Page 26 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 - 01 2022
P. 26
26 Zaostřeno Hobulet leden 2022 Zaostřeno 27
Vrstevnické doučování Ředitelé oslavující
Nekonečně dlouhé období online výuky v minulém Přednedávnem završili významné životní jubileum
školním roce a nyní doba, během níž se řada dětí ocitá a po desetiletí vedou školy v Praze 7. Ovlivnili životy
v karanténách, se projevily zvýšeným počtem dětí, které mnoha set dětí, jejich rodičů, pedagogů a dalších
nestačí tempu školní výuky a potřebují větší podporu zaměstnanců. Mnozí z nich na ně budou celý život
a pomoc. Díky Národnímu plánu doučování a podpůrným vzpomínat. Mnozí z nich se budou do školy rádi vracet.
hodinám s asistenty či speciálními pedagogy nabízejí Mnozí z nich posílají své děti do školy, kam sami
školy ohroženým žákům doučování přímo ve škole. chodili. A jak je vidí a co jim u příležitosti narozenin
Existují však i další možnosti, jak dětem pomoci. přejí ti, kteří se s nimi potkávají každý den v práci?
životnímu jubileu přejeme panu řediteli přede- Dyskorunka s profesorem Matějčkem. Byli
Bohumil Kettner vším pevné zdraví a hodně sil do další tvůrčí jsme jedna z prvních škol v devadesátých
práce v oblasti pedagogických aktivit. Ať se
Za jeden provaz Na vlastní kůži jeho krédo „Nikdy se nevzdávej!“ stane životní letech s kabinetem rozšířené péče, kde se
dodnes věnujeme dětem s poruchami učení,
Základní školy na Sedmičce nabízejí možnost Na doučování mě baví, že se setkávám s úplně inspirací nám všem. cizincům a nadaným. Jako jedna z prvních
zapojit se například do vrstevnického neboli jiným světem a poznávám nové lidi. Navíc se Dlouholetý ředitel Fakultní základní školy Pe- Kolektiv pracovníků FZŠ Umělecká základních škol jsme měli počítačovou učebnu
peer-to-peer doučování. Žáci se stávají aktiv- znovu vracím k učivu, které jsme brali před dagogické fakulty Univerzity Karlovy v Umě- s připojením na internet a díky tomu jsme se
ními účastníky vzdělávacího procesu a nesou delší dobou. Někdy mě překvapí, že se situace lecké ulici pan Mgr. Bohumil Kettner, MBA, zapojili do projektu doučování a komunikace
zodpovědnost za vlastní zlepšení. Mohou si při doučování vyvíjí trochu jinak, než jsem si v prosinci oslavil význačné životní jubileum. s rodiči žáků přes PC. Pan ředitel je skromný,
vybrat osobu, se kterou se chtějí učit, společ- to naplánovala, ale společně s doučovaným Pražský rodák vyrůstal od svých dvanácti pracovitý člověk. Svůj osobní život věnuje
ně si upevňují vědomosti a trénují vyjadřovací dítětem ji vždy zvládneme. Případně když si let v dolních Holešovicích, kde si jako kluci Tomáš Komrska především škole. Je přátelský ke všem, ochot-
i vysvětlovací schopnosti. Zapojit se mohou opravdu nevím rady, můžu se poradit s našimi hrávali pod Libeňským mostem a v přístavu, ný sdílet, má trefný humor. Díky výtvarnému
jak děti, které pomoc potřebují, tak děti a stu- učiteli, lidmi z klubu Dixie nebo i z radnice. jezdívali na drezínách a lezli přes dvorky nadání je velmi kreativní, plný nápadů. Rád
denti, kteří by pomoc rádi nabídli. Například Anežka Ptáčková, studentka Přírodního gymnázia domů. V dnes už zaniklých Zátorách se pro- „Hledám pana ředitele Tomáše Komrsku.“ fotografuje, maluje, má slabost pro „bavorá-
více než dvě desítky studentů a studentek měňovali ve Vonty a Rychlé šípy. Navštěvoval „A vy musíte být paní Václavíková.“ Přede ky“, je manuálně zručný. Rád utíká na svůj
gymnázia Přírodní škola se do vrstevnického Již druhý měsíc spolupracuji se studentkou li- ZŠ na dnešním Ortenově náměstí a od mládí mnou před třiceti lety stál mladý učitel v dží- prvorepublikový srub na Pecku, kde aktivně
doučování pustily již v první vlně pandemie beňského gymnázia PORG, která se skupinkou věděl, že chce učit. Později se do této školy nách s výkresy v náručí, úsměvem a dlouhými odpočívá.
