Page 24 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 24

25
        24                         Osudy                                                           Hobulet červenec, srpen 2020        Hobulet červenec, srpen 2020                                                 Osudy                            25


                                                                                                                                                Tentokrát si představíme osud umělce, jenž propadl kouzlu pohyblivých
                                                                                                                                                obrázků a imaginárních světů a stal se nejoriginálnější osobností němé
                                                                                                                                                éry československého filmu – Gustava Machatého (1901–1963). V době
                                                                                                                                                svých prvních kinematografických krůčků nebyl zdaleka jediným
                                                                                                                                                pošetilcem, který se vrhl do nového oboru, ale jen málokterý z nich se
                                                                                                                                                filmu oddal s takovou vášní. Ta ho dovedla z Letné až do Hollywoodu
                                                                                                                                                a k mezinárodnímu věhlasu.
        Posedlost filmem                                                                                                                        Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu Art District 7.


                                                                                                                                                Foto – Národní filmový archiv








        Gustav Machatý se narodil 9. května 1901                                                                                       Zvěsti vzbudily u diváků ještě větší očekává-  obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena   transportem do Terezína a odtud do vyhlazo-
        v Praze jako nejstarší ze tří dětí Otakara a Jany                                                                              ní a z Erotikonu se stala filmová událost. Ke   také ve Francii, Německu, Velké Británii,   vacího tábora Treblinka, kde zahynula. Dalším
        Machatých. O čtyři roky později přišel na svět                                                                                 spolupráci na snímku přizval Machatý také   Spojených státech amerických a v dalších   důvodem pro krátkodobý návrat do vlasti byl
        syn Otakar a po dalších dvou letech dcera                                                                                      talentovaného fotografa Alexandra Hacken-  padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky   sen o natočení remaku úspěšné Extase. Ten se
        Jarmila. Jejich matka pocházela z židovské                                                                                     schmieda a nepřímo tak zasáhl do dějin české   a Asie. Distribuční úspěch a festivalové oceně-  Machatému ale nesplnil. Natrvalo se v Evropě
        rodiny, která v Praze vlastnila řeznictví. Otec                                                                                meziválečné avantgardy. Aniž by to tušil,   ní otevřelo Machatému dveře k vysněné práci   usadil až po smrti své manželky Marie Rayové,
        byl zámožným realitním obchodníkem, díky                                                                                       zasloužil se o vznik průkopnického díla Bez-   v zahraničí.                  jejíž tělo předávkované barbituráty objevili
        čemuž děti vyrůstaly v zajištěné rodině.                                                                                       účelná procházka (1930), které mladý fotograf                                v suterénu jejich losangeleského domu 4. říj-
        Později často finančně podporoval Gustavovo   1                                                                                natočil na kousky zbytkového materiálu z na-  Továrna na sny                 na 1951. Machatý nakonec zakotvil v Mnicho-
        filmové počítání, stejně tak jako jeho první                                                                                   táčení Erotikonu. Z Hackenschmieda (tehdy   První film v cizině natočil Machatý ve vídeň-  vě, kde připravoval rozhlasové inscenace
        cestu „na zkušenou“ do USA na počátku                                                                                          už používal jméno Saša Hammid) se později   ských ateliérech. V psychologickém dramatu   pro Rádio Svobodná Evropa. Svůj poslední
        dvacátých let. Oba Gustavovi sourozenci se                                                                                     stala klíčová postava v hnutí americké filmové   o rozvráceném manželství Nocturno (1934) se   dlouhý hraný film, melodramatický příběh
        stejně jako on během života usadili v zámoří.                                                                                  avantgardy.                           hlavní role zhostila Rakušanka Maria Rayová,   z poválečného Německa Suchkind 312
        Otakar Machatý ml. zde přijal jméno John                                     párkař a lepič plakátů a Smích a pláč. V nich                                           budoucí manželka Gustava Machatého. Jeho   (Hledané dítě 312), natočil v roce 1955. Rok
        Hubert Davis, oženil se a měl šest dětí. Gustav                              svůj kabaretní talent uplatnil Josef Šváb         Když film promluvil                   další zahraniční štací byla Itálie, kde režíro-  předtím se Machatý stihl ještě podruhé ože-
        udržoval kontakt pouze se sestrou Jarmilou,                                  Malostranský, který se tak stal prvním českým     Nečekanou konkurenci pro Machatého němý   val film Ballerine (Baletky, 1936) vyprávějící   nit, jeho manželkou se stala herečka Helga
        jež se provdala za diplomata a obchodníka                                    filmovým hercem.                                  Erotikon znamenal rychlý technický vývoj,   příběh dívky v okamžiku volby mezi kariérou   Rippertová.
