Page 26 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 26

26                    Hyde Park                                                            Hobulet červenec, srpen 2020        Hobulet červenec, srpen 2020                                                 Hyde Park                        27



        Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
        Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptá ODS:                                                                                                      komunikace v místech vjezdů do podzem-
                                                                                                                                                                             ních podlaží objektů.
        Zastupitelé v květnu obdrželi od SVJ V Háji 1615/1 ověřovací studii, která potvrzuje                                           TOP 09 – STAN                            Z provozního a technického hlediska je   Piráti a Zelení Praha 7
        možnost postavit v budoucnu Rohanský most v původní trase Komunardů–Thámova.                                                   Pomineme-li sugestivnost otázky samot-  spíše negativním průkazem navržený tramva-  Mosty jsou stavby celoměstského významu,
                                                                                                                                                                             jový trojúhelník v místě napojení tramvajové
        Měla by tedy Praha 7 tuto kratší a levnější variantu prosazovat?                                                               né, oceňujeme Ověřovací studii městské-  tratě z mostu na tramvajovou trať v Sokolov-  i když mají sloužit jen místnímu spojení a ni-
                                                                                                                                       ho mostu Praha – Komunardů – Thámova   ské ulici – poloměry tramvajových oblouků   koli tranzitní dopravě, jako je tomu u pláno-
                                                                                                                                       zpracovanou Ing. Arch. Patrikem Kotasem –   o R = 21 m jsou pod minimální hodnotu 25 m.   vaného Rohanského mostu. Ten ovlivní život
                                                                                                                                       Atelier designu a architektury z května 2020   „Ukrojené chodníky“ na nároží, kde v nej-  mnoha obyvatel dolních Holešovic i Letné, ať
                                                                                                                                       a vnímáme ji jako dobrý podklad pro diskuzi                                  pracují v kancelářích na Invalidovně, budou
                                                                                                                                       o budoucí poloze mostu mezi Holešovicemi   užším místě na rozích zástavby vznikne prů-  navštěvovat park, který má vzniknout na
                                                                                                                                                                             chozí šířka 2,51 a 2,19 m, tak nebudí důvěru
                                                                                                                                       a Karlínem. Studie zmiňuje výhody i úskalí   v úspěšné projednání.           Rohanském ostrově, nebo most využijí při
                                                                                                                                       záměru „Rohanského mostu“ v ose Komunar-  Zvažované kolejové vedení, včetně tram-  tramvajových výlukách – nejen při velkých
                                                                                                                                       dů–Thámova.                           vajového trojúhelníku na karlínském břehu,   rekonstrukcích sousedních mostů, ale také při
                                                                                                                                         Studie zdůrazňuje logiku urbanistického                                    každoročních opravách tratí. Pro ně ovšem
                                                                                                                                       založení Holešovic a Karlína, na kterou by   doposud nebylo projednáno z pohledu vlivů   nebude zásadní, jestli most povede o ulici
                                                                                                                                                                             zatížení hlukem na stávající zástavbu. Odhad
                                                                                                                                       most dobře navazoval. Zásadní jsou ale dva   budoucího průběhu procesu projednávání   nebo dvě dál.
                                                                                                                                       vstupy, které v době původního vymezení   takové varianty vede k důvodné obavě, že   Na umístění mostu pochopitelně záleží
                                                                                                                                       mostu neexistovaly: limity dle povodně 2002   nebude možné za současné situace most   majitelům bytů v projektu Vltavská vyhlídka
                                                                                                                                       a požadavek na vedení tramvajové tratě. Oba                                  z roku 2017, kteří nechtějí, aby jim most vedl
                                                                                                                                       tyto vstupy jsou významným limitem pro   v této poloze projednat tak, aby mohl být   pod okny. S jejich „ověřovací studií“ od Ing.
                                                                                                                                                                             realizován.
