Page 13 - Praha 7 - Hobulet leden 2021
P. 13
12 Téma Hobulet leden 2021 Hobulet leden 2021 Téma 13
Jistě brali v potaz i bezpečnost – ale hlavně se s takovou grácií a jinde může působit snad i jako V Holešovicích mám hned několik oblíbených
možná radovali, protože na jejich prolézačce kýč. Obecně si myslím, že umění patří do prosto- děl a míst, které každodenně míjím a se kterými
se dá strávit skoro celé odpoledne. Vyzkoušejte. ru i v netradičních formách. Takovým pokusem vedu nekončící dialog. Upozorním ale na jedno
A kromě toho, že jsou prolézací objekty slavných je i náš projekt Opřít se v umění, v rámci něhož nenápadné. Jde o kamenný podstavec, na němž
sochařů promyšlené, jsou také naštěstí nepodob- opěradla laviček v horní části Stromovky zdobí už vlastně žádné dílo nestojí. Tvoří ho několik
né těm obligátním, předepsaným, všude stejným. miniaturní obrazy. schůdků a kdysi na něm stála kovová socha Julia
A hlavně jsou krásné. Vladimír Drábek, předseda spolku Altán Art Fučíka, jehož jméno nesl výstavní areál i park.
Klára Voskovcová, kurátorka Památníku Po Fučíkově odstraněné soše, jejímž autorem byl
národního písemnictví Metro Vltavská a Holešovice pro mne představují sochař Miloslav Šonka, nemusíme tesknit. Kdyby
výjimečný umělecký svět. Skvostná abstraktní někomu scházela, může si zajet na Olšanské
Rád bych upozornil na jedno malé nenápad- vitráž od Václava Zajíce ve vestibulu Vltavské se hřbitovy, kam byla přenesena. Prázdný pod-
né dílko, které se nachází na fasádě domu ve potkává se zákoutím plným graffiti, ať už divo- stavec není v prostředí Prahy 7 ničím mimořád-
Sládkově ulici. Pár metrů od vchodu do Fokusu, kého, nebo toho z akademie. S GHMP tam teď ným, ale stejně jako u „Stalina“ i tady mě baví
kousek od místa, kde se Sládkova kříží s ulicí připravujeme prostor pro kurátorované výstavy, sledovat, jak se funkce podstavce proměňuje, jak
Čechova. Je to malá Pieta. Postavy jsou načrt- ale tak trochu čekáme, že je záhy někdo přetvoří získává stále novou podobu a neomylně reaguje
nuty barevnými pastely jen ve zjednodušených po svém. Na umění v metru mě asi nejvíc baví na proměny doby. Z podstavce je socha. Socha
obrysech na zapomenutých kovových dvířkách, právě tyto dialogy. Každý den však otevírám proměňujícího se času.
která kdysi sloužila čemusi. Stáří obrázku dveře svého domu s pohledem na „motýla“. Plas- Ondřej Horák (Fuczik), platforma
stěží odhadnete, dvířka s postavami jsou navíc tika je už celopražsky známá pro svůj poněkud Máš umělecké střevo?
lemována rozpraskaným dřevěným rámem, vše infantilní charakter a v těsném sousedství hřiště
se pozvolna rozpadá. Celek provokuje otázku, vlastně vůbec nepřipomíná umění. Myslím, že je Vydejte se s námi na malý výlet
zda je všechno pečlivě naaranžováno, nebo zda to opravdu škoda, nejen proto, že hlavní náměstí po zajímavých dílech Prahy 7.
