Page 12 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 12
12 Téma Hobulet červenec, srpen 2020 Hobulet červenec, srpen 2020 Téma 13
rovem a tzv. Holešovickou kosou slouží jako VLTAVA V DATECH
ochranný přístav (každá loď musí deklarovat,
že v případě povodní má domluvené místo, Kdyby byly dodrženy geografické zvyklosti, jmenovaly 1777 Císařovna Marie Terezie vydala navigační
kde zakotví – ochranný přístav). by se říční vody po soutoku s Labem nadále Vltava patent, podle něhož mohl být stíhán každý mlynář,
– v místě soutoku je Vltava totiž delší a vodnější, který by úpravami probouraného jezu činil plavbě
což většinou o názvu po splynutí dvou řek v jednu potíže.
Koupat se, či ne? rozhoduje. Tuto nelogickou zeměpisnou výjimku mají
S rostoucím suchem a čím dál vyššími letními na svědomí zřejmě Keltové, kteří obývali okolí soutoku 1787 Bylo zrušeno výsadní právo plaveckého cechu
teplotami jistě mnohé lidi procházející se již ve starověku a Labe považovali za důležitější. a obchodovat se dřevem mohl od té doby kdokoli.
po nábřeží leckdy napadne, jestli je voda ve Nicméně keltská oppida lemovala i celé povodí
Vltavě dostatečně čistá ke koupání. Nejjistější Vltavy (Závist u Zbraslavi, Hrazany, Třísov…), a jejich 1845 Největší ničivá povodeň novověku. Překonaly ji
odpověď na tuto otázku najdete vždy na mís- naleziště tak tvoří první pomyslné zmínky o setkání až povodně v roce 2002.
tech, která jsou pro koupání přímo vyhrazena, řeky a lidské civilizace, o nichž víme.
v Praze například ve Žlutých lázních. Tam 1088 První zmínka v listině Vyšehradské kapituly, 1898 S rozvojem větších lodí byly vybudovány
plavební stupně v Klecanech a v následujících letech
se totiž kvalita vody pravidelně měří. Petr z níž vyplývá, že se pod Vyšehradem vybíralo mýto také v Libčicích, Troji, Miřejovicích a Vraňanech.
Hozák, vedoucí provozu ve Žlutých lázních, z vorů.
vysvětluje, že kvalita vody v jedné řece se 1905 Objevují se hausbóty. První na Vltavě si nechal
v rámci jednoho města může lišit a je logické, 1316 Jan Lucemburský vydal listinu, dle níž veškeré postavit J. R. Ořovský v Týně n. Vltavou.
že bude o něco čistší při vstupu do města než dřevo dopravené po Vltavě musí být přednostně
při výstupu z něj. Čím jižněji se tedy v Praze ve nabídnuto pražským staroměstským kupcům a teprve 1918 Těsně před 1. světovou válkou se objevily
Vltavě případně smočíte, tím lépe. Podle Petra potom ostatním. první trampské tábory u Vltavy a Sázavy. V roce 1918
vznikla u Svatojánských proudů první stálá trampská
Hozáka „ve Žlutých lázních máme osvědčení 1336 Výnosem Karla IV. se silně zredukoval počet osada. Původně byla nazvaná Osada řvavých, ale
Zdravotního ústavu, že Vltava při průtoku mýt, neboť měla neblahý dopad na plavbu i obchod. podle oblíbené trampské písně Camp of Loss Hope
Mělníkem. Vytvořila říční terasy, meandry jistě vydal na samostatný text. Jen Štvanice a úpravy prostor pro pikniky, ale také v posí- u nás splňuje všechny náležitosti přírodního Clo se od té doby mohlo vybírat pouze pod Hlubokou, převzali osadníci název Osada ztracené naděje neboli
a zajímavé ostrovy, díky čemuž se o ní někdy toho stihla tolik! Přezdívalo se jí Velké Benát- lení hodnot nivní krajiny, tedy návratu k co koupaliště. Brouzdaliště vytvořené v dětském v Újezdu, Braníku a pod Vyšehradem. To prospělo Ztracenka. Trampové k dopravě využívali veřejné lodě,
mluví jako o první architektce Prahy. Města ky, snad proto, že původně stála v souostroví nejpřírodnější říční krajině. Cílem projektu koutku se kontroluje každý měsíc. Někdy se po vorařům, kteří převáželi především pivo a chmel, jejichž jízdné bylo dostupné za lidové ceny. Později si
a řeky spolu komunikují už celá tisíciletí a je- v mělkém toku, kudy vedl dávný brod. Od kon- je navrátit Císařský ostrov jakožto rozsáhlou bouřce stane, že je voda zkalená tím, co do ní medovinu, víno, sýr i vápenec. Tento obchodní pořizovali i lodě vlastní.
