Page 25 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 25

25
 24  Osudy  Hobulet červenec, srpen 2020  Hobulet červenec, srpen 2020               Osudy                            25


                 Tentokrát si představíme osud umělce, jenž propadl kouzlu pohyblivých
                 obrázků a imaginárních světů a stal se nejoriginálnější osobností němé
                 éry československého filmu – Gustava Machatého (1901–1963). V době
                 svých prvních kinematografických krůčků nebyl zdaleka jediným
                 pošetilcem, který se vrhl do nového oboru, ale jen málokterý z nich se
                 filmu oddal s takovou vášní. Ta ho dovedla z Letné až do Hollywoodu
                 a k mezinárodnímu věhlasu.
 Posedlost filmem   Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu Art District 7.


                 Foto – Národní filmový archiv








 Gustav Machatý se narodil 9. května 1901   Zvěsti vzbudily u diváků ještě větší očekává-  obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena   transportem do Terezína a odtud do vyhlazo-
 v Praze jako nejstarší ze tří dětí Otakara a Jany   ní a z Erotikonu se stala filmová událost. Ke   také ve Francii, Německu, Velké Británii,   vacího tábora Treblinka, kde zahynula. Dalším
 Machatých. O čtyři roky později přišel na svět   spolupráci na snímku přizval Machatý také   Spojených státech amerických a v dalších   důvodem pro krátkodobý návrat do vlasti byl
 syn Otakar a po dalších dvou letech dcera   talentovaného fotografa Alexandra Hacken-  padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky   sen o natočení remaku úspěšné Extase. Ten se
 Jarmila. Jejich matka pocházela z židovské   schmieda a nepřímo tak zasáhl do dějin české   a Asie. Distribuční úspěch a festivalové oceně-  Machatému ale nesplnil. Natrvalo se v Evropě
 rodiny, která v Praze vlastnila řeznictví. Otec   meziválečné avantgardy. Aniž by to tušil,   ní otevřelo Machatému dveře k vysněné práci   usadil až po smrti své manželky Marie Rayové,
 byl zámožným realitním obchodníkem, díky   zasloužil se o vznik průkopnického díla Bez-   v zahraničí.  jejíž tělo předávkované barbituráty objevili
 čemuž děti vyrůstaly v zajištěné rodině.   účelná procházka (1930), které mladý fotograf   v suterénu jejich losangeleského domu 4. říj-
 Později často finančně podporoval Gustavovo   1  natočil na kousky zbytkového materiálu z na-  Továrna na sny  na 1951. Machatý nakonec zakotvil v Mnicho-
 filmové počítání, stejně tak jako jeho první   táčení Erotikonu. Z Hackenschmieda (tehdy   První film v cizině natočil Machatý ve vídeň-  vě, kde připravoval rozhlasové inscenace
 cestu „na zkušenou“ do USA na počátku   už používal jméno Saša Hammid) se později   ských ateliérech. V psychologickém dramatu   pro Rádio Svobodná Evropa. Svůj poslední
 dvacátých let. Oba Gustavovi sourozenci se   stala klíčová postava v hnutí americké filmové   o rozvráceném manželství Nocturno (1934) se   dlouhý hraný film, melodramatický příběh
 stejně jako on během života usadili v zámoří.   avantgardy.  hlavní role zhostila Rakušanka Maria Rayová,   z poválečného Německa Suchkind 312
 Otakar Machatý ml. zde přijal jméno John   párkař a lepič plakátů a Smích a pláč. V nich   budoucí manželka Gustava Machatého. Jeho   (Hledané dítě 312), natočil v roce 1955. Rok
 Hubert Davis, oženil se a měl šest dětí. Gustav   svůj kabaretní talent uplatnil Josef Šváb   Když film promluvil  další zahraniční štací byla Itálie, kde režíro-  předtím se Machatý stihl ještě podruhé ože-
 udržoval kontakt pouze se sestrou Jarmilou,   Malostranský, který se tak stal prvním českým   Nečekanou konkurenci pro Machatého němý   val film Ballerine (Baletky, 1936) vyprávějící   nit, jeho manželkou se stala herečka Helga
 jež se provdala za diplomata a obchodníka   filmovým hercem.  Erotikon znamenal rychlý technický vývoj,   příběh dívky v okamžiku volby mezi kariérou   Rippertová.