                                                                                                                                       ověření platnosti původní koncepce mostu   Ověřovací studie mostu v ose Komunardů–  arch. Patrika Kotase jsme se seznámili a ostat-
                                                                                                                                       v ose Komunardů–Thámova.              Thámova uvažuje uložení nosné konstrukce   ním občanům, kteří tu možnost nedostali,
                                                                                                                                         Studie předpokládá stávající zatáčku na-                                   můžeme obsah shrnout:
                                                                                                                                       pojující ulice Bubenské nábřeží a Komunardů   (ložiska) v kontaktu, případně pod úrovní   Stovka stran potvrzuje základní fakt, který
                                                                                                                                       (budoucí křižovatku předmostí) zdvihnout   hladiny povodně z roku 2002 s komentá-  opakovaně uvádí magistrát: Požadavky ČSN
                                                                                                                                                                             řem, že ze žádného ustanovení ČSN 73 6201
                                                                                                                                       oproti stávajícímu stavu o více než 2,5 me-  nevyplývá požadavek výškového umístění   73 6201 Projektování mostních objektů by po
                                                                                                                                       tru, přičemž pozvolné nájezdy na zvýšené   ložisek nad návrhovou, resp. kontrolní návr-  povodni ze srpna 2002 bylo možné dodržet
                                                                                                                                       předmostí by se projevily v ulici Komunardů   hovou hladinou. Nepovažujeme to za vhodné   jen zvednutím vozovky v zatáčce z Bubenské-
                                                                                                                                       minimálně v délce 70 m a v ulici Bubenské                                    ho nábřeží do Komunardů o víc než 2,6 metru
                                                                                                                                       nábřeží minimálně v délce 80 m. Tato skuteč-  technické řešení a existuje důvodná obava,   a dokonce ani pak by tramvaje nemohly
                                                                                                                                                                             že ani investor, ani správce takové řešení
                                                                                                                                       nost by měla na holešovické straně následují-  neakceptuje (dle informací z přípravy posled-  odbočit z nábřeží na most. Kolik by stály
                                                                                                                                       cí negativní důsledky:                ních mostů v Praze jakákoli část konstrukce   stometrové rampy, materiál neřeší, a už vůbec
                                                                                                                                         Pražská tržnice by se dostala pod úroveň                                   nesrovnává s cenou alternativ.
                                                                                                                                       nájezdných ramp na most a ztratila by přiro-  mostovky pod hladinou Q2002 +1 m, natož   Ještě větší problém vzniká na pravém
                                                                                                                                       zený kontakt s nábřežím. Pražská tržnice má   Q2002 nebyla akceptována).     břehu: Praha v době, kdy ji ODS ovládala
                                              stavební konstrukce a dopravního napojení.   ochranu. V úterý 8. září proběhne veřejné                                            Z výše uvedeného vyplývá, že východnější
        ODS                                   Víme, že je most realizovatelný bez podstatných   jednání s vedením Prahy a městské části, kde   památkovou ochranu a i její obvodová zeď je   poloha mostu (bez uvedení konkrétního řeše-  na všech úrovních, umožnila developerům
                                              vodohospodářských dopadů a že nebude mít   se sejdou občané, Institut plánování a rozvo-  v praxi orgány památkové péče vnímána jako   ní) má větší míru volnosti pro řešení limitů,   zastavět nejen roh V Háji a Jateční, ale hlavně
        Vedení hlavního města i radnice Prahy 7 by   dopad do památkové ochrany Pražské tržni-  je, náměstek pro rozvoj Hlaváček a náměstek   součást památky. „Utopení“ části obvodové   resp. požadavků na most oproti původní   zvažované karlínské předmostí. Protáhnout
                                                                                                                                       zdi tržnice nájezdovými rampami by bylo
                                                                                                                                                                                                                    teď mezi vysokými obytnými bloky tramva-
        mělo s ověřovací studií začít velmi vážně pra-  ce. Hlavní město i Praha 7 získaly komplexní   pro dopravu Scheinherr. Nám všem jde o na-  pravděpodobně předmětem sporu při pro-  koncepci. Východnější poloha mostu má   jovou trať by podle Předběžného akustické-
