Page 26 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 26
26 Hyde Park Hobulet červenec, srpen 2020 Hobulet červenec, srpen 2020 Hyde Park 27
Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptá ODS: komunikace v místech vjezdů do podzem-
ních podlaží objektů.
Zastupitelé v květnu obdrželi od SVJ V Háji 1615/1 ověřovací studii, která potvrzuje TOP 09 – STAN Z provozního a technického hlediska je Piráti a Zelení Praha 7
možnost postavit v budoucnu Rohanský most v původní trase Komunardů–Thámova. Pomineme-li sugestivnost otázky samot- spíše negativním průkazem navržený tramva- Mosty jsou stavby celoměstského významu,
jový trojúhelník v místě napojení tramvajové
Měla by tedy Praha 7 tuto kratší a levnější variantu prosazovat? né, oceňujeme Ověřovací studii městské- tratě z mostu na tramvajovou trať v Sokolov- i když mají sloužit jen místnímu spojení a ni-
ho mostu Praha – Komunardů – Thámova ské ulici – poloměry tramvajových oblouků koli tranzitní dopravě, jako je tomu u pláno-
zpracovanou Ing. Arch. Patrikem Kotasem – o R = 21 m jsou pod minimální hodnotu 25 m. vaného Rohanského mostu. Ten ovlivní život
Atelier designu a architektury z května 2020 „Ukrojené chodníky“ na nároží, kde v nej- mnoha obyvatel dolních Holešovic i Letné, ať
a vnímáme ji jako dobrý podklad pro diskuzi pracují v kancelářích na Invalidovně, budou
o budoucí poloze mostu mezi Holešovicemi užším místě na rozích zástavby vznikne prů- navštěvovat park, který má vzniknout na
chozí šířka 2,51 a 2,19 m, tak nebudí důvěru
a Karlínem. Studie zmiňuje výhody i úskalí v úspěšné projednání. Rohanském ostrově, nebo most využijí při
záměru „Rohanského mostu“ v ose Komunar- Zvažované kolejové vedení, včetně tram- tramvajových výlukách – nejen při velkých
dů–Thámova. vajového trojúhelníku na karlínském břehu, rekonstrukcích sousedních mostů, ale také při
Studie zdůrazňuje logiku urbanistického každoročních opravách tratí. Pro ně ovšem
založení Holešovic a Karlína, na kterou by doposud nebylo projednáno z pohledu vlivů nebude zásadní, jestli most povede o ulici
zatížení hlukem na stávající zástavbu. Odhad
most dobře navazoval. Zásadní jsou ale dva budoucího průběhu procesu projednávání nebo dvě dál.
vstupy, které v době původního vymezení takové varianty vede k důvodné obavě, že Na umístění mostu pochopitelně záleží
mostu neexistovaly: limity dle povodně 2002 nebude možné za současné situace most majitelům bytů v projektu Vltavská vyhlídka
a požadavek na vedení tramvajové tratě. Oba z roku 2017, kteří nechtějí, aby jim most vedl
tyto vstupy jsou významným limitem pro v této poloze projednat tak, aby mohl být pod okny. S jejich „ověřovací studií“ od Ing.
realizován.
ověření platnosti původní koncepce mostu Ověřovací studie mostu v ose Komunardů– arch. Patrika Kotase jsme se seznámili a ostat-
v ose Komunardů–Thámova. Thámova uvažuje uložení nosné konstrukce ním občanům, kteří tu možnost nedostali,
Studie předpokládá stávající zatáčku na- můžeme obsah shrnout:
pojující ulice Bubenské nábřeží a Komunardů (ložiska) v kontaktu, případně pod úrovní Stovka stran potvrzuje základní fakt, který
(budoucí křižovatku předmostí) zdvihnout hladiny povodně z roku 2002 s komentá- opakovaně uvádí magistrát: Požadavky ČSN
řem, že ze žádného ustanovení ČSN 73 6201
oproti stávajícímu stavu o více než 2,5 me- nevyplývá požadavek výškového umístění 73 6201 Projektování mostních objektů by po
tru, přičemž pozvolné nájezdy na zvýšené ložisek nad návrhovou, resp. kontrolní návr- povodni ze srpna 2002 bylo možné dodržet
předmostí by se projevily v ulici Komunardů hovou hladinou. Nepovažujeme to za vhodné jen zvednutím vozovky v zatáčce z Bubenské-
minimálně v délce 70 m a v ulici Bubenské ho nábřeží do Komunardů o víc než 2,6 metru
nábřeží minimálně v délce 80 m. Tato skuteč- technické řešení a existuje důvodná obava, a dokonce ani pak by tramvaje nemohly
že ani investor, ani správce takové řešení
nost by měla na holešovické straně následují- neakceptuje (dle informací z přípravy posled- odbočit z nábřeží na most. Kolik by stály
cí negativní důsledky: ních mostů v Praze jakákoli část konstrukce stometrové rampy, materiál neřeší, a už vůbec
Pražská tržnice by se dostala pod úroveň nesrovnává s cenou alternativ.