 Antonína Volného.  který s sebou přinesl úspěch zvukového filmu.   a láskou. V době premiéry snímku už ale Gu-  Opojení filmem u Machatého nevyprchalo
 Kosmopolitní režisér  Mnoho umělců té doby se nedokázalo novince   stav Machatý žil nadějemi na pracovní úspěch   ani na sklonku života. Působil jako pedagog
 Filmové pokusnictví  Rozmach filmové produkce po roce 1918   přizpůsobit a bouřili se proti změně filmového   u slavného hollywoodského studia MGM.   v Ústavu pro film a televizi v Mnichově, psal
 Film a atmosféra kinematografického před-  s sebou přinesl první příležitosti pro uplat-  stylu. Machatý však nástup zvukové kinemato-  Odchod manželů do zámoří nebyl motivován   scénáře, pracoval pro televizi a přednášel o fil-
 stavení přitahovaly Gustava Machatého již od   nění Gustava Machatého u filmu. Nejprve se   grafie vnímal jako velkou profesní výzvu. V té   pouze profesními ambicemi českého režiséra,   mu. Několikrát byl čestným hostem filmového
 jeho jinošských let. Jako pomocník promítače   představil před kamerou coby herec v malé   době se musel ale ještě vyrovnat se ztrátou   spíše šlo o vynucenou emigraci z politicky   festivalu v Karlových Varech. Svoji rodnou
 a klavírista si přivydělával v biografech neda-  roli vrchního v komedii Alois vyhrál los, další   svého otce a velkého podporovatele, který ze-  rozkolísané Evropy. Machatý, stejně jako jeho   zemi naposledy navštívil v roce 1963. Během
 leko bydliště rodiny Machatých na Letné v uli-  zkušenosti posbíral jako výtvarník filmu Gilly   mřel v nedožitých osmapadesáti letech. Jeho   manželka pocházející z bohaté židovské rodi-  pobytu se jeho zdravotní stav výrazně zhoršil
 ci Nad Královskou oborou 159/9. Na počátku   poprvé v Praze a scenárista komediálního   památce věnoval svůj první zvukový film Ze   ny, se v sousedství expandujícího nacistického   a po převozu do Mnichova dne 13. prosince
 20. století se nechodilo do klasických kin, jaká   snímku Dáma s malou nožkou. V devatenácti   soboty na neděli (1931). Následovala groteskní   režimu ocitli v ohrožení života.  zemřel na rakovinu plic.
 známe dnes, ale nejčastěji se promítalo v re-  letech se dostal k samostatné režii. Jeho de-  veselohra s populárním Poláčkovým hrdinou   Smlouva u MGM ale Machatému nezajistila   Gustav Machatý bude mít v historii naší
 stauracích nebo tanečních sálech. První stálé   butem byla situační groteska Teddy by kouřil,   Načeradec, král kibiců (1932) a nejslavnější re-  takové postavení a tvůrčí volnost, jaké oče-  kinematografie vždy výsadní postavení. Díky
 kino na levém břehu Vltavy zřídil roku 1909   která se bohužel nedochovala. Jeho mladické   žisérův film Extase (1932). Nej můžeme tomu-  kával. V americkém studiovém systému měli   svému novátorskému přístupu, své oddanosti
 Eduard Klejzar v restauraci U krále Václava na   sny o filmové slávě se začaly pozvolna napl-  to snímku přiřknout daleko více – bylo to také   hlavní slovo producenti, nikoli režiséři, na což   a lásce k filmu se mu podařilo etablovat se
 Belcrediho třídě (dnes Milady Horákové) pod   ňovat. Rok po dokončení své režijní prvotiny   nejskandálnější a zároveň nejdokonalejší dílo,   nebyl český „auteur“ s uměleckými ambice-  mezi nejlepšími režiséry němé éry a posunout
 názvem Grand Biograf. Zde údajně Machatý   se Machatý plavil na lodi směřující z fran-  které kdy Machatý vytvořil. Snímek na sebe   mi zvyklý. Po dvou titulech vyrobených ve   český film na mezinárodní úroveň. Extase,
 už jako dvanáctiletý přetáčel filmy. Jeho dal-  couzského přístavu Le Havre k losangeleským   upozornil do té doby ve filmech nevídanými   velkém studiu, krátkometrážním filmu Wrong   kterou dokončil v necelých dvaatřiceti letech,
 ším působištěm bylo kino Edison ve Schnello-  břehům, kde v Hollywoodu po dobu dvou let   erotickými scénami. V nich diváky uhranula   Way Out (Nesprávná cesta, 1938) a Within the   zůstala vrcholem v jeho režisérské kariéře.