        covat ze dvou důvodů. Zaprvé je to důkladně   odborné stanovisko, které by měly zohlednit při   lezení nejvhodnější trasy pro městský most,   jednání, nehledě na obtíže vlastního řešení.  rovněž urbanisticky významné vazby, byť   ho posouzení porušilo hlukové normy i při
        zpracovaná expertiza renomovaného architek-  prověřování změny územního plánu.  který v budoucnu propojí Karlín a Holešovice                                         jiné, naopak lépe reagující na těžiště rozvoje
                                                                                                                                         Bubenské nábřeží před holešovickou
        ta, která potvrzuje možnost vést most v trase   Nechci předjímat, jaký postoj nakonec vedení   a umožní dostat se rychle a pohodlně tramva-  tržnicí má potenciál stát se kvalitním prome-  území karlínského břehu, které má možnost   omezení počtu spojů, rychlosti na 20 km/h
                                                                                                                                                                                                                    a absurdně optimistickém předpokladu, že
        Komunardů–Thámova při dodržení technic-  radnice Prahy 7 k umístění mostu zaujme.   jí, pěšky nebo na kole do Karlína a tím pádem   nádním prostorem navazujícím na budoucí   s mostem dotvořit organický celek. I z hle-  nikdo nemusí větrat do ulice. Pro Zelené je
        kých norem, limitů protipovodňové ochrany   Z vyjádření radní pro územní rozvoj Lenky   k metru B. Na místě bývalého Rohanského   koncept Pražské tržnice a budoucí lávku   diska vzdálenosti sousedních mostů a rovněž   kvalita života lidí základní hodnotou, ať bydlí
        a dalších požadavků. Zadruhé jde o výsledek   Burgerové vyplývá, že se spíše kloní k posunu   ostrova, mezi současnou cyklostezkou a ře-  HolKa. Nájezd na most by jeho rekreační   vzdálenosti od připravované lávky je východ-  kdekoli, a nemůžeme problémy řešit tak, že je
        iniciativy nespokojených občanů, kteří doká-  jeho trasy. Osobně jsem přesvědčený, že by to   kou, vzniká postupně rozsáhlý park, jakých je                          nější poloha vhodnější co do propojení úze-
        zali proměnit protest proti nové trase Rohan-  byl konstrukční, urbanistický a ekonomický non-  v této části Prahy nedostatek, a díky novému   a promenádní využití zásadním způsobem   mí, včetně zohlednění potenciálu napojení   přehodíme sousedům přes řeku.
                                                                                                                                       komplikoval.
                                                                                                                                                                                                                      Není sporu, že most z Komunardů by byl
        ského mostu do hmatatelného konceptu, který   sens. Posunutí trasy by vyžadovalo vybudovat   mostu bude tento park snadno přístupný i ze   Přizvednutí vozovky reálně zhorší pro-  Holešovic na budoucí rekreační zónu Rohan-  kratší a dopravně-urbanisticky výhodnější,
        přináší užitek všem.                  mnohem delší mostní konstrukci, navíc vedenou   Sedmičky. Debata se nyní vede především   stupnost pro cyklodopravu, neboť spodní   ského parku. I na holešovické straně ve vý-  a kdyby se stavěl už v 90. letech, nebylo by co
          Myšlenka na mostní spojení Holešovic   do zatáčky a založenou na několika mostních   proto, že probíhá změna územního plánu,                                       chodnější poloze existuje spektrum variant,
        s Karlínem není nijak nová. V pražském re-  pilířích zasahujících do říčního profilu. Takový   která má za úkol rozšířit možnosti umístění   náplavka je velmi úzká, rozšiřovat ji nelze   které jsou řešitelné s různou mírou dopadu   řešit. Dnes však stojíme před výběrem men-
        gulačním plánu se objevila už téměř před sto   most by byl samozřejmě i podstatně dražší.  nového mostu. PRAHA 7 SOBĚ bude i nadále   (aktivní zóna), a vezmeme-li do úvahy, že   do území. Stále je zde prostor pro přijatelněj-  šího zla; všechny podvarianty mají podstatné
                                                                                                                                       plánovaná lávka HolKa přivede na Bubenské
                                                                                                                                                                                                                    nevýhody a musí být důkladně, transparentně
        lety. Názory na polohu tzv. Rohanského mostu   V tuhle chvíli není kam spěchat. Rohanský   pracovat na nalezení takové pozice budoucího   nábřeží výrazně více cyklistů, není udržitelná   ší zakomponování mostu s tramvají reagu-  a bez střetu zájmů srovnány po všech strán-
        se sice v průběhu času měnily, platný územní   most se nezačne stavět dříve než za pět let, spíš   mostu, která bude nejvhodnější pro celou naši   jejich koexistence s chodci na spodní ná-  jícího na limity povodní než v místech ulic   kách, a to na celoměstské úrovni, se zohled-
        plán z roku 1999 jej ale umístil na významnou   později. Bylo by dobré, aby Praha 7 spolu s ma-  městskou část. Existuje několik variant vedení   plavce (jak se děje částečně dnes; ale i dnes   Komunardů–Bubenské nábřeží, aniž by byly   něním práv všech dotčených subjektů. To také
        urbanistickou osu městských tříd Komunardů   gistrátem občanům zpřístupnily všechny studie   mostu na Praze 7 a 8. Varianta umístění mostu                           zásadně narušeny vazby v území. Nespor-
        a Thámova. S jiným trasováním přišel v roce   a aby k tématu proběhlo veřejné slyšení. Osob-  na konci ulice Komunardů má kromě výhod   většina cyklistů jezdí po horním nábřeží).  nou výhodou je, že zástavbu ve východnější   budeme vždy prosazovat.
