Page 27 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 01 2022
P. 27

26  Zaostřeno  Hobulet leden 2022                                                   Zaostřeno                        27



 Vrstevnické doučování  Ředitelé oslavující


 Nekonečně dlouhé období online výuky v minulém   Přednedávnem završili významné životní jubileum
 školním roce a nyní doba, během níž se řada dětí ocitá   a po desetiletí vedou školy v Praze 7. Ovlivnili životy
 v karanténách, se projevily zvýšeným počtem dětí, které   mnoha set dětí, jejich rodičů, pedagogů a dalších
 nestačí tempu školní výuky a potřebují větší podporu   zaměstnanců. Mnozí z nich na ně budou celý život
 a pomoc. Díky Národnímu plánu doučování a podpůrným   vzpomínat. Mnozí z nich se budou do školy rádi vracet.
 hodinám s asistenty či speciálními pedagogy nabízejí   Mnozí z nich posílají své děti do školy, kam sami
 školy ohroženým žákům doučování přímo ve škole.   chodili. A jak je vidí a co jim u příležitosti narozenin
 Existují však i další možnosti, jak dětem pomoci.  přejí ti, kteří se s nimi potkávají každý den v práci?




                                              životnímu jubileu přejeme panu řediteli přede-  Dyskorunka s profesorem Matějčkem. Byli
        Bohumil Kettner                       vším pevné zdraví a hodně sil do další tvůrčí   jsme jedna z prvních škol v devadesátých
                                              práce v oblasti pedagogických aktivit. Ať se
 Za jeden provaz  Na vlastní kůži             jeho krédo „Nikdy se nevzdávej!“ stane životní   letech s kabinetem rozšířené péče, kde se
                                                                                     dodnes věnujeme dětem s poruchami učení,
 Základní školy na Sedmičce nabízejí možnost   Na doučování mě baví, že se setkávám s úplně   inspirací nám všem.  cizincům a nadaným. Jako jedna z prvních
 zapojit se například do vrstevnického neboli   jiným světem a poznávám nové lidi. Navíc se   Dlouholetý ředitel Fakultní základní školy Pe-  Kolektiv pracovníků FZŠ Umělecká   základních škol jsme měli počítačovou učebnu
 peer-to-peer doučování. Žáci se stávají aktiv-  znovu vracím k učivu, které jsme brali před   dagogické fakulty Univerzity Karlovy v Umě-      s připojením na internet a díky tomu jsme se
 ními účastníky vzdělávacího procesu a nesou   delší dobou. Někdy mě překvapí, že se situace   lecké ulici pan Mgr. Bohumil Kettner, MBA,      zapojili do projektu doučování a komunikace
 zodpovědnost za vlastní zlepšení. Mohou si   při doučování vyvíjí trochu jinak, než jsem si   v prosinci oslavil význačné životní jubileum.  s rodiči žáků přes PC. Pan ředitel je skromný,
 vybrat osobu, se kterou se chtějí učit, společ-  to naplánovala, ale společně s doučovaným   Pražský rodák vyrůstal od svých dvanácti   pracovitý člověk. Svůj osobní život věnuje
 ně si upevňují vědomosti a trénují vyjadřovací   dítětem ji vždy zvládneme. Případně když si   let v dolních Holešovicích, kde si jako kluci   Tomáš Komrska  především škole. Je přátelský ke všem, ochot-
 i vysvětlovací schopnosti. Zapojit se mohou   opravdu nevím rady, můžu se poradit s našimi   hrávali pod Libeňským mostem a v přístavu,      ný sdílet, má trefný humor. Díky výtvarnému
 jak děti, které pomoc potřebují, tak děti a stu-  učiteli, lidmi z klubu Dixie nebo i z radnice.  jezdívali na drezínách a lezli přes dvorky   nadání je velmi kreativní, plný nápadů. Rád
 denti, kteří by pomoc rádi nabídli. Například   Anežka Ptáčková, studentka Přírodního gymnázia  domů. V dnes už zaniklých Zátorách se pro-  „Hledám pana ředitele Tomáše Komrsku.“   fotografuje, maluje, má slabost pro „bavorá-
 více než dvě desítky studentů a studentek   měňovali ve Vonty a Rychlé šípy. Navštěvoval   „A vy musíte být paní Václavíková.“ Přede   ky“, je manuálně zručný. Rád utíká na svůj
 gymnázia Přírodní škola se do vrstevnického   Již druhý měsíc spolupracuji se studentkou li-  ZŠ na dnešním Ortenově náměstí a od mládí   mnou před třiceti lety stál mladý učitel v dží-  prvorepublikový srub na Pecku, kde aktivně
 doučování pustily již v první vlně pandemie   beňského gymnázia PORG, která se skupinkou   věděl, že chce učit. Později se do této školy   nách s výkresy v náručí, úsměvem a dlouhými   odpočívá.