nájezdných ramp na most a ztratila by přiro- mostovky pod hladinou Q2002 +1 m, natož Ještě větší problém vzniká na pravém
zený kontakt s nábřežím. Pražská tržnice má Q2002 nebyla akceptována). břehu: Praha v době, kdy ji ODS ovládala
stavební konstrukce a dopravního napojení. ochranu. V úterý 8. září proběhne veřejné Z výše uvedeného vyplývá, že východnější
ODS Víme, že je most realizovatelný bez podstatných jednání s vedením Prahy a městské části, kde památkovou ochranu a i její obvodová zeď je poloha mostu (bez uvedení konkrétního řeše- na všech úrovních, umožnila developerům
vodohospodářských dopadů a že nebude mít se sejdou občané, Institut plánování a rozvo- v praxi orgány památkové péče vnímána jako ní) má větší míru volnosti pro řešení limitů, zastavět nejen roh V Háji a Jateční, ale hlavně
Vedení hlavního města i radnice Prahy 7 by dopad do památkové ochrany Pražské tržni- je, náměstek pro rozvoj Hlaváček a náměstek součást památky. „Utopení“ části obvodové resp. požadavků na most oproti původní zvažované karlínské předmostí. Protáhnout
zdi tržnice nájezdovými rampami by bylo
teď mezi vysokými obytnými bloky tramva-
mělo s ověřovací studií začít velmi vážně pra- ce. Hlavní město i Praha 7 získaly komplexní pro dopravu Scheinherr. Nám všem jde o na- pravděpodobně předmětem sporu při pro- koncepci. Východnější poloha mostu má jovou trať by podle Předběžného akustické-
covat ze dvou důvodů. Zaprvé je to důkladně odborné stanovisko, které by měly zohlednit při lezení nejvhodnější trasy pro městský most, jednání, nehledě na obtíže vlastního řešení. rovněž urbanisticky významné vazby, byť ho posouzení porušilo hlukové normy i při
zpracovaná expertiza renomovaného architek- prověřování změny územního plánu. který v budoucnu propojí Karlín a Holešovice jiné, naopak lépe reagující na těžiště rozvoje
Bubenské nábřeží před holešovickou
ta, která potvrzuje možnost vést most v trase Nechci předjímat, jaký postoj nakonec vedení a umožní dostat se rychle a pohodlně tramva- tržnicí má potenciál stát se kvalitním prome- území karlínského břehu, které má možnost omezení počtu spojů, rychlosti na 20 km/h
a absurdně optimistickém předpokladu, že
Komunardů–Thámova při dodržení technic- radnice Prahy 7 k umístění mostu zaujme. jí, pěšky nebo na kole do Karlína a tím pádem nádním prostorem navazujícím na budoucí s mostem dotvořit organický celek. I z hle- nikdo nemusí větrat do ulice. Pro Zelené je
kých norem, limitů protipovodňové ochrany Z vyjádření radní pro územní rozvoj Lenky k metru B. Na místě bývalého Rohanského koncept Pražské tržnice a budoucí lávku diska vzdálenosti sousedních mostů a rovněž kvalita života lidí základní hodnotou, ať bydlí
a dalších požadavků. Zadruhé jde o výsledek Burgerové vyplývá, že se spíše kloní k posunu ostrova, mezi současnou cyklostezkou a ře- HolKa. Nájezd na most by jeho rekreační vzdálenosti od připravované lávky je východ- kdekoli, a nemůžeme problémy řešit tak, že je
iniciativy nespokojených občanů, kteří doká- jeho trasy. Osobně jsem přesvědčený, že by to kou, vzniká postupně rozsáhlý park, jakých je nější poloha vhodnější co do propojení úze-
zali proměnit protest proti nové trase Rohan- byl konstrukční, urbanistický a ekonomický non- v této části Prahy nedostatek, a díky novému a promenádní využití zásadním způsobem mí, včetně zohlednění potenciálu napojení přehodíme sousedům přes řeku.
komplikoval.
