Page 25 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 25
25
24 Osudy Hobulet červenec, srpen 2020 Hobulet červenec, srpen 2020 Osudy 25
Tentokrát si představíme osud umělce, jenž propadl kouzlu pohyblivých
obrázků a imaginárních světů a stal se nejoriginálnější osobností němé
éry československého filmu – Gustava Machatého (1901–1963). V době
svých prvních kinematografických krůčků nebyl zdaleka jediným
pošetilcem, který se vrhl do nového oboru, ale jen málokterý z nich se
filmu oddal s takovou vášní. Ta ho dovedla z Letné až do Hollywoodu
a k mezinárodnímu věhlasu.
Posedlost filmem Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu Art District 7.
Foto – Národní filmový archiv
Gustav Machatý se narodil 9. května 1901 Zvěsti vzbudily u diváků ještě větší očekává- obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena transportem do Terezína a odtud do vyhlazo-
v Praze jako nejstarší ze tří dětí Otakara a Jany ní a z Erotikonu se stala filmová událost. Ke také ve Francii, Německu, Velké Británii, vacího tábora Treblinka, kde zahynula. Dalším
Machatých. O čtyři roky později přišel na svět spolupráci na snímku přizval Machatý také Spojených státech amerických a v dalších důvodem pro krátkodobý návrat do vlasti byl
syn Otakar a po dalších dvou letech dcera talentovaného fotografa Alexandra Hacken- padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky sen o natočení remaku úspěšné Extase. Ten se
Jarmila. Jejich matka pocházela z židovské schmieda a nepřímo tak zasáhl do dějin české a Asie. Distribuční úspěch a festivalové oceně- Machatému ale nesplnil. Natrvalo se v Evropě
rodiny, která v Praze vlastnila řeznictví. Otec meziválečné avantgardy. Aniž by to tušil, ní otevřelo Machatému dveře k vysněné práci usadil až po smrti své manželky Marie Rayové,
byl zámožným realitním obchodníkem, díky zasloužil se o vznik průkopnického díla Bez- v zahraničí. jejíž tělo předávkované barbituráty objevili
čemuž děti vyrůstaly v zajištěné rodině. účelná procházka (1930), které mladý fotograf v suterénu jejich losangeleského domu 4. říj-
Později často finančně podporoval Gustavovo 1 natočil na kousky zbytkového materiálu z na- Továrna na sny na 1951. Machatý nakonec zakotvil v Mnicho-
filmové počítání, stejně tak jako jeho první táčení Erotikonu. Z Hackenschmieda (tehdy První film v cizině natočil Machatý ve vídeň- vě, kde připravoval rozhlasové inscenace
cestu „na zkušenou“ do USA na počátku už používal jméno Saša Hammid) se později ských ateliérech. V psychologickém dramatu pro Rádio Svobodná Evropa. Svůj poslední
dvacátých let. Oba Gustavovi sourozenci se stala klíčová postava v hnutí americké filmové o rozvráceném manželství Nocturno (1934) se dlouhý hraný film, melodramatický příběh
stejně jako on během života usadili v zámoří. avantgardy. hlavní role zhostila Rakušanka Maria Rayová, z poválečného Německa Suchkind 312
Otakar Machatý ml. zde přijal jméno John párkař a lepič plakátů a Smích a pláč. V nich budoucí manželka Gustava Machatého. Jeho (Hledané dítě 312), natočil v roce 1955. Rok
Hubert Davis, oženil se a měl šest dětí. Gustav svůj kabaretní talent uplatnil Josef Šváb Když film promluvil další zahraniční štací byla Itálie, kde režíro- předtím se Machatý stihl ještě podruhé ože-
udržoval kontakt pouze se sestrou Jarmilou, Malostranský, který se tak stal prvním českým Nečekanou konkurenci pro Machatého němý val film Ballerine (Baletky, 1936) vyprávějící nit, jeho manželkou se stala herečka Helga
jež se provdala za diplomata a obchodníka filmovým hercem. Erotikon znamenal rychlý technický vývoj, příběh dívky v okamžiku volby mezi kariérou Rippertová.
