové zelené   domovů se zvažovaná změna trasy týká. Radní   Prahy 7 potřebují. Debata o umístění nového
        Vltavy mezi Holešovicemi a Karlínem. Prezentu-  Most v ose Komunardů–Thámova by si vynutil   poloze počítá. Možnost spojení s budoucím   stromořadí s vodními prvky. ○   Petr Hlaváček, který je pořizovatelem změny   mostu je teprve na samém počátku a veřejnou
        jící odborníci a autoři návrhů a studií se shodli   zásadní změnu nivelety Bubenského nábřeží   parkem na Rohanském ostrově. Nevýhody   Lukáš Tůma, zastupitel STAN   územního plánu, původní trasu ověřit nenechal.   debatu vnímáme jako příspěvek k ní. PRAHA 7
        na tom, že most by měl být s ohledem na pouze   a značným způsobem by zkomplikoval rekreační   a překážky: Tvar mostovky „S“ odporuje poža-                          Nedovedu si představit, že by zastupitelstvo   SOBĚ bude i nadále pracovat na nalezení takové
        lokální význam (intenzita provozu do 10 tisíc   a promenádní využití nábřeží na holešovické   davku památkářů na celkový vzhled a kompozici                          hlavního města schvalovalo územní změnu trasy   pozice budoucího mostu, která bude pro Prahu 7
        aut/den – pro srovnání Hlávkův most přejede   straně. Vytvořil by prostorovou bariéru, která by   mostu. A dále stejné komplikace s napojením                        mostu bez toho, aby mělo na stole ověřovací   nejvhodnější, tedy tak, aby jeho výsledkem bylo
        100 tisíc aut za den) spíše užší. Požadavek zá-  znemožnila úrovňové pěší a cyklistické propoje-  na holešovické straně – viz varianta II.  Nezávislí zastupitelé    studie všech variant, které připadají v úvahu.  dobře udělané nábřeží, kvalitní městský prostor
        stupců MHMP je jednoznačný z hlediska povod-  ní v horní úrovni Bubenského nábřeží směrem                                                                               Nyní tři otázky, které mne během debaty   a dobré spojení do Karlína. ○
        ní, kdy most musí být nad hladinou povodně   východním. Stavba by rovněž negativně ovlivnila   IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova  Již od dob první republiky Praha plánuje postavit   napadly a které jsem bohužel nedostal příležitost   Lenka Burgerová, místostarostka Prahy 7 a radní
        z roku 2002 s rezervou 1 m a v době případné   areál památkově chráněné tržnice, která by se   Výhody: Logické propojení důležitých os ulic   mezi Holešovicemi a Karlínem nový most, které-  položit. Podle náměstka primátora Petra Hlaváč-  pro územní rozvoj
        povodně musí být plně funkční (např. pro IZS).   dostala pod úroveň nájezdných ramp na most   Jateční a Urxova, bezproblémové napojení na   mu se v poslední době začalo říkat Rohanský. Pů-  ka nepatří Rohanský most k investičním prio-
        V závěru debaty rovněž zazněl jednoznačný   jak z Bubenského nábřeží, tak z ulice Komunardů   karlínské straně, plynulost tramvajového provo-  vodní varianta zanesená do stávajícího územního   ritám vedení hlavního města. To znamená, že
        požadavek od památkářů na vzhled mostu, kdy   (potenciální rozpor s památkovou ochranou).   zu, možnost spojení s budoucím parkem na   plánu hl. m. Prahy vede do ulice Komunardů   s jeho přípravou není potřeba zásadně spěchat.   Řešíte nějaký problém, či vás naopak
        pohledově od Pražského hradu by měl most   Zrealizovaná nová zástavba v Karlíně byla zaklá-  Rohanském ostrově. Nevýhody: Spíše dálniční   a na Bubenské nábřeží. Počítá s tím, že zde má   Přesto byla změna územního plánu předložena   něco potěšilo? Napište nám do redakce
        ctít charakter centra a širšího centra, tedy   dána na obslužnou komunikaci, která s tramvají   než městský charakter nájezdové rampy a souvi-  jezdit veškerá doprava včetně tramvají. V době   ve zrychleném režimu, což mimo jiné znamená,   na email: hobulet@praha7.cz. Těšíme
        charakter „klasického“ mostu na pilířích bez   nepočítala. Prezentovaný návrh pravděpodobně   sející křižovatky na holešovické straně. Prav-  nedávno minulé byla zadána změna územního   že nebylo provedeno posouzení vlivu stavby na   se na vaše názory a postřehy.
        horní nosné konstrukce oblouku se zavěšenou   nesplňuje požadavky protipovodňové ochrany   děpodobný konflikt s vlastníky bytů v domech   plánu za přispění vedení Prahy 7, avšak již bez   životní prostředí. Proč? Vždyť právě dopady no-
        mostovkou. Památkáři rovněž požadují, aby   a je v rozporu s požadavky památkové ochrany.  „Central Group“.                    konkrétního umístění tohoto mostu. Stejní komu-  vého mostu na životní prostředí jsou pro místní
        mostovka nebyla zakřivená a spojovala břehy                                                                                    nální politici v připravovaném novém Metropolit-  občany naprosto klíčové.
        přibližně kolmo k proudnici řeky.     II. Na Maninách – Šaldova              V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením      ním plánu umísťují most z Urxovy ulice v Karlíně   Dále je potřeba vyjasnit, jak se změní vedení
                                              Výhody: Logické propojení osy ulice Na   dopravy na Bubenské nábřeží                     do křížení ulic Jateční a Na Maninách. A aby   tramvajových linek, bude-li schválena nová
        Představované varianty:               Maninách – Šaldova. Nevýhody a potenciální   Výhody: Bezproblémové napojení na karlínské   toho nebylo málo, nechal stávající dopravní   varianta ústící u křížení ulic Jateční a V Háji.
        I. Spojnice v ose Komunardů–Thámova   překážky: Komplikace s návazností nájezdové   straně, možnost spojení s budoucím parkem na   náměstek Adam Scheinherr z uskupení PRAHA   Z prezentace studie profesora Kouckého mimo
        II. Spojnice v ose ulic Na Maninách – Šaldova  rampy na holešovické straně a potřebou stočení   Rohanském ostrově. Kultivace holešovického   SOBĚ vypracovat další studii, ve které most vede   jiné vyplynulo, že je snad stále ve hře přesun
        III. Spojnice ulic Na Maninách – Urxova  tramvaje do Jateční ulice. Pravděpodobné hlu-  nábřeží a potvrzení logiky a kontinuity Buben-  z Urxovy na průsečík ulic V Háji, Jankovcova   tramvajové trati do ulice Jateční, a to i v úseku
        IV. Spojnice ulic Jateční–Urxova      kové zatížení obytných domů „Central Group“   ského nábřeží. Návaznost tramvaje na přirozené   a Jateční. Takže shrnuto a podtrženo, máme   u Holešovické tržnice. Měl jsem přitom za to, že
        V. Spojnice ulic Urxova – V Háji se stočením   při sjíždění tramvaje a dobržďování před   dopravní tepny Holešovic v ulici Komunardů   zde celkem tři varianty, přičemž první, částečně   tento záměr už dávno spadl ze stolu, mimo jiné   Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
        dopravy na Bubenské nábřeží           zatáčkou do Jateční ulice. Na karlínské straně   a Bubenské nábřeží. Možnost částečného   upravenou, obhajují místní obyvatelé, kterých   i kvůli odporu místních obyvatel. Jak to tedy je?  Ilustrace – Alexey Klyuykov
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33