Page 14 - Praha 7 - Hobulet leden 2021
P. 14

14                           Téma                                                                 Hobulet leden 2021




        kolmo vzhůru jako prapor. Bronzová plastika   v rámci světové výstavy Expo 58 v Bruselu   umístěna na žlábkovaných výběrčích budkách,
        hokejisty na vysokém podstavci byla před   také navrhl kovovou plastiku, za kterou získal   neboť v té době se na mostech ještě vybíralo
        zimní stadion pražské Sparty v Holešovicích   prestižní ocenění Grand Prix. Když v roce 1990   mýtné. Dnes stojí na betonových podstavcích.
        osazena až v roce 1985, přestože její zmenše-  zavítal poprvé do Prahy papež Jan Pavel II.,   Po rekonstrukci mostu byla vzdálenost mezi
        nou variantu v podobě sošky získávají nejlepší   obdržel jako dar právě jednu z Klimšových   nimi zvětšena z původních 22 metrů na dneš-
        čeští hokejisté v anketě Zlatá hokejka už od   bronzových soch – Pohár.      ních 84. Sousoší Práce tvoří trojice aktů mužů
        roku 1969. Několik dalších Němečkových                                       různého věku s pracovními nástroji a jeden
        plastik najdete před jeho někdejším ateliérem   Vltava — Jan Fišar a Václav Zajíc  ženský akt. Ve tváři muže s kamenickým kladi-
        v sousední Libni, kde se dnes nachází desig-  Plastická skleněná kruhová vitráž zdobí vesti-  vem je spatřován Štursův autoportrét. Sousoší
        nérské studio Olgoj Chorchoj, jehož zakladate-  bul stanice metra Vltavská od roku 1984. Reliéf   Humanita je skupinou dvou žen a dvou mužů.
        lem je sochařův syn Jan Němeček.      dynamicky zachycující tok Vltavy vytvořil   Štursa se při koncepci jednotlivých postav
                                              sochař Jan Fišar společně se sklářským výtvar-  uchýlil ke vzorům klasických alegorií. Muž se
        Sgrafita — Karel Svolinský            níkem Václavem Zajícem. Od 90. let byla vitráž   svitkem oděný v tóze symbolizuje mecenáš-
        Autorem čtyř rozměrných sgrafit umístěných   pravidelně posprejovaná a v roce 2008 byla   ství a odkazuje na osobnost Josefa Hlávky, po
        v prostoru hlavního vchodu do budovy Prů-  při legální graffiti akci s podporou Dopravního   kterém byl most pojmenován. Sedící spoutaný
        myslového paláce je Karel Svolinský. Autor je   podniku a Magistrátu hl. města Prahy dokon-  muž je zřejmě zpodobněním Prométhea, žena
        vytvořil na začátku 50. let, kdy areál Výstaviště   ce zcela přemalována. V roce 2014 začal Petr   s dítětem symbolizuje Charitas, tedy lásku,
        přejmenovaný na Park kultury a oddechu   Zeman, zakladatel iniciativy Prázdné domy,   a další ženský akt byl zřejmě inspirován těly
        Julia Fučíka procházel významnými archi-  společně s dobrovolníky barvu ze skleněné   antických Venuší.
        tektonickými změnami. Mezi ně patřila také   plastiky seškrabávat a během sedmi setkání
        přístavba vstupní haly v duchu socialistického   s názvem Škrábáním za kulturnější současnost   Bike to Heaven — Krištof Kintera
        realismu, která doplnila právě Svolinského   se podařilo sklo zcela vyčistit. Několik skleně-  Bike to Heaven (Kolo do nebe) vytvořil v roce
        sgrafita s náměty lidových tanců. Svolinský   ných plastik, ze kterých je vitráž složena, však   2013 umělec Krištof Kintera na památku
        byl umělec se širokým záběrem, věnoval se   bylo rozbitých. Zeman se proto spojil s autory,   jednoho ze zakladatelů iniciativy Auto*Mat
        grafice, typografii, malbě, ilustraci nebo třeba   kteří mu vyjádřili podporu, a Jan Fišar plastiku   a propagátora městské cyklistiky Jana Boucha-
        návrhům vitráží. Jeho nejznámější realizací je   nakonec doplnil i původními cihličkami.   la, jenž na křižovatce na nábřeží Kpt. Jaroše
        však nekompromisní rekonstrukce olomouc-  V době jejího vzniku se jich totiž vyrobilo více   tragicky zemřel při autonehodě. Pomník, který
        kého orloje (1955) opět v duchu socialistického   a shodou okolností měl některé z nich po   je vzpomínkou i na všechny další cyklisty,
        realismu. Sgrafita na Výstavišti byla v polovině   celou dobu doma.          kteří zahynuli v pražských ulicích, má podobu
        70. let restaurována, v současné době už však                                postříbřené pouliční lampy s otočnými reflek-
        znovu jeví známky poškození.          Brána nenávratna — Aleš Veselý         tory, v jejíž horní části rotuje jízdní kolo mířící
                                              Objekt Brána nenávratna sochaře Aleše   k nebi. Vršek lampy se v silnějším větru poma-
        Řeka — Josef Klimeš                   Veselého byl vztyčen 9. března 2015 u želez-  lu otáčí, stejně jako kolo. Soutěže na realizaci
        V hluchém prostoru mezi autobusovou zastáv-  ničního nádraží Bubny v místech plánovaného   díla se zúčastnilo šestnáct autorů. Vybrán byl
        kou a budovou metra Nádraží Holešovice na-  Památníku ticha, odkud bylo za druhé světové   nejprve návrh Davida Černého, jehož bronzo-
        jdete skupinu mramorových objektů s názvem   války deportováno 50 000 židovských občanů   vý reliéf sraženého cyklisty měl být umístěn
        Řeka od sochaře Josefa Klimeše z roku 1984.   Československa do ghett v Lodži a Terezíně.   do vozovky, přímo na místo nehody, a sloužit
        Plastika je tvořená organickým tvarem rozpů-  Odhalení pomníku bylo připomínkou noci z 8.   zde jako retardér. Příslušné orgány však Čer-
        leného vejce, z kterého původně vytékal dvojí   na 9. března 1944, kdy v plynových komorách   ného záměr z bezpečnostních důvodů zamítly.
