Page 13 - Praha 7 - Hobulet leden 2021
P. 13

12  Téma  Hobulet leden 2021  Hobulet leden 2021                                    Téma                             13




        Jistě brali v potaz i bezpečnost – ale hlavně se   s takovou grácií a jinde může působit snad i jako   V Holešovicích mám hned několik oblíbených
        možná radovali, protože na jejich prolézačce   kýč. Obecně si myslím, že umění patří do prosto-  děl a míst, které každodenně míjím a se kterými
        se dá strávit skoro celé odpoledne. Vyzkoušejte.   ru i v netradičních formách. Takovým pokusem   vedu nekončící dialog. Upozorním ale na jedno
        A kromě toho, že jsou prolézací objekty slavných   je i náš projekt Opřít se v umění, v rámci něhož   nenápadné. Jde o kamenný podstavec, na němž
        sochařů promyšlené, jsou také naštěstí nepodob-  opěradla laviček v horní části Stromovky zdobí   už vlastně žádné dílo nestojí. Tvoří ho několik
        né těm obligátním, předepsaným, všude stejným.   miniaturní obrazy.          schůdků a kdysi na něm stála kovová socha Julia
        A hlavně jsou krásné.                    Vladimír Drábek, předseda spolku Altán Art  Fučíka, jehož jméno nesl výstavní areál i park.
          Klára Voskovcová, kurátorka Památníku                                      Po Fučíkově odstraněné soše, jejímž autorem byl
        národního písemnictví                 Metro Vltavská a Holešovice pro mne představují   sochař Miloslav Šonka, nemusíme tesknit. Kdyby
                                              výjimečný umělecký svět. Skvostná abstraktní   někomu scházela, může si zajet na Olšanské
        Rád bych upozornil na jedno malé nenápad-  vitráž od Václava Zajíce ve vestibulu Vltavské se   hřbitovy, kam byla přenesena. Prázdný pod-
        né dílko, které se nachází na fasádě domu ve   potkává se zákoutím plným graffiti, ať už divo-  stavec není v prostředí Prahy 7 ničím mimořád-
        Sládkově ulici. Pár metrů od vchodu do Fokusu,   kého, nebo toho z akademie. S GHMP tam teď   ným, ale stejně jako u „Stalina“ i tady mě baví
        kousek od místa, kde se Sládkova kříží s ulicí   připravujeme prostor pro kurátorované výstavy,   sledovat, jak se funkce podstavce proměňuje, jak
        Čechova. Je to malá Pieta. Postavy jsou načrt-  ale tak trochu čekáme, že je záhy někdo přetvoří   získává stále novou podobu a neomylně reaguje
        nuty barevnými pastely jen ve zjednodušených   po svém. Na umění v metru mě asi nejvíc baví   na proměny doby. Z podstavce je socha. Socha
        obrysech na zapomenutých kovových dvířkách,   právě tyto dialogy. Každý den však otevírám   proměňujícího se času.
        která kdysi sloužila čemusi. Stáří obrázku   dveře svého domu s pohledem na „motýla“. Plas-  Ondřej Horák (Fuczik), platforma
        stěží odhadnete, dvířka s postavami jsou navíc   tika je už celopražsky známá pro svůj poněkud   Máš umělecké střevo?
        lemována rozpraskaným dřevěným rámem, vše   infantilní charakter a v těsném sousedství hřiště
        se pozvolna rozpadá. Celek provokuje otázku,   vlastně vůbec nepřipomíná umění. Myslím, že je   Vydejte se s námi na malý výlet
        zda je všechno pečlivě naaranžováno, nebo zda   to opravdu škoda, nejen proto, že hlavní náměstí   po zajímavých dílech Prahy 7.