        Antonína Volného.                                                                                                              který s sebou přinesl úspěch zvukového filmu.   a láskou. V době premiéry snímku už ale Gu-  Opojení filmem u Machatého nevyprchalo
                                                                                     Kosmopolitní režisér                              Mnoho umělců té doby se nedokázalo novince   stav Machatý žil nadějemi na pracovní úspěch   ani na sklonku života. Působil jako pedagog
        Filmové pokusnictví                                                          Rozmach filmové produkce po roce 1918             přizpůsobit a bouřili se proti změně filmového   u slavného hollywoodského studia MGM.   v Ústavu pro film a televizi v Mnichově, psal
        Film a atmosféra kinematografického před-                                    s sebou přinesl první příležitosti pro uplat-     stylu. Machatý však nástup zvukové kinemato-  Odchod manželů do zámoří nebyl motivován   scénáře, pracoval pro televizi a přednášel o fil-
        stavení přitahovaly Gustava Machatého již od                                 nění Gustava Machatého u filmu. Nejprve se        grafie vnímal jako velkou profesní výzvu. V té   pouze profesními ambicemi českého režiséra,   mu. Několikrát byl čestným hostem filmového
        jeho jinošských let. Jako pomocník promítače                                 představil před kamerou coby herec v malé         době se musel ale ještě vyrovnat se ztrátou   spíše šlo o vynucenou emigraci z politicky   festivalu v Karlových Varech. Svoji rodnou
        a klavírista si přivydělával v biografech neda-                              roli vrchního v komedii Alois vyhrál los, další   svého otce a velkého podporovatele, který ze-  rozkolísané Evropy. Machatý, stejně jako jeho   zemi naposledy navštívil v roce 1963. Během
        leko bydliště rodiny Machatých na Letné v uli-                               zkušenosti posbíral jako výtvarník filmu Gilly    mřel v nedožitých osmapadesáti letech. Jeho   manželka pocházející z bohaté židovské rodi-  pobytu se jeho zdravotní stav výrazně zhoršil
        ci Nad Královskou oborou 159/9. Na počátku                                   poprvé v Praze a scenárista komediálního          památce věnoval svůj první zvukový film Ze   ny, se v sousedství expandujícího nacistického   a po převozu do Mnichova dne 13. prosince
        20. století se nechodilo do klasických kin, jaká                             snímku Dáma s malou nožkou. V devatenácti         soboty na neděli (1931). Následovala groteskní   režimu ocitli v ohrožení života.  zemřel na rakovinu plic.
        známe dnes, ale nejčastěji se promítalo v re-                                letech se dostal k samostatné režii. Jeho de-     veselohra s populárním Poláčkovým hrdinou   Smlouva u MGM ale Machatému nezajistila   Gustav Machatý bude mít v historii naší
        stauracích nebo tanečních sálech. První stálé                                butem byla situační groteska Teddy by kouřil,     Načeradec, král kibiců (1932) a nejslavnější re-  takové postavení a tvůrčí volnost, jaké oče-  kinematografie vždy výsadní postavení. Díky
        kino na levém břehu Vltavy zřídil roku 1909                                  která se bohužel nedochovala. Jeho mladické       žisérův film Extase (1932). Nej můžeme tomu-  kával. V americkém studiovém systému měli   svému novátorskému přístupu, své oddanosti
        Eduard Klejzar v restauraci U krále Václava na                               sny o filmové slávě se začaly pozvolna napl-      to snímku přiřknout daleko více – bylo to také   hlavní slovo producenti, nikoli režiséři, na což   a lásce k filmu se mu podařilo etablovat se
        Belcrediho třídě (dnes Milady Horákové) pod                                  ňovat. Rok po dokončení své režijní prvotiny      nejskandálnější a zároveň nejdokonalejší dílo,   nebyl český „auteur“ s uměleckými ambice-  mezi nejlepšími režiséry němé éry a posunout
        názvem Grand Biograf. Zde údajně Machatý                                     se Machatý plavil na lodi směřující z fran-       které kdy Machatý vytvořil. Snímek na sebe   mi zvyklý. Po dvou titulech vyrobených ve   český film na mezinárodní úroveň. Extase,
        už jako dvanáctiletý přetáčel filmy. Jeho dal-                               couzského přístavu Le Havre k losangeleským       upozornil do té doby ve filmech nevídanými   velkém studiu, krátkometrážním filmu Wrong   kterou dokončil v necelých dvaatřiceti letech,
        ším působištěm bylo kino Edison ve Schnello-                                 břehům, kde v Hollywoodu po dobu dvou let         erotickými scénami. V nich diváky uhranula   Way Out (Nesprávná cesta, 1938) a Within the   zůstala vrcholem v jeho režisérské kariéře.