rozmach vedl k zakládání nových osad a polí, vinic
den druhého formují a proměňují způsobem, ce 17. století se zde, i přes opakované zákazy, zelenou plochu k užívání Pražanům. Plánuje přišlo z Berounky, ale to je prostě bahnitost, a rybníků, rozvoji pivovarnictví a lomů. 1949 Začala se stavět vodní nádrž Slapy a následně
který si městští obyvatelé často ani neuvědo- pořádaly štvanice býků, medvědů či vlků. Od se vytvoření takzvaného průlehu v místě, kde není to zdravotně závadné.“ Ve Žlutých lázních Orlík (z celé vltavské kaskády zadržuje nejvíc vody),
mují. Praha 7 si její „umělecké dílo“ může užít roku 1848 přes ostrov vede slavný Negrelliho během povodní vždy docházelo k protržení si můžete také půjčit nejrůznější možná pla- 1550 Do Prahy byla poprvé přivezena sůl na vorech. Kamýk, Lipno I (s největší plochou ze všech vltavských
dosyta díky hned několik ostrovům a nábřeží železniční viadukt a jako jeden z mála ostrovů ostrova. Realizovat se mají i sadové úpravy či vidla, jako paddleboardy, šlapadla, motorové Nejprve se vozila z Českých Budějovic nebo z Týna přehrad) a Lipno II. V 80. letech byly dokončeny menší
vinoucímu se kolem části obvodu sedmé čtvrti jej přetíná a spojuje s oběma břehy i druhý slunící terasy. Akční plán a koncepci úprav čluny či elektrické surfové prkno, na němž se nad Vltavou na lodích, které však bylo často nutné stupně Modřany nad Prahou, Hněvkovice u Týna
ve tvaru dokonalé paraboly. most: čerstvě opravený Hlávkův (nemluvě lze najít mezi projekty na stránkách Institutu doslova vznesete nad hladinu. odvléct zpátky z Prahy koňskými potahy. To bylo nad Vltavou (hlavně pro vodohospodářství jaderné
o metru C, které vede pod ostrovem). Brzy to a plánování rozvoje hlavního města Prahy značně obtížné, a tak se pro přepravu začaly používat elektrárny Temelín) a Kořensko.
Přítelkyně, nebo překážka? však budou mosty hned tři – tím třetím bude www.iprpraha.cz. Na vlnách života vory. 2002 Největší povodeň na Vltavě postihla 753 obcí
Řeky bývají matky měst, ale vztah Prahy snad od roku 2022 pěší lávka mezi Holešovice- Dnešní území Troje již ostrovem není, ale Je zřejmé, že pobývat a budovat město v blíz- 1640 Ferdinand III. vyhlašuje: „Nařizujeme, abychom a vynutila si evakuaci 225 000 lidí.
s Vltavou samozřejmě nebyl vždy jen láskypl- mi a Karlínem. Toto spojení zatím nahrazuje dokud bylo, nazývalo se Ostrovem holešovic- kosti řeky znamená vystavit se neustálé pro- našemu zchudlému Království českému pomohli,
ný a jako všechna dlouhodobá partnerství si přívoz HolKa, který na Štvanici zastavuje na kým. Ostrov byl dost velký na to, aby na jeho měně, leckdy rychlejší, prudší a náhlejší než přihotovit hlavní zemskou řeku Vltavu výhradně pro 2031 Kousek od stanice metra Vltavská má vyrůst
prošel svými vrcholy a propady. Vltava byla její východní špici. území bylo hned několik polí, ovocnářské sady uprostřed nevodnaté pevniny. Řeka přináší plavbu, strhnout bez milosti překážející jezy a mlýny, budova Vltavské filharmonie, která bude centrem
velebena jako zdroj vody i hanobena jako od- Třicet let po prvním viaduktu zde vzniklo i zelinářské pěstírny. Sahal od Trojské lávky městu život – a někdy minulost odnáší rychleji, stromy a skály.“ hudebního a kulturního života v Praze.