 vě ulici (Šmeralova), kde promítání němých   získával cenné profesní zkušenosti u společ-  Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později   Law (V mezích zákona, 1939), režíroval v USA   Díky úsilí Národního filmového archivu byl
 filmů doprovázel hrou na klavír.  nosti Universal.  pod jménem Hedy Lamarr patřila k největším   psychologické drama s kriminální zápletkou   film digitálně restaurován a jeho obnovená
 Grand Biograf a Edison (později Samaris)   Po návratu z USA se jako režisér prosadil   hollywoodským hvězdám 40. let. Pramalou   Jealousy (Žárlivost, 1945) s Hugo Haasem   mezinárodní premiéra proběhla na prestižním
 byla první dvě stálá kina na Sedmičce. Ve dva-  v roce 1926 adaptací povídky Lva Nikolajeviče   radost z úspěchu Extase měl zbrojařský mag-  v menší roli. Ve filmu se odrážejí Machatého   benátském filmovém festivalu, kam se Extase
 cátých letech se pohyblivé obrázky promítaly   Tolstého Kreutzerova sonáta. V ní se poprvé   nát Friedrich Mandl, za kterého se Kieslerová   osobní prožitky z pobytu v emigraci – vypráví   vrátila po dlouhých pětaosmdesáti letech. Ani
 například ještě v oblíbeném biografu Belvede-  projevil Machatého zájem o téma milostných   krátce po natáčení provdala. Chorobně žárlivý   zde ponurý příběh o umělcích emigrantech,   tentokrát z Benátek neodjížděla s prázdnou,
 re, jenž později proslul pod názvem Ponrepo.   partnerských vztahů. Úspěch snímku mu   manžel se marně snažil z celého světa skoupit   kteří nejsou schopni přizpůsobit se novému   když získala cenu pro nejlepší restaurovaný
 Chodilo se také do kina Favorit ve Veletržním   dopomohl k dalším režiím, na plátno uvedl   všechny kopie Machatého filmu, čímž mu   prostředí. I přes pochvalné zmínky v tamním   film v sekci Venice Classics, a to mezi dalšími
 paláci, které pod změněným názvem Veletrhy   postavu vojáka Švejka v komedii Švejk v civilu   nechtěně získal další publicitu. Na svou dobu   tisku mu Žárlivost nepřinesla žádné další   kandidáty, jakými byli například Crash Davida
 nakonec fungovalo až do osudného požáru   (1927) a o dva roky později dokončil „drama   odvážný a smyslný snímek vzbudil rozruch   pracovní nabídky a stala se tak posledním   Cronenberga, New York, New York Martina
 v roce 1974. Dějiny kinematografie se v Praze 7   lásky“ Erotikon (1929) s mezinárodním herec-  i na benátském filmovém festivalu v roce    Machatého filmem natočeným za mořem.  Scorseseho či Bílý šejk Federica Felliniho. ○
 začaly psát již v roce 1898, kdy v rámci Vý-  kým obsazením v čele se slovinskou králov-  1934. Zatímco festivalové publikum jej přijalo
 stavy architektury a inženýrství na pražském   nou krásy Itou Rinou. Ještě před uvedením   s nadšením a získal Pohár města Benátek    Svobodná Evropa
 Výstavišti zahájil svou činnost Český kinema-  do kin získal film skandální pověst. Mluvilo se   za nejlepší režii, papež Pius XI. ho odsoudil   Na konci roku 1946 se Gustav Machatý
 tograf Jana Kříženeckého. Návštěvníci výstavy   o cenzurním zákazu kvůli intimním scénám   jako pornografický a nemorální film. Proti   vydal na cestu do Československa, aby se   1 Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později pod
                                                                                     jménem Hedy Lamarr patřila k největším hollywoodským
 zde zhlédli první české hrané oživené    porodu a milostného aktu, jejž Machatý   jeho promítání se postavil také Adolf Hitler    pokusil získat informace o osudu nejbližších   hvězdám 40. let, ve snímku Extase (1932), který byl
 obrazy: žertovné příhody v jednom krátkém   2  symbolicky zachytil jako splynutí dvou kapek   i Benito Mussolini. Snímek vznikl v české, ně-  příbuzných během válečných let, především   vrcholem v režisérské kariéře Gustava Machatého
 záběru Dostaveníčko v mlýnici, Výstavní    deště na okně ve chvíli pohlavního styku.   mecké a francouzské verzi s mírně rozdílným   své matky. Ta byla v roce 1942 odeslána    2 Portrét Gustava Machatého
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30