je „zašlost věkem“ daná stářím artefaktu. Okolo dolních Holešovic je tím diskreditované, ale je
„svatého“ obrázku chodím několik desetiletí to také nevyužitá příležitost ho naopak pozved- Keramická mozaika — Zdeněk Sýkora
a kromě přirozeného pozvolného rozpadu jsem nout. Věřím, že když do veřejného prostoru má Možná jste si tohoto díla nikdy nevšimli, přes-
nezaznamenal jediný vandalský zásah. Tato vstoupit něco dlouhodobého a smysluplného, tak tože jej cestou do Letenských sadů míjíte každý
Pieta je krásným, velmi skromným vyjádřením se musí vybírat s největší pečlivostí a odborností. den. Jde o keramickou mozaiku Zdeňka Sýkory,
úcty, pokory, a možná právě proto má náležitou V metru si sice ráda hraju s dočasnými instalace- jež zdobí čtyři odvětrávací komíny Letenského
úctu okolí, to je krásné. Je součástí prostoru, mi, které oživí, upozorní nebo pobaví, ale pokud tunelu. Mozaika vznikla v letech 1967–1969
ulice, nás. Je tajemná, ale neprovokuje. Možná se jedná o vznik něčeho stálého, tak jedině s po- v národním podniku Skleněná bižuterie v Jab-
nás i chrání. Nevím. mocí profesionální výtvarné soutěže se skvělou lonci nad Nisou a na komínech je vyskládáno
Tomáš Komrska, ředitel ZŠ Korunovační porotou. Za smysluplnou a ve veřejném prostoru celkem 1 200 000 kamínků o celkové váze pěti
je přeci jen trochu jednodušší a případně ne- uvědomuje již několik let i vedení pražského Z dlouhodobých projektů je za dva roky fun- zdařile usazenou plastiku považuju metro- tun. Při realizaci díla nastala řada problémů –
spokojená veřejnost může být chlácholena magistrátu. Po dlouhém období bezkoncepční gování programu Umění pro město připravená Mé oblíbené místo s výtvarnou dominantou bý- nom. Baví mne také dáma na improvizovaném například se ztratil celý jeden náklad čtverců,
tím, že dílo za čas zmizí. Příkladem mohou být práce s uměním v ulicích přišlo s vlastním například soutěž na pomník české básnířky vala socha Diany s jelínky v Letenských sadech. lehátku před bývalým Parkhotelem. Krásná jsou a tak se muselo složitě dohledávat, jaká část
uliční akce typu Landscape festival, Festival m3/ programem. Inspiraci našlo u jiných světových a překladatelky Jiřiny Haukové a výtvarného Byl to přesně typ artefaktu, který s místem kon- i domovní znamení na Ortenově náměstí a nově mozaiky chybí. Struktura mozaiky byla totiž
umění v prostoru nebo Sculpture line, jenž metropolí, které věnují umění ve veřejném a literárního teoretika Jindřicha Chalupeckého, geniálně splýval. Dokonce si myslím, že dvakrát opravené pumpy, které jsou takovým funkčním určena pomocí počítačové grafiky. Sýkora si
Sedmičku obohatil o dva objekty. V červenci se prostoru určitou část investic z nových staveb- který by měl stát v po nich pojmenovaném vr- ukradené sousoší, originál i kopie, byl velký estetickým doplňkem veřejného prostoru. nechal vygenerovat kombinace čísel, které
na prostranství před výstupem z metra Nádraží ních projektů. V posledních letech tak město šovickém parku, nebo dokončení muralu v ko- omyl zlodějů – na žádném místě nebude vypadat Anna Švarc, architektka pražského metra přiřazovaly jednotlivým černobílým obrazcům
Holešovice objevila železná socha Jakuba Flejša- připravilo Manuál tvorby veřejného prostran- munitním centru v Praze 9. Pokud máte nápad přesné pozice. Rastr mozaiky také odhalil
ra s názvem Levitující postava, od listopadu je ství (2014, dodatek 2018) a Strategii programu a chcete iniciovat vznik nového uměleckého nerovnosti komínů a některé z nich se tak mu-
u nádraží Bubny k vidění čtrnáctimetrová socha 2 % na umění (2017). díla ve svém okolí, můžete se obrátit pro radu sely znovu vyzdívat. Sýkora je představitelem
Wooden Cloud německého sochaře Martina Konkrétním výsledkem je pak program na odbornou pracovní skupinu programu Umě- českého poválečného konstruktivismu a také
Steinerta. Skulptura z téměř dvou tisíc dřevě- Umění pro město, na kterém spolupracuje ní pro město. Kdo ví, třeba budete úspěšní. průkopníkem našeho počítačového umění.
ných latí o celkové hmotnosti jedné tuny byla na Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a Ga- Po válce studoval na Vysoké škole architektury
místo Památníku ticha umístěna u příležitosti lerie hl. města Prahy. Ta v současné době zpra- Zeptali jsme se několika místních výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii.
