Page 14 - Praha 7 - Hobulet leden 2021
P. 14
14 Téma Hobulet leden 2021
kolmo vzhůru jako prapor. Bronzová plastika v rámci světové výstavy Expo 58 v Bruselu umístěna na žlábkovaných výběrčích budkách,
hokejisty na vysokém podstavci byla před také navrhl kovovou plastiku, za kterou získal neboť v té době se na mostech ještě vybíralo
zimní stadion pražské Sparty v Holešovicích prestižní ocenění Grand Prix. Když v roce 1990 mýtné. Dnes stojí na betonových podstavcích.
osazena až v roce 1985, přestože její zmenše- zavítal poprvé do Prahy papež Jan Pavel II., Po rekonstrukci mostu byla vzdálenost mezi
nou variantu v podobě sošky získávají nejlepší obdržel jako dar právě jednu z Klimšových nimi zvětšena z původních 22 metrů na dneš-
čeští hokejisté v anketě Zlatá hokejka už od bronzových soch – Pohár. ních 84. Sousoší Práce tvoří trojice aktů mužů
roku 1969. Několik dalších Němečkových různého věku s pracovními nástroji a jeden
plastik najdete před jeho někdejším ateliérem Vltava — Jan Fišar a Václav Zajíc ženský akt. Ve tváři muže s kamenickým kladi-
v sousední Libni, kde se dnes nachází desig- Plastická skleněná kruhová vitráž zdobí vesti- vem je spatřován Štursův autoportrét. Sousoší
nérské studio Olgoj Chorchoj, jehož zakladate- bul stanice metra Vltavská od roku 1984. Reliéf Humanita je skupinou dvou žen a dvou mužů.
lem je sochařův syn Jan Němeček. dynamicky zachycující tok Vltavy vytvořil Štursa se při koncepci jednotlivých postav
sochař Jan Fišar společně se sklářským výtvar- uchýlil ke vzorům klasických alegorií. Muž se
Sgrafita — Karel Svolinský níkem Václavem Zajícem. Od 90. let byla vitráž svitkem oděný v tóze symbolizuje mecenáš-
Autorem čtyř rozměrných sgrafit umístěných pravidelně posprejovaná a v roce 2008 byla ství a odkazuje na osobnost Josefa Hlávky, po
v prostoru hlavního vchodu do budovy Prů- při legální graffiti akci s podporou Dopravního kterém byl most pojmenován. Sedící spoutaný
myslového paláce je Karel Svolinský. Autor je podniku a Magistrátu hl. města Prahy dokon- muž je zřejmě zpodobněním Prométhea, žena
vytvořil na začátku 50. let, kdy areál Výstaviště ce zcela přemalována. V roce 2014 začal Petr s dítětem symbolizuje Charitas, tedy lásku,
přejmenovaný na Park kultury a oddechu Zeman, zakladatel iniciativy Prázdné domy, a další ženský akt byl zřejmě inspirován těly
Julia Fučíka procházel významnými archi- společně s dobrovolníky barvu ze skleněné antických Venuší.
tektonickými změnami. Mezi ně patřila také plastiky seškrabávat a během sedmi setkání
přístavba vstupní haly v duchu socialistického s názvem Škrábáním za kulturnější současnost Bike to Heaven — Krištof Kintera
realismu, která doplnila právě Svolinského se podařilo sklo zcela vyčistit. Několik skleně- Bike to Heaven (Kolo do nebe) vytvořil v roce
sgrafita s náměty lidových tanců. Svolinský ných plastik, ze kterých je vitráž složena, však 2013 umělec Krištof Kintera na památku
byl umělec se širokým záběrem, věnoval se bylo rozbitých. Zeman se proto spojil s autory, jednoho ze zakladatelů iniciativy Auto*Mat
grafice, typografii, malbě, ilustraci nebo třeba kteří mu vyjádřili podporu, a Jan Fišar plastiku a propagátora městské cyklistiky Jana Boucha-
návrhům vitráží. Jeho nejznámější realizací je nakonec doplnil i původními cihličkami. la, jenž na křižovatce na nábřeží Kpt. Jaroše
však nekompromisní rekonstrukce olomouc- V době jejího vzniku se jich totiž vyrobilo více tragicky zemřel při autonehodě. Pomník, který
kého orloje (1955) opět v duchu socialistického a shodou okolností měl některé z nich po je vzpomínkou i na všechny další cyklisty,
realismu. Sgrafita na Výstavišti byla v polovině celou dobu doma. kteří zahynuli v pražských ulicích, má podobu
70. let restaurována, v současné době už však postříbřené pouliční lampy s otočnými reflek-
znovu jeví známky poškození. Brána nenávratna — Aleš Veselý tory, v jejíž horní části rotuje jízdní kolo mířící
Objekt Brána nenávratna sochaře Aleše k nebi. Vršek lampy se v silnějším větru poma-
Řeka — Josef Klimeš Veselého byl vztyčen 9. března 2015 u želez- lu otáčí, stejně jako kolo. Soutěže na realizaci
V hluchém prostoru mezi autobusovou zastáv- ničního nádraží Bubny v místech plánovaného díla se zúčastnilo šestnáct autorů. Vybrán byl
kou a budovou metra Nádraží Holešovice na- Památníku ticha, odkud bylo za druhé světové nejprve návrh Davida Černého, jehož bronzo-
jdete skupinu mramorových objektů s názvem války deportováno 50 000 židovských občanů vý reliéf sraženého cyklisty měl být umístěn
Řeka od sochaře Josefa Klimeše z roku 1984. Československa do ghett v Lodži a Terezíně. do vozovky, přímo na místo nehody, a sloužit
Plastika je tvořená organickým tvarem rozpů- Odhalení pomníku bylo připomínkou noci z 8. zde jako retardér. Příslušné orgány však Čer-
leného vejce, z kterého původně vytékal dvojí na 9. března 1944, kdy v plynových komorách ného záměr z bezpečnostních důvodů zamítly.