        je „zašlost věkem“ daná stářím artefaktu. Okolo   dolních Holešovic je tím diskreditované, ale je
        „svatého“ obrázku chodím několik desetiletí   to také nevyužitá příležitost ho naopak pozved-  Keramická mozaika — Zdeněk Sýkora
        a kromě přirozeného pozvolného rozpadu jsem   nout. Věřím, že když do veřejného prostoru má   Možná jste si tohoto díla nikdy nevšimli, přes-
        nezaznamenal jediný vandalský zásah. Tato   vstoupit něco dlouhodobého a smysluplného, tak   tože jej cestou do Letenských sadů míjíte každý
        Pieta je krásným, velmi skromným vyjádřením   se musí vybírat s největší pečlivostí a odborností.   den. Jde o keramickou mozaiku Zdeňka Sýkory,
        úcty, pokory, a možná právě proto má náležitou   V metru si sice ráda hraju s dočasnými instalace-  jež zdobí čtyři odvětrávací komíny Letenského
        úctu okolí, to je krásné. Je součástí prostoru,   mi, které oživí, upozorní nebo pobaví, ale pokud   tunelu. Mozaika vznikla v letech 1967–1969
        ulice, nás. Je tajemná, ale neprovokuje. Možná   se jedná o vznik něčeho stálého, tak jedině s po-  v národním podniku Skleněná bižuterie v Jab-
        nás i chrání. Nevím.                  mocí profesionální výtvarné soutěže se skvělou   lonci nad Nisou a na komínech je vyskládáno
          Tomáš Komrska, ředitel ZŠ Korunovační  porotou. Za smysluplnou a ve veřejném prostoru   celkem 1 200 000 kamínků o celkové váze pěti
 je přeci jen trochu jednodušší a případně ne-   uvědomuje již několik let i vedení pražského   Z dlouhodobých projektů je za dva roky fun-  zdařile usazenou plastiku považuju metro-  tun. Při realizaci díla nastala řada problémů –
 spokojená veřejnost může být chlácholena    magistrátu. Po dlouhém období bezkoncepční   gování programu Umění pro město připravená   Mé oblíbené místo s výtvarnou dominantou bý-  nom. Baví mne také dáma na improvizovaném   například se ztratil celý jeden náklad čtverců,
 tím, že dílo za čas zmizí. Příkladem mohou být    práce s uměním v ulicích přišlo s vlastním   například soutěž na pomník české básnířky   vala socha Diany s jelínky v Letenských sadech.   lehátku před bývalým Parkhotelem. Krásná jsou   a tak se muselo složitě dohledávat, jaká část
 uliční akce typu Landscape festival, Festival m3/   programem. Inspiraci našlo u jiných světových   a překladatelky Jiřiny Haukové a výtvarného   Byl to přesně typ artefaktu, který s místem kon-  i domovní znamení na Ortenově náměstí a nově   mozaiky chybí. Struktura mozaiky byla totiž
 umění v prostoru nebo Sculpture line, jenž   metropolí, které věnují umění ve veřejném   a literárního teoretika Jindřicha Chalupeckého,   geniálně splýval. Dokonce si myslím, že dvakrát   opravené pumpy, které jsou takovým funkčním   určena pomocí počítačové grafiky. Sýkora si
 Sedmičku obohatil o dva objekty. V červenci se   prostoru určitou část investic z nových staveb-  který by měl stát v po nich pojmenovaném vr-  ukradené sousoší, originál i kopie, byl velký   estetickým doplňkem veřejného prostoru.  nechal vygenerovat kombinace čísel, které
 na prostranství před výstupem z metra Nádraží   ních projektů. V posledních letech tak město   šovickém parku, nebo dokončení muralu v ko-  omyl zlodějů – na žádném místě nebude vypadat   Anna Švarc, architektka pražského metra  přiřazovaly jednotlivým černobílým obrazcům
 Holešovice objevila železná socha Jakuba Flejša-  připravilo Manuál tvorby veřejného prostran-  munitním centru v Praze 9. Pokud máte nápad   přesné pozice. Rastr mozaiky také odhalil
 ra s názvem Levitující postava, od listopadu je   ství (2014, dodatek 2018) a Strategii programu   a chcete iniciovat vznik nového uměleckého   nerovnosti komínů a některé z nich se tak mu-
 u nádraží Bubny k vidění čtrnáctimetrová socha   2 % na umění (2017).  díla ve svém okolí, můžete se obrátit pro radu   sely znovu vyzdívat. Sýkora je představitelem
 Wooden Cloud německého sochaře Martina   Konkrétním výsledkem je pak program   na odbornou pracovní skupinu programu Umě-  českého poválečného konstruktivismu a také
 Steinerta. Skulptura z téměř dvou tisíc dřevě-  Umění pro město, na kterém spolupracuje   ní pro město. Kdo ví, třeba budete úspěšní.  průkopníkem našeho počítačového umění.
 ných latí o celkové hmotnosti jedné tuny byla na   Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a Ga-  Po válce studoval na Vysoké škole architektury
 místo Památníku ticha umístěna u příležitosti   lerie hl. města Prahy. Ta v současné době zpra-  Zeptali jsme se několika místních    výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii.
