Page 11 - Praha 7 - Hobulet leden 2021
P. 11
Hobulet leden 2021 Téma 11
UMĚNÍ V ULICÍCH
Pandemie na několik měsíců uzavřela muzea i galerie a mnohé
výstavy se přesunuly do online prostoru. Kvalitní umělecká díla
ale můžete obdivovat třeba cestou do práce. Třeba vás samotné
překvapí, kolik takových děl nás obklopuje. Co o nich možná
nevíte a jak se vlastně sochy do našich ulic dostanou?
Po staletí bylo umění ve veřejném prostoru nelibost především na straně odborníků.
podporováno osvícenými mecenáši, církev- Neprošla totiž výtvarnou soutěží a mnohdy
ními i světskými institucemi a městskými byla umístěna i přes zamítané stanovisko pa-
radami. Od obrození do první světové války mátkářů. Laická veřejnost si však na tyto nové
se do budování pomníků zapojoval i národ „sousedy“ často zvykne a dnes už si například
formou sbírek, zakládáním nadací nebo spol- dětské hřiště na Ortenově náměstí řada z nás
ků. V meziválečné době se umění objevovalo bez motýla ani nedovede představit.
na fasádách veřejných budov a na městských Nicméně i samy městské části se o umění
bulvárech a v parcích. Za socialismu na pod- na svém území aktivně starají. Příkladem
poru umění ve veřejném prostoru existoval může být sousední Praha 6, která loni jednu
dokonce zákon. Při stavbě jakékoliv budovy sochu odstranila a jinou slavnostně odhalila.
šlo povinně 1–4 % na uměleckou výzdobu. Maršál Koněv byl pro mnoho lidí kontroverzní
Umění se tak dostalo téměř všude a jen Prahu postavou, a jeho pomník na náměstí Inter-
tehdy obohatilo na 2500 nových děl. Na někte- brigády se tak stával častým terčem vandalů.
rá z nich se ale zapomnělo a další do dnešní Radnice proto sochu přemístila do depozitáře.
doby nadobro zmizela. Zmapovat a zpopulari- Na jejím místě by měl v budoucnu stát památ-
zovat je se snaží projekt Vetřelci a volavky. Na ník osvobození Prahy. Při stavbě tunelu Blanka
jeho webových stránkách naleznete informace pak na Šestce vznikl park Marie Terezie, kte-
prakticky o veškerém výtvarném umění ve rému od konce minulého roku také dominuje
veřejném prostoru 70. a 80. let v ČSSR. Státní první tuzemská socha této habsburské panov-
podpora umění ve veřejném prostoru ovšem nice. Samotné pojmenování parku iniciovala
skončila společně s dobou normalizace. městská část a osazení sochy vzbudilo, jak už
to tak bývá, rozporuplné reakce veřejnosti
Danajské dary ohledně výběru samotné osobnosti i provede-
V novodobé historii se umění do pražských ní památníku. Na druhou stranu mnozí radnici
ulic dostávalo převážně z iniciativy jednotliv- přičítají k dobru, že na realizaci vyhlásila
ců, kteří získali finance a byli také odhodlaní veřejnou výtvarnou soutěž a celý proces se
zorientovat se v džungli všemožných admi- jí podařilo zdárně dokončit.
nistrativních nařízení. Umění na veřejných
místech rok od roku přibývalo i díky radnicím Labyrint předpisů
městských částí, které buď dílo přímo zakoupi- Dosazení nového uměleckého díla do veřejné-
ly, nebo se staly adresáty různých – z dnešního ho prostoru totiž naráží na spoustu administ-
pohledu tak trochu danajských – darů. Pro rativních úskalí a může trvat i několik let. Mu-
příklad nemusíme chodit daleko – na Orteno- síte získat souhlas vlastníka pozemku, stavební
vě náměstí se před šesti lety zabydlel motýl povolení od stavebního úřadu a v památkové
z daleké Brazílie, kterého Sedmičce věnoval zóně nebo rezervaci také kladné stanovisko
jihoamerický umělec Romero Britto. Kdekdo památkářů a dalších orgánů, jako například
zná také okřídleného lva od britského sochaře odboru dopravy či rozvoje v konkrétní měst-
Text – Jaroslav Drobný, Natalie Kolláriková Colina Spoffortha, jenž od roku 2014 stojí na ské části nebo Technické správy komunikací.
Za spolupráci na přípravě článku autoři
děkují Ondřeji Horákovi – www.umenipromesto.eu Klárově a je darem britské komunity žijící Kvůli náročnosti celého procesu je tak tren-
v Česku československým letcům sloužícím dem posledních let umisťovat umění do ulic
Ilustrace – Lucie Lučanská v řadách britské RAF. Tato díla vzbuzují velkou a parků na omezenou dobu. Celý proces