a v těchto aktivitách stále pokračují. dětí z mé třídy prohlubuje znalosti z češtiny vrátil jako učitel a následně stanul i v pozici vlasy. „Pojďte dál ke mně do ředitelny…“ … zavírám dveře ředitelny, kde sedí náš
a matematiky. Děti ji mají moc rády. Motivuje zástupce ředitele. Pan ředitel pochází z lékařské rodiny, má pan ředitel Tomáš Komrska; ve svých džínách
Propoj se! je, respektují ji a vidí v ní věkově blízkého V roce 1986 mu v nakladatelství Albatros o čtyři roky staršího bratra Jana, syna Kryštofa a bavlněném triku, stále s delšími vlasy, jen
Jednou z možností zapojení do vrstevnického člověka, který jim s radostí předává informace vyšla kniha s názvem Kdo byl Eduard Štorch, a vnučku Káju. Vystudoval „Hollarku“, odkud o 30 let starší. Hodně zdraví a mnoho úspěchů
doučování je platforma Talentify.me. O co se „jejich řečí“. Navíc je vidět, že to baví obě stra- která se roku 2011 dočkala svého druhého má mnoho přátel-umělců. Pak spojil umění se Vám a naší Korunce!
jedná? Na této internetové stránce si mohou ny, a tak vzniká skvělá synergie. Dětem ještě vydání. Štorch ho nejprve zaujal svými kniha- studiem českého jazyka na pedagogické fakultě Radka Václavíková, zástupkyně ředitele
žáci a studenti domlouvat společné učení. dále pomáháme i v rámci dalších hodin s paní mi. Později poznal, že se shoduje také s jeho a stal se učitelem. Svoje první žáky poznal v Lí- v ZŠ Korunovační
Stránka umožňuje propojení mezi dětmi asistentkou. Vše se krásně propojuje. Nyní již pedagogickými názory, obdivoval jeho sepětí beznicích. Od roku 1990 učí na Korunce, kde
online i offline. Všichni registrovaní uživa- vidím první výsledky. Funguje to a za děti dob- pedagogické činnosti s přírodním prostředím se stal po roce 1991 ředitelem. Za jeho vedení
telé dokládají, že chodí do konkrétní školy. rovolníkům na doučování moc děkuji! i jeho neuvěřitelnou intenzitu v tom, jak se prošla budova školy velkými změnami – nová
V Praze 7 jsou partnerskými školami proza- Tereza Komárková, třídní učitelka 4. A, ZŠ TGM věnoval dětem. střešní krytina, celá fasáda, výměna oken, Hana Hamšíková
tím ZŠ TGM, FZŠ Umělecká, ZŠ Korunovační Před dvaatřiceti lety byl Bohumil Kett- velká rekonstrukce kuchyně a školní jídelny,
a ZŠ Strossmayerovo náměstí, zapojit se však S vrstevnickým učením jsme se seznámili na ner uveden do funkce ředitele tehdejší ZŠ nyní probíhá rekonstrukce elektroinstalace
mohou i žáci jiných škol. Doučování je ve letní škole Naproti, která proběhla na konci Umělecká, která se zásluhou skladatele a průběžně rekonstrukce tříd. Školu zapojil
většině případů zdarma a rozvíjí samostatnost července ve spolupráci s nízkoprahovým Pavla Jurkoviče specializovala na rozšíře- do mnoha projektů – DYILAB (spolupráce s PF Významné životní jubileum v prosinci osla-
a zodpovědnost dětí. Další motivací může být zařízením pro děti a mládež NZDM Dixie nou výuku hudební výchovy. Jako ředitel Praha a Universitat de Barcelona – Vezmi učení vila také paní ředitelka MŠ Kostelní Hana
též sbírání bodů, které děti mohou proměnit YMCA Praha a Hodnotovým vzděláváním Cyril nejen podpořil tyto aktivity, díky čemuž se do svých rukou) během let 2015–2018, využil Hamšíková. Blízcí spolupracovníci by jí touto
za knihy, hry nebo workshopy. Tento způsob Mooney. Vedle her a tvoření se děti doučo- hudební třídy staly fenoménem v pedago- OPPPR – Operační program Praha – pól růstu cestou chtěli poděkovat za nasazení, laskavost
doučování je vhodný pro všechny žáky, kteří valy v jednotlivých předmětech podle svých gice, nýbrž vyvinul i nemalé úsilí k rozvoji k rekonstrukci učeben fyziky a chemie (2018) a radost, kterou do školy vnáší, a přejí jí mnoho
o něj projeví zájem. Do svého profilu mohou osobních potřeb. Ve skupinkách jim pomáhali kvality pedagogického procesu na škole. a nyní modernizoval multimediální pracovnu dalších šťastných let. Paní ředitelka je duší škol-
vyplňovat své úspěchy a poukázat na talent také žáci z vyšších ročníků. Vymýšleli mlad- Svou pracovitostí, empatií, snahou spraved- (2021), pravidelně zapojuje školu do využití ky již řadu let a během jejího působení se po-
i v jiných oblastech, než které hodnotí škola. ším kamarádům příklady z matematiky, hráli livě řešit problémy a demokratickým stylem projektů z EU, tzv. Šablony I, II, III. dařilo MŠ rozšířit a zmodernizovat a tím zajistit
s nimi jazykové hry a předávali své znalosti řízení školy si vybudoval přirozenou auto- Více než dvacet let jsme součástí tvořivých dětem i zaměstnancům příjemné prostředí.