 80. výročí potopení lodi Patria, jejíž osazenstvo   covává Katalog veřejné plastiky, tedy soupis   na jejich oblíbené umělecké dílo v ulicích   Ve spolupráci s architektem Josefem Kalesem
 tvořily stovky Židů prchajících před nacismem.  všech pražských děl včetně informací o jejich   Sedmičky. A jaké je to vaše? Napište nám   vytvořil v 60. letech také obklad stěny v pasáži
 O dočasnou instalaci uměleckých objektů   majiteli a správci. Vznikla také jasná metodika   na hobulet@praha7.cz.  u východu z metra v Jindřišské ulici. Malíř
 se snaží také sedmičková Trafo Gallery. Loni   a rozpočet na pořizování uměleckých děl pro   Cyril Bouda v jednom ze svých dopisů Zdeňku
 na jaře bylo v areálu Pražské tržnice k vidění   veřejný prostor. O pořízení rozhoduje magis-  Chodím kolem vlastně každý den. Leteňáci to   Sýkorovi napsal: „… kdykoli jdu Jindřišskou uli-
 několik objektů v rámci výstavy Re_form:   trát na základě doporučení odborné komise,   znají od 60. let, vyrostli u toho, a teď u toho,   cí nebo na Letné, vždy se zalíbením prohlížím
 sonda do současného českého sochařství.   která řeší i vhodnost díla pro vybraný prostor.  v tom, skrze to a na tom vyrůstají jejich děti.   Tvoje kachlíčky, škoda, že Ti nedali udělat něco
 „Nebyl to úplně snadný proces. Kromě   Program od svého vzniku hospodaří s část-  Prolézačky! A ne jen tak ledajaké – ano, už víte.   pro metro.“ V roce 2003 byla letenská mozaika
 standardních povolení jsme museli získat   kou 135 milionů korun určených na dlouho-   Eva Kmentová, Olbram Zoubek – a v neposlední   jako jedna z mála realizací ve veřejném prosto-
 souhlasné stanovisko od památkářů a připravit   dobé instalace. Na ty krátkodobé vyčlenil    řadě sochař Jakub Grec, dlouholetý Olbramův   ru prohlášena Ministerstvem kultury ČR
 projektovou dokumentaci, ve které architekti   10 milionů korun, z nichž byl financován   asistent, který se zasloužil o obnovu těchto   za kulturní památku.
 spolu se statikem rozhodli, kam bude možné   třeba projekt Umění za čarou, který představil   krásných, svérázných objektů na dětském hřišti
 díla umístit. Například se řešilo, jak budou   fotografické práce na prázdných reklamních   Nad Královskou oborou aka na Kaštánku. Jde   Hokejista — Zdeněk Němeček
 objekty kotveny,“ prozradila Blanka Čermáko-  plochách za kolejišti ve stanicích metra.   ale o umění ve veřejném prostoru? Je třeba na ob-  Bylo pozdní únorové odpoledne roku 1969.
 vá, ředitelka Trafo Gallery. Dočasná instalace   Podoba nových stanic metra pak bude svěřena   jekty nahlížet optikou šedesátých let, kdy volná   Za sochařem Zdeňkem Němečkem zašel do
 je samozřejmě náročná i finančně. Kromě   renomovaným umělcům. Pražské metro se   tvorba nebyla úplně „volná“ a mnohá geniální   jeho pražského ateliéru na Libeňském ostrově
 samotného díla a nemalých nákladů na jeho   tak zařadí po bok světových metropolí, kde   výtvarná díla vznikala v kolonce děl užitých?   spisovatel Ota Pavel. Pro týdeník Gól pak
 transport a instalaci se platí také pojištění.   jsou podobné realizace, ale také jednorázové   Můžeme pohled otočit a zkusit si představit, jak   napsal reportáž, kterou nazval Pán se Zlatou
 I přesto galerie letos plánuje uměleckou inter-  umělecké intervence běžné. Nejde však jen   asi na takovou „zakázku“ nahlíželi Eva a Ol-  hokejkou. „Bude to soška pravidelně udělo-
 venci v tržnici zopakovat.  o kvantitu. „Množství soch nebo pomalova-  bram, a zapomenout na chvíli na dějiny umění.   vaná – v malém nejlepšímu hokejistovi roku
 ných zdí se jistě nerovná společenské osvíce-  Přemýšleli, jak prolézačky udělat, aby se děti   – a ve velkém bude stát před Sportovní halou,“
 Město pro umění  nosti, ale spíše její velkorysosti. Obsah, potaž-  dosyta „vyblbly“, aby měly důvod se sem vracet   prozradil v reportáži. Než se zrodila Zlatá ho-
 Kvalitní umění ve veřejném prostoru s sebou   mo kvalita umění ve veřejném prostoru je to,   a zkoušet zdolat betonovou věž jinou stranou.   kejka, vytvořil Zdeněk Němeček během něko-
 přináší nejen estetickou hodnotu, zvyšuje   co reflektuje společenskou úroveň. Ve chvíli,   A svézt se dolů! Naštěstí manželé prolézačky   lika měsíců pět různých skulptur. Ta poslední
 zájem o danou lokalitu a může také spoluutvá-  kdy je město schopno nabídnout oboje, stává   vytvářeli v době, kdy nebyly bezpečnostní   se mu zdála nejlepší. Hráč právě vstřelil gól,
 řet jedinečný charakter daného místa. Rozvíjí   se opravdu kulturně bohatým a vrstevnatým,“   restrikce tak úzkostlivé, kdy se děti běžně vracely   má pootevřená ústa, jak křičí radostí, a chystá
 též výtvarné cítění kolemjdoucích. To vše si   říká architektka pražského metra Anna Švarc.  domů až po setmění, s obligátními klíči na krku.   se zvednout ruce k nebi. Hůl drží vztyčenou
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18