 a v těchto aktivitách stále pokračují.  dětí z mé třídy prohlubuje znalosti z češtiny   vrátil jako učitel a následně stanul i v pozici   vlasy. „Pojďte dál ke mně do ředitelny…“  … zavírám dveře ředitelny, kde sedí náš
 a matematiky. Děti ji mají moc rády. Motivuje   zástupce ředitele.  Pan ředitel pochází z lékařské rodiny, má   pan ředitel Tomáš Komrska; ve svých džínách
 Propoj se!  je, respektují ji a vidí v ní věkově blízkého   V roce 1986 mu v nakladatelství Albatros   o čtyři roky staršího bratra Jana, syna Kryštofa   a bavlněném triku, stále s delšími vlasy, jen
 Jednou z možností zapojení do vrstevnického   člověka, který jim s radostí předává informace   vyšla kniha s názvem Kdo byl Eduard Štorch,   a vnučku Káju. Vystudoval „Hollarku“, odkud   o 30 let starší. Hodně zdraví a mnoho úspěchů
 doučování je platforma Talentify.me. O co se   „jejich řečí“. Navíc je vidět, že to baví obě stra-  která se roku 2011 dočkala svého druhého   má mnoho přátel-umělců. Pak spojil umění se   Vám a naší Korunce!
 jedná? Na této internetové stránce si mohou   ny, a tak vzniká skvělá synergie. Dětem ještě   vydání. Štorch ho nejprve zaujal svými kniha-  studiem českého jazyka na pedagogické fakultě   Radka Václavíková, zástupkyně ředitele
 žáci a studenti domlouvat společné učení.   dále pomáháme i v rámci dalších hodin s paní   mi. Později poznal, že se shoduje také s jeho   a stal se učitelem. Svoje první žáky poznal v Lí-  v ZŠ Korunovační
 Stránka umožňuje propojení mezi dětmi   asistentkou. Vše se krásně propojuje. Nyní již   pedagogickými názory, obdivoval jeho sepětí   beznicích. Od roku 1990 učí na Korunce, kde
 online i offline. Všichni registrovaní uživa-  vidím první výsledky. Funguje to a za děti dob-  pedagogické činnosti s přírodním prostředím   se stal po roce 1991 ředitelem. Za jeho vedení
 telé dokládají, že chodí do konkrétní školy.   rovolníkům na doučování moc děkuji!  i jeho neuvěřitelnou intenzitu v tom, jak se   prošla budova školy velkými změnami – nová
 V Praze 7 jsou partnerskými školami proza-  Tereza Komárková, třídní učitelka 4. A, ZŠ TGM  věnoval dětem.  střešní krytina, celá fasáda, výměna oken,   Hana Hamšíková
 tím ZŠ TGM, FZŠ Umělecká, ZŠ Korunovační   Před dvaatřiceti lety byl Bohumil Kett-  velká rekonstrukce kuchyně a školní jídelny,
 a ZŠ Strossmayerovo náměstí, zapojit se však   S vrstevnickým učením jsme se seznámili na   ner uveden do funkce ředitele tehdejší ZŠ   nyní probíhá rekonstrukce elektroinstalace
 mohou i žáci jiných škol. Doučování je ve   letní škole Naproti, která proběhla na konci   Umělecká, která se zásluhou skladatele   a průběžně rekonstrukce tříd. Školu zapojil
 většině případů zdarma a rozvíjí samostatnost   července ve spolupráci s nízkoprahovým   Pavla Jurkoviče specializovala na rozšíře-  do mnoha projektů – DYILAB (spolupráce s PF   Významné životní jubileum v prosinci osla-
 a zodpovědnost dětí. Další motivací může být   zařízením pro děti a mládež NZDM Dixie   nou výuku hudební výchovy. Jako ředitel   Praha a Universitat de Barcelona – Vezmi učení   vila také paní ředitelka MŠ Kostelní Hana
 též sbírání bodů, které děti mohou proměnit   YMCA Praha a Hodnotovým vzděláváním Cyril   nejen podpořil tyto aktivity, díky čemuž se   do svých rukou) během let 2015–2018, využil   Hamšíková. Blízcí spolupracovníci by jí touto
 za knihy, hry nebo workshopy. Tento způsob   Mooney. Vedle her a tvoření se děti doučo-  hudební třídy staly fenoménem v pedago-  OPPPR – Operační program Praha – pól růstu   cestou chtěli poděkovat za nasazení, laskavost
 doučování je vhodný pro všechny žáky, kteří   valy v jednotlivých předmětech podle svých   gice, nýbrž vyvinul i nemalé úsilí k rozvoji   k rekonstrukci učeben fyziky a chemie (2018)   a radost, kterou do školy vnáší, a přejí jí mnoho
 o něj projeví zájem. Do svého profilu mohou   osobních potřeb. Ve skupinkách jim pomáhali   kvality pedagogického procesu na škole.   a nyní modernizoval multimediální pracovnu   dalších šťastných let. Paní ředitelka je duší škol-
 vyplňovat své úspěchy a poukázat na talent   také žáci z vyšších ročníků. Vymýšleli mlad-  Svou pracovitostí, empatií, snahou spraved-  (2021), pravidelně zapojuje školu do využití   ky již řadu let a během jejího působení se po-
 i v jiných oblastech, než které hodnotí škola.  ším kamarádům příklady z matematiky, hráli   livě řešit problémy a demokratickým stylem   projektů z EU, tzv. Šablony I, II, III.  dařilo MŠ rozšířit a zmodernizovat a tím zajistit
 s nimi jazykové hry a předávali své znalosti   řízení školy si vybudoval přirozenou auto-  Více než dvacet let jsme součástí tvořivých   dětem i zaměstnancům příjemné prostředí.