80. výročí potopení lodi Patria, jejíž osazenstvo covává Katalog veřejné plastiky, tedy soupis na jejich oblíbené umělecké dílo v ulicích Ve spolupráci s architektem Josefem Kalesem
tvořily stovky Židů prchajících před nacismem. všech pražských děl včetně informací o jejich Sedmičky. A jaké je to vaše? Napište nám vytvořil v 60. letech také obklad stěny v pasáži
O dočasnou instalaci uměleckých objektů majiteli a správci. Vznikla také jasná metodika na hobulet@praha7.cz. u východu z metra v Jindřišské ulici. Malíř
se snaží také sedmičková Trafo Gallery. Loni a rozpočet na pořizování uměleckých děl pro Cyril Bouda v jednom ze svých dopisů Zdeňku
na jaře bylo v areálu Pražské tržnice k vidění veřejný prostor. O pořízení rozhoduje magis- Chodím kolem vlastně každý den. Leteňáci to Sýkorovi napsal: „… kdykoli jdu Jindřišskou uli-
několik objektů v rámci výstavy Re_form: trát na základě doporučení odborné komise, znají od 60. let, vyrostli u toho, a teď u toho, cí nebo na Letné, vždy se zalíbením prohlížím
sonda do současného českého sochařství. která řeší i vhodnost díla pro vybraný prostor. v tom, skrze to a na tom vyrůstají jejich děti. Tvoje kachlíčky, škoda, že Ti nedali udělat něco
„Nebyl to úplně snadný proces. Kromě Program od svého vzniku hospodaří s část- Prolézačky! A ne jen tak ledajaké – ano, už víte. pro metro.“ V roce 2003 byla letenská mozaika
standardních povolení jsme museli získat kou 135 milionů korun určených na dlouho- Eva Kmentová, Olbram Zoubek – a v neposlední jako jedna z mála realizací ve veřejném prosto-
souhlasné stanovisko od památkářů a připravit dobé instalace. Na ty krátkodobé vyčlenil řadě sochař Jakub Grec, dlouholetý Olbramův ru prohlášena Ministerstvem kultury ČR
projektovou dokumentaci, ve které architekti 10 milionů korun, z nichž byl financován asistent, který se zasloužil o obnovu těchto za kulturní památku.
spolu se statikem rozhodli, kam bude možné třeba projekt Umění za čarou, který představil krásných, svérázných objektů na dětském hřišti
díla umístit. Například se řešilo, jak budou fotografické práce na prázdných reklamních Nad Královskou oborou aka na Kaštánku. Jde Hokejista — Zdeněk Němeček
objekty kotveny,“ prozradila Blanka Čermáko- plochách za kolejišti ve stanicích metra. ale o umění ve veřejném prostoru? Je třeba na ob- Bylo pozdní únorové odpoledne roku 1969.
vá, ředitelka Trafo Gallery. Dočasná instalace Podoba nových stanic metra pak bude svěřena jekty nahlížet optikou šedesátých let, kdy volná Za sochařem Zdeňkem Němečkem zašel do
je samozřejmě náročná i finančně. Kromě renomovaným umělcům. Pražské metro se tvorba nebyla úplně „volná“ a mnohá geniální jeho pražského ateliéru na Libeňském ostrově
samotného díla a nemalých nákladů na jeho tak zařadí po bok světových metropolí, kde výtvarná díla vznikala v kolonce děl užitých? spisovatel Ota Pavel. Pro týdeník Gól pak
transport a instalaci se platí také pojištění. jsou podobné realizace, ale také jednorázové Můžeme pohled otočit a zkusit si představit, jak napsal reportáž, kterou nazval Pán se Zlatou
I přesto galerie letos plánuje uměleckou inter- umělecké intervence běžné. Nejde však jen asi na takovou „zakázku“ nahlíželi Eva a Ol- hokejkou. „Bude to soška pravidelně udělo-
venci v tržnici zopakovat. o kvantitu. „Množství soch nebo pomalova- bram, a zapomenout na chvíli na dějiny umění. vaná – v malém nejlepšímu hokejistovi roku
ných zdí se jistě nerovná společenské osvíce- Přemýšleli, jak prolézačky udělat, aby se děti – a ve velkém bude stát před Sportovní halou,“
Město pro umění nosti, ale spíše její velkorysosti. Obsah, potaž- dosyta „vyblbly“, aby měly důvod se sem vracet prozradil v reportáži. Než se zrodila Zlatá ho-
Kvalitní umění ve veřejném prostoru s sebou mo kvalita umění ve veřejném prostoru je to, a zkoušet zdolat betonovou věž jinou stranou. kejka, vytvořil Zdeněk Němeček během něko-
přináší nejen estetickou hodnotu, zvyšuje co reflektuje společenskou úroveň. Ve chvíli, A svézt se dolů! Naštěstí manželé prolézačky lika měsíců pět různých skulptur. Ta poslední
zájem o danou lokalitu a může také spoluutvá- kdy je město schopno nabídnout oboje, stává vytvářeli v době, kdy nebyly bezpečnostní se mu zdála nejlepší. Hráč právě vstřelil gól,
řet jedinečný charakter daného místa. Rozvíjí se opravdu kulturně bohatým a vrstevnatým,“ restrikce tak úzkostlivé, kdy se děti běžně vracely má pootevřená ústa, jak křičí radostí, a chystá
též výtvarné cítění kolemjdoucích. To vše si říká architektka pražského metra Anna Švarc. domů až po setmění, s obligátními klíči na krku. se zvednout ruce k nebi. Hůl drží vztyčenou