Antonína Volného. který s sebou přinesl úspěch zvukového filmu. a láskou. V době premiéry snímku už ale Gu- Opojení filmem u Machatého nevyprchalo
Kosmopolitní režisér Mnoho umělců té doby se nedokázalo novince stav Machatý žil nadějemi na pracovní úspěch ani na sklonku života. Působil jako pedagog
Filmové pokusnictví Rozmach filmové produkce po roce 1918 přizpůsobit a bouřili se proti změně filmového u slavného hollywoodského studia MGM. v Ústavu pro film a televizi v Mnichově, psal
Film a atmosféra kinematografického před- s sebou přinesl první příležitosti pro uplat- stylu. Machatý však nástup zvukové kinemato- Odchod manželů do zámoří nebyl motivován scénáře, pracoval pro televizi a přednášel o fil-
stavení přitahovaly Gustava Machatého již od nění Gustava Machatého u filmu. Nejprve se grafie vnímal jako velkou profesní výzvu. V té pouze profesními ambicemi českého režiséra, mu. Několikrát byl čestným hostem filmového
jeho jinošských let. Jako pomocník promítače představil před kamerou coby herec v malé době se musel ale ještě vyrovnat se ztrátou spíše šlo o vynucenou emigraci z politicky festivalu v Karlových Varech. Svoji rodnou
a klavírista si přivydělával v biografech neda- roli vrchního v komedii Alois vyhrál los, další svého otce a velkého podporovatele, který ze- rozkolísané Evropy. Machatý, stejně jako jeho zemi naposledy navštívil v roce 1963. Během
leko bydliště rodiny Machatých na Letné v uli- zkušenosti posbíral jako výtvarník filmu Gilly mřel v nedožitých osmapadesáti letech. Jeho manželka pocházející z bohaté židovské rodi- pobytu se jeho zdravotní stav výrazně zhoršil
ci Nad Královskou oborou 159/9. Na počátku poprvé v Praze a scenárista komediálního památce věnoval svůj první zvukový film Ze ny, se v sousedství expandujícího nacistického a po převozu do Mnichova dne 13. prosince
20. století se nechodilo do klasických kin, jaká snímku Dáma s malou nožkou. V devatenácti soboty na neděli (1931). Následovala groteskní režimu ocitli v ohrožení života. zemřel na rakovinu plic.
známe dnes, ale nejčastěji se promítalo v re- letech se dostal k samostatné režii. Jeho de- veselohra s populárním Poláčkovým hrdinou Smlouva u MGM ale Machatému nezajistila Gustav Machatý bude mít v historii naší
stauracích nebo tanečních sálech. První stálé butem byla situační groteska Teddy by kouřil, Načeradec, král kibiců (1932) a nejslavnější re- takové postavení a tvůrčí volnost, jaké oče- kinematografie vždy výsadní postavení. Díky
kino na levém břehu Vltavy zřídil roku 1909 která se bohužel nedochovala. Jeho mladické žisérův film Extase (1932). Nej můžeme tomu- kával. V americkém studiovém systému měli svému novátorskému přístupu, své oddanosti
Eduard Klejzar v restauraci U krále Václava na sny o filmové slávě se začaly pozvolna napl- to snímku přiřknout daleko více – bylo to také hlavní slovo producenti, nikoli režiséři, na což a lásce k filmu se mu podařilo etablovat se
Belcrediho třídě (dnes Milady Horákové) pod ňovat. Rok po dokončení své režijní prvotiny nejskandálnější a zároveň nejdokonalejší dílo, nebyl český „auteur“ s uměleckými ambice- mezi nejlepšími režiséry němé éry a posunout
názvem Grand Biograf. Zde údajně Machatý se Machatý plavil na lodi směřující z fran- které kdy Machatý vytvořil. Snímek na sebe mi zvyklý. Po dvou titulech vyrobených ve český film na mezinárodní úroveň. Extase,
už jako dvanáctiletý přetáčel filmy. Jeho dal- couzského přístavu Le Havre k losangeleským upozornil do té doby ve filmech nevídanými velkém studiu, krátkometrážním filmu Wrong kterou dokončil v necelých dvaatřiceti letech,
ším působištěm bylo kino Edison ve Schnello- břehům, kde v Hollywoodu po dobu dvou let erotickými scénami. V nich diváky uhranula Way Out (Nesprávná cesta, 1938) a Within the zůstala vrcholem v jeho režisérské kariéře.