 formou, která také v nich samotných probou-  Po zkušenosti s letním kempem Naproti   ritu. ZŠ získala titul fakultní základní školy,   škol, které opírají své učivo o nadčasové me-  Kolektiv pracovníků MŠ Kostelní
 zela nadšení a kreativitu. Rozvoj komunikace,   i s přímým doučováním dětí z rodin   v mezinárodním výzkumu PISA dosáhli žáci   tody J. A. Komenského – hlavně o názornost
 spolupráce a empatie byly přirozenou součástí   ohrožených sociálním vyloučením vidím jako   školy nadprůměrných výsledků ve čtenářské,   a pomůcky, porozumění termínům, zpětnou
 tohoto krásného letního týdne.  hlavní plus vrstevnického doučování předání   matematické i přírodovědné gramotnosti.   vazbu. Vedle toho u nás vznikla Montessori
 Barbora Nováková, třídní učitelka 6. A, ZŠ TGM  radosti a zájmu o vzdělávání. Když si k učení   Rozvíjeny jsou jazykové dovednosti i pohybo-  větev, která je založena na alternativních
 sednou (mnohdy i stoupnou, běhají, házejí   vé aktivity žáků, dokladem čehož jsou přední   vzdělávacích metodách.
 →
 Vrstevnické doučování chápu nejen jako   si míčem) dvě osoby, které se na svět dívají   místa dosahovaná ve sportovních soutěžích.   Nejvyšším krédem Tomáše Komrsky je
 Máte chuť dozvědět se víc o vrstevnickém doučování?   způsob, jak získat vědomosti, ale hlavně jako   podobně dětskýma očima, dokážou vytvořit   To jsou jen některé z mnoha úspěchů, jichž   bezpečné školní prostředí pro žáky, pedagogy
 Kontaktujte lokální koordinátorku Terezu Rafoth   možnost posílit sociální kompetence a stát se   prostor, kde se učení nerovná vyplněným   škola pod vedením B. Kettnera dosáhla.   a všechny provozní zaměstnance a samozřej-
 na adrese RafothT@Praha7.cz.  platnějším článkem ve vztahu doučovaný–dou-  stránkám v učebnici, ale je zábavně stráveným   Organizační součástí školy se postupně staly   mě pro rodiče žáků. V roce 2002 se potkal
 Projekt Sociální poradenství v Praze 7, CZ.03. 2.   čující, což se ve vztahu dítě–dospělý někdy   časem. Příjemce doučování si spojí vzdělávání   Mateřská škola U Studánky, Lesní mateřská   s kardinálem Miloslavem Vlkem a preziden-
 X/0.0/0.0/20_139/0017184, je financován   ztrácí. Žáci se naučí mluvit o svých potřebách,   se zábavou, hledáním zajímavých „fun factů“   škola Bobulka a Dětská skupina Panorama.  tem Václavem Havlem, když jsme se jako   →
 z ESF prostřednictvím OP Z a státního rozpočtu.  V listopadu 2016 udělilo Zastupitelstvo Pra-
 ukázat na to, co jim nejde, nebo se třeba jen   a začne pohlížet na proces učení trochu jinak.  škola stali záchytným místem pro postižené
 Text – Tereza Rafoth a Sylva Svobodová, Odbor   sami dohodnout na změně termínu schůzky.  Kornélie Peterková, terénní pracovnice, Odbor sociálního   hy 7 Bohumilu Kettnerovi ocenění za zásluhy   povodněmi. Několik let na přelomu tisíciletí   Vedení MČ Praha 7 se ke gratulacím připojuje
 vzdělávání a projektového řízení, foto – Fotolia  Anna Stejskalová, třídní učitelka 7. A, ZŠ TGM   začleňování  v oblasti školství v Praze 7. K významnému   zahajoval velkou výstavu učebnic a pomůcek   a oslavencům přeje pevné zdraví!
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32