pramen vody, jejíž hladina se držela v mělkém v Osvětimi zahynulo téměř 4000 dětí, žen Realizován byl Kinterův návrh, který skončil
žlabu. Klimeš je také autorem betonového a mužů z terezínského ghetta. Po tatínkovi byl na druhém místě. Většinu financí na realizaci
reliéfu průčelí administrativní budovy Rosma- Veselý poloviční Žid, a proto nesměl za války získal Auto*Mat darem, další část přinesla
rin v Dělnické ulici, v němž vlnovka kopíruje chodit do školy. Doma ho učil dědeček, který veřejná sbírka. Kintera pracoval bez nároku
tok řeky Vltavy. Pro československý pavilon byl původně učitel. Od šesti let navíc musel na honorář. Bike to Heaven není Kinterova
viditelně nosit našitou žlutou hvězdu. Do první monumentální realizace v Praze. V roce
transportů za války museli mezi dalšími odejít 2011 byl pod Nuselským mostem odhalen jeho
i jeho otec a čtrnáctiletá sestra, v koncentrač- památník sebevrahů, který má podobu lampy
ních táborech zahynulo 42 jeho nejbližších otočené k nebesům.
příbuzných. Památník, konstruovaný jako
brána k nebesům, je vytvořen vztyčenými Větrací komín tunelu Blanka —
dvacetimetrovými železničními kolejemi spo- Federico Díaz
jenými 36 pražci a podepřenými 12 vzpěrami. Obří výdech tunelu Blanka nedaleko stadionu
Inspirací byl Jákobův žebřík z biblického textu Sparta proměnil česko-argentinský výtvarník
z 28. kapitoly knihy Genesis, ve kterém je Federico Díaz a jeho tým v umělecké dílo
psáno, že Jákob měl sen, v němž viděl žebřík opláštěné deskami s plastickými heraldickými
spojující zemi s nebesy, po němž sestupo- motivy. Reliéf byl vytvořen naprogramovaným
vali a vystupovali poslové Boží. Aleš Veselý robotickým ramenem. Dílo se skládá ze
(1935–2015) prožil část života ve Veletržní 29 176 umělecky opracovaných desek o rozmě-
a jeho díla jsou dnes zastoupena v řadě svě- rech 130 × 235 centimetrů, z nichž každá je
tových uměleckých institucí, jako je Solomon unikátní. Výdech tunelu Blanka totiž necitlivě
Guggenheim Museum v New Yorku, pařížské zasáhl do obytné části Sedmičky. Mezi místní-
Centre Pompidou, německé Museum Bochum, mi proto vzniklo občanské sdružení, za nímž
Sculpture Collection v Olympijském parku stojí mimo jiné architekt Zdeněk Lukeš, které
v Soulu, a mnoha dalších. vypsalo soutěž na výtvarné pojetí výdechu
a domluvilo se staviteli tunelu realizaci.
Práce a Humanita — Jan Štursa Ta proběhla v letech 2018–2020.
Alegorická sousoší Práce a Humanita, prove-
dená v letech 1911–1913 z tvrdého boháňského A to samozřejmě není vše. Sedmičku
pískovce, vytvořil pro předmostí Hlávkova zdobí celá řada dalších artefaktů. Jejich
mostu sochař Jan Štursa ve spolupráci s Otaka- přehled v podobě mapy, popisků a fotografií
rem Velinským a Františkem Řehořem. Každé najdete na www.praha7.cz/umeni-ve-verejnem-
sousoší se skládá z dvanácti dílů, které dohro- -prostoru. Přehlédli jsme něco? Napište nám
mady váží šestnáct tun. Sousoší byla původně na hobulet@praha7.cz. ○