padní stoka, vnímána jako důležitá dopravní varieté, kde vystupovali praví Komančové až po Pelc-Tyrolku. Dnes je součástí přírodní- než bychom si přáli. Naproti tomu poskytuje
tepna, která spojovala vzdálená města, i jako a Irokézové, a ještě na konci 19. století zde ho parku Drahaň-Troja a vede pod ním trasa městu příležitosti k rekreaci, sportu, společen- 1726 Byly vybudovány první plavební komory
pod Kamýkem a poblíž Modřan a postupně se kvůli
překážka mezi jinak blízkými čtvrtěmi, využí- působily hned tři restaurace. Již v roce 1893 metra C. Mezi Libní a Holešovicemi se nachází skému životu, průmyslu, energetice, obchodu splavnosti začaly likvidovat jezy, prohlubovat mělčiny
vána jako zdroj obrovské energie i zatracována byly na ostrově zprovozněny tenisové kurty Libeňský ostrov, který je dnes už poloostro- i vnímání krásy jak urbanistické, tak přírodní. a odstřelovat skály. Protože plavidla se zpět proti toku
jako ničivá hrozba během povodní… Vltavské pro pražskou elitu a s nimi nejstarší tenisový vem, ale dříve býval největším ze skupiny asi Vltava a její břehy jsou významným veřejným řeky tahala koňmi, zřizovaly se potahové cesty. Tyto
nábřeží dlouho nevypadalo jako dnešní opečo- klub v republice. Se sportem je ostrov spojen deseti ostrůvků. Ty byly postupně připojeny prostorem a Praha 7 to svým občanům hodlá úpravy vadily čím dál víc mlynářům, protože ohrožovaly
vávaná náplavka, spíš patřilo mezi zanedbané i skrze bývalou hokejovou halu, jež byla v roce buď k Libeňskému ostrovu, či k Maninám. dokazovat stále zřetelněji. V Dolních Holešo- jejich živnost a výdělek. VLTAVA VE VIRTUÁLNÍCH VODÁCH
městské periferie (konečně, to je proměna, 1930 prvním stadionem s umělou ledovou Mezi ně patřil i Jeruzalémský ostrov, který měl vicích to bude právě upravené nábřeží, které
které jsme na Sedmičce svědky v posledním plochou v republice a kde Čechoslováci v roce hned několik poetických jmen: Růžodolský čtvrti dodá zelenou plochu, jež zde dosud bo- 1772 Byl vydán navigační patent, kde se pravilo: Následující webové stránky přinášejí skvělé tipy
na výlety, praktické informace pro vodáky i dobové
„Naše zákonodárství pohlíží na plavbu a voroplavbu
roce v přímém přenosu). Břeh lemovala špi- 1947 vyhráli světový šampionát. Hala měla i Křenový, podle křenu, který se zde zřejmě lestně chyběla. Navíc ji propojí přirozenou ces- jako na nejdůležitější veřejný zájem. Připouští fotografie míst dnes známých i zmizelých.