Není sporu, že most z Komunardů by byl
ského mostu do hmatatelného konceptu, který sens. Posunutí trasy by vyžadovalo vybudovat mostu bude tento park snadno přístupný i ze Přizvednutí vozovky reálně zhorší pro- Holešovic na budoucí rekreační zónu Rohan- kratší a dopravně-urbanisticky výhodnější,
přináší užitek všem. mnohem delší mostní konstrukci, navíc vedenou Sedmičky. Debata se nyní vede především stupnost pro cyklodopravu, neboť spodní ského parku. I na holešovické straně ve vý- a kdyby se stavěl už v 90. letech, nebylo by co
Myšlenka na mostní spojení Holešovic do zatáčky a založenou na několika mostních proto, že probíhá změna územního plánu, chodnější poloze existuje spektrum variant,
s Karlínem není nijak nová. V pražském re- pilířích zasahujících do říčního profilu. Takový která má za úkol rozšířit možnosti umístění náplavka je velmi úzká, rozšiřovat ji nelze které jsou řešitelné s různou mírou dopadu řešit. Dnes však stojíme před výběrem men-
gulačním plánu se objevila už téměř před sto most by byl samozřejmě i podstatně dražší. nového mostu. PRAHA 7 SOBĚ bude i nadále (aktivní zóna), a vezmeme-li do úvahy, že do území. Stále je zde prostor pro přijatelněj- šího zla; všechny podvarianty mají podstatné
plánovaná lávka HolKa přivede na Bubenské
nevýhody a musí být důkladně, transparentně
lety. Názory na polohu tzv. Rohanského mostu V tuhle chvíli není kam spěchat. Rohanský pracovat na nalezení takové pozice budoucího nábřeží výrazně více cyklistů, není udržitelná ší zakomponování mostu s tramvají reagu- a bez střetu zájmů srovnány po všech strán-
se sice v průběhu času měnily, platný územní most se nezačne stavět dříve než za pět let, spíš mostu, která bude nejvhodnější pro celou naši jejich koexistence s chodci na spodní ná- jícího na limity povodní než v místech ulic kách, a to na celoměstské úrovni, se zohled-
plán z roku 1999 jej ale umístil na významnou později. Bylo by dobré, aby Praha 7 spolu s ma- městskou část. Existuje několik variant vedení plavce (jak se děje částečně dnes; ale i dnes Komunardů–Bubenské nábřeží, aniž by byly něním práv všech dotčených subjektů. To také
urbanistickou osu městských tříd Komunardů gistrátem občanům zpřístupnily všechny studie mostu na Praze 7 a 8. Varianta umístění mostu zásadně narušeny vazby v území. Nespor-
a Thámova. S jiným trasováním přišel v roce a aby k tématu proběhlo veřejné slyšení. Osob- na konci ulice Komunardů má kromě výhod většina cyklistů jezdí po horním nábřeží). nou výhodou je, že zástavbu ve východnější budeme vždy prosazovat.
Na straně karlínské jsou problematické
Ne, nesouhlasíme tedy s ODS, že by se Pra-
2018 IPR Praha, který v návrhu Metropolitního ně doufám, že zvítězí zdravý rozum a veřejnost popisovaných společenstvím vlastníků, které poloze lze ještě do značné míry komponovat
plánu most umístil mezi ulice Na Maninách dá přednost kratší variantě v původní trase. ○ si studii zadalo, i významné nevýhody. Zejmé- následující momenty: a koordinovat pro stav reagující na most. ha 7 měla stavět proti dalšímu rozpracování
jiných tras mostu, určitě ne na základě takto
Zrealizovaná nová zástavba v Karlíně
a Urxova. A v loňském roce zahájil radní pro Tomáš Bartovský, předseda klubu zastupitelů ODS na se jedná o zvedání mostu mezi památkově byla zakládána na obslužnou komunikaci, Pokud tedy přihlédneme k veřejnému problematické argumentace. ○
územní rozvoj hl. m. Petr Hlaváček proces chráněnou Pražskou tržnicí a nově opra- zájmu zachovat historickou hodnotu areálu
schválení změny platného územního plánu, veným hřištěm Sedmikráska. Přímo v ulici která s tramvají nepočítala. I když je studie Pražské tržnice a k záměru rozvíjet potenciál Jana Jebavá a Jiří Kotouček, spolupředsedové Zelených
zpracována relativně podrobně, je v tom-
která by tento posun umožnila. Komunardů, jedné z hlavních tříd Holešovic, Bubenského nábřeží, spíše se kloníme k ná- v Praze 7
Právě tyhle momenty nadzvedly občany by tak vzniklo prakticky nevyužitelné místo to území řešení vjezdů do nové zástavby zoru, že ověřovací studie vyvrací vhodnost
z ulice V Háji, jimž by pár metrů od oken vyrostl pod mostem a všichni víme, co městu taková v Karlíně limitující pro odvození nivelety budoucí stavby Rohanského mostu v ose
nájezd na mostní konstrukci. Ano, jde o klasický PRAHA 7 SOBĚ zákoutí přinášejí. ○ návrhu s tramvajovou tratí. Projektant stu- Komunardů–Thámova. ○
NIMBY efekt. Protesty občanů ale neskončily Lenka Burgerová, místostarostka městské části die v situačním návrhu všechny vjezdy do Jiří Hejnic, zastupitel za TOP 09 – STAN, na základě
objektů zohledňuje a uvádí, že není problém
jen u petice a kritiky na sociálních sítích. Díky Zastupitelé obdrželi na konci května návrh na a radní pro oblasti územní rozvoj a agendu MA21 podkladů z ověřovací studie od SVJ V Háji 1615/1 a in-
stovkám hodin jejich práce, schůzek a jednání je umístění mostu v prodloužení ulice Komunar- v oblasti participace občanů s navrženým řešením, bylo by však žádoucí formací z IPR Praha
tuto skutečnost prokázat doplněním studie
na světě fundovaný pohled na to, jaké varianty dů. Návrh je v současné době prověřován o výškové kóty u vjezdů nebo příčnými řezy Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
skýtá původní, kratší trasa mostu z hlediska odborníky na dopravu a protipovodňovou Ilustrace – Alexey Klyuykov