                                                                                                                                         Na straně karlínské jsou problematické
                                                                                                                                                                                                                      Ne, nesouhlasíme tedy s ODS, že by se Pra-
        2018 IPR Praha, který v návrhu Metropolitního   ně doufám, že zvítězí zdravý rozum a veřejnost   popisovaných společenstvím vlastníků, které                         poloze lze ještě do značné míry komponovat
        plánu most umístil mezi ulice Na Maninách   dá přednost kratší variantě v původní trase. ○   si studii zadalo, i významné nevýhody. Zejmé-  následující momenty:     a koordinovat pro stav reagující na most.  ha 7 měla stavět proti dalšímu rozpracování
                                                                                                                                                                                                                    jiných tras mostu, určitě ne na základě takto
                                                                                                                                         Zrealizovaná nová zástavba v Karlíně
        a Urxova. A v loňském roce zahájil radní pro   Tomáš Bartovský, předseda klubu zastupitelů ODS   na se jedná o zvedání mostu mezi památkově   byla zakládána na obslužnou komunikaci,   Pokud tedy přihlédneme k veřejnému   problematické argumentace. ○
        územní rozvoj hl. m. Petr Hlaváček proces                                    chráněnou Pražskou tržnicí a nově opra-                                                 zájmu zachovat historickou hodnotu areálu
        schválení změny platného územního plánu,                                     veným hřištěm Sedmikráska. Přímo v ulici          která s tramvají nepočítala. I když je studie   Pražské tržnice a k záměru rozvíjet potenciál   Jana Jebavá a Jiří Kotouček, spolupředsedové Zelených
                                                                                                                                       zpracována relativně podrobně, je v tom-
        která by tento posun umožnila.                                               Komunardů, jedné z hlavních tříd Holešovic,                                             Bubenského nábřeží, spíše se kloníme k ná-  v Praze 7
          Právě tyhle momenty nadzvedly občany                                       by tak vzniklo prakticky nevyužitelné místo       to území řešení vjezdů do nové zástavby   zoru, že ověřovací studie vyvrací vhodnost
        z ulice V Háji, jimž by pár metrů od oken vyrostl                            pod mostem a všichni víme, co městu taková        v Karlíně limitující pro odvození nivelety   budoucí stavby Rohanského mostu v ose
        nájezd na mostní konstrukci. Ano, jde o klasický  PRAHA 7 SOBĚ               zákoutí přinášejí. ○                              návrhu s tramvajovou tratí. Projektant stu-  Komunardů–Thámova. ○
        NIMBY efekt. Protesty občanů ale neskončily                                  Lenka Burgerová, místostarostka městské části     die v situačním návrhu všechny vjezdy do   Jiří Hejnic, zastupitel za TOP 09 – STAN, na základě
                                                                                                                                       objektů zohledňuje a uvádí, že není problém
        jen u petice a kritiky na sociálních sítích. Díky   Zastupitelé obdrželi na konci května návrh na   a radní pro oblasti územní rozvoj a agendu MA21                  podkladů z ověřovací studie od SVJ V Háji 1615/1 a in-
        stovkám hodin jejich práce, schůzek a jednání je   umístění mostu v prodloužení ulice Komunar-  v oblasti participace občanů   s navrženým řešením, bylo by však žádoucí   formací z IPR Praha
                                                                                                                                       tuto skutečnost prokázat doplněním studie
        na světě fundovaný pohled na to, jaké varianty   dů. Návrh je v současné době prověřován                                       o výškové kóty u vjezdů nebo příčnými řezy                                   Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
        skýtá původní, kratší trasa mostu z hlediska   odborníky na dopravu a protipovodňovou                                                                                                                       Ilustrace – Alexey Klyuykov
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31