navá a znevažovaná řemesla, mlýny, průmy- i další prvenství: 11. února 1955 se odtud ode- pěstoval. tou podél vody pro pěší a cyklisty se Stromov- využívání vody, jen pokud není to na závadu plavebním www.vltava-reka.cz
slové objekty a sklady a mezi nimi rozhodně hrál první přímý sportovní televizní přenos kou. Dosud nevyužitý holešovický meandr již účelům.“ O rok později byla zavedena svoboda plavby www.ivltava.cz
nekorzovali bohatí měšťané, ale chudina. Našli v Československu. Dnes hala již nestojí a ze Přístav pomalu začíná ukazovat první známky toho, vorů, takže od té doby mohl plavit každý, kdo prokázal www.stara-vltava.cz
byste tu spíš nevěstince, chudobince a kláštery sportovních aktivit na ostrově ještě funguje Významnou technickou a vlastně i architek- že vztah mezi řekou a Prahou 7 se výrazně způsobilost. www.pvl.cz
žebravých řádů než věhlasné pekaře, cukrá- skate park i bike park. Aby toho na příběh jed- tonickou památkou je uměle vyhloubený zlepšuje. Pozadu nezůstává ani opačný břeh,
ře či pěstitele jako na dnešních farmářských noho ostrova nebylo málo, stávala zde zhruba Holešovický přístav, jenž byl v Praze unikátní kde se kromě mnoha dalších úprav myslí i na
trzích a gurmánských akcích na obou březích. v místech dnešních tenisových kurtů v blíz- tím, že jako jediný propojoval lodní dopravu sportovce. Vodní slalomáři, kanoisté a kajakáři
Proměna vztahu mezi městem a řekou nasta- kosti plavebních komor porodnice, v níž se s železniční a silniční. Z přístavu vedly koleje si přijdou na své na trojské straně řeky, kde
la v druhé polovině 19. století, kdy se budovala narodil nejeden dnešní Holešovičák středního na nádraží Bubny (ulice Jankovcova je ve stopě budou jejich aktivity podpořeny v rámci parku
pražská nábřeží a začalo přibývat mostů. Na a vyššího věku (zbourána byla v roce 1980). této železniční vlečky) a na nádraží Holešovi- vodních sportů.
přelomu 19. a 20. století dostala mnohá nábřeží Na Sedmičce najdeme i největší pražský ce. Ty jsou ještě stále v zeleném „parku“ na Od Libeňského mostu až po upravené části
půvabnou a praktickou podobu, aleje stromů ostrov, Císařský v Bubenči mezi Stromovkou severním nábřeží, byť nefunkční. Bubenského nábřeží se pod taktovkou Magist-
podél řeky se najednou staly prominentní ad- a Trojou, na kterém od roku 1967 stojí Ústřed- Původní secesní stavby v přístavišti tvoří rátu hl. m. Prahy počítá se vznikem holešovic-
resou k bydlení a oblíbenou pěší promenádou, ní čistírna odpadních vod. Ostrov s klikatícími estetický doplněk k jinak továrním Holešovi- ké náplavky. V severní části již radnice Prahy 7
ze které lidé viděli mnohdy poprvé panorama se meandry Vltavy několikrát proměnil svůj cím. Nejvíce budov zde přibylo v roce 1906. za podpory Magistrátu hl. m. Prahy začala
města tak, jak je nám samozřejmé dnes. tvar (ještě v 18. století jej rozdělovalo napříč Většinou jsou jednopatrové s členitými fasá- s úpravami nevzhledného porostu a nevlíd-
další rameno řeky, jež teklo k Císařskému dami z červeného režného zdiva a krémové ných betonových plácků i odstraněním zbytků
Ostrovy Sedmičky mlýnu) vlivem povodní i výstavby plavebního omítky. Podobně šťavnatou vizuální opozici železa a starých staveb. Radnice plánuje vybu-
Z této doby budování nábřeží pochází i hel- kanálu a zdymadla Podbaba. Po první světové zde dodnes tvoří rezivějící lodě na jedné dovat po připravovaných průzkumech a dis-
movský jez, zdymadlo a budova hydroelektrár- válce zde vznikla zahrádkářská kolonie s tře- straně a luxusní moderní bytová zástavba na kuzích s veřejností i zcela nový park U Vody,
ny na Štvanici, které byly postaveny během mi sty chatičkami, ale tato česká specialita břehu. Přístav je nyní vlastněný a spravovaný na který se chystá architektonická soutěž.
rozsáhlého projektu regulace Vltavy v okolí nepřežila velkou vodu roku 2002. V dohled- soukromou společností České přístavy, a.s., Zdá se, že nejen holešovičtí milovníci přírody,
Petrské čtvrti. Praha 7 se může pyšnit hned né budoucnosti se Císařský ostrov dočká a slouží zejména jako překladiště a skládka maminky s kočárky, bruslaři, cyklisté a ti, kdo
několika ostrovy a příběh každého z nich by zkrášlování nejen v podobě nového mobiliáře sypkých hmot. Celý prostor mezi poloost- mají rádi řeku, se mají na co těšit. ○