        pramen vody, jejíž hladina se držela v mělkém   v Osvětimi zahynulo téměř 4000 dětí, žen   Realizován byl Kinterův návrh, který skončil
        žlabu. Klimeš je také autorem betonového   a mužů z terezínského ghetta. Po tatínkovi byl   na druhém místě. Většinu financí na realizaci
        reliéfu průčelí administrativní budovy Rosma-  Veselý poloviční Žid, a proto nesměl za války   získal Auto*Mat darem, další část přinesla
        rin v Dělnické ulici, v němž vlnovka kopíruje   chodit do školy. Doma ho učil dědeček, který   veřejná sbírka. Kintera pracoval bez nároku
        tok řeky Vltavy. Pro československý pavilon   byl původně učitel. Od šesti let navíc musel   na honorář. Bike to Heaven není Kinterova
                                              viditelně nosit našitou žlutou hvězdu. Do   první monumentální realizace v Praze. V roce
                                              transportů za války museli mezi dalšími odejít   2011 byl pod Nuselským mostem odhalen jeho
                                              i jeho otec a čtrnáctiletá sestra, v koncentrač-  památník sebevrahů, který má podobu lampy
                                              ních táborech zahynulo 42 jeho nejbližších   otočené k nebesům.
                                              příbuzných. Památník, konstruovaný jako
                                              brána k nebesům, je vytvořen vztyčenými   Větrací komín tunelu Blanka —
                                              dvacetimetrovými železničními kolejemi spo-  Federico Díaz
                                              jenými 36 pražci a podepřenými 12 vzpěrami.   Obří výdech tunelu Blanka nedaleko stadionu
                                              Inspirací byl Jákobův žebřík z biblického textu   Sparta proměnil česko-argentinský výtvarník
                                              z 28. kapitoly knihy Genesis, ve kterém je   Federico Díaz a jeho tým v umělecké dílo
                                              psáno, že Jákob měl sen, v němž viděl žebřík   opláštěné deskami s plastickými heraldickými
                                              spojující zemi s nebesy, po němž sestupo-  motivy. Reliéf byl vytvořen naprogramovaným
                                              vali a vystupovali poslové Boží. Aleš Veselý   robotickým ramenem. Dílo se skládá ze
                                              (1935–2015) prožil část života ve Veletržní 29   176 umělecky opracovaných desek o rozmě-
                                              a jeho díla jsou dnes zastoupena v řadě svě-  rech 130 × 235 centimetrů, z nichž každá je
                                              tových uměleckých institucí, jako je Solomon   unikátní. Výdech tunelu Blanka totiž necitlivě
                                              Guggenheim Museum v New Yorku, pařížské   zasáhl do obytné části Sedmičky. Mezi místní-
                                              Centre Pompidou, německé Museum Bochum,   mi proto vzniklo občanské sdružení, za nímž
                                              Sculpture Collection v Olympijském parku   stojí mimo jiné architekt Zdeněk Lukeš, které
                                              v Soulu, a mnoha dalších.              vypsalo soutěž na výtvarné pojetí výdechu
                                                                                     a domluvilo se staviteli tunelu realizaci.
                                              Práce a Humanita — Jan Štursa          Ta proběhla v letech 2018–2020.
                                              Alegorická sousoší Práce a Humanita, prove-
                                              dená v letech 1911–1913 z tvrdého boháňského   A to samozřejmě není vše. Sedmičku
                                              pískovce, vytvořil pro předmostí Hlávkova   zdobí celá řada dalších artefaktů. Jejich
                                              mostu sochař Jan Štursa ve spolupráci s Otaka-  přehled v podobě mapy, popisků a fotografií
                                              rem Velinským a Františkem Řehořem. Každé   najdete na www.praha7.cz/umeni-ve-verejnem-
                                              sousoší se skládá z dvanácti dílů, které dohro-  -prostoru. Přehlédli jsme něco? Napište nám
                                              mady váží šestnáct tun. Sousoší byla původně   na hobulet@praha7.cz. ○
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19