formou, která také v nich samotných probou- Po zkušenosti s letním kempem Naproti ritu. ZŠ získala titul fakultní základní školy, škol, které opírají své učivo o nadčasové me- Kolektiv pracovníků MŠ Kostelní
zela nadšení a kreativitu. Rozvoj komunikace, i s přímým doučováním dětí z rodin v mezinárodním výzkumu PISA dosáhli žáci tody J. A. Komenského – hlavně o názornost
spolupráce a empatie byly přirozenou součástí ohrožených sociálním vyloučením vidím jako školy nadprůměrných výsledků ve čtenářské, a pomůcky, porozumění termínům, zpětnou
tohoto krásného letního týdne. hlavní plus vrstevnického doučování předání matematické i přírodovědné gramotnosti. vazbu. Vedle toho u nás vznikla Montessori
Barbora Nováková, třídní učitelka 6. A, ZŠ TGM radosti a zájmu o vzdělávání. Když si k učení Rozvíjeny jsou jazykové dovednosti i pohybo- větev, která je založena na alternativních
sednou (mnohdy i stoupnou, běhají, házejí vé aktivity žáků, dokladem čehož jsou přední vzdělávacích metodách.
→
Vrstevnické doučování chápu nejen jako si míčem) dvě osoby, které se na svět dívají místa dosahovaná ve sportovních soutěžích. Nejvyšším krédem Tomáše Komrsky je
Máte chuť dozvědět se víc o vrstevnickém doučování? způsob, jak získat vědomosti, ale hlavně jako podobně dětskýma očima, dokážou vytvořit To jsou jen některé z mnoha úspěchů, jichž bezpečné školní prostředí pro žáky, pedagogy
Kontaktujte lokální koordinátorku Terezu Rafoth možnost posílit sociální kompetence a stát se prostor, kde se učení nerovná vyplněným škola pod vedením B. Kettnera dosáhla. a všechny provozní zaměstnance a samozřej-
na adrese RafothT@Praha7.cz. platnějším článkem ve vztahu doučovaný–dou- stránkám v učebnici, ale je zábavně stráveným Organizační součástí školy se postupně staly mě pro rodiče žáků. V roce 2002 se potkal
Projekt Sociální poradenství v Praze 7, CZ.03. 2. čující, což se ve vztahu dítě–dospělý někdy časem. Příjemce doučování si spojí vzdělávání Mateřská škola U Studánky, Lesní mateřská s kardinálem Miloslavem Vlkem a preziden-
X/0.0/0.0/20_139/0017184, je financován ztrácí. Žáci se naučí mluvit o svých potřebách, se zábavou, hledáním zajímavých „fun factů“ škola Bobulka a Dětská skupina Panorama. tem Václavem Havlem, když jsme se jako →
z ESF prostřednictvím OP Z a státního rozpočtu. V listopadu 2016 udělilo Zastupitelstvo Pra-
ukázat na to, co jim nejde, nebo se třeba jen a začne pohlížet na proces učení trochu jinak. škola stali záchytným místem pro postižené
Text – Tereza Rafoth a Sylva Svobodová, Odbor sami dohodnout na změně termínu schůzky. Kornélie Peterková, terénní pracovnice, Odbor sociálního hy 7 Bohumilu Kettnerovi ocenění za zásluhy povodněmi. Několik let na přelomu tisíciletí Vedení MČ Praha 7 se ke gratulacím připojuje
vzdělávání a projektového řízení, foto – Fotolia Anna Stejskalová, třídní učitelka 7. A, ZŠ TGM začleňování v oblasti školství v Praze 7. K významnému zahajoval velkou výstavu učebnic a pomůcek a oslavencům přeje pevné zdraví!