vě ulici (Šmeralova), kde promítání němých získával cenné profesní zkušenosti u společ- Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později Law (V mezích zákona, 1939), režíroval v USA Díky úsilí Národního filmového archivu byl
filmů doprovázel hrou na klavír. nosti Universal. pod jménem Hedy Lamarr patřila k největším psychologické drama s kriminální zápletkou film digitálně restaurován a jeho obnovená
Grand Biograf a Edison (později Samaris) Po návratu z USA se jako režisér prosadil hollywoodským hvězdám 40. let. Pramalou Jealousy (Žárlivost, 1945) s Hugo Haasem mezinárodní premiéra proběhla na prestižním
byla první dvě stálá kina na Sedmičce. Ve dva- v roce 1926 adaptací povídky Lva Nikolajeviče radost z úspěchu Extase měl zbrojařský mag- v menší roli. Ve filmu se odrážejí Machatého benátském filmovém festivalu, kam se Extase
cátých letech se pohyblivé obrázky promítaly Tolstého Kreutzerova sonáta. V ní se poprvé nát Friedrich Mandl, za kterého se Kieslerová osobní prožitky z pobytu v emigraci – vypráví vrátila po dlouhých pětaosmdesáti letech. Ani
například ještě v oblíbeném biografu Belvede- projevil Machatého zájem o téma milostných krátce po natáčení provdala. Chorobně žárlivý zde ponurý příběh o umělcích emigrantech, tentokrát z Benátek neodjížděla s prázdnou,
re, jenž později proslul pod názvem Ponrepo. partnerských vztahů. Úspěch snímku mu manžel se marně snažil z celého světa skoupit kteří nejsou schopni přizpůsobit se novému když získala cenu pro nejlepší restaurovaný
Chodilo se také do kina Favorit ve Veletržním dopomohl k dalším režiím, na plátno uvedl všechny kopie Machatého filmu, čímž mu prostředí. I přes pochvalné zmínky v tamním film v sekci Venice Classics, a to mezi dalšími
paláci, které pod změněným názvem Veletrhy postavu vojáka Švejka v komedii Švejk v civilu nechtěně získal další publicitu. Na svou dobu tisku mu Žárlivost nepřinesla žádné další kandidáty, jakými byli například Crash Davida
nakonec fungovalo až do osudného požáru (1927) a o dva roky později dokončil „drama odvážný a smyslný snímek vzbudil rozruch pracovní nabídky a stala se tak posledním Cronenberga, New York, New York Martina
v roce 1974. Dějiny kinematografie se v Praze 7 lásky“ Erotikon (1929) s mezinárodním herec- i na benátském filmovém festivalu v roce Machatého filmem natočeným za mořem. Scorseseho či Bílý šejk Federica Felliniho. ○
začaly psát již v roce 1898, kdy v rámci Vý- kým obsazením v čele se slovinskou králov- 1934. Zatímco festivalové publikum jej přijalo
stavy architektury a inženýrství na pražském nou krásy Itou Rinou. Ještě před uvedením s nadšením a získal Pohár města Benátek Svobodná Evropa
Výstavišti zahájil svou činnost Český kinema- do kin získal film skandální pověst. Mluvilo se za nejlepší režii, papež Pius XI. ho odsoudil Na konci roku 1946 se Gustav Machatý
tograf Jana Kříženeckého. Návštěvníci výstavy o cenzurním zákazu kvůli intimním scénám jako pornografický a nemorální film. Proti vydal na cestu do Československa, aby se 1 Rakušanka Hedwiga Kieslerová, jež později pod
jménem Hedy Lamarr patřila k největším hollywoodským
zde zhlédli první české hrané oživené porodu a milostného aktu, jejž Machatý jeho promítání se postavil také Adolf Hitler pokusil získat informace o osudu nejbližších hvězdám 40. let, ve snímku Extase (1932), který byl
obrazy: žertovné příhody v jednom krátkém 2 symbolicky zachytil jako splynutí dvou kapek i Benito Mussolini. Snímek vznikl v české, ně- příbuzných během válečných let, především vrcholem v režisérské kariéře Gustava Machatého
záběru Dostaveníčko v mlýnici, Výstavní deště na okně ve chvíli pohlavního styku. mecké a francouzské verzi s mírně rozdílným své matky. Ta byla v roce 1942 odeslána 2 Portrét Gustava Machatého