        vě ulici (Šmeralova), kde promítání němých                                   získával cenné profesní zkušenosti u společ-      Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později   Law (V mezích zákona, 1939), režíroval v USA   Díky úsilí Národního filmového archivu byl
        filmů doprovázel hrou na klavír.                                             nosti Universal.                                  pod jménem Hedy Lamarr patřila k největším   psychologické drama s kriminální zápletkou   film digitálně restaurován a jeho obnovená
          Grand Biograf a Edison (později Samaris)                                     Po návratu z USA se jako režisér prosadil       hollywoodským hvězdám 40. let. Pramalou   Jealousy (Žárlivost, 1945) s Hugo Haasem   mezinárodní premiéra proběhla na prestižním
        byla první dvě stálá kina na Sedmičce. Ve dva-                               v roce 1926 adaptací povídky Lva Nikolajeviče     radost z úspěchu Extase měl zbrojařský mag-  v menší roli. Ve filmu se odrážejí Machatého   benátském filmovém festivalu, kam se Extase
        cátých letech se pohyblivé obrázky promítaly                                 Tolstého Kreutzerova sonáta. V ní se poprvé       nát Friedrich Mandl, za kterého se Kieslerová   osobní prožitky z pobytu v emigraci – vypráví   vrátila po dlouhých pětaosmdesáti letech. Ani
        například ještě v oblíbeném biografu Belvede-                                projevil Machatého zájem o téma milostných        krátce po natáčení provdala. Chorobně žárlivý   zde ponurý příběh o umělcích emigrantech,   tentokrát z Benátek neodjížděla s prázdnou,
        re, jenž později proslul pod názvem Ponrepo.                                 partnerských vztahů. Úspěch snímku mu             manžel se marně snažil z celého světa skoupit   kteří nejsou schopni přizpůsobit se novému   když získala cenu pro nejlepší restaurovaný
        Chodilo se také do kina Favorit ve Veletržním                                dopomohl k dalším režiím, na plátno uvedl         všechny kopie Machatého filmu, čímž mu   prostředí. I přes pochvalné zmínky v tamním   film v sekci Venice Classics, a to mezi dalšími
        paláci, které pod změněným názvem Veletrhy                                   postavu vojáka Švejka v komedii Švejk v civilu    nechtěně získal další publicitu. Na svou dobu   tisku mu Žárlivost nepřinesla žádné další   kandidáty, jakými byli například Crash Davida
        nakonec fungovalo až do osudného požáru                                      (1927) a o dva roky později dokončil „drama       odvážný a smyslný snímek vzbudil rozruch   pracovní nabídky a stala se tak posledním   Cronenberga, New York, New York Martina
        v roce 1974. Dějiny kinematografie se v Praze 7                              lásky“ Erotikon (1929) s mezinárodním herec-      i na benátském filmovém festivalu v roce    Machatého filmem natočeným za mořem.  Scorseseho či Bílý šejk Federica Felliniho. ○
        začaly psát již v roce 1898, kdy v rámci Vý-                                 kým obsazením v čele se slovinskou králov-        1934. Zatímco festivalové publikum jej přijalo
        stavy architektury a inženýrství na pražském                                 nou krásy Itou Rinou. Ještě před uvedením         s nadšením a získal Pohár města Benátek    Svobodná Evropa
        Výstavišti zahájil svou činnost Český kinema-                                do kin získal film skandální pověst. Mluvilo se   za nejlepší režii, papež Pius XI. ho odsoudil   Na konci roku 1946 se Gustav Machatý
        tograf Jana Kříženeckého. Návštěvníci výstavy                                o cenzurním zákazu kvůli intimním scénám          jako pornografický a nemorální film. Proti   vydal na cestu do Československa, aby se   1 Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později pod
                                                                                                                                                                                                                    jménem Hedy Lamarr patřila k největším hollywoodským
        zde zhlédli první české hrané oživené                                        porodu a milostného aktu, jejž Machatý            jeho promítání se postavil také Adolf Hitler    pokusil získat informace o osudu nejbližších   hvězdám 40. let, ve snímku Extase (1932), který byl
        obrazy: žertovné příhody v jednom krátkém                               2    symbolicky zachytil jako splynutí dvou kapek      i Benito Mussolini. Snímek vznikl v české, ně-  příbuzných během válečných let, především   vrcholem v režisérské kariéře Gustava Machatého
        záběru Dostaveníčko v mlýnici, Výstavní                                      deště na okně ve chvíli pohlavního styku.         mecké a francouzské verzi s mírně rozdílným   své matky. Ta byla v roce 1942 odeslána    2 Portrét Gustava Machatého
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29